40 research outputs found

    Why Are Middle-Aged People so Depressed?: Evidence from West Germany

    Get PDF
    Does happiness vary with age? The evidence is inconclusive. Some studies show happiness to increase with age (Diener et al. 1999; Argyle 2001). Others hold that the association is U-shaped with either highest depression rates (Mroczek and Christian, 1998; Blanchflower and Oswald, 2008) or highest happiness levels occurring during middle age (Easterlin, 2006). Current studies suffer from two shortcomings. Firstly, they do not control for three confounding time variables: age, period and cohorteffects. Secondly, all empirical research lacks a theoretical explanation as to why age affects happiness. The purpose of our analysis is to contribute to closing both of these research gaps. A social investment model frames the dynamics of happiness across the life-span. The empirical test draws on West German panel data that followed individuals from 1984 to 2005. Descriptive analysis shows a cubic age function with the lowest level at middle age. However, hierarchical three-level variance component models (Rabe-Hesketh and Skrondal, 2005), find significant differences across pre-war and post-war cohorts, baby boomers and offspring of the baby bust as well as deviations during reunification. Yet, cohort and period effects account for less than 10% of the variance. (Un)happiness in midlife is more strongly determined by gender-specific occasional influences and individual characteristics. Both define objective and subjective returns of professional and personal life investments. Thesesocial investment decisions date back to early adulthood and bear a high risk of failure during midlife. Unforeseen consequences and long-term private and professional commitments make it costly to adjust, but at the same time new investments may pay off in a pro-longed future. This dilemma turns many middle-aged people into "frustrated achievers".Happiness, subjective well-being, gendered life-course, inequality, APC effects (Age-Period-Cohort effects), multi-level analysis, Germany

    Why is health treatment for the elderly less expensive than for the rest of the population? Health care rationing in Germany

    Get PDF
    The consequences of population ageing for the health care system and health care costs may be less severe than is commonly assumed. Hospital discharge data from Germany’s largest health insurer (AOK) show that the care of patients during their last year of life is less costly if they die at an advanced age. As a multivariate analysis reveals, oldest old patients receive less costly treatment for the same illness than younger patients. Health care is informally rationed according to the age of the patient. The data also indicate that age-related rationing may be more pronounced in Germany than in the United States. (AUTHOR)

    Girls preferred? Changing patterns of gender preferences in the two German states

    Get PDF
    Parental preferences for the sex of children are a prominent subject of study in some Asian and African countries where sex-selective behavior has led to skewed sex-ratios. In Europe or North-America, by contrast, cross-sectional data does not reveal any clear pattern of sex-preferences. However, this does not mean that people are indifferent to the sex of their children. Taking a longitudinal perspective, this paper shows how sex-preferences in Germany have changed over time and in response to changes in welfare regime. Based on German cohort data, event-history models reveal a significant boy-preference among women born before 1910 during the German Reich. After the world war II, women in West-Germany never developed a clear sex-preference, but cohorts born in the former German Democratic Republic (GDR) show a significant preference for girls. This pattern is absorbed by the pro-family policy that was launched by the socialist regime during the seventies. In conclusion, the paper argues that the process of modernization does not neutralize sex-preferences as is often assumed. Rather, it may give rise to diverging sex-preferences depending on the specific type of welfare regime. (AUTHOR)

    Love and death in Germany: the marital biography and its impact on mortality

    Get PDF
    Most studies dealing with the impact of marriage on mortality treat being married as a once-and-for-all status. However, multiple life changes in marital status characterize the modern life course. The purpose of this paper is to analyze how the timing of these changes affect mortality in Germany. Longitudinal data show that the positive effects of getting married accumulate over long periods of time, while the negative effect of divorce and widowhood attenuates after some time. We also find that the effect of any marital status wears out with an individual’s age and differs between cohorts, which is partly due to selectivity. Both temporal mechanism and selection processes demonstrate the plasticity of the marital biography and its variable effect on mortality.

    Happy newcomers? : subjective well-being of first-generation immigrants in Germany

    Get PDF
    First-generation immigrants in Germany are surprisingly satisfied with their life. We test to what extent selection, adaptation, or resilience explains their comparatively high level of subjective well-being (SWB). Using Panel data from 1984-2014, we run simultaneous probit and growth curve models and identify competing mechanisms of positive integration. We find mixed evidence for health selection: First-generation immigrants are younger but overall less healthy than Germans. Irrespective of selectivity, significant evidence supports purposive adaptation: First-generation immigrants maintain high levels of happiness by using the local German population as a benchmark only to evaluate their economic situation but not to evaluate their family life. Thus, there is economic but not socio-cultural adaptation. Finally, we find some evidence of higher social but not economic resilience among first-generation immigrants than among Germans. We speculate what this implies for family unification for migrants

    Ungesunde Verhältnisse? Eine Längsschnittanalyse zur Gesundheit von Kindern in zusammen- und getrenntlebenden Familien

    Get PDF
    Families produce health, but changes in familial structures are made responsible for many negative health trends in the population. How does the health of younger children today in Germany develop when comparing whether the parents live together or separately? Using data from the German Socio-Economic Panel Study (SOEP), we are able to show that children in traditional marriages are not generally healthier than children in other families. For example, the risk of suffering health problems is even significantly lower among younger children of single mothers than among children of married mothers. Nevertheless, children of married mothers have a higher birth weight and a body mass index (BMI) that deviates less from the norm than the children of divorced mothers. Longitudinally and under control of possible selection effects, there is evidence that the separation and divorce of parents has negative health effects. Especially the mental and intellectual state of the mother, rather than her material situation, can help to cushion the negative consequences of a separation on her children’s health. Against the background of increasing numbers of single mothers, we will discuss the current and future significance of these findings.Familien schaffen Gesundheit, aber der Wandel familiärer Strukturen wird für viele negative gesundheitliche Veränderungen in der Bevölkerung verantwortlich gemacht. Wie entwickelt sich die Gesundheit von jüngeren Kindern heute in Deutschland, wenn Eltern zusammen oder getrennt leben? Anhand der Daten des Sozio-oekonomischen Panels können wir zeigen, dass Kinder in traditionellen Ehen nicht generell gesünder sind als Kinder in anderen Familien. So ist das Risiko, dass Kinder an einer gesundheitlichen Störung leiden, bei getrenntlebenden Müttern sogar signifikant niedriger als bei Kindern verheirateter Mütter. Trotzdem haben Kinder verheirateter Mütter ein höheres Geburtsgewicht und einen weniger von der Norm abweichenden Body-Mass-Index (BMI) als Kinder geschiedener Mütter. Im Längsschnitt und unter Kontrolle möglicher Selektionseffekte lässt sich die negative gesundheitliche Wirkung einer Trennung und Scheidung der Eltern nachweisen. Vor allem die mentale und intellektuelle Verfassung der Mutter, nicht aber ihre materielle Situation, kann helfen, die negativen gesundheitlichen Folgen einer Trennung abzufedern. Vor dem Hintergrund der steigenden Zahlen alleinerziehender Mütter wird die aktuelle und zukünftige Bedeutung der Befunde diskutiert

    Können wir uns die demografische Alterung leisten? Altersrationierung und Generationengerechtigkeit am Beispiel des Krankenhauspatienten

    Full text link
    "Das Rationierungsthema im Gesundheitswesen ist ebenso alt wie die Erkenntnis, dass fortgeschrittene Gesellschaften wie Deutschland mit starkem Tempo altern. An Aktualität und politischer Brisanz gewinnen die Themen, wenn Sie miteinander verquickt werden. Als im vergangenen Sommer zwei prominente Wissenschaftler im deutschen Fernsehen eine Rationierung von kostenintensiven Therapien für 75jährige und Ältere für die Zukunft forderten, ging ein jäher Aufschrei durch alle gesellschaftlichen Gruppen. Dennoch bleibt die Frage: Können wir uns die demografische Alterung ohne Rationierung leisten? Der Vortrag sucht nach einer empirisch gesicherten Antwort zunächst auf der Ausgabenseite, weil diese im Mittelpunkt der öffentlichen Diskussion steht und gliedert sich in drei Teile. Im ersten Teil folgen wir den Befürwortern einer Altersrationierung, die ihr Argument auf die Prognose zukünftiger Gesundheitsausgaben stützen. Die demografische Alterung und der technische Fortschritt, das ist allgemeiner Konsens, werden die zukünftigen Kosten im Gesundheitssystem bestimmen. Aber anstatt deterministische Zukunftsszenarien durchzuspielen, wie es in der ökonomischen und demografischen Literatur üblich ist, werden wir zuerst tatsächliche Trends genau analysieren. Individuelle Längsschnittdaten eröffnen Einsichten in die Ausgabenstruktur hochtechnisierter Krankenhäuser. Zusammen mit demografischen Zeitreihen werden diese Kosten in einem zweiten Schritt und anhand eines probabilistischen Vorhersagemodells in die Zukunft fortgeschrieben. Dabei zeigt sich ein Anstieg der Ausgaben bis zum Jahr 2040, aber dieser Anstieg fällt durchaus moderater aus als viele ökonomische Prognosen andeuten. Aufschlussreich ist zudem, dass dieser allgemeine Trend sich aus verschiedenen, demografischen, krankheits- wie altersbedingten Trends zusammensetzt. Sie definieren den Maßstab, an dem die Vor- und Nachteile einer Altersrationierung, aber auch alternativer kostendämpfender Reformvorhaben im Gesundheitssystem gemessen werden müssen. Eine generationengerechte Verteilung der Kosten macht es erforderlich, dass der deutsche Wohlfahrtsstaat seine generell altersdiskriminierenden Regelungen sowohl auf der Ausgaben als auch auf der Einnahmenseite aufgibt. Nur so können wir uns die demografische Alterung leisten." (Autorenreferat

    Gesundheit und Familie: ein deutscher Testfall

    Full text link
    Nach der modernen Privatisierung und soziologischen Entzauberung des familiären Zusammenlebens entdecken Wissenschaftler und Politiker nun wieder die Familie als den besten Ort, um Kinder zu zeugen und großzuziehen sowie als die beste Form der Gesundheits- und Altenpflege. Auch der deutsche Wohlfahrtsstaat, der aus Kostengründen sein sozialpolitisches Engagement zusammenstreicht, erhöht sein Budget für Familienpolitik. Ist dieses Geld gut investiert? Erfüllt tatsächlich die Familie diese biologischen Aufgaben am besten? Und von welcher Familie ist hier eigentlich die Rede? Die Autorin versucht in ihrem Beitrag, diese Fragen mit Blick auf die Gesundheitsproduktion in Familien anhand empirischer Daten aus dem Sozio-Ökonomischen Panel von 1984 bis 2003 zu beantworten. Sie zeigt, dass der tiefgreifende und globale Wandel moderner Familiendemographien nicht die gesundheitsfördernden Mechanismen der Ehe für Männer und Frauen unterwandert. Die Daten aus einer westdeutschen Panelstichprobe, die die Autorin als Testfall verwendet, weisen einen signifikanten Überlebensvorteil von Verheirateten gegenüber Alleinlebenden oder Verwitweten aus. Die Studie zeigt ferner, dass die Protektions- und Selektionsmechanismen von Ehe und Familie keine Einmaleffekte sind, sondern sich im Zeitverlauf verändern. Gleichzeitig erleben Männer und Frauen unterschiedliche selektive und protektive Familienbiografien. (ICI2

    The cost of population aging: forecasting future hospital expenses in Germany

    Get PDF
    Forecasts are always wrong. Still, they paint potential future scenarios and provide a platform for policy decisions today. This is what gives forecast such a high salience in political debates about the effects of population aging. The paper aims at gauging the effect of population aging on hospital expenses in Germany. We use a probabilistic forecast model comprising a stochastic demographic component that exploits historical mortality trends, a stochastic cost component based on typical hospital costs over the life-course, and a quality measure of medical progress, which builds on past advances in hospital treatment. Three different scenarios are constructing, yielding 3 important results. Firstly, there is an increase in overall hospital expenditure until the German baby boomers will die out (2040 to 2050). Secondly, the increase is comparably moderate because the average individual costs are likely to decline as elderly health improves and since medical progress has an ambiguous influence on hospital expenditures. Finally, the cost increase varies significantly by gender and disease.
    corecore