40 research outputs found
Regulation of Dendritic Cell Migration to the Draining Lymph Node: Impact on T Lymphocyte Traffic and Priming
Antigen-pulsed dendritic cells (DCs) are used as natural adjuvants for vaccination, but the factors that influence the efficacy of this treatment are poorly understood. We investigated the parameters that affect the migration of subcutaneously injected mouse-mature DCs to the draining lymph node. We found that the efficiency of DC migration varied with the number of injected DCs and that CCR7+/+ DCs migrating to the draining lymph node, but not CCR7−/− DCs that failed to do so, efficiently induced a rapid increase in lymph node cellularity, which was observed before the onset of T cell proliferation. We also report that DC migration could be increased up to 10-fold by preinjection of inflammatory cytokines that increased the expression of the CCR7 ligand CCL21 in lymphatic endothelial cells. The magnitude and quality of CD4+ T cell response was proportional to the number of antigen-carrying DCs that reached the lymph node and could be boosted up to 40-fold by preinjection of tumor necrosis factor that conditioned the tissue for increased DC migration. These results indicate that DC number and tissue inflammation are critical parameters for DC-based vaccination
Differential requirements for the chemokine receptor CCR7 in T cell activation during Listeria monocytogenes infection
Effective priming of T cell responses depends on cognate interactions between naive T cells and professional antigen-presenting cells (APCs). This contact is the result of highly coordinated migration processes, in which the chemokine receptor CCR7 and its ligands, CCL19 and CCL21, play a central role. We used the murine Listeria monocytogenes infection model to characterize the role of the CCR7/CCR7 ligand system in the generation of T cell responses during bacterial infection. We demonstrate that efficient priming of naive major histocompatibility complex (MHC) class Ia–restricted CD8+ T cells requires CCR7. In contrast, MHC class Ib–restricted CD8+ T cells and MHC class II–restricted CD4+ T cells seem to be less dependent on CCR7; memory T cell responses are independent of CCR7. Infection experiments with bone marrow chimeras or mice reconstituted with purified T cell populations indicate that CCR7 has to be expressed on CD8+ T cells and professional APCs to promote efficient MHC class Ia–restricted T cell priming. Thus, different T cell subtypes and maturation stages have discrete requirements for CCR7
CXCR4 mediates leukemic cell migration and survival in the testicular microenvironment
The testis is the second most frequent extramedullary site of relapse in pediatric acute lymphoblastic leukemia (ALL). The mechanism for B-cell (B) ALL cell migration towards and survival within the testis remains elusive. Here, we identified CXCL12-CXCR4 as the leading signaling axis for B-ALL cell migration and survival in the testicular leukemic niche. We combined analysis of primary human ALL with a novel patient-derived xenograft (PDX)-ALL mouse model with testicular involvement. Prerequisites for leukemic cell infiltration in the testis were prepubertal age of the recipient mice, high surface expression of CXCR4 on PDX-ALL cells, and CXCL12 secretion from the testicular stroma. Analysis of primary pediatric patient samples revealed that CXCR4 was the only chemokine receptor being robustly expressed on B-ALL cells both at the time of diagnosis and relapse. In affected patient testes, leukemic cells localized within the interstitial space in close proximity to testicular macrophages. Mouse macrophages isolated from affected testes, in the PDX model, revealed a macrophage polarization towards a M2-like phenotype in the presence of ALL cells. Therapeutically, blockade of CXCR4-mediated functions using an anti-CXCR4 antibody treatment completely abolished testicular infiltration of PDX-ALL cells and strongly impaired the overall development of leukemia. Collectively, we identified a prepubertal condition together with high CXCR4 expression as factors affecting the leukemia permissive testicular microenvironment. We propose CXCR4 as a promising target for therapeutic prevention of testicular relapses in childhood B-ALL. © 2022 The Authors. The Journal of Pathology published by John Wiley & Sons Ltd on behalf of The Pathological Society of Great Britain and Ireland
Brain antigens in functionally distinct antigen-presenting cell populations in cervical lymph nodes in MS and EAE
Drainage of central nervous system (CNS) antigens to the brain-draining cervical lymph nodes (CLN) is likely crucial in the initiation and control of autoimmune responses during multiple sclerosis (MS). We demonstrate neuronal antigens within CLN of MS patients. In monkeys and mice with experimental autoimmune encephalomyelitis (EAE) and in mouse models with non-inflammatory CNS damage, the type and extent of CNS damage was associated with the frequencies of CNS antigens within the cervical lymph nodes. In addition, CNS antigens drained to the spinal-cord-draining lumbar lymph nodes. In human MS CLN, neuronal antigens were present in pro-inflammatory antigen-presenting cells (APC), whereas the majority of myelin-containing cells were anti-inflammatory. This may reflect a different origin of the cells or different drainage mechanisms. Indeed, neuronal antigen-containing cells in human CLN did not express the lymph node homing receptor CCR7, whereas myelin antigen-containing cells in situ and in vitro did. Nevertheless, CLN from EAE-affected CCR7-deficient mice contained equal amounts of myelin and neuronal antigens as wild-type mice. We conclude that the type and frequencies of CNS antigens within the CLN are determined by the type and extent of CNS damage. Furthermore, the presence of myelin and neuronal antigens in functionally distinct APC populations within MS CLN suggests that differential immune responses can be evoked
The chemokine receptor CXCR5 is pivotal for ectopic mucosa-associated lymphoid tissue neogenesis in chronic Helicobacter pylori-induced inflammation
Ectopic lymphoid follicles are a key feature of chronic inflammatory autoimmune and infectious diseases, such as rheumatoid arthritis, Sjögren's syndrome, and Helicobacter pylori-induced gastritis. Homeostatic chemokines are considered to be involved in the formation of such tertiary lymphoid tissue. High expression of CXCL13 and its receptor, CXCR5, has been associated with the formation of ectopic lymphoid follicles in chronic infectious diseases. Here, we defined the role of CXCR5 in the development of mucosal tertiary lymphoid tissue and gastric inflammation in a mouse model of chronic H. pylori infection. CXCR5-deficient mice failed to develop organized gastric lymphoid follicles despite similar bacterial colonization density as infected wild-type mice. CXCR5 deficiency altered Th17 responses but not Th1-type cellular immune responses to H. pylori infection. Furthermore, CXCR5-deficient mice exhibited lower H. pylori-specific serum IgG and IgA levels and an overall decrease in chronic gastric immune responses. In conclusion, the development of mucosal tertiary ectopic follicles during chronic H. pylori infection is strongly dependent on the CXCL13/CXCR5 signaling axis, and lack of de novo lymphoid tissue formation attenuates chronic immune responses
Regulatory mechanisms of lymphocyte migration during homeostasis and immunopathology
Die Ausbildung einer effektiven adaptiven Immunantwort nach einer Infektion
oder während einer Entzündung erfordert eine koordinierte Zirkulation von
Immunzellen durch fast alle Bereiche des Körpers. Die Reifung von T- und
B-Lymphozyten und die Aufrechterhaltung der Funktionsbereitschaft im
Immunsystem ist von der Wanderung der Lymphozyten innerhalb der lymphatischen
Gewebe und von einem lymphatischen Organ zum anderen abhängig. Im Gegensatz zu
Granulozyten, die mit einer begrenzten Auswahl von Chemokinrezeptoren
auskommen, beanspruchen die T-Lymphozyten nahezu alle bekannten Rezeptoren.
Das distinkte Expressionsmuster passt sich dem funktionellen Zustand der
Lymphozyten an, und kann als spezifischer Marker für ihre Reife,
Differenzierung und Aktivierung angesehen werden. Die in der vorliegenden
Habilitationsschrift vorgestellten Arbeiten verdeutlichen die funktionelle
Relevanz der konstitutiven Chemokine und ihrer Rezeptoren für die
Aufrechterhaltung lymphozytärer Homöostase sowie für die Induktion adaptiver
Immunantworten. Der überraschende Befund, dass CCR7 nicht nur lymphozytäre
homöostatische Rezirkulation durch lymphatische Organe, sondern auch durch
peripheres Gewebe steuert, hat entscheidend zur Charakterisierung einer
weiteren biologischen Funktion von CCR7 geführt. Zusammen mit neueren Daten
aus der Literatur ergibt sich folgendes Bild: wenn Lymphozyten den homing
Rezeptor CCR7 nicht exprimieren, können diese periphere Gewebe, wie z.B. die
Haut, Körperhöhlen oder auch mukosales Gewebe nicht mehr verlassen und
akkumulieren dort. Entwickeln sich solche lymphoiden Aggregate weiter zu
funktionellen ektopischen Follikeln, wie in der Magenschleimhaut von
CCR7-defizienten Mäusen, können mit zunehmendem Alter der Versuchstiere
pathomorphologische Veränderungen in benachbartem, viszeralen Gewebe
beobachtet werden. Momentan untersuche ich, ob letzteres direkt durch die
Entwicklung der ektopen lymphoiden Follikel induziert wird und welche
molekularen Mechanismen dem zu Grunde liegen. Interessanterweise kommt es auch
zur Akkumulation von Effektor/Memory T-Zellen oder regulatorischen T-Zellen am
Ort von Entzündungen in CCR7-defizienten Mäusen, oder aber nach Transfer von
CCR7-defizienten T-Zell-Subpopulationen. In beiden Fällen verstärken sich
lokal die Effektorfunktionen der jeweiligen T-Zell-Subpopulationen.
Zusammengenommen scheint CCR7 ein entscheidender Regulator für die
lymphozytäre Rezirkulation in der Homöostase und unter entzündlichen
Bedingungen zu sein. CCR7 steuert weiterhin die koordinierte Migration von DCs
und T-Zellen und deren Zusammentreffen in der T-Zellzone sekundärer
lymphatischer Organe. Somit ist CCR7 auch ein wichtiger Induktor primärer
Immunantworten während einer bakteriellen oder viralen Infektion. Wie aus
unseren Arbeiten hervorgeht, ist der Einfluß von CCR7 aber beschränkt auf die
Aktivierung bestimmter T-Zell-Subtypen und bestimmte Reifungsstadien von
T-Zellen, während die Aktivierung anderer T-Zell-Subpopulationen durch
alternative Mechanismen induziert wird. Um der Immunabwehr am Ort einer
Infektion zu entgehen, kodieren z.B. Herpesviren für immunmodulatorische
Mediatoren wie Chemokin- und Chemokinrezeptor-Homologe. Ein Beispiel ist der
HCMV-kodierte Rezeptor US28, der durch die Bindung von Chemokinen, wie CCL5
(RANTES), entzündliche Mediatoren aus der Umgebung einer viralen Infektion
wegfängt und dadurch eine effektive anti-virale Immunantwort verhindert. Wir
haben die molekularen Mechanismen dieser Immunmodulation mittels einer
Kombination von Mutagenesestudien und biochemischen sowie zellbiologischen
Methoden aufgeklärt. Zusammengefasst konnten wir zeigen, dass eine bisher
einzigartige konstitutive Phosphorylierung von US28 sowohl dessen
Zelloberflächenexpression, als auch die Endozytose des Rezeptors reguliert.
Letzteres bildet die mechanistische Grundlage für die
Ligandeninternalisierung, welche wiederum eine wichtige Voraussetzung für die
Beseitigung inflammatorischer Chemokine am Ort einer Infektion darstellt.
Bislang exisitiert leider kein geeignetes Mausmodell, um die hier postulierte
immunmodulatorische Funktion von US28 in vivo zu überprüfen. Im letzten
Kapitel dieser Habilitationsschrift habe ich die immunpathologische Bedeutung
von CXCR5 und CCR7 in einem Antigen-induzierten Arthritis Modell und für
Tumorerkrankungen herausgearbeitet. Es konnte klar gezeigt werden, dass CXCR5
eine essentielle Rolle in der Entwicklung und Organisation tertiären
lymphatischen Gewebes in der späten chronischen Phase einer AIA spielt. Zur
Zeit untersuche ich die Entwicklung und Organisation tertiären lymphatischen
Gewebes in chronisch-entzündeter Magenschleimhaut nach Infektion mit
Helicobacter pylori. Auch in diesem zweiten Modell einer chronischen
Entzündung weisen die CXCR5-defizienten Mäuse eine reduzierte Entwicklung
ektopischer Strukturen auf. Zusammengenommen stellt der Chemokinrezptor CXCR5
ein viel versprechendes Zielmolekül zur pharmakologischen Intervention bei
chronischen Entzündungen und Autoimmunerkrankungen dar. Zahlreiche Beispiele
belegen die Rolle des Chemokin-/Chemokinrezeptor-Systems bei der malignen
lymphatischen Organogenese und der Tumormetastasierung. Wir konnten den
Einfluß des homöostatischen Chemokinrezeptors CCR7 auf die Dissemination der
spezifischen Tumorzellen im Morbus Hodgkin nachweisen. Während lymphozytäre
und histiozytäre (L&H;)-Zellen der lymphozytenreichen Form überwiegend
innerhalb follikulärer Strukturen lokalisiert sind, positionieren sich die
Hodgkin/Reed-Sternberg-Zellen (HRS) der klassischen Hodgkin-Variante
vorwiegend in der interfollikulären oder in der follikulären Mantelzone des
Lymphomgewebes. Es zeigte sich, dass L&H-Zellen; den Chemokinrezeptor CCR7
nicht exprimieren, während umgekehrt die HRS-Zellen hohe Expressionsspiegel
des Rezeptors CCR7 aufwiesen. Somit korrespondiert die CCR7-Rezeptorexpression
exakt mit der Verteilung ihrer Liganden im Lymphomgewebe. Wir postulieren,
dass CCR7 Expression eine Voraussetzung für die spezifische Lokalisation von
Tumorzellen des klassischen Hodgkin-Subtyps ist. Zur Zeit untersuche ich das
Expressionsprofil und die funktionelle Signifikanz von Chemokinen und
Chemokinrezeptoren bei Primär-mediastinalen B-Zell Lymphomen (PMBL). Mittels
Untersuchungen zur Interaktion von Lymphomzellen mit einem Lymphknoten-
spezifischen Zellmilieu in einem Maus-Lymphommodell möchte ich die Bedingungen
für "Immune Escape" und Krankheitsprogress von Lymphomen näher
charakterisieren. Zusammengefasst dienen meine zukünftigen experimentellen
Ansätze der Dissektion der zellulären Bedingungen für eine maligne
lymphatische Organogenese. Ich erwarte, dass sich aus der Charakterisierung
der zellulären Komponenten sowie deren Kommunikationswege Ansätze für das
Verständnis der Lymphompathogenese ergeben werden. Die neu identifizierten
interzellulären Interaktionen versprechen die Möglichkeit einer
pharmakologischen oder immunologischen Intervention, so dass unser
gegenwärtiges therapeutisches Repertoire entscheidend verbessert werden
könnte. Ohne Zweifel wird es zukünfig von herausragendem Interesse sein, wie
sich die pharmakologische Intervention in das Chemokin/Chemokinrezeptorsystem
als erfolgreiche Strategie zur Behandlung von Krebs oder Autoimmunerkrankungen
etablieren läßt.The innate and adaptive immune response depends on the coordinated
recirculation of leukocyte subsets through peripheral tissues and their
selective homing to secondary lymphoid tissues. Chemokines and chemokine
receptors play a pivotal role in lymphocyte homing during immune system
homeostasis, infections and inflammation. Homeostatic chemokine receptors and
their ligands are crucial for the appropriate positioning of naive T cells, B
cells and antigen-bearing DCs within secondary lymphoid organs required for
initiating of antigen-specific immune responses. These chemokines are also
involved in lymphoid organogenesis and the development of ectopic lymphoid-
like structures which have been described in chronic inflammatory processes
and autoimmune diseases. The major aim of the studies described here was to
define distinct functions of the homeostatic chemokine receptors CCR7 and
CXCR5 under physiological and pathophysiological conditions. We showed that
CCR7 controls not only lymphocyte trafficking to and within secondary lymphoid
organs, but also homeostatic migration of T and B lymphocytes through non-
lymphoid peripheral tissues. Disturbed peripheral recirculation of lymphocytes
resulted in the development of ectopic lymphoid-like follicles and age-
dependent histopathological changes in the gastrointestinal tract of CCR7
deficient mice. Both chemokine receptors, CXCR5 and CCR7, could be defined as
regulatory mediators for peritoneal B cell homing and early immunity against
bacterial pathogens. We additionally dissected the role of CCR7 in T cell
activation and differentiation in the process of adaptive immune responses and
demonstrated a distinctive role of CCR7 in cytotoxic T cell priming and in the
functional activity of naive- and effector/memory-like regulatory T cells.
Secondly, this work focused on the immune modulatory function of a
herpesvirus-encoded chemokine receptor. We elucidated the immunomodulatory
property of the human cytomegalovirus-encoded chemokine receptor US28. Due to
an unusual agonist-independent phosphorylation at its intracellular
C-terminus, the receptor is able to capture and endocytose inflammatory
chemokines, subsequently mediating viral immune escape. In the last part of
this work, we focused on elucidating the functional significance of CXCR5 and
CCR7 in pathophysiological processes, among them chronic inflammation,
autoimmune diseases and tumor metastasis. We established a chronic
inflammatory model of rheumatoid arthritis in mice and showed that the
development of tertiary lymphoid tissue, also a hallmark of human rheumatoid
arthritis, was entirely dependent on the chemokine receptor CXCR5. It has also
been described that chemokines and their receptors are implicated in the
process of dissemination and metastasis of solid and haematopoetic tumors. We
were able to show that the chemokine receptor CCR7 is consistently expressed
on Reed-Sternberg cells of classic Hodgkin disease (HD) and that upregulation
of CCR7 correlates with the dissemination of neoplastic cells to the
interfollicular T cell zone of lymph nodes. Hence, differential chemokine
receptor expression might contribute to specific localization and confinement
of neoplastic cells within the target organ. In conclusion, we propose that
the homeostatic chemokine receptors CCR7 and CXCR5 are attractive
therapeutical targets for the treatment of chronic inflammatory and autoimmune
diseases as well as for cancer
All Roads Lead to Rome
Migration of dendritic cells to secondary lymphatic organs is a key event in acquired immunity. The role of the multifunctional ectoenzyme CD38 in humoral immune responses has now been revisited, suggesting that CD38 links innate and adaptive immunity by triggering chemokine-mediated dendritic cell chemotaxis