115 research outputs found

    Diversitätssensitive Palliative Care

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    Fallvignette Frau M.S. (65 Jahre alt) stammt aus einem kleinen Dorf in der Nähe von Sivas im Osten der Türkei. Sie ging nur ein paar wenige Jahre zur Schule und verheiratete sich im Alter von 15 Jahren mit ihrem Mann, der im Alter von 30 Jahren in die Schweiz gereist ist und bis zu seiner Pensionierung im Gastgewerbe als Hilfskoch tätig war. Frau M.S. folgte ihrem Mann acht Jahre später in die Schweiz, begleitet von den drei Kindern, die damals 8, 10 und 12 Jahre alt waren. In der Schweiz war Frau M.S. für die Kinder und den Haushalt verantwortlich. Die deutsche Sprache hat sie nie erlernt. Ihre Muttersprache ist kurdisch; die türkische Sprache beherrscht sie teilweise. In ihrem Heimatdorf und auch in der weiteren Umgebung war eine ärztliche Versorgung praktisch inexistent – sie war allerdings nie auf einen Arzt angewiesen. Die drei Kinder sind im kleinen Bauernhaus der Familie zur Welt gekommen. Vor wenigen Monaten musste bei Frau M.S. die Diagnose eines fortgeschrittenen Magenkarzinoms gestellt werden. Die totale Gastrektomie führte nicht zu einer Heilung. Bei nachgewiesenen Lebermetastasen wurde eine Chemotherapie durchgeführt, die sich in den letzten Wochen nicht mehr als effektiv erwies. In einem Gespräch mit Frau M.S. und der übersetzenden Tochter soll sie von ihrer Hausärztin über die Prognose informiert werden. Die Bedürfnisse der Patientin sollen ­erfasst werden; zudem soll sie vorausverfügen, welchen lebenserhaltenden Massnahmen sie zustimmen möchte und welchen nicht. Nach dem Aufklärungsgespräch durch die Hausärztin spricht die Tochter mit ihrer Mutter eingehend in kurdischer Sprache. Auf die Frage, ob Frau M.S. Fragen habe, verneint die Tochter. Die Tochter bittet die Hausärztin, noch einige Worte mit ihr unter vier Augen wechseln zu können. Nachdem Frau M.S. das Sprechzimmer verlassen hat, teilt die Tochter der Hausärztin mit, dass sie ihrer Mutter die schlechte Prognose nicht mitgeteilt habe. Im Gegenteil habe sie ihr gesagt, dass sie ganz bald wieder gesund werde. Die Tochter bittet die Hausärztin, zukünftig nur mit ihr und niemals direkt mit der Mutter zu sprechen. Die Familie habe sich im übrigen Gedanken gemacht, weswegen die Mutter so schwer erkrankt sei. Man sei zum Schluss gekommen, dass Frau M.S. eine schreckliche Tat ihres Bruders sühnen müsse, der vor 20 Jahren im Streit seine Ehegattin getötet habe. Falls sich der Zustand der Mutter verschlechtere, möge die Hausärztin dies der Familie zeitgerecht mitteilen, damit Frau M.S. in ­Begleitung ihrer Familie in die Heimat zurückfliegen könne. Frau M.S. soll in ihrem Dorf sterben können und auch dort beerdigt werden. Ihrer Mutter würde man aber mitteilen, dass die Familie für Ferien in die Türkei fliegen würde. Daher möge man ihr auch keine zu stark sedierenden Schmerzmittel verabreichen

    Trinkerszenen im öffentlichen Raum: ein Städtevergleich

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    Ein ethnographischer Vergleich von Trinkerszenen in fünf Schweizer Städten zeigt eine zunehmende Reglementierung und konsumorientierte Ökonomisierung des öffentlichen Raums und entsprechende Ausgrenzungsmechanismen gegenüber den sich dort aufhaltenden Gruppen. Die Politik der Städte weist jedoch auch erhebliche Unterschiede auf

    Changes in attitudes towards smoking during smoking cessation courses for Turkish- and Albanian-speaking migrants in Switzerland and its association with smoking behavior: A latent change score approach

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    Introduction Migrant populations usually report higher smoking rates than locals. At the same time, people with a migration background have little or no access to regular smoking cessation treatment. In the last two decades, regular smoking cessation courses were adapted to reach out to Turkish- and Albanian-speaking migrants living in Switzerland. The main aims of the current study were (1) to analyze the effects of an adapted smoking cessation course for Turkish- and Albanian-speaking migrants in Switzerland on attitudes toward smoking and smoking behavior; and (2) to elucidate whether changes in attitudes toward smoking were associated to changes in smoking behavior in the short- and in the long-term. Methods A total of 59 smoking cessation courses (Turkish: 37; Albanian: 22) with 436 participants (T: 268; A: 168) held between 2014 and 2019 were evaluated. Attitudes toward smoking and cigarettes smoked per day were assessed at baseline and 3-months follow-up. One-year follow-up calls included assessment of cigarettes smoked per day. Data were analyzed by means of structural equation modeling with latent change scores. Results Participation in an adapted smoking cessation course led to a decrease of positive attitudes toward smoking (T: β = −0.65, p < 0.001; A: β = −0.68, p < 0.001) and a decrease of cigarettes smoked per day in the short-term (T: β = −0.58, p < 0.001; A: β = −0.43, p < 0.001) with only Turkish-speaking migrants further reducing their smoking in the long-term (T: β = −0.59, p < 0.001; A: β = −0.14, p = 0.57). Greater decreases in positive attitudes were associated with greater reductions of smoking in the short-term (T: r = 0.39, p < 0.001; A: r = 0.32, p = 0.03), but not in the long-term (T: r = −0.01, p = 0.88; A: r = −0.001, p = 0.99). Conclusion The adapted smoking cessation courses fostered changes in positive attitudes toward smoking that were associated with intended behavior change in the short-term. The importance of socio-cognitive characteristics related to behavior change maintenance to further increase treatment effectiveness in the long-term is discussed

    results of a mixed methods pilot study

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    Background ‘Kneipp Therapy’ (KT) is a form of Complementary and Alternative Medicine (CAM) that includes a combination of hydrotherapy, herbal medicine, mind-body medicine, physical activities, and healthy eating. Since 2007, some nursing homes for older adults in Germany began to integrate CAM in the form of KT in care. The study investigated how KT is used in daily routine care and explored the health status of residents and caregivers involved in KT. Methods We performed a cross-sectional pilot study with a mixed methods approach that collected both quantitative and qualitative data in four German nursing homes in 2011. Assessments in the quantitative component included the Quality of Life in Dementia (QUALIDEM), the Short Form 12 Health Survey (SF-12), the Barthel-Index for residents and the Work Ability Index (WAI) and SF-12 for caregivers. The qualitative component addressed the residents’ and caregivers’ subjectively experienced changes after integration of KT. It was conceptualized as an ethnographic rapid appraisal by conducting participant observation and semi-structured interviews in two of the four nursing homes. Results The quantitative component included 64 residents (53 female, 83.2 ± 8.1 years (mean and SD)) and 29 caregivers (all female, 42.0 ± 11.7 years). Residents were multimorbid (8 ± 3 diagnoses), and activities of daily living were restricted (Barthel-Index 60.6 ± 24.4). The caregivers’ results indicated good work ability (WAI 37.4 ± 5.1), health related quality of life was superior to the German sample (SF-12 physical CSS 49.2 ± 8.0; mental CSS 54.1 ± 6.6). Among both caregivers and residents, 89% considered KT to be positive for well-being. The qualitative analysis showed that caregivers perceived emotional and functional benefits from more content and calmer residents, a larger variety in basic care practices, and a more self-determined scope of action. Residents reported gains in attention and caring, and recognition of their lay knowledge. Conclusion Residents showed typical characteristics of nursing home inhabitants. Caregivers demonstrated good work ability. Both reported to have benefits from KT. The results provide a good basis for future projects, e.g. controlled studies to evaluate the effects of CAM in nursing homes

    Complementary Medicine in Nursing Homes - Results of a Mixed Methods Pilot Study

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    BACKGROUND: ‘Kneipp Therapy’ (KT) is a form of Complementary and Alternative Medicine (CAM) that includes a combination of hydrotherapy, herbal medicine, mind-body medicine, physical activities, and healthy eating. Since 2007, some nursing homes for older adults in Germany began to integrate CAM in the form of KT in care. The study investigated how KT is used in daily routine care and explored the health status of residents and caregivers involved in KT. METHODS: We performed a cross-sectional pilot study with a mixed methods approach that collected both quantitative and qualitative data in four German nursing homes in 2011. Assessments in the quantitative component included the Quality of Life in Dementia (QUALIDEM), the Short Form 12 Health Survey (SF-12), the Barthel-Index for residents and the Work Ability Index (WAI) and SF-12 for caregivers. The qualitative component addressed the residents’ and caregivers’ subjectively experienced changes after integration of KT. It was conceptualized as an ethnographic rapid appraisal by conducting participant observation and semi-structured interviews in two of the four nursing homes. RESULTS: The quantitative component included 64 residents (53 female, 83.2 ± 8.1 years (mean and SD)) and 29 caregivers (all female, 42.0 ± 11.7 years). Residents were multimorbid (8 ± 3 diagnoses), and activities of daily living were restricted (Barthel-Index 60.6 ± 24.4). The caregivers’ results indicated good work ability (WAI 37.4 ± 5.1), health related quality of life was superior to the German sample (SF-12 physical CSS 49.2 ± 8.0; mental CSS 54.1 ± 6.6). Among both caregivers and residents, 89% considered KT to be positive for well-being. The qualitative analysis showed that caregivers perceived emotional and functional benefits from more content and calmer residents, a larger variety in basic care practices, and a more self-determined scope of action. Residents reported gains in attention and caring, and recognition of their lay knowledge. CONCLUSION: Residents showed typical characteristics of nursing home inhabitants. Caregivers demonstrated good work ability. Both reported to have benefits from KT. The results provide a good basis for future projects, e.g. controlled studies to evaluate the effects of CAM in nursing homes

    Tod und Magie im Alters- und Pflegeheim

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    Wer in Alters- und Pflegeheimen arbeitet, bewegt sich in einem von der Präsenz des Todes geprägten Raum. Dies bringt Befürchtungen mit sich, wie jene, einen Tod mit verursacht zu haben, oder jene, durch den Tod «angesteckt» zu werden. Eine ethnologische Studie gibt Einblick in die beruflichen Strategien von Pflegenden
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