81 research outputs found

    Intramucosal leiomyosarcoma of the stomach following hereditary retinoblastoma in childhood – a case report and review of the literature

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>Leiomyosarcomas of the stomach are very rare. At the time of primary diagnosis the tumors are most often in advanced stage and the patients complain of abdominal pain due to large tumor size. Endosonographically, the tumors impress as submucous mass with suspicion to malignancy. Sarcomas following hereditary retinoblastoma in childhood are in generally located in the soft tissue. Structural alterations of the <it>retinoblastoma </it>gene (<it>RB1</it>) seem to be involved in the pathogenesis.</p> <p>Case presentation</p> <p>A 37-year-old german male suffered from reflux disorder. In endoscopic examination a small polypous tumor was detected in the stomach. The resection specimen revealed an intramucosal leiomyosarcoma. At the age of one year, the patient had a retinoblastoma.</p> <p>Conclusion</p> <p>This is the unique report of an intramucosal gastric leiomyosarcoma and the first account of a gastric leiomyosarcoma after retinoblastoma in childhood. A careful clinical follow-up is advised because of increased risk of developing further metachronous malignancies.</p

    Purinergic Receptor Stimulation Reduces Cytotoxic Edema and Brain Infarcts in Mouse Induced by Photothrombosis by Energizing Glial Mitochondria

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    Treatments to improve the neurological outcome of edema and cerebral ischemic stroke are severely limited. Here, we present the first in vivo single cell images of cortical mouse astrocytes documenting the impact of single vessel photothrombosis on cytotoxic edema and cerebral infarcts. The volume of astrocytes expressing green fluorescent protein (GFP) increased by over 600% within 3 hours of ischemia. The subsequent growth of cerebral infarcts was easily followed as the loss of GFP fluorescence as astrocytes lysed. Cytotoxic edema and the magnitude of ischemic lesions were significantly reduced by treatment with the purinergic ligand 2-methylthioladenosine 5′ diphosphate (2-MeSADP), an agonist with high specificity for the purinergic receptor type 1 isoform (P2Y1R). At 24 hours, cytotoxic edema in astrocytes was still apparent at the penumbra and preceded the cell lysis that defined the infarct. Delayed 2MeSADP treatment, 24 hours after the initial thrombosis, also significantly reduced cytotoxic edema and the continued growth of the brain infarction. Pharmacological and genetic evidence are presented indicating that 2MeSADP protection is mediated by enhanced astrocyte mitochondrial metabolism via increased inositol trisphosphate (IP3)-dependent Ca2+ release. We suggest that mitochondria play a critical role in astrocyte energy metabolism in the penumbra of ischemic lesions, where low ATP levels are widely accepted to be responsible for cytotoxic edema. Enhancement of this energy source could have similar protective benefits for a wide range of brain injuries

    Akupunktur

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    Desinfektion als Infektionsprävention im Wandel der Zeit

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    In recent years and decades increasingly more emphasis has been placed on alcohol-based solutions for hygienic and surgical hand disinfection . Traditional handwashing with soap and water has been largely replaced in the everyday clinical setting, as has the use of disinfectant soap-based solutions for surgical hand disinfection. It has been possible in recent years to reduce the exposure time for alcohol-based hand disinfection in surgery from 5 to 3 minutes, and there are plans to reduce this even further. The growing awareness of the tolerability issues has also given rise to favorable developments here. There have also been dramatic changes in preoperative skin disinfection . The non-alcoholic solutions with a slow onset of action (e.g. iodophors) have been virtually replaced by alcohol-based solutions of demonstrated efficacy. Non-alcoholic solutions continue to be used for disinfection of mucous membranes, but iodine-based products are being phased out here. The term "instrument disinfection" has been largely supplanted now by the expression "instrument reprocessing or medical device decontamination" (which is also underpinned by legislation) and it takes account of the trend towards thermal disinfection. Meticulous cleaning is thus an indispensable precondition for sterilization, which normally follows disinfection. The greatest lack of consensus at European level relates to surface disinfection . Routine, parallel cleaning and disinfection of all surfaces close to and remote from the patient is being increasingly replaced by selective disinfection, whenever warranted, of surfaces close to the patient. The problem here is that medical personnel continue to view cleaning and disinfection as interchangeable tasks. This situation is further compounded by the fact that hospitals are finding it increasingly more difficult to assure adequately successful cleaning and disinfection outcomes. To ensure effective infection control, cleaning and disinfection of surfaces in special situations must also be assured whenever warranted outside the regular working hours. Disinfection and decontamination of highly complex medical devices that pose special challenges (heat-sensitive devices with an intricate design and, correspondingly, with surfaces that are difficult to access, e.g. flexible endoscopes) will present the main challenge in the future. There is still much to be accomplished here to assure the hygienic safety of the patient.Die Anwendung alkoholischer Lösungen im Bereich der Hygienischen und Chirurgischen Händedesinfektion hat sich in den letzten Jahren und Jahrzehnten immer mehr durchgesetzt. Das herkömmliche Händewaschen mit Wasser und Seife wurde im klinischen Alltag praktisch völlig ersetzt, ebenso wie der Einsatz desinfizierender Seifenlösungen als chirurgische Händedesinfektion. Die Anwendungszeit der alkoholischen Händedesinfektion im OP konnte in den letzten Jahren von 5 auf 3 Minuten reduziert werden, weitere Entwicklungen stehen bereits an. Die zunehmende Sensibilisierung in Bezug auf die Verträglichkeit hat auch hier bereits erfreuliche Lösungen gebracht. Dramatisch auch der Wandel bei der präoperativen Hautdesinfektion : Die nur langsam wirkenden nicht-alkoholischen Lösungen (z. B. Jodophore) sind durch alkoholische Lösungen mit sicherer Wirkung nahezu vollständig ersetzt. Die Schleimhautdesinfektion blieb eine Domäne der nicht-alkoholischen Lösungen. Hier deutet sich eine Ablöse der jodhaltigen Produkte an. Der Begriff der 'Instrumentendesinfektion' ist durch den Begriff der "Aufbereitung" bzw. der Medizinprodukteaufbereitung ersetzt worden und beschreibt damit den (auch von der Gesetzgebung unterstützten) Trend zur apparativen, thermischen Desinfektion. Die exakte Reinigung wurde damit die unabdingbare Voraussetzung für die meist an die Desinfektion anschließende Sterilisation. Die größte Uneinigkeit innereuropäisch herrscht in Bezug auf die Flächendesinfektion . Die routinemäßige, parallele Reinigung und Desinfektion sämtlicher patientennahen und patientenfernen Flächen wird zunehmend abgelöst von der gezielten, Anlass bezogenen Desinfektion patientennaher Flächen. Problem dabei ist, dass das medizinische Personal aus der Tradition heraus nach wie vor Reinigung und Desinfektion gleichsetzt. Dazu kommt, dass es unter den aktuellen ökonomischen Vorgaben des Spitalsbetriebs immer schwieriger wird, einen ausreichenden Reinigungs- und Desinfektionserfolg sicherzustellen. Reinigung und Desinfektion der Flächen müssen insbesondere in Anlasssituationen auch außerhalb der Regeldienstzeit für einen hygienesicheren Betrieb gewährleistet sein. Die zentrale Herausforderung der Zukunft bleibt die Desinfektion bzw. Aufbereitung hoch entwickelter medizinischer Instrumente mit speziellen Anforderungen (thermolabile Güter mit kompliziertem Aufbau und dadurch schwer zugänglichen Oberflächen, z. B. flexible Endoskope). Hier gilt es noch viel Arbeit zu leisten für eine tatsächliche Patienten-Hygienesicherheit

    Buchbesprechungen

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    Antibioticatherapie und septischer Schock

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    Non A-non B-Hepatitisepidemie bei einer Plasmapheresestelle

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    Psychische Führung des Intensivpatienten

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    Psychische Führung des Intensivpatienten

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