7 research outputs found

    Evaluation des Nationalen Aktionsplans der Bundesregierung zur Umsetzung der UN-Behindertenrechtskonvention: Abschlussbericht

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    Mit dem im Juni 2011 vom Bundeskabinett beschlossenen Nationalen Aktionsplan (NAP) zur Umsetzung der UN-Behindertenrechtskonvention (UN-BRK) wurde erstmals eine behindertenpolitische Gesamtstrategie verabschiedet, die politikfeldübergreifend die Ziele und Maßnahmen zur Umsetzung der Konvention auf Bundesebene zusammenführt. Im vorliegenden Gutachten werden sowohl die inhaltliche Ausgestaltung des NAP - d.h. sein konzeptioneller Aufbau und die enthaltenen Maßnahmen - als auch die Rolle der verschiedenen Akteure sowie die Prozesse während der Entwicklung und bisherigen Umsetzung des NAP im Kontext der Anforderungen der UN-BRK untersucht. Das Gutachten beschäftigt sich zudem mit der Frage, inwiefern das Thema Wirkungsanalyse im gegenwärtigen NAP bereits verankert ist und umgesetzt wird

    Clinical and virological characteristics of hospitalised COVID-19 patients in a German tertiary care centre during the first wave of the SARS-CoV-2 pandemic: a prospective observational study

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    Purpose: Adequate patient allocation is pivotal for optimal resource management in strained healthcare systems, and requires detailed knowledge of clinical and virological disease trajectories. The purpose of this work was to identify risk factors associated with need for invasive mechanical ventilation (IMV), to analyse viral kinetics in patients with and without IMV and to provide a comprehensive description of clinical course. Methods: A cohort of 168 hospitalised adult COVID-19 patients enrolled in a prospective observational study at a large European tertiary care centre was analysed. Results: Forty-four per cent (71/161) of patients required invasive mechanical ventilation (IMV). Shorter duration of symptoms before admission (aOR 1.22 per day less, 95% CI 1.10-1.37, p < 0.01) and history of hypertension (aOR 5.55, 95% CI 2.00-16.82, p < 0.01) were associated with need for IMV. Patients on IMV had higher maximal concentrations, slower decline rates, and longer shedding of SARS-CoV-2 than non-IMV patients (33 days, IQR 26-46.75, vs 18 days, IQR 16-46.75, respectively, p < 0.01). Median duration of hospitalisation was 9 days (IQR 6-15.5) for non-IMV and 49.5 days (IQR 36.8-82.5) for IMV patients. Conclusions: Our results indicate a short duration of symptoms before admission as a risk factor for severe disease that merits further investigation and different viral load kinetics in severely affected patients. Median duration of hospitalisation of IMV patients was longer than described for acute respiratory distress syndrome unrelated to COVID-19

    Die Bedeutung von Genossenschaften für die Ausgestaltung resilienter Verantwortungsgesellschaften

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    Wir blicken auf mehr als zehn Jahre Resilienzforschung an der Hochschule Darmstadt zurück und sind im Bereich des "Public Management" in der Lehre und in der transferorientierten Forschung aktiv. Im Bewusstsein, dass noch viele Fragestellungen und Themenfelder ausführlicher und vor dem Hintergrund der jeweils konkreten Herausforderungen vertiefend zu durchleuchten sind, haben wir es uns mit diesem Beitrag zur Aufgabe gemacht, einen Ansatz für eine resiliente Verantwortungsgesellschaft zu skizzieren und zur Diskussion zu stellen. Dabei betrachten wir die drei Dimensionen "Privatwirtschaft", "Öffentlicher Sektor" und "Zivilgesellschaft". Unser Ansatz basiert auf dem zentralen Verständnis, dass sich jeder Bürger eines Staates auch als ein aktives Mitglied einer resilienten Verantwortungs-"Gesellschaft" sieht - und sich damit ähnlich wie ein Mitglied in einer Genossenschaft - auch als Co-Produzent gesellschaftlicher Resilienz versteht. Konkret geht es uns darum, in allen Dimensionen einer Gesellschaft geeignete Konzepte und Wege zur Förderung von Resilienz zu entwickeln und damit auch auf gesamtgesellschaftlicher Ebene für die Herausforderungen der VUCA-Welten und die transformativen Umbrüche vorbereitet und gerüstet zu sein

    Diskriminierungserfahrung von LGBTIQ*-Personen in der öffentlichen Verwaltung: Eine qualitative Studie zur Relevanz organisationaler Kontextfaktoren

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    Diversity und Chancengleichheit zählen mittlerweile zu den etablierten Themenfelder in der organisationalen Praxis. Dabei wird dem öffentlichen Sektor als größtem Arbeitgeber in Deutschland eine Vorreiterrolle zugeschrieben, auch wenn er diesbezüglich noch Entwicklungspotenzial hat, was die wenigen Studien im deutschen Kontext vermuten lassen. Diese Studie untersucht, welche organisationale Kontextfaktoren sich für die Diskriminierungserfahrung von LGBTIQ*-Beschäftigten in der öffentlichen Verwaltung als relevant erweisen (N=15 problemzentrierte Interviews mit LGBTIQ*-Beschäftigten aus acht Kommunalverwaltungen). Die Gesprächspartner*innen erleben unterschiedliche Formen von Diskriminierung, schätzen diese jedoch generell als eher gering ein. Sie empfinden weiche Faktoren für das Diskriminierungserleben am relevantesten, die allerdings Arbeitgeber nur schwer beeinflussen können, wie das Arbeitsklima sowie die persönliche Einstellung und Haltung der Führungskräfte. Danach folgen interne, gestaltbare Faktoren wie Diversitymaßnahmen und Teamzusammensetzungen. Bedeutsam scheint vor allem das Zusammenspiel der einzelnen Faktoren und deren (gelungene) Komposition zu sein. Die Diskriminierungserfahrung von LGBTIQ*-Beschäftigten ließe sich daher grundsätzlich von den Leitungsorganen in der öffentlichen Verwaltung positiv beeinflussen. Zudem steigern die mit den Diversitymaßnahmen verbundenen Signale das Arbeitgeberimage des öffentlichen Sektors

    nf-core/airrflow: An adaptive immune receptor repertoire analysis workflow employing the Immcantation framework.

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    Adaptive Immune Receptor Repertoire sequencing (AIRR-seq) is a valuable experimental tool to study the immune state in health and following immune challenges such as infectious diseases, (auto)immune diseases, and cancer. Several tools have been developed to reconstruct B cell and T cell receptor sequences from AIRR-seq data and infer B and T cell clonal relationships. However, currently available tools offer limited parallelization across samples, scalability or portability to high-performance computing infrastructures. To address this need, we developed nf-core/airrflow, an end-to-end bulk and single-cell AIRR-seq processing workflow which integrates the Immcantation Framework following BCR and TCR sequencing data analysis best practices. The Immcantation Framework is a comprehensive toolset, which allows the processing of bulk and single-cell AIRR-seq data from raw read processing to clonal inference. nf-core/airrflow is written in Nextflow and is part of the nf-core project, which collects community contributed and curated Nextflow workflows for a wide variety of analysis tasks. We assessed the performance of nf-core/airrflow on simulated sequencing data with sequencing errors and show example results with real datasets. To demonstrate the applicability of nf-core/airrflow to the high-throughput processing of large AIRR-seq datasets, we validated and extended previously reported findings of convergent antibody responses to SARS-CoV-2 by analyzing 97 COVID-19 infected individuals and 99 healthy controls, including a mixture of bulk and single-cell sequencing datasets. Using this dataset, we extended the convergence findings to 20 additional subjects, highlighting the applicability of nf-core/airrflow to validate findings in small in-house cohorts with reanalysis of large publicly available AIRR datasets

    Clinical and virological characteristics of hospitalised COVID-19 patients in a German tertiary care centre during the first wave of the SARS-CoV-2 pandemic: a prospective observational study

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    Purpose!#!Adequate patient allocation is pivotal for optimal resource management in strained healthcare systems, and requires detailed knowledge of clinical and virological disease trajectories. The purpose of this work was to identify risk factors associated with need for invasive mechanical ventilation (IMV), to analyse viral kinetics in patients with and without IMV and to provide a comprehensive description of clinical course.!##!Methods!#!A cohort of 168 hospitalised adult COVID-19 patients enrolled in a prospective observational study at a large European tertiary care centre was analysed.!##!Results!#!Forty-four per cent (71/161) of patients required invasive mechanical ventilation (IMV). Shorter duration of symptoms before admission (aOR 1.22 per day less, 95% CI 1.10-1.37, p &amp;lt; 0.01) and history of hypertension (aOR 5.55, 95% CI 2.00-16.82, p &amp;lt; 0.01) were associated with need for IMV. Patients on IMV had higher maximal concentrations, slower decline rates, and longer shedding of SARS-CoV-2 than non-IMV patients (33 days, IQR 26-46.75, vs 18 days, IQR 16-46.75, respectively, p &amp;lt; 0.01). Median duration of hospitalisation was 9 days (IQR 6-15.5) for non-IMV and 49.5 days (IQR 36.8-82.5) for IMV patients.!##!Conclusions!#!Our results indicate a short duration of symptoms before admission as a risk factor for severe disease that merits further investigation and different viral load kinetics in severely affected patients. Median duration of hospitalisation of IMV patients was longer than described for acute respiratory distress syndrome unrelated to COVID-19
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