70 research outputs found

    A guide to wound debridement

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    The Debrisoft ® monofilament debridement pad for use in acute or chronic wounds: A NICE medical technology guidance

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    As part of its Medical Technology Evaluation Programme, the National Institute for Health and Care Excellence (NICE) invited a manufacturer to provide clinical and economic evidence for the evaluation of the Debrisoft ® monofilament debridement pad for use in acute or chronic wounds. The University of Birmingham and Brunel University, acting as a consortium, was commissioned to act as an External Assessment Centre (EAC) for NICE, independently appraising the submission. This article is an overview of the original evidence submitted, the EAC’s findings and the final NICE guidance issued. The sponsor submitted a simple cost analysis to estimate the costs of using Debrisoft® to debride wounds compared with saline and gauze, hydrogel and larvae. Separate analyses were conducted for applications in home and applications in a clinic setting. The analysis took an UK National Health Service (NHS) perspective. It incorporated the costs of the technologies and supplementary technologies (such as dressings) and the costs of their application by a district nurse. The sponsor concluded that Debrisoft® was cost saving relative to the comparators. The EAC made amendments to the sponsor analysis to correct for errors and to reflect alternative assumptions. Debrisoft® remained cost saving in most analyses and savings ranged from £77 to £222 per patient compared with hydrogel, from £97 to £347 compared with saline and gauze, and from £180 to £484 compared with larvae depending on the assumptions included in the analysis and whether debridement took place in a home or clinic setting. All analyses were severely limited by the available data on effectiveness, in particular a lack of comparative studies and that the effectiveness data for the comparators came from studies reporting different clinical endpoints compared with Debrisoft®. The Medical Technologies Advisory Committee made a positive recommendation for adoption of Debrisoft® and this has been published as a NICE medical technology guidance (MTG17).The Birmingham and Brunel Consortium is funded by NICE to act as an External Assessment Centre for the Medical Technologies Evaluation Programme

    Health Economic Aspects of Cold Plasma Therapy: Efficacy and Economic Application in the Treatment of Chronic Wounds using the Example of the Plasmajet kINPen((R)) MED

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    Witte J, Gensorowsky D, Zeitler A, Greiner W, Strohal R. Gesundheitsökonomische Aspekte der Kaltplasmatherapie: exemplarische Betrachtung der Versorgung chronischer Wunden mithilfe des Plasmajet kINPen MED. Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement . 2023.Hintergrund Eine chronische Wunde wird als Integritätsverlust der Haut und darunter liegender Strukturen definiert, der trotz sachgerechter Therapie nicht innerhalb von sechs Wochen abheilt. Unabhängig von dieser zeitlichen Definition sollten Wunden, die auf eine chronische Erkrankung mit fortbestehender Ursache für Geschwürentwicklungen, die Ulzerationen, zurückzuführen sind, z. B. das Ulcus cruris arteriosum, das Ulcus cruris venosum oder das diabetische Fußsyndrom, als chronische Wunden angesehen werden [1] [2]. Die Ursachen für die Entstehung chronischer Wunden sind heterogen. Zu den weltweit häufigsten Formen chronischer Wunden zählen Unterschenkel-Ulzerationen (Ulcus cruris), das diabetische Fußsyndrom und der Dekubitus [2]. Nicht oder schlecht heilende Wunden können die Arbeitsfähigkeit, die körperliche Mobilität und den Allgemeinzustand von Menschen über Jahre mehr oder weniger stark einschränken und haben damit, aber auch aufgrund anderer Begleitumstände (z. B. Geruchsbildung und Wundsekretion) einen unmittelbaren Einfluss auf die Lebensqualität. Auch Narben können als späte Komplikation alle Bereiche der Lebensqualität in erheblichem Maße beeinträchtigen. Darüber hinaus stellen chronische Wunden ein Milieu für Keime dar, die über die lokale Ausbreitung hinaus über den Blutstrom auch zu einer Besiedlung des ganzen Körpers und zum Tod durch Sepsis führen können [3]. Neben den medizinischen Herausforderungen, die sich bei der Therapie chronischer Wunden stellen, können durch die lange andauernde Behandlung hohe Kosten für die Krankenversicherung sowie auch hohe gesellschaftliche Kosten durch Arbeitsunfähigkeit oder Frühberentung entstehen. Geschätzt wird, dass in westlichen Industrienationen ca. 0,2% [4] bis 1% [2] der erwachsenen Bevölkerung unter einer chronischen Wunde leidet. Regionale Daten aus dem Jahr 2012 zeigen ebenfalls eine Prävalenz chronischer Wunden, definiert über eine Behandlung von mindestens acht Wochen, von 1,1% der deutschen Gesamtbevölkerung [5]. Die Prävalenz diabetischer Fußulzera wird mit 2% bis 10% der Patienten mit Diabetes berichtet [6]. Auch Angaben zu den Behandlungskosten sind mit hoher Unsicherheit verbunden und beruhen meist auf Studien mit geringer Fallzahl und eingegrenztem Patientenklientel. So wurden beispielsweise in einer Primärerhebung GKV-Behandlungskosten von durchschnittlich 7.600 Euro für Patienten mit Ulcus cruris pro Jahr berichtet [7]. Die Art der Durchführung einer Wundbehandlung hat eine sehr große Variationsbreite [6]. Ein allgemeingültiger und einheitlich definierter Standard existiert nicht [8] [9]. Seit einigen Jahren stehen jedoch auch moderne Formen der Wundbehandlung in Form von Kaltplasmatherapien zur Verfügung [1]. Im Juli 2021 ist der Gemeinsame Bundesausschuss (G-BA) im Rahmen einer sogenannten Potenzialbewertung auf Basis bislang verfügbarer Studien zu der Auffassung gelangt, dass die Kaltplasmatherapie bei chronischen Wunden das Potenzial einer Behandlungsalternative aufweist. Umfassende Bewertungen der ökonomischen Konsequenzen dieser Anwendungen liegen noch nicht vor. Auf Basis erster klinischer Anwendungsdaten auch aus dem deutschen Versorgungskontext lassen sich jedoch Hinweise zum Nutzen der Anwendung des Kaltplasmas in der Behandlung chronischer Wunden ableiten [10] [11]. Aus diesen Daten können zudem erste explorative Einblicke in die ökonomischen Aspekte der Kaltplasmatherapie gewonnen werden. Basierend auf den Grundlagen der gesundheitsökonomischen Bewertung neuer Gesundheitstechnologien diskutiert die vorliegende Arbeit die Daten zum klinischen und ökonomischen Nutzen der Jetplasmatherapie exemplarisch am Beispiel des Plasmajet kINPen MED

    Non-selective wound debridement

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    Antimicrobial activities of pomegranate rind extracts: enhancement by addition of metal salts and vitamin C

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    BACKGROUND: Punica granatum L. or pomegranates, have been reported to have antimicrobial activity against a range of Gram positive and negative bacteria. Pomegranate formulations containing ferrous salts have enhanced although short-term, antibacteriophage activities which are rapidly diminished owing to instability of the ferrous combination. The aim of this study was to determine the antimicrobial activities of combinations of pomegranate rind extracts (PRE) with a range of metals salts with the added stabiliser vitamin C. METHODS: PRE solutions, prepared by blending rind sections with distilled water prior to sterilisation by autoclaving or filtration, were screened with a disc diffusion assay using penicillin G as a control. Suspension assays were used to determine the antimicrobial activities of PRE alone and in combination with salts of the following metals; Fe (II), Cu (II), Mn (II) or Zn (II), and vitamin C, against a panel of microbes following exposure for 30 mins. The test organisms included Staphylococcus aureus, Bacillus subtilis, Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa and Proteus mirabilis. RESULTS: The screening assay demonstrated that PRE exhibited activity against the Gram positive organisms at 24 h with no observable effect on any of the Gram negative bacteria. However, after 12 h, zones of inhibition were only observed for Ps. aeruginosa. In contrast, using the suspension assay, addition of Cu (II) salts to PRE solutions extended the activities resulting in no detectable growth being observed for the PRE/Cu (II) combination against E. coli, Ps. aeruginosa and P. mirabilis. Minimal antimicrobial activity was observed following incubation with Fe (II), Mn (II) or Zn (II) salts alone or in combination with PRE against any of the organisms in the test panel. The addition of vitamin C markedly enhanced the activities of both PRE/Fe (II) and PRE/Cu (II) combinations against S. aureus. CONCLUSION: This is the first report demonstrating the enhanced efficacy of PRE/metal salt combinations in the presence of the stabilising agent vitamin C, to which all isolates were sensitive with the exception of B. subtilis. This study has validated the exploration of PRE along with additives such as metal salts and vitamin C as novel antimicrobial combinations

    Immunoglobulin kappa light chain variable region gene complex organization and immunoglobulin genes encoding anti-DNA autoantibodies in lupus mice.

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    We have investigated the genetic origin of autoantibody production in several strains of mice that spontaneously develop a systemic lupus erythematosus-like disease. Restriction fragment length polymorphism analyses of gene loci encoding kappa light chain variable regions (Igk-V) demonstrated, as shown previously for the Ig heavy chain locus, that autoantibody production and disease occur in different Igk-V haplotypes. Moreover, autoimmune mice with known genetic derivation inherited their Igk-V loci essentially unaltered from their nonautoimmune ancestors. New Zealand black lupus mice, with unknown genetic derivation, had a possibly recombinant Igk-V haplotype, composed of V kappa loci that were primarily indistinguishable from those of nonautoimmune strains from either of the two potential donor haplotypes. The heavy and light chain gene segments (variable, diversity, joining) encoding anti-DNA antibodies were diverse and often closely related, or even identical, to those found in antibodies to foreign antigens in normal mice. Only 1 of 11 sequenced variable region genes could not be assigned to existing variable region gene families; however, corresponding germline genes were present in the genome of normal mice as well. These data argue against abnormalities in the genes and mechanisms generating antibody diversity in lupus mice and suggest a remarkable genetic and structural diversity in the generation of anti-DNA binding sites
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