4 research outputs found
Mehrdimensionale Betrachtungsweise des Outcomes bei Patienten nach atraumatischer Subarachnoidalblutung gemessen an der gesundheitsbezogenen Lebensqualität in Zusammenhang mit dem funktionellen neurologischen Outcome
Abstract
Background and objectives
The subarachnoid hemorrhage (SAH) belongs to the field of hemorrhage strokes. Despite significant improvement in treatment, SAH is still linked to complex patient impairment and a high mortality rate. After having suffered from SAH, in addition to functional impairment, most patients also show significant psychological and cognitive impairment. Furthermore, social and professional reintegration is often difficult for SAH-survivors. Based on practical experience, physicians focus mostly on the application of functional outcome measures to assess the success of the treatment in SAH-patients. Other subjective impairment usually remains undetected after the acute occurrence of an SAH and therefore also untreated. In any case, functional outcome and the results related to subjective health perception have for the most part been analyzed separately in previous studies. This study explores the interrelation between functional outcome and a health-related quality of life, which is to say the patients’ subjective health perception, one year after the atraumatic SAH (at. SAH). It is scrutinized which other influencing parameters – apart from the functional outcome – have a significant influence on the subjective health perception of the probands.
Methods
Between 2008 and 2012, 505 patients with at. SAH were treated at the Neurological University Hospital Erlangen. Within the frame of a cohort analysis, data could be generated for 351 patients one year after the occurrence of at. SAH via send in questionnaires or telephone interviews. The diagnosis of the at. SAH could be verified via CT or MRT. To evaluate the functional outcome, the modified Rankin Scale (mRS) was applied. The capability to cope with day-to-day tasks was registered based on the Barthel-Index (BI). Subjective health perception/patients’ health-related quality of life could be mapped via the EQ-5D (EQ-5D VAS, EQ-5D-3L). Moreover, the application of the utility-weighted mRS determined which parameters of the functional outcome correlate with the results of health-related quality of life, particularly in patients who showed a favorable outcome.
Results
Interestingly, patients with a favorable functional outcome show no relevant association within the mRS range in combination with the Barthel-Index. The BI displays stable scores and shows no relevant change within the mRS range (0 - 2) categories. On the contrary, a strong correlation becomes apparent between patients with a favorable functional outcome (mRS 0 - 2) and their subjective health perception (EQ-5D VAS). In addition, this study shows that even patients with a favorable functional outcome reported subjective impairment in the areas of activities (24,0%), pain (33,4%) and anxiety/depression (42,5%), one year after their at. SAH. Within the scope of a multivariate analysis, it could be concluded that the parameters anxiety/depression, return to
workplace and activity impairment are independently associated with the subjective health perception of SAH-survivors a year after the SAH occurrence took place.
Conclusion and Discussion
This study is intended to reflect the current state of measurement instruments aiming to determine a comprehensive treatment outcome and to record subjective impairments .The aim of this study is to extend the assessment of the overall outcome by the parameters of subjective impairments and subjective health perception - especially regarding patients with a favorable functional outcome. It is recommended to reconsider the assessment of treatment success of SAH-survivors – to also include, aside from functional outcome, psychological, cognitive, social, and work-related aspects into the evaluation and treatment of SAH patients. The study results offer the opportunity for physicians of SAH patients to reflect if new and individual treatments should be included in the inpatient and ambulant care. Important aspects that define a multidimensional treatment plan and could contribute to patient recovery include psychoeducative sessions, strengthening self-efficacy, learning of coping strategies but also the treatment of potential post-traumatic stress disorders (PTSD). Considering that an SAH also causes stress for the patient’s relatives, they should be included in the counseling and treatment as well. Beyond that, a specialized range of digital health apps could be created to offer customized support in regard to relevant, but in practice often little considered dimensions (psychiatric and (neuro-) psychological, physical, psychosocial and individual) and recommend and connect to specific and customized counseling and treatment offers. Further studies are desirable to explore whether the aforementioned individual interventions show positive effects on the subjective health perception of SAB patients, especially those with favorable outcome.Zusammenfassung Hintergrund und Ziele
Die Subarachnoidalblutung gehört zu den hämorrhagischen Schlaganfallformen. Sie ist trotz deutlicher Behandlungsfortschritte immer noch mit komplexen Beeinträchtigungen und einer hohen Mortaliätsrate verbunden. Abgesehen von funktionellen Beeinträchtigungen zeigt ein Großteil der Patienten nach stattgehabter SAB zum einen deutliche Einschränkungen im psychischen und kognitiven Bereich, zum anderen ist häufig die soziale und berufliche Reintegration der Patienten mit Schwierigkeiten verbunden. Durch den Einsatz funktionell betonter Outcome-Instrumente zur Erfassung des Behandlungserfolgs orientiert sich der Behandlungsfokus bei den SAB-Patienten in der Regel auf das funktionelle Outcome. Dagegen bleiben aber andere subjektive Beeinträchtigungen nach dem SAB-Akutereignis meist unerfasst und damit auch ohne adäquate Behandlungsintervention: Nicht nur das funktionelle Outcome, sondern auch die Ergebnisse zum subjektiven Gesundheitsempfinden werden in den bislang vorliegenden Studien getrennt voneinander erforscht. Die vorliegende Arbeit untersucht die Zusammenhänge zwischen dem funktionellen Outcome und der gesundheitsbezogenen Lebensqualität, d. h. im Sinne des subjektiven Gesundheitsempfindens ein Jahr nach stattgehabter atraumatischer Subarachnoidalblutung (at. SAB). Es wird hinterfragt, welche weiteren Einflussparameter – abgesehen vom funktionellen Outcome – einen signifikanten Einfluß auf das subjektive Gesundheitsempfinden der Probanden haben.
Methoden
Im Zeitraum von 2008 und 2012 wurden 505 Patienten mit at. SAB in der Neurologischen Universitätsklinik Erlangen behandelt. Durch postalisch versendete Fragebögen oder Telefoninterviews konnten 351 Patienten ein Jahr nach stattgehabter at. SAB im Rahmen einer Kohortenanalyse erfasst werden. Die Diagnose der at. SAB konnte mittels CT oder MRT gesichert werden. Zur Beurteilung des funktionellen Outcomes wurde die modified Rankin-Scale (mRS) eingesetzt, die Fähigkeiten zur Bewältigung der Tätigkeiten des alltäglichen Lebens wurden über den Barthel-Index (BI) erfasst. Das subjektive Gesundheitsempfinden bzw. die gesundheitsbezogene Lebensqualität der Betroffenen konnte wiederum über den EQ-5D (EQ-5D VAS, EQ-5D-3L) abgebildet werden. Die Anwendung der utilitätsgewichteten mRS konnte zusätzlich feststellen, welche Parameter zwischen dem funktionellen Outcome und den Ergebnissen zur gesundheitsbezogenen Lebensqualität – vor allem bei Patienten mit einem günstigen Outcome – miteinander vergesellschaftet sind.
Ergebnisse und Beobachtungen
Patienten mit einem gĂĽnstigen funktionellen Outcome zeigen innerhalb der einzelnen mRS- Bereiche interessanterweise in Verbindung mit dem Barthel-Index (BI) keine relevanten
Verknüpfungen. Der BI präsentiert stabile Punktwerte und zeigt innerhalb der einzelnen mRS (0 - 2) Kategorien keine relevanten Veränderungen. Im Gegensatz dazu wird eine starke Vergesellschaftung innerhalb der Kategorie bei Patienten mit einem günstigen funktionellen Outcome (mRS 0 - 2) und dem subjektiven Gesundheitsempfinden (EQ-5D VAS) der Patienten erkennbar. Außerdem wurde deutlich, dass die Patienten trotz günstigem funktionellen Outcome ein Jahr nach der at. SAB von subjektiven Beeinträchtigungen in den Bereichen Aktivitäten (24,0 %), Schmerz (33,4 %) und Angst/Niedergeschlagenheit (42,5 %) berichteten. Im Rahmen einer Multivariaten Analyse konnte genauer festgestellt werden, dass die Parameter Angst/Niedergeschlagenheit, Rückkehr an den Arbeitsplatz sowie Einschränkungen im Bereich der Aktivitäten unabhängig voneinander mit dem subjektiven Gesundheitsempfinden der SAB- Überlebenden ein Jahr nach stattgehabter SAB assoziiert waren.
Schlussfolgerungen und Diskussion
Die vorliegende Arbeit soll die bisher funktionell orientierten gängigen Mesinstrumente zur Ermittlung eines umfassenden Behandlungs-Outcomes und zur Erfassung der subjektiven Beeinträchtigungen – gerade bei Patienten mit günstigem funktionellen Outcome – neu refklektieren. Ziel der vorliegende Arbeit ist eine Erweiterung der Beurteilung des Gesamtoutcomes um die Parameter der subjektiven Beeinträchtigungen und des subjektiven Gesundheitsempfinden – gerade bei Patienten mit günstigem funktionellen Outcome. Dabei gilt es, die Beurteilung des Behandlungsergebnisses von SAB-Überlebenden neu zu überdenken und – abgesehen vom funktionellen Outcome – auch psychische, kognitive, soziale und berufliche Aspekte mit in die Outcome-Betrachtung sowie in die Behandlung von SAB-Patienten einzubeziehen. Die Studienergebnisse bieten einen Anreiz zu hinterfragen, ob für die Behandlung von SAB-Patienten neue und individuelle Behandlungsinterventionen in das stationäre und ambulante therapeutische Setting implementiert werden sollten. Wichtige Aspekte, die eine mehrdimensionale Behandlung der SAB-Patienten definieren und zur Genesung beitragen könnten, sind z. B. psychoedukative Sitzungen, die Stärkung der Selbstwirksamkeit, das Erlernen von Copingstrategien, aber auch die Behandlung einer durch das Akutereignis möglicherweise entstandenen PTBS. Da eine SAB auch für die Angehörigen in der Regel mit einer großen Belastung einhergeht, sollten die Angehörigen der Patienten ebenfalls mit in die Beratung und Behandlung einbezogen werden. Darüber hinaus ist es denkbar, dass künftig in diesem Bereich ein spezifisches Angebot im Rahmen von DIGAS (Digitale Gesundheitsapps) kreiert wird. Dieses könnte den Hilfebedarf individuell – gerade in den relevanten, aber in der Praxis oftmals wenig beachteten Dimensionen (psychiatrisch und (neuro-) psychologisch, physisch, psychosozial und individuell) – abbilden und den SAB-Patienten konkrete, maßgeschneiderte Beratungs- wie auch Behandlungsangebote empfehlen und vermitteln. Hierzu sind allerdings weitere Studien wünschenswert. Ziel der Studien wäre es, zu erforschen, ob die genannten individuellen Interventionen positive Auswirkungen auf das subjektive Gesundheitsempfinden der SAB- Patienten zeigen
Synthetic Cannabinoid Use in a Psychiatric Patient Population: A Pilot Study
Background:
Consumption of natural cannabis (NC) and synthetic cannabinoids (SCs) has been associated with psychotic disorders. We compared the prevalence of use, consumer profiles, and psychosis-inducing potential of NC and SCs in a specific high-risk population.
Methods:
This prospective pilot study included 332 patients (18-64 years, mean 36.83, SD 13.33). Patients' sociodemographics and medical histories as well as illicit substance use and psychiatric symptom histories were collected using a drug consumption survey that assessed the use of new psychoactive substances and the Psychotic Symptoms Interview.
Results:
In total, 7.2% of all patients, 10.6% of psychotic patients, and 4.5% of nonpsychotic patients reported SC consumption. Compared with SCs, NC was consumed much more frequently by its users (mean 222.73, SD 498.27). NC and SC use induced persistent psychosis. Psychotic symptoms were first experienced by patients with a history of NC or SC use during intoxication and persisted after cessation (>1 year) of drug use. Positive and negative symptoms tended to be more severe in SC and NC users, respectively.
Conclusions:
NC and SCs may cause different symptom clusters. These relationships should be further evaluated
Synthetic Cannabinoid Use in a Psychiatric Patient Population: A Pilot Study
Background:
Consumption of natural cannabis (NC) and synthetic cannabinoids (SCs) has been associated with psychotic disorders. We compared the prevalence of use, consumer profiles, and psychosis-inducing potential of NC and SCs in a specific high-risk population.
Methods:
This prospective pilot study included 332 patients (18-64 years, mean 36.83, SD 13.33). Patients' sociodemographics and medical histories as well as illicit substance use and psychiatric symptom histories were collected using a drug consumption survey that assessed the use of new psychoactive substances and the Psychotic Symptoms Interview.
Results:
In total, 7.2% of all patients, 10.6% of psychotic patients, and 4.5% of nonpsychotic patients reported SC consumption. Compared with SCs, NC was consumed much more frequently by its users (mean 222.73, SD 498.27). NC and SC use induced persistent psychosis. Psychotic symptoms were first experienced by patients with a history of NC or SC use during intoxication and persisted after cessation (>1 year) of drug use. Positive and negative symptoms tended to be more severe in SC and NC users, respectively.
Conclusions:
NC and SCs may cause different symptom clusters. These relationships should be further evaluated