4 research outputs found

    Effektivität einer teilstationären psychosomatischen Behandlung für Ältere: eine naturalistische Studie an der Psychosomatischen Tagesklinik für Ältere am Klinikum Nürnberg

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    Mit der Psychosomatischen Tagesklinik für Ältere PTK 55+ am Klinikum Nürnberg wurde 2006 die erste und bislang einzige Einrichtung dieser Art eröffnet. Ziel der Studie ist es, die Wirksamkeit der Behandlung nachzuweisen und darüber hinaus Informationen über Einflussfaktoren auf die Effektivität der psychosomatischen Behandlung von Älteren zu gewinnen. In einem naturalistischen Studiendesign mit einer Eigenwartegruppe wurden an einer klinischen Stichprobe mit 116 Patienten anhand einer Fragebogenbatterie und psychometrischen Tests Daten zu vier Messzeitpunkten gewonnen. Es wurden hierbei Depressivität, Ängstlichkeit, Körperbeschwerden, interpersonales Verhalten, Lebensqualität und kognitive Parameter anhand diverser Instrumente erfasst. Die Hauptfragestellung der Untersuchung war, ob die psychotherapeutische Behandlung in der Psychosomatischen Tagesklinik für Ältere 55+ im Vergleich zu einer Wartezeit ohne therapeutische Intervention zu einer signifikanten Verbesserung des psychischen Befindens (Ängstlichkeit und Depressivität) der Patienten führt. Die Nebenfragestellungen beziehen sich auf mögliche Verbesserungen in den anderen benannten Bereichen, den mittelfristigen Therapieerfolg bei der Katamnese, Prädiktoren des Therapieerfolgs sowie mögliche Effekte auf die Inanspruchnahme von Gesundheitsleistungen. Es ergaben sich in nahezu allen Variablen signifikante Verbesserungen unter der Therapie, kaum jedoch in der Wartezeit ohne Intervention. Bei der Acht-Monats-Katamnese sind die erreichten Therapieerfolge weiterhin vorhanden. Zudem ließ sich eine signifikant reduzierte Inanspruchnahme medizinischer Leistungen nach der psychosomatischen Behandlung nachweisen. Die klinische Signifikanz der Veränderungen wurde anhand des Reliable Change Index überprüft. Es konnten insgesamt nur wenig Prädiktoren des Therapieerfolgs identifiziert werden, das Lebensalter steht jedoch nicht in Zusammenhang mit dem Therapieergebnis

    Differential Diagnosis of MCI, Dementia and Depression—A Comparison of Different Cognitive Profiles

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    Three-hundred-and-thirty-four cognitive profiles from neuropsychological examinations assessed during a 5-year period (2015 to 2020) from geriatric patients of a day clinic in the south of Germany were analyzed. For this purpose, the profiles were divided into the following subgroups: (1) Mild Cognitive Impairment, no depression (2) Onset or mild dementia, no depression (3) No cognitive deficit, depression (4) cognitively impaired (MCI, dementia) and depression. Subgroups were be compared using analysis of variance (independent variable IV: diagnostic groups, dependent variable DV: cognitive functions) to reveal specific differences that will allow a differential diagnosis. Post-hoc comparisons and a graphical representation of the cognitive profiles were also investigated. All cognitive profiles with a Mini-Mental-State-Examination (MMSE) score of 25 or more points were selected for analysis if they had complete data from the following testing procedures: MMSE, clock drawing test, Geriatric Depression Scale (GDS), Syndrom-Kurztest (SKT), Nuremberg Aging Inventory (NAI) maze test, Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS) similarities, Rivermead Behavioral Memory Test (RBMT) story immediate and delayed. The results will help to improve the differential diagnostic examination of older depressed people with and without cognitive impairment: Depressed patients usually have no objectifiable memory impairment and inconspicuous scores in the logical structure of thought processes, while attention was usually impaired in both depressed and demented patients

    Differential Diagnosis of MCI, Dementia and Depression—A Comparison of Different Cognitive Profiles

    No full text
    Three-hundred-and-thirty-four cognitive profiles from neuropsychological examinations assessed during a 5-year period (2015 to 2020) from geriatric patients of a day clinic in the south of Germany were analyzed. For this purpose, the profiles were divided into the following subgroups: (1) Mild Cognitive Impairment, no depression (2) Onset or mild dementia, no depression (3) No cognitive deficit, depression (4) cognitively impaired (MCI, dementia) and depression. Subgroups were be compared using analysis of variance (independent variable IV: diagnostic groups, dependent variable DV: cognitive functions) to reveal specific differences that will allow a differential diagnosis. Post-hoc comparisons and a graphical representation of the cognitive profiles were also investigated. All cognitive profiles with a Mini-Mental-State-Examination (MMSE) score of 25 or more points were selected for analysis if they had complete data from the following testing procedures: MMSE, clock drawing test, Geriatric Depression Scale (GDS), Syndrom-Kurztest (SKT), Nuremberg Aging Inventory (NAI) maze test, Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS) similarities, Rivermead Behavioral Memory Test (RBMT) story immediate and delayed. The results will help to improve the differential diagnostic examination of older depressed people with and without cognitive impairment: Depressed patients usually have no objectifiable memory impairment and inconspicuous scores in the logical structure of thought processes, while attention was usually impaired in both depressed and demented patients
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