4 research outputs found

    Rolle Nukleinsäure-spezifischer Pathogenerkennungsrezeptoren in Podozyten

    Get PDF
    Eine Glomerulonephritis kann durch eine virale Infektion verschlechtert werden, sie kann aber auch erst durch diese entstehen. Die Erkennung der viralen Bestandteile erfolgt über Pathogenerkennungsrezeptoren, wie beispielweise Toll-like Rezeptoren und RIG-like Rezeptoren. Die Hypothese der vorliegenden experimentellen Arbeit war, dass die nierenspezifischen Podozyten Pathogenerkennungsrezeptoren besitzen, die pathogen-assoziierte molekulare Muster erkennen und daraus Zytokine und antivirale Typ-I Interferone produzieren. Hierbei könnten Podozyten zu der Entstehung bzw. Veschlechterung einer virusassoziierten Glomerulonephritis beitragen. Murine Podozyten exprimieren, mit Ausnahme des Toll-like Rezeptors 8, alle bis dato bekannten Toll-like Rezeptoren (TLR-1 bis -11) in verschiedener Ausprägung. Sie exprimieren außerdem die zytosolische Rezeptoren RIG-1, MDA-5, DAI sowie deren Adaptermolekül IPS-1. Die Aktivierung dieser Rezeptoren verursacht die Produktion von Zytokinen und Typ-I Interferonen. Um die intrazelluläre Aufnahme der Nukleinsäuren zu gewährleisten, wurden diese mit kationischen Lipiden komplexiert. Dieser Vorgang wurde durch Cytochalasin D, Chlorpromazin und Methyl-β-Cyclodextrin unterbrochen. Daraufhin ergeben sich die Phagozytose, die Clathrin-abhängige Endozytose und die Caveolae-vermittelte Endozytose als mögliche Transportmechanismen. Das Adaptorprotein MyD88 zeigte bei Podozyten keine Bedeutung für die Nukleinsäureaufnahme in die Zelle zu besitzen. Die Stimulation von Podozyten mit Typ-I Interferonen veranlasste die Produktion von großen Mengen an Interleukin-6 und führte zu einer starken Expression von Pathogenerkennungsrezeptoren sowie proinflammatorischen Zytokinen auf Transkriptionsebene. Eine autokrin-parakrine Aktivierung der Podozyten durch ausgeschüttete Typ-I Interferone konnten wir ausschließen. Weder die Durchlässigkeit für Albumin noch die Viabilität der Zellen wurde durch die Aktivierung von Pathogenerkennungsrezeptoren beeinflusst. Eine Funktionseinschränkung der Podozyten nach Stimulation der TLRs oder RLRs im Sinne eines direkten Einflusses auf die Permeabilität oder die Fußfortsatzzahl fand sich nicht, jedoch zeigten Podozyten eine vermehrte Zytokinproduktion, was zur glomerulären Entzündung bei viraler Glomerulonephritis beitragen könnte

    Uncertainties and controversies in axillary management of patients with breast cancer

    Get PDF
    The aims of this Oncoplastic Breast Consortium and European Breast Cancer Research Association of Surgical Trialists initiative were to identify uncertainties and controversies in axillary management of early breast cancer and to recommend appropriate strategies to address them. By use of Delphi methods, 15 questions were prioritized by more than 250 breast surgeons, patient advocates and radiation oncologists from 60 countries. Subsequently, a global virtual consensus panel considered available data, ongoing studies and resource utilization. It agreed that research should no longer be prioritized for standardization of axillary imaging, de-escalation of axillary surgery in node-positive cancer and risk evaluation of modern surgery and radiotherapy. Instead, expert consensus recommendations for clinical practice should be based on current evidence and updated once results from ongoing studies become available. Research on de-escalation of radiotherapy and identification of the most relevant endpoints in axillary management should encompass a meta-analysis to identify knowledge gaps, followed by a Delphi process to prioritize and a consensus conference to refine recommendations for specific trial designs. Finally, treatment of residual nodal disease after surgery was recommended to be assessed in a prospective register

    Intraoperative adverse events during irreversible electroporation-a call for caution

    Full text link
    BACKGROUND Irreversible electroporation is increasingly used for treatment of solid tumors, but safety data remain scarce. This study aimed to describe intraoperative adverse events associated with irreversible electroporation in patients undergoing solid tumor ablation. METHODS We analyzed demographic and intraoperative data for patients (n = 43) undergoing irreversible electroporation for hepato-pancreato-biliary and retroperitoneal malignancies (2012 to 2015). Adverse events were defined as cardiac, surgical, or equipment-related. RESULTS Adverse events (n = 20, 47%) were primarily cardiac (90%, n = 18), including blood pressure elevation (77%, n = 14/18) and arrhythmia (16%, n = 7/43). All but one was managed medically, 1 patient with arrhythmia required termination of ablation. Bleeding and technical problems with the equipment occurred in 1 patient each. Multivariable analysis revealed previous cardiovascular disease and needle placement close to the celiac trunk associated with increased likelihood for cardiac events. CONCLUSIONS Intraoperative cardiac adverse events are common during irreversible electroporation but rarely impair completion of the procedure

    Uncertainties and controversies in axillary management of patients with breast cancer

    No full text
    The aims of this Oncoplastic Breast Consortium and European Breast Cancer Research Association of Surgical Trialists initiative were to identify uncertainties and controversies in axillary management of early breast cancer and to recommend appropriate strategies to address them. By use of Delphi methods, 15 questions were prioritized by more than 250 breast surgeons, patient advocates and radiation oncologists from 60 countries. Subsequently, a global virtual consensus panel considered available data, ongoing studies and resource utilization. It agreed that research should no longer be prioritized for standardization of axillary imaging, de-escalation of axillary surgery in node-positive cancer and risk evaluation of modern surgery and radiotherapy. Instead, expert consensus recommendations for clinical practice should be based on current evidence and updated once results from ongoing studies become available. Research on de-escalation of radiotherapy and identification of the most relevant endpoints in axillary management should encompass a meta-analysis to identify knowledge gaps, followed by a Delphi process to prioritize and a consensus conference to refine recommendations for specific trial designs. Finally, treatment of residual nodal disease after surgery was recommended to be assessed in a prospective register.</p
    corecore