4 research outputs found

    Neural basis of shame and guilt experience in women with borderline personality disorder.

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    Borderline personality disorder (BPD) is characterized by instability of affect, emotion dysregulation, and interpersonal dysfunction. Especially shame and guilt, so-called self-conscious emotions, are of central clinical relevance to BPD. However, only few experimental studies have focused on shame or guilt in BPD and none investigated their neurobiological underpinnings. In the present functional magnetic resonance imaging study, we took a scenario-based approach to experimentally induce feelings of shame, guilt, and disgust with neutral scenarios as control condition. We included 19 women with BPD (age 26.4 ± 5.8 years; DSM-IV diagnosed; medicated) and 22 healthy female control subjects (age 26.4 ± 4.6 years; matched for age and verbal IQ). Compared to controls, women with BPD reported more intense feelings when being confronted with affective scenarios, especially higher levels of shame, guilt, and fear. We found increased amygdala reactivity in BPD compared to controls for shame and guilt, but not for disgust scenarios (p = 0.05 FWE corrected at the cluster level; p < 0.0001 cluster defining threshold). Exploratory analyses showed that this was caused by a diminished habituation in women with BPD relative to control participants. This effect was specific to guilt and shame scenarios as both groups showed amygdala habituation to disgust scenarios. Our work suggests that heightened shame and guilt experience in BPD is not related to increased amygdala activity per se, but rather to decreased habituation to self-conscious emotions. This provides an explanation for the inconsistencies in previous imaging work on amygdala involvement in BPD as well as the typically slow progress in the psychotherapy of dysfunctional self-conscious emotions in this patient group

    Thema und Problemstellung

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    Sport, Stress und Gesundheit

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    Das Thema Stressregulation und Sport kann aus zwei unterschiedlichen Perspektiven betrachtet werden. Aus Sicht des Gesundheitssports geht es primär um Stressregulation durch Sport. Es stellt sich die Frage, inwieweit sich durch körperliche und sportliche Aktivität die Belastungen des Alltags besser bewältigen lassen, so dass Gesundheitsbeeinträchtigungen vermieden oder reduziert werden können. Aus Sicht des Leistungssports geht es um Stressregulation im Sport. Mit anderen Worten: Wie können Athleten und Athletinnen mit hohen Trainingsbelastungen und psychischem Druck umgehen, ohne dass dabei die Leistungsfähigkeit beeinträchtigt wird oder psychische Beschwerden entstehen? Hier geht es also um Faktoren, die dazu beitragen, dass Personen im Leistungs- und Spitzensport auch unter Druck ihre besten Leistungen abrufen können. Nachdem im ersten Teil dieses Kapitels die theoretischen Grundlagen erarbeitet werden, wird im zweiten Teil auf diese beiden Perspektiven eingegangen
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