2 research outputs found

    Eine systematische Übersichtsarbeit und Meta-Analyse von präklinischen Untersuchungen über die Bruchresistenz dentaler Zirkonoxidimplantate

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    Various protocols are available to preclinically assess the fracture resistance of zirconia oral im plants. The objective of the present review was to determine the impact of different treatments (dynamic load ing, hydrothermal aging) and implant features (e.g., material, design or manufacturing) on the fracture re sistance of zirconia implants. An electronic screening of two databases (MEDLINE/Pubmed, Embase) was per formed. Investigations including > 5 screw‐shaped implants providing information to calculate the bending moment at the time point of static loading to fracture were considered. Data was extracted and meta‐analyses were conducted using multilevel mixed‐effects generalized linear models (GLMs). The Šidák method was used to correct for multiple testing. The initial search resulted in 1864 articles, and finally 19 investigations loading 731 zirconia implants to fracture were analyzed. In general, fracture resistance was affected by the implant de sign (1‐piece > 2‐piece, p = 0.004), material (alumina‐toughened zirconia/ATZ > yttria‐stabilized tetragonal zir conia polycrystal/Y‐TZP, p = 0.002) and abutment preparation (untouched > modified/grinded, p < 0.001). In case of 2‐piece implants, the amount of dynamic loading cycles prior to static loading (p < 0.001) or anatomical crown supply (p < 0.001) negatively affected the outcome. No impact was found for hydrothermal aging. Het erogeneous findings of the present review highlight the importance of thoroughly and individually evaluating the fracture resistance of every zirconia implant system prior to market release.Ziel dieser Übersichtsarbeit und Meta-Analyse ist es, auf Basis existierender Untersuchun-gen, die Bruchresistenz von dentalen Zirkonoxidimplantaten zu beurteilen. Zudem soll ermit-telt werden, welche Faktoren die Bruchresistenz beeinflussen. Betrachtete Einflussfaktoren sind unterschiedliche Merkmale der Versuchsprotokolle einbezogener Studien (Variation von Einbettwinkel und Hebelarm, verschiedene künstliche Belastungsverfahren, anatomische und nicht-anatomische Suprakonstruktionen der Implantate oder ein Beschleifen des Abutments) und individuelle Eigenschaften des Implantatkörpers (Durchmesser, Ausgangsmaterial, Design, Herstellungsverfahren, Verbindungsart von 2-teiligen Implantaten). Um passende Studien zu identifizieren, wurde eine Suchstrategie für die Datenbanken Pub-Med (Medline) und Embase entwickelt. Die Suche ergab 1864 Treffer, von denen diejenigen in die Meta-Analyse integriert wurden, die mindestens 5 schraubenförmige Zirkonoxidimplantate untersuchten und ausreichend Informationen zur Berechnung des Biegemoments zum Zeitpunkt des Bruchs beinhalten. Es wurden 17 Untersuchungen in die Meta-Analyse aufgenommen. Zudem konnten zwei weitere zum Zeitpunkt der Recherche noch unveröf-fentlichte Arbeiten durch Koautoren in der Übersichtsarbeit berücksichtigt werden. Insgesamt 731 Zirkonoxidimplantaten wurden durch ein multilevel generalisiertes gemischt-lineares Modell (GLMs) analysiert. Die Šidák-Methode wurde zur Korrektur von Mehrfachprüfungen verwendet. Die Meta-Analyse ergab, dass das Biegemoment zum Zeitpunkt des Bruchs durch das Im-plantatdesign (1-teilig > 2-teilig; p = 0,004), Ausgangsmaterial (engl.: alumina‐toughened zirconia / ATZ > yttria‐stabilized tetragonal zirconia polycrystal / Y-TZP; p = 0,002) und Modi-fikation des Abutments (unberührt > beschliffen; p < 0,001) signifikant beeinflusst wird. Auf die Bruchresistenz von 2-teiligen Implantaten wirkte sich außerdem eine hohe Anzahl von dynamischen Belastungszyklen (p < 0,001) und eine anatomische Kronenversorgung (p < 0,001) negativ aus. Der Erarbeitungsprozess und die Ergebnisse dieser systematischen Übersichtsarbeit und Me-ta-Analyse verdeutlichen, dass existierende präklinische Testprotokolle einer Überarbeitung und bei Anwendung einer exakten Einhaltung bedürfen. Dentale Zirkonoxidimplantate erfül-len die Anforderungen einer physiologischen Kaubelastung, eine Ausnahme bilden Implanta-te mit einem Durchmesser von ≤ 3,3mm. Die Heterogenität der Ergebnisse unterstreicht zu-dem die Wichtigkeit der Prüfung eines jeden einzelnen Zirkonoxidimplantatsystems vor sei-ner Markteinführung

    Fracture Resistance of Zirconia Oral Implants In Vitro: A Systematic Review and Meta-Analysis

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    Various protocols are available to preclinically assess the fracture resistance of zirconia oral implants. The objective of the present review was to determine the impact of different treatments (dynamic loading, hydrothermal aging) and implant features (e.g., material, design or manufacturing) on the fracture resistance of zirconia implants. An electronic screening of two databases (MEDLINE/Pubmed, Embase) was performed. Investigations including > 5 screw-shaped implants providing information to calculate the bending moment at the time point of static loading to fracture were considered. Data was extracted and meta-analyses were conducted using multilevel mixed-effects generalized linear models (GLMs). The Šidák method was used to correct for multiple testing. The initial search resulted in 1864 articles, and finally 19 investigations loading 731 zirconia implants to fracture were analyzed. In general, fracture resistance was affected by the implant design (1-piece > 2-piece, p = 0.004), material (alumina-toughened zirconia/ATZ > yttria-stabilized tetragonal zirconia polycrystal/Y-TZP, p = 0.002) and abutment preparation (untouched > modified/grinded, p < 0.001). In case of 2-piece implants, the amount of dynamic loading cycles prior to static loading (p < 0.001) or anatomical crown supply (p < 0.001) negatively affected the outcome. No impact was found for hydrothermal aging. Heterogeneous findings of the present review highlight the importance of thoroughly and individually evaluating the fracture resistance of every zirconia implant system prior to market release
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