79 research outputs found

    Semaphorin 6A Improves Functional Recovery in Conjunction with Motor Training after Cerebral Ischemia

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    Background: We have previously identified Semaphorin 6a (Sema6A) as an upregulated gene product in a gene expression screen in cortical ischemia [1]. Semaphorin 6a was regulated during the recovery phase following ischemia in the cortex. Semaphorin 6a is a member of the superfamily of semaphorins involved in axon guidance and other functions. We hypothesized that the upregulation indicates a crucial role of this molecule in post-stroke rewiring of the brain. Here we have tested this hypothesis by overexpressing semaphorin 6a in the cortex by microinjection of a modified AAV2-virus. A circumscribed cortical infarct was induced, and the recovery of rats monitored for up to 4 weeks using a well-established test battery (accelerated rotarod training paradigm, cylinder test, adhesive tape removal). We observed a significant improvement in post-ischemic recovery of animals injected with the semaphorin 6a virus versus animals treated with a control virus. We conclude that semaphorin 6a overexpressed in the cortex enhances recovery after cerebral ischemia

    Risikofaktoren und Prädiktoren für das Auftreten und den Verlauf neurologischer Erkrankungen am Beispiel des akuten ischämischen Schlaganfalls und der transienten globalen Amnesie (TGA)

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    Rogalewski A. Risikofaktoren und Prädiktoren für das Auftreten und den Verlauf neurologischer Erkrankungen am Beispiel des akuten ischämischen Schlaganfalls und der transienten globalen Amnesie (TGA). Bielefeld: Universität Bielefeld; 2024

    Symptomatic Hemicrania Continua After Internal Carotid Artery Dissection

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    Rogalewski A, Evers S. Symptomatic Hemicrania Continua After Internal Carotid Artery Dissection. Headache: The Journal of Head and Face Pain. 2005;45(2):167-169.We report a male patient with a right internal carotid artery (ICA) dissection and a consecutive hemicrania continua (HC) fulfilling the criteria of the International Headache Society. This is the first time that a HC secondary to ICA dissection has been reported

    Development of new stroke therapies Outlook for neuroprotective drugs

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    Rogalewski A, Schäbitz W-R. Entwicklungen neuer Therapiemöglichkeiten des Schlaganfalls: Perspektiven für Neuroprotektiva? Der Nervenarzt. 2008;79(2):218-224.Schlaganfälle gehören zu den häufigsten Erkrankungen dieser Zeit. Die zahlreichen negativen klinischen Studien mit neuroprotektiven Substanzen führten zur Einführung von Empfehlungen der Stroke Therapy Academic Industry Roundtable (STAIR) für die präklinische und klinische Entwicklungsphase. Als Folge dieser verbesserten neuen Entwicklungen zeigte die erstmalig positive klinische Studie mit dem Radikalfänger NXY-059 ein ermutigendes Ergebnis (SAINT I), das sich allerdings in einer Folgestudie (SAINT II) nicht bestätigen ließ. In diesem Artikel analysieren wir kritisch die präklinische und klinische Entwicklung von Neuroprotektiva für die Schlaganfallbehandlung am Beispiel von NXY-059 und geben Empfehlungen für die mögliche zukünftige Entwicklung neuroprotektiver Substanzen

    Therapien zur Verbesserung der Schlaganfall-Regeneration – Ergebnisse klinischer Studien im wissenschaftlichen Kontext

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    Rogalewski A, Schäbitz W-R. Therapien zur Verbesserung der Schlaganfall-Regeneration – Ergebnisse klinischer Studien im wissenschaftlichen Kontext. Fortschritte der Neurologie · Psychiatrie. 2023;91(12):516-522.Zu den Erholungsprozessen nach einem Schlaganfall gehören die Wiederherstellung oder Kompensation von Funktionen, die ursprünglich verloren gingen oder nach einer Verletzung neu erworben wurden. Therapeutische Eingriffe können diese Prozesse entweder direkt verbessern oder Prozesse hemmen, die die Regeneration behindern. Zahlreiche experimentelle Studien ließen auf eine große Chance für solche Behandlungen hoffen, doch die Ergebnisse der jüngsten großen klinischen Studien mit Neuromodulatoren wie Dopamin und Fluoxetin waren leider enttäuschend. Die Gründe dafür sind vielfältig und betreffen die Übertragung der Ergebnisse aus Tiermodellen auf den Menschen. Diese Translationsblockade wird durch Unterschiede zwischen Tier und Mensch in Bezug auf den genetischen und epigenetischen Hintergrund, die Größe und Anatomie des Gehirns, die zerebrale Gefäßanatomie, das Immunsystem sowie die klinische Funktion und das Verhalten definiert. Zu den Rückwärtsblockaden gehört die inkompatible Anpassung von Zielen und Ergebnissen in klinischen Studien im Hinblick auf frühere präklinische Erkenntnisse. So variiert beispielsweise das Design der klinischen Regenerationsstudien stark und war durch die Auswahl unterschiedlicher klinischer Endpunkte, die Einbeziehung eines breiten Spektrums von Schlaganfall-Subtypen und klinischen Syndromen sowie durch unterschiedliche Zeitfenster für den Behandlungsbeginn nach Infarktbeginn gekennzeichnet. Die vorliegende Übersichtsarbeit diskutiert diese Aspekte anhand der Ergebnisse der letzten Schlaganfall-Regenerationsstudien mit dem Ziel, einen Beitrag zur Entwicklung einer Therapie zu leisten, die das funktionelle Ergebnis eines chronischen Schlaganfallpatienten verbessert.Recovery processes after stroke include restoration or compensation of function initially lost or newly acquired after injury. Therapeutic interventions can either directly improve these processes and/or inhibit processes that impede regeneration. Numerous experimental studies suggested a great opportunity for such treatments, but the results from recent large clinical trials with neuromodulators such as dopamine and fluoxetine have been rather disappointing. The reasons for this are manifold and involve the extrapolation of results from animal models to humans. Given the differences between animals and humans in genetic and epigenetic background, brain size and anatomy, cerebral vascular anatomy, immune system, as well as clinical function, and behavior, direct extrapolation is unlikely to work. Backward blockades include the incompatible adaption of clinical trial objectives and outcomes in clinical trials with regard to previous preclinical findings. For example, the clinical recovery trial design widely varies and has been characterized by the selection of different clinical endpoints, the inclusion a wide spectrum of stroke subtypes and clinical syndromes, and different time windows for treatment initiation after onset of infarction. This review will discuss these aspects based on the results of the recent stroke recovery trials with the aim to contributing to the development of a therapy that improves the functional outcome of a chronic stroke patient

    Stroke recovery enhancing therapies: lessons from recent clinical trials

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    Rogalewski A, Schäbitz W-R. Stroke recovery enhancing therapies: lessons from recent clinical trials. Neural Regeneration Research . 2022;17(4):717-720.Poststroke recovery processes include restoration or compensation of function, respectively functions initially lost or new functions acquired after an injury. Therapeutic interventions can enhance these processes and/or reduce processes impeding regeneration. Numerous experimental studies suggest great opportunities for such treatments, but the results from recent large clinical trials using neuromodulators such as dopamine and fluoxetine are disappointing. The reasons for this are manifold affecting forward translation of results from animals models into the human situation. This "translational road block" is defined by differences between animals and humans with regard to the genetic and epigenetic background, size and anatomy of the brain, cerebral vascular anatomy, immune system, as well as clinical function and behavior. Backward blockade includes the incompatible adaption of targets and outcomes in clinical trials with regard to prior preclinical findings. For example, the design of clinical recovery trials varies widely and was characterized by the selection of different clinical endpoints, the inclusion a broad spectrum of stroke subtypes and clinical syndromes as well as different time windows for treatment initiation after infarct onset. This review will discuss these aspects based on the results of the recent stroke recovery trials with the goal to contribute to the currently biggest unmet need in stroke research- the development of a recovery enhancing therapy that improves the functional outcome of a chronic stroke patient

    Tumoröse Schwellung des Sehnerven – Malignom oder isolierte Neurosarkoidose?

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    Schilling M, Rogalewski A, Ringelstein EB, Nabavi DG. Tumoröse Schwellung des Sehnerven – Malignom oder isolierte Neurosarkoidose? In: 79. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Neurologie (DGN) mit Fortbildungsakademie Mannheim, 20.–24. 9. 2006 . Aktuelle Neurologie. Vol 33. Georg Thieme ; 2006
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