4,461 research outputs found

    Population-based patient care study for breast cancer

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    Background: Different approaches for an effective quality management are funded by the Ministry of Health to verify, to assess and, if necessary to optimize the quality of health care using the tracer diagnoses of breast, rectal, and lung cancer in eight regions in Germany. The conception of these observational studies and initial findings are shown here, using breast cancer in the region of Munich (population 2.4 million) as an example. Patients and Methods: The study started on April 1, 1996. The recruitment phase for all primary boast cancer patients in this region is planned for 2 years with a 3-5-year follow-up. Established documentation sheets are used to document basic medical information of each patient, along with the original reports (pathology: radiotherapy, doctors' reports, etc.), follow-up reports and quality of life questionnaires (QLQ, including the EORTC QLQ C30). Results: In 1996, the Munich region has a crude incidence of 125/100,000 women (world standard 71.5). After almost complete documentation the incidence is 10-15% higher. In the period from April 1 1996 to June 30, 1997 1,360 patients have been recruited into the study. 79% of the patients were 50 years of age or older. pT stages are distributed as follows: pTIS 5%, pT1 54%, pT2 32%, pT3 4%, pT4 6%. 4.5% had primary metastases. Breast-conserving therapy (BCT) was performed in 57% of patients. Five of the 46 departments involved recruited more than 50 patients each within these 14 months. These larger departments treat 59% of all patients. The proportion of older patients and pT4 stages is significantly higher in the smaller departments. BCT is performed significantly more often in the larger departments. First results of quality of life show dependencies on age, but no differences between mastectomy and BCT 3 months after operation. Not only the addressed patients (response rate to QLQ over 80%) but also almost all hospitals and many physicians are milling to support and to partake in quality assurance. 35 hospitals, 46 surgical departments. 80 heads of department and surgically: active general practioners, 330 general practioners. 7 radiotherapy departments, and 13 pathology departments have so far documented for this study. Conclusions: An effective quality management in oncology needs a modern cancer registry which uses documentation sheets as well as original reports and organizes the complicated infrastructure for an interdisciplinary cooperation. To be able to evaluate the health care reality it is necessary to carry out a data analysis and assess each individual case. A feedback of the results have to be available for each physician and each department. The cost of this information management is approximately 0.3% of the health care cost for this group of patients

    Evaluation of a Novel Anti-Mucin 1 (MUC1) Antibody (PankoMab) as a Potential Diagnostic Tool in Human Ductal Breast Cancer; Comparison with Two Established Antibodies

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    Aim: PankoMab is a novel antibody that recognizes a tumor-specific epitope of Mucin 1 (MUC1). The aim of this study was the evaluation of PankoMab as a potential diagnostic tool and its comparison with two established antibodies against MUC1 in human ductal breast cancer. Materials and Methods: Breast carcinomas were obtained from 82 patients. MUC1 expression and hormone receptor status were determined by immunohistochemistry of paraffin-embedded material. Results: PankoMab revealed strong correlation to hormone receptor expression. DF3 showed no correlation with grading, lymph node involvement and/or estrogen receptor (ER) expression. In the subgroup of lymph node-positive and ER-negative tumors, we saw a significantly reduced DF3 staining in G3 tumors compared to G2 tumors. VU-4-H5 showed increased staining intensity in correlation with increased grading. In addition, we also identified a significantly higher expression of the VU-4-H5 epitope in lymph node-positive carcinomas compared to carcinomas without lymph node involvement. Conclusion: PankoMab revealed strong correlation to hormone receptor expression in ductal carcinoma of the breast. VU-4-H5 showed increased staining intensity in correlation with increased grading and lymph node involvement. PankoMab and VU-4-H5 staining could be a useful combination in ductal breast cancer prognosis by immunohistochemistry

    Porphyrias associated with malignant tumors: Results of treatment with ionizing irradiation

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    Background: Porphyrin metabolism disorders, known as porphyria, represent inherited or acquired diseases. The development of porphyria due to light sensibility occurs especially with exposure to wavelengths in the range of 300-700 nm. Skin reactions and neurovisceral dysfunctions are known side effects of ionizing irradiation. It can be postulated that during or after ionizing irradiation treatment of patients affected with tumor and porphyria, severe side effects might appear, in contrast to patients without porphyria. This paper describes the treatment of 2 patients affected with tumor and concomitant porphyria. Patients: One female patient suffering from intermittent porphyria and breast cancer and one male patient suffering from porphyria cutanea tarda and bladder cancer were treated with ionizing irradiation (electrons and photons). No abnormalities nor any severe general or local side effects could be observed. Conclusion: Radiation therapy is not a `stimulating' factor in activating porphyria symptoms

    Paravasation with cyclophosphamide - Case report of tissue necrosis in a patient with primary breast cancer

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    Background: Paravasation is a rare but severe complication of treatment with cytotoxic agents. Some anticancer drugs are considered to be of high toxicity (vesicant), some are merely irritant, and some are regarded as nearly non-toxic to healthy tissue as is the case with cyclophosphamide. Case Report: In this report, we present the first case of severe tissue damage caused by a paravasation of cyclophosphamide in a breast cancer patient receiving chemotherapy. Conclusion: Therefore, every attending oncological physician should be aware of the possibility of severe tissue damage as a consequence of cyclophosphamide paravasation

    Wirksamkeit von Akupressur auf Chemotherapieinduzierte Nausea und Vomitus bei Mammakarzinom-Patientinnen [Ressource Ă©lectronique]: systematische Literaturreview

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    Mit dieser systematischen Literaturreview soll ein Überblick zum aktuellen Forschungsstand geschaffen werden. Falls die Wirksamkeit von Akupressur auf CINV bei Mammakarzinom-Patientinnen bewiesen wird, soll Pflegenden und Pflegestudierenden eine komplementäre Behandlung zur antiemetischen Therapie aufgezeigt werden. Durch die Problembeschreibung entstand folgende Fragestellung: Wie wird die Wirksamkeit von Akupressur auf Chemotherapie-induzierte Nausea und Vomitus bei Mammakarzinom-Patientinnen in der wissenschaftlichen Literatur beschrieben

    Prolonged survival of patients receiving trastuzumab beyond disease progression for HER2 overexpressing metastatic breast cancer (MBC)

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    Background: The aim of this retrospective analysis was to evaluate the impact of trastuzumab-based regimens on the survival of patients with HER2-overexpressing metastatic breast cancer (MBC). The study specifically focussed on the influence of the continuation of trastuzumab-based treatment despite tumor progression on survival. Patients and Methods: Patients with HER2 overexpressing MBC were included in this retrospective analysis. HER2 overexpression was determined by the immunohistochemical staining score (DAKO Hercep Test (TM)). Trastuzumab was applied at a loading dose of 4 mg/kg and a maintenance dose of 2 mg/kg. Results: Among 136 HER2 overexpressing patients (DAKO score 3+), 66 patients received first-line trastuzumab, 47 patients received trastuzumab as second-line therapy and 23 patients received trastuzumab beyond disease progression. There was no significant difference regarding the duration of trastuzumab-based treatment (first-line: 29.5 weeks vs. second-line: 25 weeks). Moreover, there was no difference in the response rate (first-line: 37.9% vs. second-line: 35.7%) or the median survival (p = 0.47 log rank). Patients who received >= 2 trastuzumab-based regimens for MBC survived significantly longer compared to those who had received only 1 regimen (>= 2 regimens: 62.4 months vs. 1 regimen: 38.5 months; p = 0.01 log rank). Conclusions: Trastuzumab is highly effective in the treatment of HER2 overexpressing MBC. Compared to historical controls, overall survival appears to be markedly prolonged, particularly in patients who received sequential trastuzumab-based treatment beyond disease progression

    Wirksamkeit von körperlichem Training auf Fatigue bei Patientinnen mit Mammakarzinom: systematische Literaturreview

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    Problembeschreibung: Das Mammakarzinom ist die häufigste bösartige Tumorerkrankung bei Frauen. Das Mammakarzinom stellt ein enormes Problem dar, da die Folgen der Erkrankung fast alle Lebensbereiche der Erkrankten betreffen. Fatigue gilt als eine der häufigsten Folgeprobleme einer Tumorerkrankung beziehungsweise deren Behandlung. Fatigue hat einen negativen Einfluss auf den Krankheitsverlauf, die Rehabilitation, die Lebensqualität und die Compliance der Patienten. Pflegende nehmen bei der Behandlung von onkologischen Patienten eine wichtige Rolle ein, indem sie Patienten bei deren Krankheitsprozess begleiten und Pflegeinterventionen durchführen. Das körperliche Training wird in der Nursing Interventions Classification (NIC) als Pflegeintervention aufgeführt und wird sehr häufig bei der Behandlung von Fatigue angewendet. Ziel: Die vorliegende systematische Literaturreview soll den aktuellen Forschungsstand bezüglich der Wirksamkeit von körperlichem Training auf Fatigue bei Mammakarzinompatientinnen zusammenfassen. Die Erkenntnisse dieser Übersichtsarbeit sollen einen Beitrag zur evidenzbasierten Pflege leisten. Da bis anhin keine deutsche systematische Literaturreview zum Thema verfasst wurde, wurde eine solche erstellt. Folgende Fragestellung wurde beantwortet: Wie wird die Wirksamkeit von körperlichem Training auf Fatigue bei Mammakarzinompatientinnen in der wissenschaftlichen Literatur beschrieben? Methode: Zur Beantwortung der Forschungsfrage wurde eine systematische Literaturreview erstellt. In den drei pflegespezifischen Datenbanken Cochrane Library, Cinahl und PubMed erfolgte eine systematische Suche. Anhand angemessener Ein- und Ausschlusskriterien wurden acht Studien zur Analyse gefunden. Die Qualität und der Evidenzgrad der Studien wurden eingeschätzt. Ergebnisse: Alle acht Studien untersuchten die Wirksamkeit von körperlichem Training auf Fatigue bei Mammakarzinompatientinnen. Drei Studien zeigten eine signifikante Wirkung von körperlichem Training auf Fatigue. Fünf Studien zeigten eine Reduzierung von Fatigue durch körperliches Training, welche jedoch keine statistisch signifikante Wirksamkeit darstellte. Schlussfolgerung: Pflegende auf onkologischen Abteilungen sollten das körperliche Training in die Pflegepraxis integrieren. Das Training kann zu einer Reduzierung von Fatigue beitragen. Zusätzlich hilft es den Patienten die Krankheit durchzustehen, die Compliance der Betroffenen kann verbessert werden und die Patienten werden aktiv in den Behandlungsprozess miteinbezogen. Es gibt bereits Forschungsergebnisse zum Thema, jedoch sollten in Zukunft mehr Studien mit einer einheitlichen Art des körperlichen Trainings und einer entsprechend definierten Dauer des Trainings durchgeführt werden

    Untersuchung des Zusammenhangs zwischen VEGF Gewebsexpression und des Sauerstoffpartialdrucks in primären Mammakarzinomen am Modell der primär systemischen Chemotherapie

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    Die vorliegende Arbeit ist Teil eines wissenschaftlichen Kooperationsprojektes zwischen der Frauenklinik vom Roten Kreuz in München und der Klinik für Strahlentherapie und radiologische Onkologie am Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München. Ziel des Gesamtprojektes ist es den prädiktiven Wert für das Tumoransprechen auf primär systemische Chemotherapie von pO2 in malignen Mammatumoren zu bestimmen und seine Abhängigkeit von Serumhämoglobin, dem p53-Status und dem VEGF-Status zu untersuchen. In dieser Arbeit wurde der Zusammenhang zwischen dem intratumoralen Sauerstoffpartialdruck und dem VEGF-Status untersucht. Hierzu wurde das von 95 primären Mammakarzinomen stanzbiobtisch gewonnene Gewebe immunhistochemisch untersucht und die VEGF-Gewebeexpression bestimmt. Schließlich konnte, aus 109 ausgewerteten Sauerstoffmessungen und aus 95 bestimmten VEGF-Gewebeexpression, bei 77 Patientinnen sowohl Ergebnisse der Sauerstoffmessungen als auch der VEGF-Bestimmung zueinander in Beziehung gesetzt und statistisch ausgewertet werden. Zusätzlich wurden sowohl die pO2-Werte als auch der VEGF-Status mit den sog. klassischen Prognosefaktoren des Mammakarzinoms in Relation gesetzt. Hier wurden die gewonnen Werte mit dem Alter, der Tumorgröße, dem Nodalstatus, dem Grading und dem Hormonrezeptorstatus des untersuchten Patientinnenkollektivs zu einander in Beziehung gesetzt. Die der Arbeit zugrunde liegende Annahme war, dass, durch die Gewebehypoxie induzierte Hif-1 alpha Protein-Ausschüttung bedingte Steigerung der VEGF-Gewebeexpression, hypoxische Tumore einen gegenüber normoxischen Geweben erhöhten VEGF-Status haben müssten. Es konnte jedoch kein statistisch signifikanter Zusammenhang zwischen dem Oxygenierungsstatus und der VEGF-Gewebeexpression bei primären Mammakarzinomen nachgewiesen werden. Lediglich wurde eine statistisch nicht signifikante Verminderung in anoxischen Geweben von VEGF-positiven Tumoren nachgewiesen. Die erziehlten Ergebnisse entsprechen zwar nicht den Erwartungen, dennoch kann gefolgert werden, dass der intratumorale pO2 und die VEGF-Gewebeexpression voneinander unabhängige Faktoren sind, von denen jeder für sich, wie aus der Literatur bekannt ist, mit einer schlechten Prognose vergesellschaftet ist. Auch konnte keine Assoziation mit den klassischen Prognosefaktoren nachgewiesen werden

    Tumormarker in der Diagnostik und TherapiefĂĽhrung des Mammakarzinoms

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