Health promotion for older family caregivers with special consideration of the
problem of low uptake of health-promotion measures such as moderate physical
activity
Hintergrund: Die steigende Zahl (älterer) pflegender Angehöriger sowie mit der
häuslichen Pflege korrespondierende Belastungen für Pflegende prädestinieren
diese Zielgruppe für Gesundheitsförderung beispielsweise durch moderate
körperliche Aktivität. Trotz des hohen Bedarfs an Gesundheitsförderung werden
pflegende Angehörige von Angeboten schwer erreicht („Präventionsdilemma“).
Dies könnte auf die fehlende Bedarfsorientierung von Angeboten für diese
Zielgruppe zurückzuführen sein. Ziel dieser Publikationspromotion war, einen
Beitrag zur Gesundheitsförderung für ältere pflegende Angehörige zu leisten
und dabei auch die Problematik der Nichtinanspruchnahme von
gesundheitsförderlichen Angeboten zu untersuchen. Methode: Dazu wurde ein
Assessment-Instrument (ARR) entwickelt und validiert, welches physische und
psychische Ressourcen und Risiken älterer pflegender Angehöriger erfasst, um
auf dieser Basis am Bedarf ausgerichtete Bewegungs- oder Entspannungsangebote
zu unterbreiten. Pflegende Angehörige, die keines der Angebote nutzten, wurden
zu ihren Gründen befragt. Der wahrgenommene Nutzen und die Barrieren moderater
körperlicher Aktivität wurden mittels neu entwickelter und validierter Skalen
analysiert. Ergebnisse: Die faktorielle Validität des ARR konnte an einer
Stichprobe mit 202 pflegenden Angehörigen gezeigt werden. Trotz einer
zugehenden und am Bedarf ausgerichteten Angebotsstruktur nutzten nur wenige
pflegende Angehörige diese. Die Analyse spontan geäußerter Gründe stellt
Erklärungsansätze dazu bereit. Zudem hatte die Mehrheit der Befragten entweder
keine Absicht aktiv zu werden (42,7 %) oder war bereits regelmäßig aktiv (43,7
%). Das Aktivitätsniveau der pflegenden Angehörigen war mit dem Nutzen und den
Barrieren hinsichtlich regelmäßiger Aktivität assoziiert, wobei der Nutzen
einen stärkeren Effekt hatte. Schlussfolgerung: Interventionen zur Förderung
der Gesundheit durch Bewegung sollten für diese Zielgruppe am Bedarf
ausgerichtet sein und eher Strategien zur Maximierung des Nutzens von
Aktivität berücksichtigen, als wahrgenommene Barrieren zu widerlegen.Background: Due to an increasing number of (elderly) family caregivers and
various burdens related to home care, this target group is predestined for
health promotion such as moderate physical activity. Despite a strong need for
health promotion in general, elderly caregivers are rarely reached by activity
offers. This might be explained by shortcomings in existing offers such as a
lack of need orientation. The aim of this cumulative doctoral thesis was to
contribute to health promotion for elderly family caregivers (50 years and
older) in Germany and to explore the set of problems of disuse of moderate
activity offers (exercise and/or relaxation). Methods: For this purpose an
assessment-instrument (ARR) was developed (Publication1) and validated
(Publication 2). The ARR encompasses physical and psychological resources and
risks of elderly family caregivers. Based on results of the ARR need-oriented
activity offers (exercise and/or relaxation) were provided. The utilization of
these activity offers was low, however, semi-standardized interviews were
conducted with caregivers to analyze reasons (Publication 3). Moreover, new
scales were developed and validated to assess the perceived benefits of and
barriers to moderate physical activity. Stages of change for activity were
assessed to analyze different levels of motivation to activity (Publication
4). Results: Factorial validity for the ARR was confirmed. Psychometric
qualities allow the conclusion that the ARR is a reliable and valid instrument
(N = 202). Personal perceptions more than external circumstances inhibited the
use of activity offers. Moreover, the majority of caregivers had either no
intention to become active (precontemplation stage: 42.7 %) or had been
exercising regularly for more than six months (maintenance stage: 43.7 %).
While both perceived benefits and barriers were significantly related to
stages of change for activity, perceived benefits showed a stronger positive
relationship. Conclusion: Thus, interventions to promote moderate physical
activity for elderly family caregivers should provide individual and need-
oriented activity offers. Moreover, those interventions should consider
strategies that maximize the perceived benefits of activity rather than
refuting the barriers