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In vitro performance of the DIAGNOcam for detecting proximal carious lesions adjacent to composite restorations

Abstract

Objectives: To assess the accuracy of near-infrared-light transillumination (DIAGNO) compared to visual-tactile (VT) and radiographic (RA) evaluation of proximal carious lesions adjacent to composite restorations in vitro. Methods: Two hundred extracted posterior permanent human teeth with occluso-proximal composite restorations were allocated to 50 groups of four posterior teeth, and mounted in a pilot-tested diagnostic model in a dummy head. The teeth were independently assessed by two examiners. Transverse microradiography and visual assessment served as reference tests to detect any lesions (prevalence 24%) and cavitated lesions (18%), respectively, adjacent to restorations. Sensitivity, specificity, positive and negative predictive values and the area under the receiver-operating-characteristics curve (AUC) were calculated. Results: To detect any proximal carious lesions adjacent to composite, the mean sensitivity/specificity were 0.63/0.95 for DIAGNO, 0.70/0.88 for RA when lesions radiographically extending into enamel and dentin were considered, 0.26/0.98 for RA when only lesions extending into dentin were considered, and 0.31/0.96 for VT. For cavitated lesions adjacent to proximal composite restorations, these values were RA (enamel and dentin) 0.84/0.88, RA (dentin) 0.34/0.99, DIAGNO 0.69/0.94 and VT 0.40/0.97. AUC did not differ significantly between RA and DIAGNO, while VT showed significantly lower values (p<0.05). Conclusion: Within the limitations of this study, DIAGNO seems useful for detecting proximal carious lesions adjacent to composite restorations. Clinical relevance: Near-infrared-light transillumination could be used as a radiation-free adjunct or alternative to RA for detecting carious lesions adjacent to composite restorations.In-vitro-Beurteilung der diagnostischen Validität der Nahinfrarotlicht-Transillumination (DIAGNO) im Vergleich zu visuell-taktilen (VT) und radiologischen (RA) Verfahren zur Detektion von approximalen kariösen Läsionen neben Kompositrestaurationen. Methoden: Zweihundert extrahierte menschliche Seitenzähne mit okklusal-approximalen Kompositrestaurationen wurden in 50 Gruppen (pro Gruppe vier Seitenzähnen) aufgeteilt und in einem pilotgetesteten diagnostischen Modell in einem Phantomkopf montiert. Die Zähne wurden unabhängig von zwei Untersuchern (erfahrene Zahnärzte) beurteilt. Transversale Mikroradiographie (TMR) und visuelle Bewertung dienten als Referenztest, um jegliche (nicht-kavitierte und kavitierte) kariöse Läsionen (Prävalenz 24 %) und kavitierte Läsionen (18 %) neben Kompositrestaurationen zu detektieren. Sensitivität, Spezifität, positive und negative prädiktive Werte und die Fläche unter der Receiver-Operating-Characteristics-Kurve (AUC) wurden berechnet. Ergebnisse: Zur Detektion jeglicher Läsionen betrug die mittlere Sensitivität/Spezifität 0,63/0,95 für DIAGNO, 0,70/0,88 für RA (für Läsionen, die röntgenologisch in Schmelz oder Dentin ausgedehnt waren) 0,26/0,98 für RA (für Läsionen, die bis ins Dentin ausgedehnt waren) und 0,31/0,96 für VT. Zur Detektion kavitierter Läsionen betrug die Sensitivität/Spezifität 0,69/0,94 für DIAGNO, 0,84/0,88 für RA (Schmelz und / oder Dentin), 0,34/0,99 RA (nur Dentin) und VT 0,40/0,97. Die AUC unterschied sich nicht signifikant zwischen RA und DIAGNO, während VT signifikant niedrigere Werte zeigte (p<0,05). Schlussfolgerung: Innerhalb der Limitationen dieser Studie scheint DIAGNO zur Detektion von approximalen kariösen Läsionen neben Kompositrestaurationen nützlich zu sein. Klinische Relevanz: Die Nahinfrarotlicht-Transillumination könnte als strahlungsfreie Ergänzung oder Alternative zu RA zur Detektion kariöser Läsionen neben Kompositrestaurationen verwendet werden

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