Knotenbildung eines femoralen Nervkatheters

Abstract

Peripheral nerve catheters are effective and well-established tools to provide postoperative analgesia to patients undergoing orthopedic surgery. The performance of these techniques is usually considered safe. However, placement of nerve catheters may be associated with a considerable number of side effects and major complications have repeatedly been published. In this work, we report on a patient who underwent total knee replacement with spinal anesthesia and preoperative insertion of femoral and sciatic nerve catheters for postoperative analgesia. During insertion of the femoral catheter, significant resistance was encountered upon retracting the catheter. This occurred due to knotting of the catheter. The catheter had to be removed by operative intervention which has to be considered a major complication. The postoperative course was uneventful. The principles for removal of entrapped peripheral catheters are not well established, may differ from those for neuroaxial catheters, and range from cautious manipulation up to surgical intervention.Periphere Nervenkatheter sind etablierte Verfahren zur postoperativen Analgesie bei Patienten mit größeren orthopädischen Eingriffen. Die Effektivität dieser Techniken gilt in der Regel als sicher. Jedoch kann die Platzierung von Nervenkathetern mit einer beträchtlichen Anzahl von Nebenwirkungen und schweren Komplikationen assoziiert sein. In dieser Arbeit berichten wir über einen Patienten, der mit einem Kniegelenksersatz versorgt wurde. Neben der Spinalanästhesie erfolgte die Anlage von Ischiasnerv- sowie Femoralisnervkatheter zur postoperativen Analgesie. Beim Einbringen des femoralen Nervkatheters ist ein eindeutiger Widerstand beim Zurückziehen des Katheters aufgetreten. Dies geschah durch Knotenbildung des Katheters. Der Katheter musste durch einen operativen Eingriff entfernt werden, dies gilt damit als schwere Komplikation. Der postoperative Verlauf war allerdings komplikationslos. Die Grundprinzipien für die Entfernung von eingeschlossenen peripheren Nervkatheter sind noch nicht gut etabliert, unterscheiden sich von denen für neuroaxiale Katheter und reichen von vorsichtiger Manipulation bis hin zu chirurgischem Eingriff

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