Abstract

A representative sample of adults (aged 25 to 69) as well as a sample of children (aged 6 to 14) from the general population were studied with respect to mercury levels in their blood and urine. The present report sets out the results of multivariate analyses used to find the main factors (predictors) influencing mercury levels in the blood and urine (criteria) and to quantify their impact. The regression models for mercury levels in urine were nearly the same for subjects from West- and East Germany, which allowed a joint regression model to be formed from the German population. With lower levels of creatinine lower levels of mercury in the urine occur. The number of teeth with amalgam fillings is a significant predictor for adults also the age of the most recent amalgam filling. Mercury levels in urine decrease with increasing age. body mass index, education and gender make up further significant predictors in the case of adults. Mercury levels in the urine of children from East Germany and urban residential areas are higher. No satisfactory model was obtained from the regression analyses for mercury levels in blood. for adults from West and East Germany as well as for children from West Germany, frequency of fish consumption is a significant predictor. Other specific predictors comprise the community size category and family income in the case of adults from West Germany, outdoor physical activity, gender and type of housing in the case of children from West Germany, and the presence of individually operated heating units in the case of children from East Germany. (orig.)Es wurde eine repraesentative Stichprobe von Erwachsenen (25 bis 69 Jahre) sowie eine Stichprobe von Kindern (6 bis 14 Jahre) hinsichtlich ihrer Quecksilbergehalte im Blut und im Urin untersucht. Es werden die Ergebnisse multivariater Zusammenhangsanalysen dargestellt, mit denen die massgeblichen Praediktoren fuer die Quecksilbergehalte in Blut und Urin in ihrer Bedeutung erfasst und in ihrer Wirkung quantifiziert werden. Die Regressionsmodelle fuer die Probanden aus den alten und den neuen Laendern sind annaehernd gleich, so dass ein gemeinsames Regressionsmodell fuer den Quecksilbergehalt im Urin der deutschen Bevoelkerung gebildet werden konnte. Je geringer der Creatiningehalt im Urin ist, desto geringer ist auch der Quecksilbergehalt im Urin. Die Anzahl der Zaehne mit Amalgamfuellungen ist ein starker Praediktor, bei Erwachsenen zusaetzlich das Alter der letzten Amalgamfuellung. Mit zunehmendem Lebensalter liegt ein geringerer Quecksilbergehalt im Urin vor. Der Body Mass Index, der Schulabschluss und das Geschlecht sind weitere Praediktoren. Bei den Kindern treten in den neuen Bundeslaendern und in staedtischen Wohngebieten hoehere Quecksilbergehalte im Urin auf. Die Regressionsanalysen fuer den Quecksilbergehalt im Blut fuehrten zu keinem befriedigenden Modell. Die Haeufigkeit des Fischverzehrs ist bei den Erwachsenen der alten und der neuen Laender sowie bei den Kindern der alten Laender ein bedeutsamer Praediktor. Weitere spezifische Praediktoren sind Gemeindegroessenklasse und Haushaltseinkommen bei Erwachsenen der alten Laender, koerperliche Anstrengung im Freien, Geschlecht und Bebauungsart bei Kindern aus den alten Laendern sowie das Vorhandensein einzeln zu bedienender Oefen bei Kindern aus den neuen Laendern. (orig.)Available from TIB Hannover: RO 2237(1996,7) / FIZ - Fachinformationszzentrum Karlsruhe / TIB - Technische InformationsbibliothekSIGLEBundesministerium fuer Umwelt, Naturschutz und Reaktorsicherheit, Bonn (Germany)DEGerman

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    Last time updated on 14/06/2016