Auswirkungen des Anti-Interleukin-17A-Antikörpers Secukinumab auf das klinische Bild und die Lebensqualität von Patienten mit Psoriasis und Psoriasis-Arthritis
Objective:
Psoriasis (Pso) and psoriasic arthritis (PsA) belong to the most prevalent chronic inflammatory diseases with high personal and economic impact. Based on latest research about the pathogenesis of PsA and Pso and the central role of Interleukin 17A, the IL-17 inhibitor Secukinumab has been developed. The objective is to evaluate the influence of Secukinumab on the clinical signs and quality of life of patients with Pso and PsA.
Methods:
This thesis is based on data of the prospective open-label study PSARTROS, where patients with Pso (n = 20) and patients with psoriatic arthritis (n = 20) were treated with 300 mg Secukinumab for 24 weeks. On the one hand clinical assessments such as psoriatic lesions and swollen and tender joint counts were recorded to validate therapy outcome. On the other hand patient reported outcome measures were taken to evaluate the patients quality of life.
Results:
A total of 50,0 % of patients with Pso and 35,3 % of patients with PsA achieved a 90 percent reduction in Psoriasis Area and Severity Index (PASI 90) after 24 weeks. Patients with PsA experience a significant reduction (p ≤ 0,05) of tender and swollen joints. Treatment with Secukinumab leads to a significant improvement of quality of life in both groups of patients, in the sense of, for example, a reduction of discomfort or shame or an increase in physical resilience. To make quality of life less abstract, the two subgroups psyche and physical function were regarded seperately. In the study, Pso patients report significant improvement in their psychological distress, which is foregrounded by visible skin lesions. The mean DLQI score drops from 10.7 points to an average of 4.5 points after twelve weeks. PsA patients primarily see themselves limited by decreased physical functionality and lack of resilience due to joint pain, which also improves significantly over the course of the study. Regarding the EULAR response criteria, 69% of PsA patients showed a good response to the study medication. 52.9% of PsA patients achieved a 50% and 35.3% of PsA patients even a 70% reduction in ACR criteria after 24 weeks. No serious adverse events were reported during treatment with secukinumab in the course of the study, but mild to moderate adverse events occurred in 36% of patients.
Implications:
The evaluation of the success of the therapy takes into account not only the clinical symptoms, but also the subjective perception of the disease and the patient's quality of life. For PsA patients, joint pain and the physical limitations in everyday life play a role in particular; for Pso patients, skin lesions and the associated psychological stress are most likely to play a role. The patient groups of both syndromes benefit in terms of their clinical symptoms and quality of life by treatment with secukinumab. For example, significant reductions in DLQI or PASI can be shown in Pso patients, as well as significant changes in TJC/SJC or the performance aspect of PsAID in PsA patients. With at the same time low side effect profile, the use of the IL-17 inhibitor should be discussed in the future, based on the current study results, as a fixed component of the therapy of Pso and PsA when indicated.Zielsetzung:
Psoriasis (Pso) und Psoriasis Arthritis (PsA) gehören zu den häufigsten chronisch entzündlichen
Erkrankungen mit großen persönlichen und ökonomischen Auswirkungen. Basierend auf den neusten
Forschungsergebnissen bezüglich der Pathogenese von Pso und PsA und der zentralen Rolle von
Interleukin (IL-) 17-A ist der IL-17-Inhibitor Secukinumab entwickelt worden. Ziel dieser Arbeit ist es,
den Einfluss von Secukinumab auf das klinische Bild und die Lebensqualität von Patienten mit Pso und
PsA zu evaluieren.
Methoden:
Diese Dissertation basiert auf den Daten der einarmigen prospektiven PSARTROS-Studie, in der
Patienten mit Pso (n = 20) und PsA (n = 20) über 24 Wochen mit 300 mg Secukinumab behandelt
worden sind. Zur Evaluation des Therapieerfolgs werden klinische Parameter wie psoriatische
Hautläsionen und die Anzahl geschwollener und schmerzhafter Gelenke herangezogen. Anhand von
Patienten-orientierten Fragebögen (DLQI, PSAID, PSAQOL, HAQ und SF-36) werden weiterhin die
Krankheitsaktivität und Lebensqualität der Patienten im Behandlungsverlauf beurteilt.
Ergebnisse:
Insgesamt 50 % der Pso- sowie 35,3 % der PsA-Patienten erreichen nach 24 Wochen eine 90 %ige
Reduktion des Psoriasis Area and Severity Index (PASI 90). PsA-Patienten erfahren im Studienverlauf
eine signifikante Reduktion (p ≤ 0,05) der Anzahl symptomatischer Gelenke. Beide Patientengruppen
profitieren hinsichtlich ihrer Lebensqualität im Sinne von beispielsweise einer Reduktion von
Unbehagen und Scham oder einer Steigerung der körperlichen Belastbarkeit. Im Rahmen der Studie
geben Pso-Patienten eine signifikante Besserung ihrer durch sichtbare Hautläsionen im Vordergrund
stehenden psychischen Belastung an. Der Mittelwert des DLQI sinkt von 10,7 Punkten auf
durchschnittlich 4,5 Punkte nach zwölf Wochen. PsA-Patienten sehen sich primär durch verminderte
körperliche Funktionalität und mangelnde Belastbarkeit aufgrund von Gelenkschmerzen
eingeschränkt, die sich ebenfalls im Studienverlauf signifikant verbessern. Hinsichtlich der EULAR
Response Kriterien zeigen 69 % der PsA-Patienten ein gutes Ansprechen auf die Studienmedikation.
52,9 % der PsA-Patienten weisen eine 50 % ige und 35,3 % der PsA-Patienten sogar eine 70 % ige
Reduktion der ACR-Kriterien nach 24 Wochen auf. Während der Behandlung mit Secukinumab sind im
Studienverlauf keine schwerwiegenden, jedoch bei 36 % der Patienten leichte bis moderate
Nebenwirkungen aufgetreten.
Schlussfolgerungen:
In die Evaluation des Therapieerfolgs fließen nicht nur die klinische Symptomatik, sondern auch das
subjektive Krankheitsempfinden und die Lebensqualität der Patienten ein. Für PsA-Patienten spielen
insbesondere Gelenkschmerzen und die körperlichen Einschränkungen im Alltag eine Rolle, für Pso-Patienten am ehesten Hautläsionen und die damit einhergehende psychische Belastung. Die
Patientengruppen beider Krankheitsbilder profitieren hinsichtlich ihrer klinischen Symptome und der
Lebensqualität durch die Behandlung mit Secukinumab. Hierbei können beispielsweise signifikante
Reduktionen im DLQI oder im PASI bei Pso-Patienten gezeigt werden, ebenso wie signifikante
Veränderungen des TJC/SJC oder dem Teilaspekt Leistungsfähigkeit im PsAID bei PsA-Patienten. Bei
gleichzeitig niedrigem Nebenwirkungsprofil ist der Einsatz des IL-17-Inhibitorszukünftig, basierend auf
den aktuellen Studienergebnissen, bei entsprechender Indikation als fester Bestandteil der Therapie
von Pso und PsA zu diskutieren