Characterization of patient care in non-alcoholic fatty liver disease in secondary care in Germany

Abstract

Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) has grown to currently be the leading cause of chronic liver disease globally. NAFLD has a prevalence of 25% worldwide and raises concern in the healthcare sector around the globe. Within this study the disease burden as well as standard of care throughout secondary care in Germany was evaluated. This study is part of the FLAG study. An observational real-world study was carried out in 507 patients with NAFLD (mean age 53 years, 53% male) at 13 centers (4 academic clinics, 9 office-based practices) throughout Germany. Non-invasive surrogate scores were used to estimate disease severity. Patient data was collected at baseline and 1 year follow up. The FIB-4 Index was used to classify patients into groups of significant fibrosis, indeterminate/moderate and advanced fibrosis with 58%, 31% and 11%, respectively. Patients with advanced fibrosis were older, had higher waist circumferences and showed higher serum levels of aspartate aminotransferase, gamma-glutamyl transferase and ferritin. Higher prevalence of comorbidities like arterial hypertension, type 2 diabetes, obesity, and the occurrence of cardiovascular events were seen with increasing fibrosis stages. 25% of the patients were given access to nutritional counselling. Only 5% of patients received drug-treatment with either vitamin E, silymarin or ursodeoxycholic acid. Physical exercise >2 times per week was reported in 18%, 18% and 6% of patients with no significant fibroses, moderate fibrosis, and advanced fibrosis, respectively. By using the FAST-score we identified 107 patients (17%) with progressive non-alcoholic steatohepatitis. After one year at follow-up 45% of patients presented with weight loss. Among 15% of these patients the weight loss was larger than 5% of their body weight. Serum levels of alanine aminotransferase were decreased by 16% in patients with weight loss. This study on NAFLD identified every 10th patient to have advanced fibrosis at baseline in a national secondary-care real-world setting. Standard of care included treatment of comorbidities and lifestyle recommendations. The data emphasize the pressing need for a systematic health agenda in NAFLD patients.Die nichtalkoholische Fettlebererkrankung (NAFLD) ist mit einer globalen Prävalenz von 25% die führende Ursache für chronische Lebererkrankungen weltweit und eine wachsende Herausforderung für das öffentliche Gesundheitswesen. Ziel dieser Arbeit ist die Untersuchung der Krankheitsschwere und Darstellung der ambulanten therapeutischen Herangehensweisen von Patient:innen mit NAFLD in Deutschland. Die vorliegende Arbeit ist Teil der FLAG-Studie. Wir führten eine prospektive klinische Beobachtungsstudie von NAFLD Patient:innen an 13 Standorten deutschlandweit, davon 4 Hochschulambulanzen und 9 Praxen, durch. Die Krankheitsschwere wurde mittels nicht-invasiver Surrogatparameter erfasst, die Datenerfassung erfolgte zur Baseline Visite und zum Follow-up nach 12 Monaten. Es wurden 507 Patient:innen eingeschlossen (mittleres Alter 53 Jahre, 47% Frauen). Anhand des FIB-4 Index erfolgte die Aufteilung je nach Fibrosestadium. 58% der Patient:innen hatte keine signifikante Fibrose, 31% eine moderate Fibrose (indeterminata) und 11% eine fortgeschrittene Fibrose. Patient:innen mit fortgeschrittener Fibrose waren älter, hatten höhere Taillenumfänge und höhere Serumspiegel von AST und GGT, sowie Serumferritin. Die Prävalenz von Komorbiditäten wie Adipositas, arterieller Hypertonie, kardiovaskulären Ereignissen und Diabetes Mellitus Typ 2 nahm mit zunehmender Fibrose zu. Zu den therapeutischen Herangehensweisen gehörte körperliche Betätigung > 2x/Woche, dies wurde von jeweils 18% der Patient:innen ohne signifikante und mit moderater Fibrose und 6% mit fortgeschrittener Fibrose umgesetzt. Eine medikamentöse Therapie mit entweder UDCA, Vitamin E oder Silymarin erhielten 5%. 25% der Patient:innen nahmen an einer Ernährungsberatung teil. Nach FibroScan-AST Score sind 17% dieser Patient:innengruppe (n=107) von einer fortschreitenden nichtalkoholischen Steatohepatitis betroffen. Zum 1-Jahres Follow-up (n=158) zeigte sich bei 45% eine Gewichtsabnahme, bei 15% sogar eine Abnahme von mehr als 5% des Körpergewichts. Patient:innen mit Gewichtsabnahme zeigten eine Reduktion der Serum ALT Werte um 16%

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