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    Eisenmangel und Muskelschwäche beim geriatrischen Krankenhauspatienten

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    Geriatrische Patientinnen sind häufig von Eisenmangel betroffen. Der Eisenmangel kann zur Beeinträchtigung der Muskelfunktion führen. In dieser Studie sollte geklärt werden, ob Eisenmangel bei geriatrischen Patientinnen ein Risikofaktor für eine beeinträchtigte Muskelfunktion und einen reduzierten Rehabilitationserfolg ist. Bei Aufnahme wurden die Eisenstoffwechselparameter bestimmt. Anhand dieser Parameter wurden die Patientinnen in die Gruppen „mit und ohne Eisenmangel“ eingeteilt. Bei Aufnahme und bei Entlassung wurde der Barthelindex und die Hand- und Beinkraft gemessen. Bei Aufnahme fanden sich zwischen den Gruppen keine signifikanten Unterschiede bzgl. Hand- und Beinkraft und Barthel-Index. In der Regressionsanalyse war Eisenmangel ein signifikanter Risikofaktor für Fatigue und eine geringere Verbesserung des Barthel-Index während des stationären Aufenthaltes. Eisenmangel war in dieser Studie ein unabhängiger Risikofaktor für eine eingeschränkte körperlicher Erholung

    Iron deficiency, fatigue and muscle strength and function in older hospitalized patients

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    Background/Objectives\bf Background/Objectives Iron deficiency is common in older patients. We investigated whether iron deficiency is an independent risk factor for functional impairment, low muscle function, fatigue, and rehabilitation progress in older hospitalized patients. Subjects/Methods\bf Subjects/Methods Two hundred twenty-four patients (age range 65–95 years; 67% females) who were consecutively admitted to a geriatric acute care ward participated in this prospective longitudinal observational study. Ferritin, iron, transferrin in serum, and blood hemoglobin were measured and current iron supplementation was recorded. Fatigue and comorbidity were measured using the fatigue severity scale and Charlson Comorbidity Index, respectively. Barthel Index, handgrip strength, and isometric knee extension strength were conducted at the time of hospital admission and before discharge. Results\bf Results Ninety-one (41%) patients had iron deficiency in which the majority had functional iron deficiency (78/91, 86%). Absolute iron deficiency with and without anemia was diagnosed in 12 (13%) and one patients, respectively. Barthel Index and handgrip and knee extension strength significantly improved during hospitalization in iron deficiency and non-iron deficiency groups. Knee extension strength showed better improvement in iron-deficient patients receiving iron supplementation and iron supplementation during hospital stay was the main predictor for improvement in knee extension strength. Comorbidity, iron deficiency, and changes in handgrip strength were the major independent risk factors for poor improvement in Barthel Index during hospitalization. There were significant associations between patients’ fatigue and iron deficiency, comorbidity, and female gender. Conclusion\bf Conclusion Iron deficiency is an independent risk factor for fatigue and poor functional recovery among older hospitalized patients. Iron supplementation seems to be capable of improving functional performance
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