2 research outputs found
Wissen und Bewertung von Patienten über Biosimilars sowie Untersuchung der Patientenzufriedenheit hinsichtlich des Aufklärungsprozess über Biosimilars
In der vorliegenden Arbeit wurden das Wissen der Patienten zu Biosimilars untersucht. Darüber hinaus wurde die Zufriedenheit der Patienten untersucht, nachdem sie entweder von einem Rheumatologen oder einer rheumatologischen Fachassistentin über die Umstellung auf ein Biosimilar informiert wurde und die Auswirkung eines mehrfachen Biosimilar - Wechsels auf die Patientenzufriedenheit geprüft. Zusammenfassend konnten wir in der Studie zeigen, dass die Umstellung von Therapien mit Biosimilars, auch nach mehreren Wechseln, keine größeren Probleme bei den betroffenen Patienten verursacht, obwohl diese in der Mehrzahl kein solides Wissen über Biosimilars aufwiesen. Die gleichwertige Aufklärung durch die rheumatologischen Fachassistentinnen ist eine hoffnungsvolle Alternative für die Versorgung der rheumatologischen Patienten
Biopsy findings after detection of de novo donor-specific antibodies in renal transplant recipients
De novo donor-specific antibodies (DSA) are associated with an increased risk of antibody-mediated rejection and a substantial reduction of allograft survival. We hypothesized that detection of DSA should prompt a biopsy even in the absence of proteinuria and loss of estimated glomerular filtration rate (eGFR). However, data on a population without proteinuria or loss of kidney function is scant, and this is the main novelty of our study design.
Single center retrospective analysis on biopsy findings after detection of de novo DSA. One-hundred-thirty-two kidney and pancreas-kidney transplant recipients were included. Eighty-four of these patients (63.6%) underwent allograft biopsy. At the time of biopsy n = 50 (59.5%) had a protein/creatinine ratio (PCR) > 300 mg/g creatinine and/or a loss of eGFR  10 ml/min in the previous 12 months, whereas 40.5% did not. Diagnosis of rejection was performed according to Banff criteria.
Seventy-seven (91.7%) of the biopsies had signs of rejection (47.6% antibody mediated rejection (ABMR), 13.1% cellular, 20.2% combined, 10.7% borderline). Among subjects without proteinuria or loss of eGFR  10 ml/min/a (n = 34), 29 patients (85.3%) showed signs of rejection (44.1% antibody mediated (ABMR), 14.7% cellular, 11.8% combined, 14.7% borderline).
The majority of subjects with de novo DSA have histological signs of rejection, even in the absence of proteinuria and deterioration of graft function. Thus, it appears reasonable to routinely perform an allograft biopsy after the detection of de novo DSA