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Multicentered analysis of percutaneous sclerotherapies in venous malformations of the face
ObjectivesTo evaluate the safety and outcome of image-guided sclerotherapy for treating venous malformations (VMs) of the face.Materials and methodsA multicenter cohort of 68 patients with VMs primarily affecting the face was retrospectively investigated. In total, 142 image-guided sclerotherapies were performed using gelified ethanol and/or polidocanol. Clinical and imaging findings were assessed to evaluate clinical response, lesion size reduction, and complication rates. Sub-analyses of complication rates depending on type and injected volume of the sclerosant as well as of pediatric versus adult patient groups were conducted.ResultsMean number of procedures per patient was 2.1 (±1.7) and mean follow-up consisted of 8.7 months (±6.8 months). Clinical response (n = 58) revealed a partial relief of symptoms in 70.7% (41/58), 13/58 patients (22.4%) presented symptom-free while only 4/58 patients (6.9%) reported no improvement. Post-treatment imaging (n = 52) revealed an overall objective response rate of 86.5% (45/52). The total complication rate was 10.6% (15/142) including 4.2% (7/142) major complications, mostly (14/15, 93.3%) resolved by conservative means. In one case, a mild facial palsy persisted over time. The complication rate in the gelified ethanol subgroup was significantly higher compared to polidocanol and to the combination of both sclerosants (23.5 vs. 6.0 vs. 8.3%, p = 0.01). No significant differences in complications between the pediatric and the adult subgroup were observed (12.1 vs. 9.2%, p = 0.57). Clinical response did not correlate with lesion size reduction on magnetic resonance imaging (MRI).ConclusionImage-guided sclerotherapy is effective for treating VMs of the face. Clinical response is not necessarily associated with size reduction on imaging. Despite the complex anatomy of this location, the procedures are safe for both adults and children
Acoustic Radiation Force Impulse Elastographie : Nutzen bei metastasensuspekten LeberlÀsionen sowie PrÀsentation einer neuen Referenzmethode
Experimentelle Studie
Acoustic Radiation Force Impulse (ARFI) Elastographie ist ein neuartiges und vielversprechendes
Ultraschallverfahren zur non-invasiven ElastizitÀtsmessung am Menschen.
Seit kurzem ist die ARFI-Elastographie auf mehreren UltraschallgerÀten verschiedener
Hersteller verfuÌgbar. Zu der Frage, ob und inwiefern mit verschiedenen UltraschallgerĂ€ten durchgefuÌhrte ARFI-Messungen miteinander vergleichbar sind, wurde bisher
nicht berichtet. Aufgrund der FrequenzabhÀngigkeit der Methode und der zahlreichen
weiteren Einflussfaktoren ist die simultane Anwendung einer quasi-statischen Referenzmethode
bei einer Vergleichsstudie von groĂer Hilfe. Das Ziel dieser Studie bestand in
der Etablierung einer solchen Referenzmethode.
Ein mechanisches Elastometer wurde konstruiert und in einem 3D-Druckverfahren hergestellt.
Unter Zuhilfenahme von Polydimethylsiloxan-(PDMS-)Proben verschiedener
MischverhÀltnisse konnte seine ValiditÀt, ReliabilitÀt und seine BefÀhigung zur Differenzierung
von ElastizitÀtsunterschieden gezeigt werden. Messungen an biologischem
Gewebe konnten fuÌr Leber- und Sehnengewebe durchgefuÌhrt werden. FuÌr gematchte
Messungen mit der ARFI-Elastographie wurde eine Orientierungsmethode entwickelt
und erfolgreich angewandt. Bei den gematchten Messungen mit Schweineleber- und
Schweinesehnengewebe unterschieden sich die Ergebnisse der beiden Methoden fuÌr
den ElastizitĂ€tsmodul konstant um einen Faktor nahe 90. Unter BeruÌcksichtigung der
FrequenzabhĂ€ngigkeit sind die Ergebnisse in guter Ăbereinstimmung. Bei der systematischen
Hinterfragung der Ergebnisse fielen unplausible Messwerte auf, wobei die
zugrundeliegende Fehlerquelle nicht abschlieĂend identifiziert werden konnte.
Auch wenn das mechanische Elastometer daher fuÌr den Einsatz in ARFI-Vergleichsstudien
noch nicht vollstÀndig bereit ist, so konnte doch das Potenzial dieser Methode aufgezeigt
werden. Zahlreiche wichtige Meilensteine fuÌr die Etablierung des Elastometers
konnten erfolgreich bewĂ€ltigt werden und fuÌr das weitere Vorgehen konnten detaillierte
VorschlÀge erarbeitet werden.
Klinische Studie
Ziel des klinischen Studienarms war es, im Rahmen einer Pilotstudie den Wert der
Kombination aus ARFI-Elastographie und Dynamic Contrast-Enhanced Ultrasound
(DCE-US) bei Patienten mit Verdacht auf Lebermetastasen herauszuarbeiten und weitere
diagnostische Kriterien fuÌr Lebermetastasen in der ARFI-Elastographie zu erarbeiten.
Weiterhin sollte die HeterogenitÀt der ElastizitÀtsverteilung in Lebermetastasen
und die Wertigkeit von Acoustic Structure Quantification (ASQ) in diesem Zusammenhang
untersucht werden.
Die zu untersuchende metastasensuspekte FLL wurde nacheinander mit konventioneller
Brightness Modulation (B-Mode), mit Farb- und Powerdoppler sowie mit ARFI
Virtual Touch Tissue Quantification (VTTQ) und ARFI Virtual Touch Imaging
and Quantification (VTIQ) untersucht. ZusÀtzlich dazu wurden ASQ sowie Contrast-
Enhanced Ultrasound (CE-US) mit der Raumforderung durchgefuÌhrt. Mit der Software
VueBoxTM wurden aus den CE-US-Videos quantitative Perfusionsdaten extrahiert. Zur
Referenzdiagnosestellung bezuÌglich der metastasensuspekten FLL wurde, wenn eine
klinische Indikation vorlag, eine Leberbiopsie oder kontrastverstÀrkte Computertomographie
oder Magnetresonanztomographie durchgefuÌhrt. Lag fuÌr keines der Verfahren
eine medizinische Indikation vor, so wurde der Patient nachtrÀglich aus der Datenauswertung
ausgeschlossen.
Von 21 in die Studie eingeschlossenen Patienten mussten 7 nachtrÀglich aus der Datenauswertung
ausgeschlossen werden. Von den verbleibenden 14 Patienten hatten zwölf
metastatische FLL und zwei nicht-maligne FLL. In der ASQ wiesen Lebermetastasen
signifikant höhere Werte auf als deren umgebendes Parenchym (p < 0,0001). Bei DCEUS
wurde beobachtet, dass die Ergebnisse durch den Untersucher stark manipuliert
werden können und dass die Kurvenanpassung an die zugrundeliegenden Daten teilweise
unplausibel ablĂ€uft. ARFI-Messwerte konnten insbesondere fuÌr VTIQ aufgrund
technischer MĂ€ngel nur unvollstĂ€ndig erhoben werden. Ergebnisse fuÌr ARFI VTIQ und
VTTQ korrelierten nicht miteinander und unterschieden sich signifikant. Das die Metastasen
umgebende Parenchym wies signifikant höhere Scherwellengeschwindigkeiten
auf als weit entferntes Leberparenchym.
Auch wenn durch die geringe Fallzahl die eigentliche Fragestellung dieser Studie unbeantwortet
bleibt, so ist sie doch nicht ohne Wert: fuÌr ASQ, DCE-US mit VueBoxTM-
Quantifizierung und fuÌr ARFI VTIQ konnten Erstbeschreibungen fuÌr Lebermetastasen
angegeben werden. Die Benennung von Problemfeldern bei Datenerhebung und
-auswertung und die Formulierung von LösungsvorschlĂ€gen kann zukuÌnftige Studien
mit gröĂeren Patientenkollektiven relevant unterstuÌtzen
Improved Segmentation and Detection Sensitivity of Diffusion-weighted Stroke Lesions with Synthetically Enhanced Deep Learning
Purpose
To compare the segmentation and detection performance of a deep learning model trained on a database of human-labeled clinical stroke lesions on diffusion-weighted (DW) images to a model trained on the same database enhanced with synthetic stroke lesions.
Materials and Methods
In this institutional review boardâapproved study, a stroke database of 962 cases (mean patient age ± standard deviation, 65 years ± 17; 255 male patients; 449 scans with DW positive stroke lesions) and a normal database of 2027 patients (mean age, 38 years ± 24; 1088 female patients) were used. Brain volumes with synthetic stroke lesions on DW images were produced by warping the relative signal increase of real strokes to normal brain volumes. A generic three-dimensional (3D) U-Net was trained on four different databases to generate four different models: (a) 375 neuroradiologist-labeled clinical DW positive stroke cases (CDB); (b) 2000 synthetic cases (S2DB); (c) CDB plus 2000 synthetic cases (CS2DB); and (d) CDB plus 40â000 synthetic cases (CS40DB). The models were tested on 20% (n = 192) of the cases of the stroke database, which were excluded from the training set. Segmentation accuracy was characterized using Dice score and lesion volume of the stroke segmentation, and statistical significance was tested using a paired two-tailed Student t test. Detection sensitivity and specificity were compared with labeling done by three neuroradiologists.
Results
The performance of the 3D U-Net model trained on the CS40DB (mean Dice score, 0.72) was better than models trained on the CS2DB (Dice score, 0.70; P < .001) or the CDB (Dice score, 0.65; P < .001). The deep learning model (CS40DB) was also more sensitive (91% [95% confidence interval {CI}: 89%, 93%]) than each of the three human readers (human reader 3, 84% [95% CI: 81%, 87%]; human reader 1, 78% [95% CI: 75%, 81%]; human reader 2, 79% [95% CI: 76%, 82%]), but was less specific (75% [95% CI: 72%, 78%]) than each of the three human readers (human reader 3, 96% [95% CI: 94%, 98%]; human reader 1, 92% [95% CI: 90%, 94%]; human reader 2, 89% [95% CI: 86%, 91%]).
Conclusion
Deep learning training for segmentation and detection of stroke lesions on DW images was significantly improved by enhancing the training set with synthetic lesions