12 research outputs found

    Management von medikamentenassoziierten Kiefernekrosen – Ergebnisse einer Literaturanalyse neuester Studien im Vergleich zu bewährten Strategien

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    BACKGROUND Antiresorptive agents are some of the most frequently used drugs worldwide, with indications in osteology and oncology. They are generally well tolerated and display a~favorable safety profile. A~potentially severe unwanted side effect is medication-related osteonecrosis of the jaw (MRONJ). PURPOSE OF THIS REVIEW This review summarizes the latest developments in etiology, diagnosis, and treatment of MRONJ, and compares new insights with established algorithms. METHODS A~systematic review of relevant studies exploring diagnostic methods, prospective management trials, and innovative studies on the pathogenesis of MRONJ published between 2016 and 2021 was performed. The study quality was assessed using the MINORS (methodological index for non-randomized studies) rating score. RESULTS AND DISCUSSION The prevalence of MRONJ in patients undergoing treatment with antiresorptive drugs for oncological reasons is remarkable (2-12%). MRONJ prevalence in patients receiving antiresorptive drugs for the treatment of osteoporosis is much lower (0.1-1%). MRONJ treatment should be initiated early and involve a~surgical approach. MRONJ treatment is safe and predictable, with long-term success rates of more than 85%. ZUSAMMENFASSUNG HINTERGRUND: Antiresorptiva gehören weltweit zu den am häufigsten applizierten Arzneimitteln. Ihr Haupteinsatzbereich liegt in der Osteologie und Onkologie. Trotz allgemein guter Verträglichkeit treten bei Patienten unter Therapie unerwünschte Arzneimittelwirkungen (UAW) auf. Eine spezifische UAW im Bereich der Kiefer ist die sog. medikamentenassoziierte Osteonekrose („medication-related osteonecrosis of the jaw“, MRONJ) der Kiefer. ZIEL DER ARBEIT Diese Arbeit stellt neuesten Entwicklungen in Ätiologie, Diagnostik und Therapie der MRONJ im Vergleich zu bereits bestehenden Erkenntnissen zusammen. METHODIK Es wurde eine systematische Literaturübersicht der Jahre 2016–2021 zu diesem Thema durchgeführt. Prospektive Therapiestudien, Diagnostikstudien mit Vergleichsgruppe und innovative Studien zur Pathogenese der MRONJ wurden eingeschlossen und nach den MINORS-Kriterien („methodological index for non-randomized studies“) bewertet. ERGEBNISSE UND DISKUSSION Die MRONJ tritt bei ca.~2–12 % der Patienten, die aus onkologischer Indikation mit Antiresorptiva behandelt werden, auf (osteologische Indikation ca.~0,1–1 %). Die Therapie der MRONJ sollte frühzeitig und operativ erfolgen. Die Heilungsrate ist bei einem operativen Therapieansatz mit über 85 % sehr gut

    Incidence and clinical relevance of anterior prostate cancer

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    Zusammenfassung Hintergrund und Ziele Bis vor Kurzem galten Karzinome der Prostata im anterioren Bereich der Vorsteherdrüse als Ausnahme und Rarität. Allerdings beobachtete man bei der radikalen Prostatektomie häufig eine Induration der ventralen Anteile. Damit stellte sich die Frage, wie häufig sich im klinischen Alltag ein anterior lokalisiertes Prostatamalignom nachweisen lässt unter besonderer Berücksichtigung der diagnostischen und klinischen Relevanz und daraus resultierender prognostischer Wertigkeit. Methoden Bei 146 radikalen Prostatektomien in der Zeit zwischen Januar 2008 und August 2009 wurde die Vorsteherdrüse durch den Pathologen mittels Großflächenschnitt zonenmäßig aufgearbeitet und der Tumor hinsichtlich der Lokalisation, Malignität und Volumen beurteilt. . Ergebnisse und Beobachtungen Die Inzidenz des rein anterior lokalisierten Prostatakarzinoms errechnete sich mit 15%, kombiniert mir posterioren Tumorarealen ergab sich ein Prostensatz von 55%. Der präoperative PSA – Wert war im Durchschnitt höher als bei den rein posterioren Prostatakarzinomen, 41% wurden präoperativ als T1c eingestuft. Nach pathohistologischer Begutachtung zeigten 36% der anterioren Karzinome einen Gleason – Grad 7 ( = 4 + 3) – 10, bei 35 % fand sich eine Kapselüberschreitung. Praktische Schlussfolgerungen Das rein anteriore Prostatakarzinom ist häufig, mehrheitlich mit posterioren Malignomen vergesellschaftet. Aufgrund der schwierigen Diagnostik sind in der Regel mehrere Stanzbiopsieserien erforderlich. Histologisch finden sich mehr entdifferenzierte Malignome als bei den rein posterioren. Aufgrund der bevorzugten apikalen ventralen Lokalisation ist eine lokalkurative Prostatektomie (R0) nur eingeschränkt möglich.Abstract Aims and Scope Just until recently, carcinomas of the anterior prostate were considered to be scarce. However, indurations in the anterior portion of the prostate after radical prostatectomy were observed frequently. That raised the question how often malignant tumors of the anterior prostate can be detected with special respect to diagnostic challenge, clinical relevance and prognosis. Methods 146 radical prostatectomy specimens were examined by the pathologist and the tumor was analyzed in terms of localization and malignancy. Results and observations The incidence of APC was 15% in 18 months. However, in 55% of the cases tumor foci could be detected anteriorly to the urethra. All APCs identified constituted clinically significant cancers due to high Gleason Grade, extracapsular extension, infavourable staging characteristics, perineural space invasion or lymph node metastases. The average PSA – level of APC was higher than the PPC’s PSA – levels. Even though APCs predominantly showed benign features in digital – rectal examinations, their histological characteristics were quite malignant. 36 % of the APCs were assigned a Gleason Grade above 7 and ECE was diagnosed in 35 % of the cases. Conclusions The anteriorly located prostate carcinoma is a common tumor, which appears in combination with posteriorly located tumor foci most of the time. Since its diagnosis is challenging, it may be necessary to resort to repeated needle biopsy. Histologically, APC appear less differentiated than PPC. Due to the fact that APC are mainly located anterior – apically, the chance to achieve complete tumor removal (R0) may be limited

    Troltzsch: Analysis of the Lagrange-SQP-Newton method for the control of a Phase field equation

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    This paper investigates the local convergence of the Lagrange–SQP–Newton method applied to an optimal control problem governed by a phase field equation with distributed control. The phase field equation is a system of two semilinear parabolic differential equations. Stability analysis of optimization problems and regularity results for parabolic differential equations are used to proof convergence of the controls with respect to the L 2 (Q) norm and with respect to the L 1 (Q) norm. Key words Sequential quadratic programming method, Lagrange–SQP–Newton method, optimal control, phase field equation, control constraints. AMS subject classifications 49M37, 49K20

    Analysis of the Lagrange-SQP-Newton method for the control of a Phase field equation

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    This paper investigates the local convergence of the Lagrange-SQP-Newtonmethod applied to an optimal control problem governed by a phase field equation with distributed control. The phase field equation is a system of two semilinear parabolic differential equations. Stability analysis of optimization problems and regularity results for parabolic differential equations are used to proof convergence of the controls with respect to the L 2 (Q) norm and with respect to the L 1 (Q) norm

    The cybermatrix protocol for multidisciplinary optimization of commercial transport aircraft

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    Cybermatrix is a novel approach to aircraft design through multidisciplinary optimization, developed within the DLR project VicToria. It combines three aspects: representing a design problem by an approximate Karush-Kuhn-Tucker system, distributing the rows of the system among disciplinary groups, and employing large computational resources and many humans experts in a parallel fashion. For demonstration an optimization of a long-range, twin-engine transport aircraft has been performed
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