523 research outputs found

    An Injection with Tree Awareness: Adding Staircase Join to PostgreSQL

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    The syntactic wellformedness constraints of XML (opening and closing tags nest properly) imply that XML processors face the challenge to efficiently handle data that takes the shape of ordered, unranked trees. Although RDBMSs have originally been designed to manage table-shaped data, we propose their use as XML and XPath processors. In our setup, the database system employs a relational XML document encoding, the XPath accelerator [1], which maps information about the XML node hierarchy to a table, thus making it possible to evaluate XPath expressions on SQL hosts.\ud \ud Conventional RDBMSs, nevertheless, remain ignorant of many interesting properties of the encoded tree data, and were thus found to make no or poor use of these properties. This is why we devised a new join algorithm, staircase join [2], which incorporates the tree-specific knowledge required for an efficient SQL-based evaluation of XPath expressions. In a sense, this demonstration delivers the promise we have made at VLDB 2003 [2]: a notion of tree awareness can be injected into a conventional disk-based RDBMS kernel in terms of staircase join. The demonstration features a side-by-side comparison of both, an original and a staircase-join enhanced instance of PostgreSQL [4]. The required changes to\ud PostgreSQL were local, the achieved eect, however, is significant: the demonstration proves that this injection of tree awareness turns PostgreSQL into a high-performance XML processor that closely adheres to the XPath semantics

    "Was haben wir denn eigentlich gelernt?": Überlegungen zu den Ergebnissen aus dem Forschungsprojekt "teens talk"

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    An der KPH Wien/Krems in Kooperation mit dem Medienzentrum Wien Xtra ĂŒber das Kommunikationsverhalten von Jugendlichen zeigte sich bei der Frage: "In der Schule wurde mir beigebracht, wie man diskutiert", nur wenig Zustimmung der befragten Jugendlichen. Der Artikel "Was haben wir denn eigentlich gelernt?" beschĂ€ftigt sich mit dem subjektiven Empfinden von Jugendlichen Lerninhalte betreffend und sucht AnsĂ€tze ĂŒber das Umfeld der Jugendlichen diese auch nachhaltig zu verankern

    Einfluss eines systematischen Rehabilitationssportprogramms gegenĂŒber einem unsystematischen Wellnessprogramm im ambulanten Gruppenrahmen auf die Sturz- und Verletzungsinzidenz bei Frauen ĂŒber dem 65. Lebensjahr

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    Falls, in particular those which result in bone fractions, have a considerable impact on multi morbidity in women 65 years or older. One primary goal, amongst others, of the randomized, semi-blinded, controlled Senior Fitness and Prevention Study (SEFIP) was to find out whether a multipurpose rehabilitation exercise program can significantly reduce the frequency of falls and fall-induced injuries. The rehabilitation exercise program has been designed to address major risk factors of elderly people. 246 community-dwelling women 65 years or older from the area of Erlangen-NĂŒrnberg were randomly assigned to the exercise group (TG), consisting of a systematic, 18-month rehabilitation exercise program and to the control group (KG), consisting of an unsystematic and intermittent wellness program. The rehabilitation exercise program took place continuously twice a week and lasted for 60 minutes. Additionally two 20 minute home training sessions were performed. The focus was set on intense strength training for lower limbs (mean 65% to 70% of 1RM) and aerobic cardiovascular exercise (70% to 85% maximum heart rate). To increase the well-being, the control group performed a 60 minute low intense workout once a week. The number of falls and potential fall-induced injuries were collected prospectively via calendar. The negative binomial regression statistically proved an effective decrease of fall incidence in the exercise group (Rate Ratio: 0.60; 95% CI: 0.44-0.81, p<0.01). A significant between-group difference to prove a decrease in injury rate was missed narrowly. However, the risk of injuries was effectively reduced within the exercise group (Risk Ratio: 0.61; 95% CI: 0.45-0.82; p<0.01). Though the power of the sample was too small (TG: 114; KG: 118) for a significant reduction of fracture incidence, the fracture rate ratio was slightly higher than the determined level of significance (Rate Ratio: 0.43; 95% CI: 0.16-1.11; p=0.09). The measurement of basic motor skills showed a significant between-group difference in maximal strength for the leg extension (adjusted mean difference: 52.58N; 95% CI: 11.49; 93.66), in the maximal strength for the torso flexion (adj. mean difference: 4.78Nm; 95% CI: 2.08; 7.48) and the torso extension (adj. mean difference 7.74Nm; 95% CI: 1.58; 13.91), in the Timed Up & Go-Test carrying a glass of water (adj. mean difference: 0.33sec; 95% CI: 0.09; 0.58) and in the complex reaction test TDS (adj. mean difference: 3.98sec; 95% CI: 1.2; 6.76) as well as in the lean body mass (adj. mean difference: 0.51kg; 95% CI: 0.10; 0.91). These improvements in basic motor skills indicate an alternation due to the physical exercise in the rehabilitation exercise group. Because of the program’s multipurpose design a causal conclusion of the dose-response relationship to the frequency of falls and fall-induced injuries is inadmissible. All in all, we can see that physical exercise embedded into a multipurpose rehabilitation exercise program can prevent falls and fall-induced injuries. This result proves current literature wrong. Comparing the SEFIP-study to certain studies with tailored fall exercise programs from current literature, one can see that the fall decreasing effect of the SEFIP-study is roughly the same. The degree of specificity of tailored exercise programs has to be scrutinized critically and exercise, which has been recommended so far needs to be specified further.Sturzereignisse insbesondere mit Frakturfolgen tragen bei Frauen ĂŒber dem 65. Lebensjahr zu einer erheblichen Erhöhung der MultimorbiditĂ€t bei. Ein primĂ€res Ziel der randomisierten, teilverblindeten „Senioren Fitness und PrĂ€ventionsstudie (SEFIP)“ war es unter anderem zu eruieren, ob ein multiples, auf mehrere Risikofaktoren des Ă€lteren Menschen ausgerichtete Rehabilitationssportprogramm die Sturzinzidenz und sturzinduzierte Verletzungsinzidenz signifikant reduzieren kann. 246 selbstĂ€ndig lebende Frauen ĂŒber dem 65. Lebensjahr aus dem Raum Erlangen NĂŒrnberg wurden durch einen Randomisierungsprozess der Interventionsgruppe (TG) mit einem 18-monatigem, systematischen Rehabilitationssportprogramm und der Kontrollgruppe (KG) mit einem zeitlich unterbrochenem, unsystematischen Wellnessprogramm zugeordnet. Das Rehabilitationssportprogramm fand durchgehend zweimal in der Woche fĂŒr 60 Minuten statt und wurde durch zwei 20 Minuten Heimtraining ergĂ€nzt. Die Schwerpunkte des Trainingslagen auf intensiven KraftĂŒbungen fĂŒr die Beine (durchschnittlich 65%-70% 1RM) und Aerobic-Ausdauertraining (70%-85% HFmax ). Die Kontrollgruppe traf sich einmal pro Woche fĂŒr 60 Minuten fĂŒr ein wenig intensives Übungsprogramm mit dem Ziel der Verbesserung des subjektiven Wohlbefindens. Die Sturzinzidenz und mögliche sturzinduzierte Verletzungsfolgen wurden prospektiv mittels Sturzkalender erhoben. Die negative Binomialregression konnte fĂŒr das systematische Rehabilitationssportprogramm eine effektive Reduktion der Sturzinzidenz statistisch belegen (Rate Ratio: 0,60; 95% CI: 0,44-0,81, p<0,01). FĂŒr die Reduzierung der Verletzungsinzidenz wurde in der SEFIP-Studie ein signifikantes Ergebnis zwar knapp verfehlt, dafĂŒr konnte das Verletzungsrisiko in der Interventionsgruppe effektiv gesenkt werden (Risk Ratio: 0,61; 95% CI: 0,45-0,82; p<0,01). Obwohl die StichprobengrĂ¶ĂŸe (TG: 114; KG: 118) fĂŒr den Nachweis einer effektiven Senkung der Frakturinzidenz zu klein war, lag das FrakturratenverhĂ€ltnis nur knapp ĂŒber dem festgelegten Signifikanzniveau (Rate Ratio: 0,43; 95% CI: 0,16-1,11; p=0,09). Die Messungen trainingsrelevanter sportmotorischer LeistungsfĂ€higkeiten zeigten einen signifikanten Zwischengruppenunterschied fĂŒr die Maximalkraft der Beinstrecker (adjustierte Mittelwertsdifferenz: 52,58N; 95% CI: 11,49; 93,66), die Maximalkraft der Rumpfflexoren (adj. MD: 4,78Nm; 95% CI: 2,08; 7,48), die Maximalkraft der Rumpfextensoren (adj. MD: 7,74Nm; 95% CI: 1,58; 13,91), den Timed Up & Go-Test mit Wasserglas (adj. MD: 0,33sec; 95% CI: 0,09; 0,58) und den komplexen Reaktionstest TDS (adj. MD: 3,98sec; 95% CI: 1,2; 6,76), sowie fĂŒr die fettfreie Körpermasse (adj. MD: 0,51kg; 95% CI: 0,10; 0,91). Die Verbesserungen in diesen sportmotorischen LeistungsfĂ€higkeiten deuten auf trainingsbedingte VerĂ€nderungen in der Rehabilitationssportgruppe hin. Kausale RĂŒckschlĂŒsse auf Dosis-WirkungszusammenhĂ€nge in Bezug auf die Sturz- und Verletzungsinzidenz sind jedoch auf Grund des multiplen Charakters des Trainingsprogramms nicht zulĂ€ssig. Insgesamt konnte entgegen der Erkenntnisse aus der Literatur bewiesen werden, dass Trainingsmaßnahmen auch als multipel ausgerichtetes Mehrzweckprogramm sturz- und verletzungsprĂ€ventiv wirken können. Die GegenĂŒberstellung mit entsprechenden Studien mit sturzgerichteten Trainingsinterventionen aus der aktuellen Literatur zeigt, dass die Wirkung des Rehabilitationstrainings der SEFIP-Studie auf Sturzereignisse in der GrĂ¶ĂŸe des Effekts vergleichbar ist. Der Grad der SpezifitĂ€t der sturzgerichteten Trainingsprogramme muss kritisch hinterfragt und die bisherigen Trainingsempfehlungen aus der Sturzforschung konkretisiert werden

    Cognitive behavioral therapy for body image and self-care (CBT-BISC) in sexual minority men living with HIV: a randomized controlled trial

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    OBJECTIVE: Body image disturbance is a distressing and interfering problem among many sexual minority men living with HIV, and is associated with elevated depressive symptoms and poor HIV self-care (e.g., antiretroviral therapy [ART] nonadherence). The current study tested the preliminary efficacy of a newly created intervention: cognitive–behavioral therapy for body image and self-care (CBT-BISC) for this population. METHOD: The current study entailed a 2-arm randomized controlled trial (N = 44) comparing CBT-BISC to an enhanced treatment as usual (ETAU) condition. Analyses were conducted at 3 and 6 months after baseline. The primary outcome was body image disturbance (BDD-YBOCS), and secondary outcomes were ART adherence (electronically monitored via Wisepill), depressive symptoms (MADRS), and global functioning (GAF). RESULTS: At 3 months, the CBT-BISC condition showed substantial improvement in BDD-YBOCS (b = −13.6, SE = 2.7, 95% CI [−19.0, −8.3], p < .001; dppc2 = 2.39); MADRS (b = −4.9, SE = 2.8, 95% CI [−10.6, .70], p = .086; dppc2 = .87); ART adherence (b = 8.8, SE = 3.3, 95% CI [2.0, 15.6], p = .01; dppc2 = .94); and GAF (b = 12.3, SE = 3.2, 95% CI [6.1, 18.6], p < .001; dppc2 = 2.91) compared with the ETAU condition. Results were generally maintained, or improved, at 6 months; although, adherence findings were mixed depending on the calculation method. CONCLUSIONS: CBT-BISC shows preliminary efficacy in the integrated treatment of body image disturbance and HIV self-care behaviors among sexual minority men living with HIV. (APA PsycInfo Database Record (c) 2019 APA, all rights reserved)Funding from this project came from K23MH096647. Author time for Steven A. Safren was supported by K24DA040489 (formally K24MH094214). The content is solely the responsibility of the authors and does not necessarily represent the official views of the National Institute of Mental Health or the National Institutes of Health. (K23MH096647; K24DA040489; K24MH094214)Accepted manuscrip

    Einfluss der intraoperativen Patientenlagerung auf die HÀufigkeit der venösen Luftembolie bei neurochirurgischen Eingriffen in der hinteren SchÀdelgrube

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    Die optimale Lagerungstechnik fĂŒr neurochirurgische Eingriffe in der hinteren SchĂ€delgrube wird in der Literatur vielfach diskutiert und weltweit unterschiedlich gehandhabt. Zahlreiche Studien analysierten den Einfluss der Lagerung auf das Auftreten einer venösen Luftembolie. Allerdings waren die meisten Studien so konzipiert, dass ein direkter Vergleich der verschiedenen Lagerungsarten nicht möglich war. Ziel der hier vorliegenden Studie ist es, den Einfluss der intraoperativen Patientenlagerung auf die HĂ€ufigkeit der venösen Luftembolie bei neurochirurgischen Eingriffen in der hinteren SchĂ€delgrube zu untersuchen. Um diese Fragestellung zu beantworten, wurden in dieser Studie die Lagerungsarten RĂŒckenlage und halbsitzende Position in Bezug auf die Inzidenz von intraoperativen Luftembolien direkt miteinander verglichen. Die Detektion der Luftembolien erfolgte bei allen Eingriffen mittels kontinuierlicher TEE–Überwachung. Die Diagnose einer Luftembolie wurde bei sichtbaren Luftblasen im TEE–Monitoring gestellt. Über die Art der intraoperativen Lagerung entschied allein der operierende Neurochirurg nach einer individuellen Risiko–Nutzen–AbwĂ€gung. Im Rahmen der Luftembolieerfassung wurden folgende Daten erhoben: Zeitpunkt des Luftembolieereignisses im Operationsverlauf, Vitalparameter wĂ€hrend des bemerkten Lufteintritts, mögliche Ursachen (Lufteintritt wĂ€hrend der Kraniotomie, sichtbar verletztes BlutgefĂ€ĂŸ), gefundene Lufteintrittsstelle durch Jugularvenenkompression und ob eine Luftaspiration ĂŒber den liegenden ZVK durchgefĂŒhrt wurde. Zur Auswertung wurden die detektierten Luftembolieereignisse anhand der VerĂ€nderungen der Vitalparameter nach dem „TĂŒbinger–Schema“ in die Schweregrade I bis IV eingeteilt. Zur Testung auf signifikante Unterschiede in der HĂ€ufigkeit der Luftembolien in AbhĂ€ngigkeit zur Patientenlagerung wurde der Chi–Quadrat Test verwendet. Insgesamt wurden 137 Patienten in die Studie eingeschlossen, die sich im Zeitraum von 01.01.2014 bis 13.04.2015 einem elektiven neurochirurgischen Eingriff in der hinteren SchĂ€delgrube unterzogen. Dabei wurden 13,9 % der Patienten in RĂŒckenlage und 86,1 % in halbsitzender Position operiert. In halbsitzender Position traten signifikant hĂ€ufiger Luftembolien auf als in RĂŒckenlage (56 % (66 Patienten) vs. 11 % (2 Patienten); p < 0,001). Jedoch hatte die Mehrheit dieser Ereignisse in halbsitzender Position keine primĂ€re Auswirkung auf die messbaren Vitalparameter (Schweregrad I 86 % (57) vs. Schweregrad II + III 14 % (9); p < 0,001). Der MAP in halbsitzender Position war zum Zeitpunkt der ersten Luftembolie VAE 1 signifikant geringer als bei Luftembolien in RĂŒckenlage (p = 0,04). Aufgrund der geringen Fallzahl in RĂŒckenlage konnte der genaue Einfluss des MAP auf das Auftreten einer Luftembolie in dieser Studie nicht abschließend geklĂ€rt werden. Die detektierten Luftembolieereignisse wurden ĂŒberwiegend im ersten Viertel der Operationen nachgewiesen. TodesfĂ€lle traten in beiden Gruppen nicht auf. Die Zusammenschau der Studienergebnisse zeigt, dass Patienten in halbsitzender Position, im Vergleich zur RĂŒckenlage, ein erhöhtes Risiko fĂŒr eine venöse Luftembolie haben. Jedoch ist nicht jede detektierte Luftembolie von klinischer Relevanz. Zudem scheint das Risiko einer Luftembolie besonders zu Beginn der Operation, wĂ€hrend der Kraniotomie, erhöht zu sein. Folglich sollte ĂŒberlegt werden, in Zukunft die SchĂ€deleröffnung in RĂŒckenlage durchzufĂŒhren. Zur Resektion des Tumors könnte der Patient in die halbsitzende Position gebracht werden, sodass der Neurochirurg von den Vorteilen der halbsitzenden Position profitieren wĂŒrde. Diese These muss jedoch in weiteren Studien untersucht werden

    Molecular Mechanism for Inhibition of G Protein-Coupled Receptor Kinase 2 by a Selective RNA Aptamer

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    SummaryCardiovascular homeostasis is maintained in part by the rapid desensitization of activated heptahelical receptors that have been phosphorylated by G protein-coupled receptor kinase 2 (GRK2). However, during chronic heart failure GRK2 is upregulated and believed to contribute to disease progression. We have determined crystallographic structures of GRK2 bound to an RNA aptamer that potently and selectively inhibits kinase activity. Key to the mechanism of inhibition is the positioning of an adenine nucleotide into the ATP-binding pocket and interactions with the basic αF-αG loop region of the GRK2 kinase domain. Constraints imposed on the RNA by the terminal stem of the aptamer also play a role. These results highlight how a high-affinity aptamer can be used to selectively trap a novel conformational state of a protein kinase

    Patients with Cancer and Family Caregivers: Management of symptoms caused by Cancer or Cancer Therapy at Home

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    People are diagnosed with cancer sooner nowadays thanks to increased awareness and improvements in cancer screenings. Patients are able to live longer due to cancer treatment regimens; however, they suffer the consequences of living with cancer and therapy-related symptoms. Symptom management is challenging for both patients and family caregivers. Therefore, family members must be integrated in the patient’s care plan. For this review, a literature search was conducted to determine what types of interventions were available that involved family members of cancer patients with the management of cancer and therapy-related symptoms. The following interventions were found that were designed for the family caregivers or both the patient and caregiver to aide with symptom management: pain intervention program, massage therapy, telephone intervention, self-efficacy improvement, coping enhancement and a multidimensional intervention. A positive effect was noted in all the studies, but several had no significance in the patient intervention group but did in the caregiver intervention group. However, studies indicated decreased symptom intensity for various symptoms, decreased symptom distress for both the patient and caregiver, increased self-efficacy of the family member, and increased satisfaction with certain interventions. Further research should be conducted on both existing interventions to better determine their effect and on family symptom management of cancer patients as they need support from healthcare professionals as well
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