5 research outputs found

    Pharmacists' perception of educational material to improve patient safety: A cross-sectional study on practices and awareness in Germany.

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    ABSTRACT: Educational material (EM) addresses particular safety information of medicinal products to healthcare professionals and patients. Since 2016, German national competent authorities label approved EM with a Blue Hand symbol. However, data is scarce regarding its usability as a safety communication tool in pharmacies to improve patient safety. The purpose of this study is to investigate for the first time pharmacists' awareness and perception of EM in the setting of community and hospital pharmacies in Germany.The Drug Commission of German Pharmacists surveyed its nationwide network of 677 community and 51 hospital reference pharmacies, to investigate their awareness and perception of EM. The survey was conducted between January 16 and February 10, 2020 using SurveyMonkey. Data were analyzed using Microsoft Excel.A total of 373 community and 32 hospital pharmacists participated; response rates were 55.1% and 62.8%, respectively. Overall, 320 (85.8%) community and all hospital pharmacists confirmed awareness of EM. Community and hospital pharmacists fully (n = 172, 46.9% and n = 9, 28.1%) or rather (n = 109, 29.7% and n = 10, 31.3%) agreed that EM for healthcare professionals is suitable to reduce risks of medicinal products. Moreover, 237 (64.7%) community and 17 (53.1%) hospital pharmacists confirmed to inform patients or care facilities about EM. Asking pharmacists on their personal perception of EM, the refinement of readability and accessibility was indicated.Pharmacists confirm awareness of EM and its suitability as a safety communication tool. However, from a pharmacists' perspective, the applicability and readability of EM still needs further adjustment to improve patient safety

    Comparison of Different Strategies to Measure Medication Adherence via Claims Data in Patients With Chronic Heart Failure.

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    Medication adherence correlates with morbidity and mortality in patients with chronic heart failure (CHF), but is difficult to assess. We conducted a retrospective methodological cohort study in 3,808 CHF patients, calculating adherence as proportion of days covered (PDC) utilizing claims data from 2010 to 2015. We aimed to compare different parameters' influence on the PDC of elderly CHF patients exemplifying a complex chronic disease. Investigated parameters were the assumed prescribed daily dose (PDD), stockpiling, and periods of hospital stay. Thereby, we investigated a new approach using the PDD assigned to different percentiles. The different dose assumptions had the biggest influence on the PDC, with variations from 41.9% to 83.7%. Stockpiling and hospital stays increased the values slightly. These results queries that a reliable PDC can be calculated with an assumed PDD. Hence, results based on an assumed PDD have to be interpreted carefully and should be presented with sensitivity analyses to show the PDC's possible range

    Characterization of Charge Spreading and Gain of Encapsulated Resistive Micromegas Detectors for the Upgrade of the T2K Near Detector Time Projection Chambers

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    An upgrade of the near detector of the T2K long baseline neutrino oscillation experiment is currently being conducted. This upgrade will include two new Time Projection Chambers, each equipped with 16 charge readout resistive Micromegas modules. A procedure to validate the performance of the detectors at different stages of production has been developed and implemented to ensure a proper and reliable operation of the detectors once installed. A dedicated X-ray test bench is used to characterize the detectors by scanning each pad individually and to precisely measure the uniformity of the gain and the deposited energy resolution over the pad plane. An energy resolution of about 10% is obtained. A detailed physical model has been developed to describe the charge dispersion phenomena in the resistive Micromegas anode. The detailed physical description includes initial ionization, electron drift, diffusion effects and the readout electronics effects. The model provides an excellent characterization of the charge spreading of the experimental measurements and allowed the simultaneous extraction of gain and RC information of the modules

    Dosierung flüssiger Zubereitungen zum Einnehmen–Potenzial für Medikationsfehler

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    Der Austausch von wirkstoffgleichen Arzneimitteln kann bei flüssigen Zubereitungen zu Missverständnissen bei der Dosierung führen, was in den unterschiedlichen Wirkstoffkonzentrationen und/oder Applikationshilfen begründet sein kann. Medikationsfehler mit schwerwiegenden gesundheitlichen Folgen für Patienten können die Folge sein. Daher müssen die am Medikationsprozess Beteiligten sowohl bezüglich der Gefahr von Dosierungsfehlern als auch der fehlerbegleitenden Umstände, die Fehldosierungen (mit)bedingen können, sensibilisiert werden. Nur durch ausreichende Kenntnis kann es den Angehörigen der Heilberufe gelingen, entsprechende Maßnahmen in ihrer täglichen Praxis zu etablieren, um (potenziellen) Risiken für Patienten konsequent entgegenzuwirken. Das BfArM arbeitet daher u.a. eng mit den Arzneimittelkommissionen der Heilberufe, wie z.B. der Arzneimittelkommission der Deutschen Apotheker (AMK), sowie den Zulassungsinhabern zusammen, um Maßnahmen zu eruieren, die das Risiko eines (potenziellen) Dosierungsfehlers reduzieren können. Der folgende Artikel gibt hierzu eine Zusammenschau relevanter Fallbeispiele aus der Praxis, die dem BfArM bzw. der AMK berichtet wurden. Diese sollen die gebotene Aufmerksamkeit bei einem Austausch von Arzneimitteln und einer damit einhergehenden Änderung der Dosierungsanweisung, insbesondere bei Lösungen, verdeutlichen und sowohl die Möglichkeiten als auch Grenzen der jeweiligen (regulatorischen) Maßnahmen zur Risikominimierung aufzeigen

    Medikationsfehler in der Praxis: Die Bedeutung von Look- und Soundalikes als Mitursache von Medikationsfehlern

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    Die Verwechslung ähnlich klingender Arzneimittelnamen oder ähnlich aussehender Verpackungen/Verpackungsdesigns beziehungsweise Schriftbilder (sog. Lookalikes und Soundalikes, LASA) kann zu Medikationsfehlern aufgrund einer falschen Wirkstoff- bzw. Arzneimittelanwendung oder aufgrund von Dosierungsfehlern führen und somit ein ernstes, sogar potenziell lebensbedrohendes Risiko für Patienten darstellen. Medikationsfehler sind grundsätzlich vermeidbar. Umso wichtiger ist es, Arzneimittel mit ähnlich klingenden Namen und/oder ähnlich aussehenden Schriftbildern oder Verpackungen zu identifizieren. Das BfArM hat dazu eine Liste aller diesbezüglichen Meldungen ab 2012 zusammengestellt, die auf Anfrage zur Verfügung gestellt werden kann. Falls Medikationsfehler durch Kennzeichnungen bzw. Aufmachungen mitverursacht werden, kann das BfArM, idealerweise zusammen mit den Zulassungsinhabern und den Meldenden, Lösungen erarbeiten, um solchen fehlerbeitragenden Faktoren entgegenzutreten. Im Folgenden werden einige Beispiele von Medikationsfehlern beschrieben, die sowohl dem BfArM als auch der AMK berichtet worden sind und die Notwendigkeit eindeutiger Angaben in der Arzneimittelbezeichnung bzw. der Packmittelaufmachung unterstreichen. Aber nicht allen potenziellen Verwechslungsgefahren kann regulatorisch entgegengewirkt werden. Hierbei sind zwingend die Evidenz der Verwechslungsgefahr, der Zulassungs- und Verschreibungsstatus des Arzneimittels (u.a. Verfahrensart, Alter und die Hauptverantwortung für die Zulassungserteilung), die Verhältnismäßigkeit der anzustoßenden Maßnahme sowie das Zusammenwirken mit der pharmazeutischen Industrie zu berücksichtigende Faktoren, die den Erfolg einer regulatorischen Maßnahme maßgeblich mitbestimmen
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