2 research outputs found

    Autonomie und neue biomedizinische Technologien

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    Überlegungen zum Begriff der Autonomie stellen einen Grundpfeiler moderner (Medizin-) Ethik dar. WĂ€hrend traditionell Diskussionen um die Handlungsautonomie von Patientinnen und Patienten in konkreten Situationen, beispielsweise bei Entscheidungen fĂŒr oder gegen eine Behandlung, im Zentrum der Debatten standen, drĂ€ngen sich in den letzten Jahren neue Fragestellungen auf. Mit teils rasant fortschreitenden Entwicklungen in der Forschung und teils auch medial hitzig gefĂŒhrten Debatten um neue biomedizinische Technologien wird immer hĂ€ufiger gefragt, welche Auswirkungen solche Technologien auf die Autonomie von Patientinnen und Patienten oder auch „gesunden“ Nutzerinnen und Nutzern haben könnten. Diese Arbeit versammelt Analysen zum Begriff der Autonomie in zwei dieser aktuellen Debatten: der Debatte um sogenanntes pharmakologisches und genetisches „Neuroenhancement“ und derjenigen um „Brain-Computer Interfaces“, Schnittstellen zwischen Gehirn und Computern. Veröffentlichung I ist zunĂ€chst eine detaillierte Analyse eines Argumentationsstranges, der Verletzungen von Autonomie eines noch nicht geborenen Menschen durch genetische Manipulationen am Embryo als Einwand gegen solche Manipulationen auszuhebeln versucht. Veröffentlichung II bietet eine eigenstĂ€ndige Konzeption von Autonomie als Heuristik zur Analyse von Brain-Computer Interfaces und deren mögliche Auswirkungen auf autonomes Leben. Dabei zeigen sich auch diskussionsĂŒbergreifende Resultate: so ist das Offenlegen von und der Umgang mit Limitationen der eigenen Arbeit, wie ein notgedrungen unvollkommenes VerstĂ€ndnis fĂŒr Details der jeweiligen technologischen Fortentwicklungen oder das Argumentieren mit Konzeptionen von Autonomie, die nicht alle relevanten Überlegungen miteinschließen können, fĂŒr eine Einordnung von DiskussionsbeitrĂ€gen entscheidend. Zudem stĂ¶ĂŸt man bei der Vermengung ethisch-philosophischer Diskurse und Konstrukte und empirischer Forschung immer wieder auf HĂŒrden, die deutlich problematisiert werden sollten, wenn man reduktionistische FehlschlĂŒsse vermeiden möchte. Je analytisch klarer und differenzierter BeitrĂ€ge zum Begriff der Autonomie und neuer biomedizinscher Technologien gestaltet werden, desto facettenreicher können moralische Implikationen dargestellt werden, und desto hilfreicher werden DiskussionsbeitrĂ€ge aus dem Bereich der biomedizinischen Ethik fĂŒr die Gestaltung einer Zukunft, in der die Grenzen zwischen Mensch und Technik mehr und mehr verschwimmen, sein.Autonomy and new biomedical technologies To engage with notions of autonomy constitutes a cornerstone of modern (medical) ethics. Traditionally, discussions about the autonomy of patients in certain situations, i.e. when deciding for or against a treatment, have been at the centre of debates, but in the last years new questions have arisen. What kinds of consequences such new technologies could have on the autonomy of patients or “healthy” users has moved more and more centre stage in these discussion, partly due to rapid developments in scientific research and partly due to heated discussions and media-coverage on new biomedical technologies. The following work presents an analysis of the concept of autonomy in two of these debates: the debate on so-called pharmacological and genetic “neuroenhancement” and the debate on brain-computer interfaces. Publication I entails a detailed analysis of an argument that has been put forward to counter the notion that genetic manipulations on embryos should be considered a violation of the autonomy of these unborn humans. Publication II offers a heuristic conception of autonomy to analyse brain-computer interfaces and their possible consequences for autonomous living. This yields results which seem to be relevant across all debates on autonomy and new biomedical technologies: In order to put the contributions to relevant debates into perspective, it is necessary to disclose and to discuss certain limitations – such as an incomplete comprehension of every technical detail or such as building arguments around concepts of autonomy that cannot possibly include all relevant aspects. Furthermore, mixing ethical and philosophical discourses and concepts with empirical research produces obstacles that have to be addressed if reductionist fallacies are to be avoided. The more we can provide analytically clear and differentiated contributions to the debate on autonomy and new biomedical technologies, the more we can show moral implications in detail, and the more helpful contributions from biomedical ethics will be in a world where borders between humans and technology become increasingly blurred

    Associations between aerobic fitness, negative symptoms, cognitive deficits and brain structure in schizophrenia - a cross-sectional study

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    Negative symptoms and cognitive deficits are common in individuals with schizophrenia, greatly affect their outcome, and have been associated with alterations in cerebral gray and white matter volume (GMV, WMV). In the last decade, aerobic endurance training has emerged as a promising intervention to alleviate these symptoms and improved aerobic fitness has been suggested as a key moderator variable. In the present study, we investigated, whether aerobic fitness is associated with fewer cognitive deficits and negative symptoms and with GMVs and WMVs in individuals with schizophrenia in a cross-sectional design. In the largest study to date on the implications of fitness in individuals with schizophrenia, 111 participants at two centers underwent assessments of negative symptoms, cognitive functioning, and aerobic fitness and 69 underwent additional structural magnetic resonance imaging. Multilevel Bayesian partial correlations were computed to quantify relationships between the variables of interest. The main finding was a positive association of aerobic fitness with right hippocampal GMV and WMVs in parahippocampal and several cerebellar regions. We found limited evidence for an association of aerobic fitness with cognitive functioning and negative symptoms. In summary, our results strengthen the notion that aerobic fitness and hippocampal plasticity are interrelated which holds implications for the design of exercise interventions in individuals with schizophrenia
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