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    Auswirkungen von Trauma in der Kindheit der Mutter auf Insulin-like Growth Factor 1 und - 2 im Fruchtwasser des Fetus

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    Die Effekte von Trauma beeinflussen nicht nur die Betroffenen selbst, sondern können sich auch auf die Nachkommen auswirken. Effekte auf die Nachkommen involvieren depressionsähnliche Verhaltensweisen, eine reduzierte Neurogenese im Hippocampus, ein reduziertes Volumen an kortikaler grauer Substanz, Verzögerungen der geistigen und motorischen Entwicklung von drei und acht Monate alten Nachkommen, eine veränderte Stressempfindlichkeit, eine veränderte Hypothalamus-Hypophysen-Nebennierenrinden-Achse, sowie verminderte anthropometrische Geburtsmaße und veränderten neurotropen fetalen Wachstumsfaktor, Brain-Derived Neurotrophic Factor. Insulin-like Growth Factors 1 und - 2 sind wichtige Wachstumsfaktoren im Menschen. Umweltfaktoren wie psychosozialer Stress, Gesundheitsdaten sowie Glukokortikoide können Level von Insulin-like Growth Factors beeinflussen. Bisher war nicht bekannt, ob mütterliches Kindheitstrauma fetale Insulin-like Growth Factors beeinflusst. Vor diesem Hintergrund untersuchte die vorliegende Arbeit, inwieweit maternales Kindheitstrauma sowie aktuelle Umweltfaktoren mit den fetalen Insulin-like Growth Factors 1 und - 2 im zweiten Trimester der Schwangerschaft korrelieren. Im zweiten Schritt wurde untersucht welche dieser Variablen in multivariaten Analysen signifikant mit fetalen Insulin-like Growth Factors 1 und - 2 assoziieren. Außerdem analysierte die vorliegende Arbeit die Korrelation von fetalem Insulin-like Growth Factor 1 und - 2 mit den anthropometrischen Geburtsmaßen. Die prospektiv erhobenen Daten von 79 schwangeren Frauen, die im zweiten Trimester (15,9 ± 0,9 Wochen) eine Amniozentese bekamen und Daten von deren Neugeborenen wurden analysiert. Der Childhood Trauma Questionnaire erfasste mütterliches Kindheitstrauma in fünf Subskalen (körperliche Vernachlässigung, emotionale Vernachlässigung, emotionaler Missbrauch, körperlicher Missbrauch und sexueller Missbrauch). Aktuelle Umweltfaktoren wurden mittels psychosozialen Fragebögen, Gesundheitsdaten der Eltern und endokrinologischen Messungen im Fruchtwasser erfasst. Maternales Kindheitstrauma, definiert als eine mindestens geringgradige Traumatisierung in einer der Subskalen, korrelierte signifikant mit geringerem fetalem Insulin-like Growth Factor 1 (Mln=3,48 vs. 2,98; p=0,012) und - 2 (Mdnln=4,99 vs. 4,70; p=0,002). Der Schweregrad der Traumabelastung, bestimmt mittels Trauma Gesamtscore, korrelierte negativ mit fetalem Insulin-like Growth Factor 2 (r=−0,235; p=0,037). Sexueller Missbrauch korrelierte negativ mit fetalem Insulin-like Growth Factor 1 (r=-0,315; p=0,006) und - 2 (r=-0,388; p=0,001), körperliche Vernachlässigung mit einem Trend negativ mit fetalem Insulin-like Growth Factor 2 (r=−0,193; p=0,094). Body-Mass-Index der Mutter korrelierte negativ mit fetalem Insulin-like Growth Factor 1 (r=−0,256; p=0,023) und - 2 (r=−0,286; p=0,011). In multivariaten Analysen blieben maternales Kindheitstrauma und der Body-Mass-Index der Mutter negativ mit fetalem Insulin-like Growth Factor 1 (p=0,001; R2=0,212) und - 2 (p=0,001; R2=0,207) assoziiert. Außerdem blieb maternaler sexueller Missbrauch in multivariaten Analysen negativ mit fetalem Insulin-like Growth Factor 2 assoziiert (p=0,007; R2=0,154). Unter Berücksichtigung des Body-Mass-Indexes der Mutter assoziierte das Gewicht der Neugeborenen bei Geburt mit einem Trend mit fetalem Insulin-like Growth Factor 2. Die vorliegende Arbeit zeigte eine Korrelation zwischen maternalem Kindheitstrauma und dem Body-Mass-Index der Mutter mit reduziertem fetalem Insulin-like Growth Factor 1 und - 2. Damit verdeutlicht diese Arbeit, dass maternale Traumatisierung Effekte auf die Folgegeneration haben kann. Da die Insulin-like Growth Factors nicht nur das Wachstum sondern auch allgemeine Gehirnfunktionen beeinflussen, könnten Nachkommen mit veränderten fetalen Insulin-like Growth Factors auch langfristige Folgen in ihrer Entwicklung aufweisen. Weitere Studien sollten den Effekt von maternalem Trauma auf die Nachkommen zu unterschiedlichen Zeitpunkten untersuchen, um die Folgen für nachfolgende Generationen besser zu verstehen

    Protocol for German trial of Acyclovir and corticosteroids in Herpes-simplex-virus-encephalitis (GACHE): a multicenter, multinational, randomized, double-blind, placebo-controlled German, Austrian and Dutch trial [ISRCTN45122933]

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    Background The treatment of Herpes-simplex-virus-encephalitis (HSVE) remains a major unsolved problem in Neurology. Current gold standard for therapy is acyclovir, a drug that inhibits viral replication. Despite antiviral treatment, mortality remains up to 15%, less than 20% of patients are able to go back to work, and the majority of patients suffer from severe disability. This is a discouraging, unsatisfactory situation for treating physicians, the disabled patients and their families, and constitutes an enormous burden to the public health services. The information obtained from experimental animal research and from recent retrospective clinical observations, indicates that a substantial benefit in outcome can be expected in patients with HSVE who are treated with adjuvant dexamethasone. But currently there is no available evidence to support the routine use of adjuvant corticosteroid treatment in HSVE. A randomized multicenter trial is the only useful instrument to address this question. Design GACHE is a multicenter, randomized, double-blind, placebo-controlled, parallel group clinical trial of treatment with acyclovir and adjuvant dexamethasone, as compared with acyclovir and placebo in adults with HSVE. The statistical design will be that of a 3-stage-group sequential trial with potential sample size adaptation in the last stage. Conclusion 372 patients with proven HSVE (positive HSV-DNA-PCR), aged 18 up to 85 years; with focal neurological signs no longer than 5 days prior to admission, and who give informed consent will be recruited from Departments of Neurology of academic medical centers in Germany, Austria and The Netherlands. Sample size will potentially be extended after the second interim analysis up to a maximum of 450 patients. Trial Registration Current Controlled Trials ISRCTN4512293

    Third-generation cholecystectomy by natural orifices: transgastric and transvesical combined approach (with video)

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    An isolated transgastric port has some limitations in performing transluminal endoscopic cholecystectomy. However, transvesical access to the peritoneal cavity has recently been reported to be feasible and safe. Background An isolated transgastric port has some limitations in performing transluminal endoscopic cholecystectomy. However, transvesical access to the peritoneal cavity has recently been reported to be feasible and safe. Objective To assess the feasibility and the technical benefits of transgastric and transvesical combined approach to overcome the limitations of isolated transgastric ports. Design We created a transgastric and transvesical combined approach to perform cholecystectomy in 7 consecutive anesthetized female pigs. The transgastric access was achieved after perforation and dilation of the gastric wall with a needle knife and with a balloon, respectively. Under cystoscopic control, an ureteral catheter, a guidewire, and a dilator of the ureteral sheath were used to place a transvesical 5-mm overtube into the peritoneal cavity. By using a gastroscope positioned transgastrically and a ureteroscope positioned transvesically, we carried out cholecystectomy in all animals. Results Establishment of transvesical and transgastric accesses took place without complications. Under a carbon dioxide pneumoperitoneum controlled by the transvesical port, gallbladder identification, cystic duct, and artery exposure were easily achieved in all cases. Transvesical gallbladder grasping and manipulation proved to be particularly valuable to enhance gastroscope-guided dissection. With the exclusion of 2 cases where mild liver-surface hemorrhage and bile leak secondary to the sliding of cystic clips occurred, all remaining cholecystectomies were carried out without incidents. Limitations Once closure of the gastric hole proved to be unreliable when using endoclips, the animals were euthanized; necropsy was performed immediately after the surgical procedure. Conclusions A transgastric and transvesical combined approach is feasible, and it was particularly useful to perform a cholecystectomy through exclusive natural orifices

    Multiple Sklerose Therapie Konsensus Gruppe (MSTKG): Positionspapier zur verlaufsmodifizierenden Therapie der Multiplen Sklerose 2021 (White Paper)

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    Multiple sclerosis is a complex, autoimmune-mediated disease of the central nervous system characterized by inflammatory demyelination and axonal/neuronal damage. The approval of various disease-modifying therapies and our increased understanding of disease mechanisms and evolution in recent years have significantly changed the prognosis and course of the disease. This update of the Multiple Sclerosis Therapy Consensus Group treatment recommendation focuses on the most important recommendations for disease-modifying therapies of multiple sclerosis in 2021. Our recommendations are based on current scientific evidence and apply to those medications approved in wide parts of Europe, particularly German-speaking countries (Germany, Austria, Switzerland)

    Audiofeedback zur EMG-Darstellung beim kontinuierlichen intraoperativen Neuromonitoring (CIONM) des N. laryngeus recurrens

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    2-Phasenstaplertechnik in der endoskopischen und offenen Chirurgie

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