164 research outputs found
Short term fetal heart rate variation in intrauterine growth restriction
Cardiotocography (CTG), the continuous and simultaneous recording of the fetal heart rate (FHR) and the maternal contractions, is a method widely used for the assessment of fetal well-being, predominantly in pregnancies with increased risk of complications.
The Oxford system, developed by Dawes and Redman and implemented in the Sonicaid Fetalcare monitor, provides a computerised analysis of the CTG (cCTG) by taking into consideration a number of numerical, computer based parameters, with Short Term Variation (STV), a measure of the micro fluctuations of the FHR, being one of the most significant ones, especially in the monitoring of fetuses with Intrauterine Growth Restriction (IUGR).
The Dawes-Redman algorithm calculates the STV by dividing each minute into 16 segments, each one being 3,75 seconds long and including 7-10 fetal heartbeats, or 6-9 pulse intervals (STV16). The average pulse interval in each section is calculated and the STV16 derives from the difference of the average pulse intervals between two sections. This calculated STV16 does not, however, equal the beat-to-beat variation of the FHR.
A series of important studies has demonstrated that, when monitoring fetuses with preterm IUGR, STV16 values under 3ms correlate positively with the development of metabolic acidemia and should prompt to delivery.
Theoretically, measurement of the pulse interval in much smaller time fractions, so that every heartbeat would be taken into consideration (instead of one every 7-10 heartbeats), would lead to a more accurate approximation of the beat-to-beat variation with significant advantages for the antenatal monitoring of the fetus.
The IntelliSpace Perinatal by Philips Medical, which measures the STV by dividing each minute into 240 segments (STV240), attempts to better approximate the beat-to-beat variation of the FHR.
An effort in our department to implement the existing cut-off values of the STV16 as reference values for the new STV240 algorithm has resulted in highly abnormal findings, with STV240 values significantly below the cut-off values of the STV16.
This observation led to the hypothesis, that the reference values for the STV240 should be different, and, more precisely, lower in comparison to the existing reference values for the STV16. This hypothesis was not only based on clinical observation. The discrepancy noted between the two different algorithms is also logically sound, as it is to be expected that the variation between two subsequent beats will be notably lower as the variation between 7-10 subsequent heartbeats.
We therefore conducted a single-center, non-interventional, prospective clinical study in order to develop clinically relevant reference values for the STV240 and to compare the reference values for the STV240 to the ones for the STV16. At the same time, we studied the effects of RDS prophylaxis on STV240 and STV16, in order to verify if the known transient effects of corticosteroids on the STV could also be detected with the new algorithm for the STV240.
A total of 228 CTG traces from 94 patients (86 singleton and 8 twin pregnancies) were registered and included in the final statistical analysis for the development of the reference values.
The values of the STV240 were significantly lower in comparison to the ones of the STV16. Moreover, not only the mean values but 95% of the values for the STV240 lay beneath the existent cut-off value for the STV16.
The STV240 has a relative strong, statistically significant correlation with the STV16 (r=0,646, p<0,001). A medium, although statistically significant correlation (r=0,373, p<0,001) between week of pregnancy and STV240 was documented, whereas the correlation between STV16 and week of pregnancy was negligible.
A transient increase of both the STV240 and STV16 was documented in the first 24h after the first intramuscular corticosteroid administration, when compared to the STV240 and STV16 without RDS prophylaxis or at least 72h after. This was followed by a transient decrease of both the STV240 and STV16 between 24h and 72h after the first intramuscular corticosteroid injection.
Our results confirmed our hypothesis and allowed us to calculate the reference values for the STV240. Of paramount importance for every clinician using the new algorithm in her or his everyday practice, is to know that the normal values for the STV240 (not only the mean value but also the 95th percentile) lie beneath the, up until now, established cut-off value for the STV16. This stresses the fact that every clinician using cCTG should be, in advance, well aware of the algorithm implemented in his cCTG monitors. Otherwise, there is the threat of unnecessary iatrogenic premature deliveries, with all relevant risks.Cardiotocographie (CTG), die kontinuierliche und gleichzeitige Aufzeichnung der fetalen Herzfrequenz (FHF) und der mütterlichen Kontraktionen, ist eine Methode, die weithin für die Beurteilung des fetalen Wohlbefindens verwendet wird, vorwiegend bei Schwangerschaften mit erhöhtem Komplikationsrisiko.
Das von Dawes und Redman entwickelte Oxford-System, welches im Sonicaid Fetalcare Monitor implementiert ist, bietet eine computerisierte Analyse des CTG (cCTG) unter Berücksichtigung einer Reihe von numerischen, computerbasierten Parametern an. Kurzzeitvariation (KZV), eine Maßnahme der Mikrofluktuationen des FHF, ist einer der bedeutendsten computerbasierten Parameter, vor allem bei der Überwachung von Feten mit intrauteriner Wachstumsrestriktion (IUGR).
Der Dawes-Redman-Algorithmus berechnet die KZV, indem er jede Minute in 16 Segmente unterteilt, wobei jedes 3,75 Sekunden lang ist und 7-10 fetale Herzschläge oder 6-9 Pulsintervalle (KZV16) enthält. Das mittlere Pulsintervall in jedem Abschnitt wird berechnet und die KZV16 ergibt sich aus der Differenz der mittleren Pulsintervalle zwischen zwei Abschnitten. Diese berechnete KZV16 entspricht jedoch nicht der beat-to-beat-Variation der FHF.
Eine Reihe wichtiger Studien hat gezeigt, dass bei der Überwachung von Feten mit früher IUGR KZV-Werte unter 3ms positiv mit der Entwicklung einer metabolischen Azidämie korrelieren und zur Entbindung führen sollten.
Theoretisch würde die Messung des Pulsintervalls in viel kleineren Zeitabschnitten, so dass jeder Herzschlag berücksichtigt wäre (statt eines alle 7-10 Herzschläge), zu einer genaueren Annäherung der beat-to-beat-Variation der FHF führen, mit deutlichen Vorteilen für die antepartale Überwachung des Fetus.
Das IntelliSpace Perinatal von Philips Medical, das die KZV auswertet, indem es jede Minute in 240 Segmente teilt (KZV240), versucht die beat-to-beat Variation der FHF besser anzunähern.
Ein Versuch, in unserer Abteilung, die vorhandenen cut-off-Werte der KZV16 als Referenzwerte für den neuen KZV240-Algorithmus zu implementieren, hat zu sehr auffälligen Befunden geführt, wobei die KZV240-Werte deutlich unter den cut-off- Werten der KZV16 lagen.
Diese Beobachtung führte zu der Hypothese, dass die Referenzwerte für die KZV240 im Vergleich zu den vorhandenen Referenzwerten für die KZV16 niedriger sein sollten. Diese Hypothese beruht nicht nur auf der klinischen Beobachtung. Die zwischen den beiden verschiedenen Algorithmen bemerkte Diskrepanz ist auch theoretisch zu erwarten, weil die Variation zwischen zwei nachfolgenden Herzschlägen deutlich geringer als die Variation zwischen 7-10 nachfolgenden Herzschlägen ist.
Wir haben daher in unserer Klinik eine nicht interventionelle, prospektive klinische Studie durchgeführt, um klinisch relevante Referenzwerte für die KZV240 zu entwickeln und diese mit denen für die KZV16 zu vergleichen. Gleichzeitig haben wir die Effekte der RDS-Prophylaxe auf KZV240 und KZV16 untersucht, um zu prüfen, ob die bekannten transienten Effekte von Kortikosteroiden auf der KZV auch mit dem neuen Algorithmus für die KZV240 nachgewiesen werden können.
Insgesamt wurden 228 CTGs von 94 Patientinnen (86 Einlings- und 8 Zwillings- Schwangerschaften) registriert und in die endgültige statistische Analyse zur Entwicklung der Referenzwerte einbezogen.
Die Werte der KZV240 waren im Vergleich zu der KZV16 deutlich niedriger. Darüber hinaus lagen nicht nur die Mittelwerte, sondern 95% der Werte für die KZV240 unter dem vorhandenen cut-off-Wert für die KZV16.
Die KZV240 hat eine relativ starke, statistisch signifikante Korrelation mit der KZV16 (r = 0,646, p <0,001). Eine mittlere, obwohl statistisch signifikante Korrelation (r = 0,373, p <0,001) zwischen Schwangerschaftswoche (SSW) und KZV240 wurde dokumentiert, während die Korrelation zwischen KZV16 und SSW vernachlässig war.
In den ersten 24h nach der ersten intramuskulären Kortikosteroidgabe wurde eine vorübergehende Zunahme sowohl der KZV240 als auch der KZV16 dokumentiert, im Vergleich zu den KZV240 und KZV16 ohne RDS-Prophylaxe oder mindestens 72h danach. Darauf folgte eine vorübergehende Abnahme sowohl der KZV240 als auch der KZV16 zwischen 24h und 72h nach der ersten intramuskulären Kortikosteroidgabe.
Unsere Ergebnisse bestätigten unsere Hypothese und erlaubten uns, die Referenzwerte für die KZV240 zu berechnen. Es ist extrem wichtig für jeden Arzt, der den neuen Algorithmus in seiner alltäglichen Praxis verwendet, zu wissen, dass die Normalwerte für die KZV240 (nicht nur der Mittelwert, sondern auch die 95. Perzentile) unterhalb der bislang etablierten cut-off-Werte für die KZV16 liegen. Dies unterstreicht die Tatsache, dass bei der Interpretation der KZV des cCTGs der verwendete Algorithmus berücksichtigt werden sollte. Ansonsten besteht die Gefahr von unnötigen, iatrogenen, vorzeitigen Entbindungen mit allen damit verbundenen Risiken
Short term fetal heart rate variation in intrauterine growth restriction
Cardiotocography (CTG), the continuous and simultaneous recording of the fetal heart rate (FHR) and the maternal contractions, is a method widely used for the assessment of fetal well-being, predominantly in pregnancies with increased risk of complications.
The Oxford system, developed by Dawes and Redman and implemented in the Sonicaid Fetalcare monitor, provides a computerised analysis of the CTG (cCTG) by taking into consideration a number of numerical, computer based parameters, with Short Term Variation (STV), a measure of the micro fluctuations of the FHR, being one of the most significant ones, especially in the monitoring of fetuses with Intrauterine Growth Restriction (IUGR).
The Dawes-Redman algorithm calculates the STV by dividing each minute into 16 segments, each one being 3,75 seconds long and including 7-10 fetal heartbeats, or 6-9 pulse intervals (STV16). The average pulse interval in each section is calculated and the STV16 derives from the difference of the average pulse intervals between two sections. This calculated STV16 does not, however, equal the beat-to-beat variation of the FHR.
A series of important studies has demonstrated that, when monitoring fetuses with preterm IUGR, STV16 values under 3ms correlate positively with the development of metabolic acidemia and should prompt to delivery.
Theoretically, measurement of the pulse interval in much smaller time fractions, so that every heartbeat would be taken into consideration (instead of one every 7-10 heartbeats), would lead to a more accurate approximation of the beat-to-beat variation with significant advantages for the antenatal monitoring of the fetus.
The IntelliSpace Perinatal by Philips Medical, which measures the STV by dividing each minute into 240 segments (STV240), attempts to better approximate the beat-to-beat variation of the FHR.
An effort in our department to implement the existing cut-off values of the STV16 as reference values for the new STV240 algorithm has resulted in highly abnormal findings, with STV240 values significantly below the cut-off values of the STV16.
This observation led to the hypothesis, that the reference values for the STV240 should be different, and, more precisely, lower in comparison to the existing reference values for the STV16. This hypothesis was not only based on clinical observation. The discrepancy noted between the two different algorithms is also logically sound, as it is to be expected that the variation between two subsequent beats will be notably lower as the variation between 7-10 subsequent heartbeats.
We therefore conducted a single-center, non-interventional, prospective clinical study in order to develop clinically relevant reference values for the STV240 and to compare the reference values for the STV240 to the ones for the STV16. At the same time, we studied the effects of RDS prophylaxis on STV240 and STV16, in order to verify if the known transient effects of corticosteroids on the STV could also be detected with the new algorithm for the STV240.
A total of 228 CTG traces from 94 patients (86 singleton and 8 twin pregnancies) were registered and included in the final statistical analysis for the development of the reference values.
The values of the STV240 were significantly lower in comparison to the ones of the STV16. Moreover, not only the mean values but 95% of the values for the STV240 lay beneath the existent cut-off value for the STV16.
The STV240 has a relative strong, statistically significant correlation with the STV16 (r=0,646, p<0,001). A medium, although statistically significant correlation (r=0,373, p<0,001) between week of pregnancy and STV240 was documented, whereas the correlation between STV16 and week of pregnancy was negligible.
A transient increase of both the STV240 and STV16 was documented in the first 24h after the first intramuscular corticosteroid administration, when compared to the STV240 and STV16 without RDS prophylaxis or at least 72h after. This was followed by a transient decrease of both the STV240 and STV16 between 24h and 72h after the first intramuscular corticosteroid injection.
Our results confirmed our hypothesis and allowed us to calculate the reference values for the STV240. Of paramount importance for every clinician using the new algorithm in her or his everyday practice, is to know that the normal values for the STV240 (not only the mean value but also the 95th percentile) lie beneath the, up until now, established cut-off value for the STV16. This stresses the fact that every clinician using cCTG should be, in advance, well aware of the algorithm implemented in his cCTG monitors. Otherwise, there is the threat of unnecessary iatrogenic premature deliveries, with all relevant risks.Cardiotocographie (CTG), die kontinuierliche und gleichzeitige Aufzeichnung der fetalen Herzfrequenz (FHF) und der mütterlichen Kontraktionen, ist eine Methode, die weithin für die Beurteilung des fetalen Wohlbefindens verwendet wird, vorwiegend bei Schwangerschaften mit erhöhtem Komplikationsrisiko.
Das von Dawes und Redman entwickelte Oxford-System, welches im Sonicaid Fetalcare Monitor implementiert ist, bietet eine computerisierte Analyse des CTG (cCTG) unter Berücksichtigung einer Reihe von numerischen, computerbasierten Parametern an. Kurzzeitvariation (KZV), eine Maßnahme der Mikrofluktuationen des FHF, ist einer der bedeutendsten computerbasierten Parameter, vor allem bei der Überwachung von Feten mit intrauteriner Wachstumsrestriktion (IUGR).
Der Dawes-Redman-Algorithmus berechnet die KZV, indem er jede Minute in 16 Segmente unterteilt, wobei jedes 3,75 Sekunden lang ist und 7-10 fetale Herzschläge oder 6-9 Pulsintervalle (KZV16) enthält. Das mittlere Pulsintervall in jedem Abschnitt wird berechnet und die KZV16 ergibt sich aus der Differenz der mittleren Pulsintervalle zwischen zwei Abschnitten. Diese berechnete KZV16 entspricht jedoch nicht der beat-to-beat-Variation der FHF.
Eine Reihe wichtiger Studien hat gezeigt, dass bei der Überwachung von Feten mit früher IUGR KZV-Werte unter 3ms positiv mit der Entwicklung einer metabolischen Azidämie korrelieren und zur Entbindung führen sollten.
Theoretisch würde die Messung des Pulsintervalls in viel kleineren Zeitabschnitten, so dass jeder Herzschlag berücksichtigt wäre (statt eines alle 7-10 Herzschläge), zu einer genaueren Annäherung der beat-to-beat-Variation der FHF führen, mit deutlichen Vorteilen für die antepartale Überwachung des Fetus.
Das IntelliSpace Perinatal von Philips Medical, das die KZV auswertet, indem es jede Minute in 240 Segmente teilt (KZV240), versucht die beat-to-beat Variation der FHF besser anzunähern.
Ein Versuch, in unserer Abteilung, die vorhandenen cut-off-Werte der KZV16 als Referenzwerte für den neuen KZV240-Algorithmus zu implementieren, hat zu sehr auffälligen Befunden geführt, wobei die KZV240-Werte deutlich unter den cut-off- Werten der KZV16 lagen.
Diese Beobachtung führte zu der Hypothese, dass die Referenzwerte für die KZV240 im Vergleich zu den vorhandenen Referenzwerten für die KZV16 niedriger sein sollten. Diese Hypothese beruht nicht nur auf der klinischen Beobachtung. Die zwischen den beiden verschiedenen Algorithmen bemerkte Diskrepanz ist auch theoretisch zu erwarten, weil die Variation zwischen zwei nachfolgenden Herzschlägen deutlich geringer als die Variation zwischen 7-10 nachfolgenden Herzschlägen ist.
Wir haben daher in unserer Klinik eine nicht interventionelle, prospektive klinische Studie durchgeführt, um klinisch relevante Referenzwerte für die KZV240 zu entwickeln und diese mit denen für die KZV16 zu vergleichen. Gleichzeitig haben wir die Effekte der RDS-Prophylaxe auf KZV240 und KZV16 untersucht, um zu prüfen, ob die bekannten transienten Effekte von Kortikosteroiden auf der KZV auch mit dem neuen Algorithmus für die KZV240 nachgewiesen werden können.
Insgesamt wurden 228 CTGs von 94 Patientinnen (86 Einlings- und 8 Zwillings- Schwangerschaften) registriert und in die endgültige statistische Analyse zur Entwicklung der Referenzwerte einbezogen.
Die Werte der KZV240 waren im Vergleich zu der KZV16 deutlich niedriger. Darüber hinaus lagen nicht nur die Mittelwerte, sondern 95% der Werte für die KZV240 unter dem vorhandenen cut-off-Wert für die KZV16.
Die KZV240 hat eine relativ starke, statistisch signifikante Korrelation mit der KZV16 (r = 0,646, p <0,001). Eine mittlere, obwohl statistisch signifikante Korrelation (r = 0,373, p <0,001) zwischen Schwangerschaftswoche (SSW) und KZV240 wurde dokumentiert, während die Korrelation zwischen KZV16 und SSW vernachlässig war.
In den ersten 24h nach der ersten intramuskulären Kortikosteroidgabe wurde eine vorübergehende Zunahme sowohl der KZV240 als auch der KZV16 dokumentiert, im Vergleich zu den KZV240 und KZV16 ohne RDS-Prophylaxe oder mindestens 72h danach. Darauf folgte eine vorübergehende Abnahme sowohl der KZV240 als auch der KZV16 zwischen 24h und 72h nach der ersten intramuskulären Kortikosteroidgabe.
Unsere Ergebnisse bestätigten unsere Hypothese und erlaubten uns, die Referenzwerte für die KZV240 zu berechnen. Es ist extrem wichtig für jeden Arzt, der den neuen Algorithmus in seiner alltäglichen Praxis verwendet, zu wissen, dass die Normalwerte für die KZV240 (nicht nur der Mittelwert, sondern auch die 95. Perzentile) unterhalb der bislang etablierten cut-off-Werte für die KZV16 liegen. Dies unterstreicht die Tatsache, dass bei der Interpretation der KZV des cCTGs der verwendete Algorithmus berücksichtigt werden sollte. Ansonsten besteht die Gefahr von unnötigen, iatrogenen, vorzeitigen Entbindungen mit allen damit verbundenen Risiken
Οπτικός εγγραμματισμός και γλωσσική ανάπτυξη μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Στην παρούσα διδακτορική διατριβή επιχειρείται ο σχεδιασμός, η εφαρμογή σε πραγματικές συνθήκες και η αξιολόγηση μιας διδακτικής στρατηγικής, η οποία βασίζεται στη διδακτική χρήση εικαστικών έργων τέχνης στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Η διατριβή επικεντρώνεται στην παραγωγή γραπτών πολυτροπικών κειμένων από τους μαθητές (multimodal texts) υπό το πρίσμα της γραμματικής του οπτικού σχεδιασμού των Kress & Leeuwen (Kress, G.& Leeuwen, V.T., 2010). Βασικοί στόχοι της διατριβής είναι α) η ανάπτυξη των δεξιοτήτων οπτικού εγγραμματισμού των μαθητών και β) η ικανότητα σχεδιασμού πολυτροπικών κειμένων στην κατεύθυνση ενός πολυτροπικού εγγραμματισμού, ο οποίος βασίζεται στην κατανόηση της σχέσης οπτικού και λεκτικού εγγραμματισμού οικοδομώντας νοήματα και διαμορφώνοντας νέα κείμενα στη λογική του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών και του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών για το Δημοτικό Σχολείο με σκοπό τη γλωσσική τους ανάπτυξη και την αποτελεσματική επικοινωνία (communicative competence) σε διάφορα περιβάλλοντα. Ένας άλλος ουσιαστικός στόχος είναι η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας στο συγκεκριμένο πεδίο, μέσω της εμπλοκής τους σε συγκεκριμένες φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας.
Η μέθοδος που επιλέχθηκε για τη διεξαγωγή της έρευνας ήταν η Εκπαιδευτική Έρευνα Δράσης. Η έρευνα-δράσης σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε από τη γράφουσα σε ρόλο «εκπαιδευτικού ερευνητή» (Stenhouse, L., 2003, σ. 179). Στη συλλογή δεδομένων καθώς και στην ανατροφοδότηση στις φάσεις του αναστοχασμού κατά την αποτίμηση της διδακτικής παρέμβασης (McNiff, J., Lomax. P., Whitehead, J., 2003) αξιοποιήθηκε μία εκπαιδευτικός της σχολικής μονάδας σε ρόλο «κριτικής φίλης» (Stenhouse, L., 1975). Η ερευνήτρια κατά τη διάρκεια της έρευνας οργάνωσε συναντήσεις/συζητήσεις, στις οποίες συμμετείχαν η κριτική φίλη και άλλοι δέκα εκπαιδευτικοί του σχολείου εθελοντικά, με στόχο τη σφαιρική κατανόηση επιμέρους πτυχών του υπό εξέταση πεδίου (Altrichter, H., Posch, P., Somekh, B., 2001) και την εμπλοκή των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας σε μια ενεργό διαδικασία μάθησης νέων εκπαιδευτικών πρακτικών στη σύνδεση θεωρίας και πράξης (Carr W., Kemmis St, 2002).
Ως εργαλεία συλλογής δεδομένων αξιοποιήθηκαν: α) τα προσωπικά ημερολόγια της εκπαιδευτικού-ερευνήτριας και τα αντίστοιχα της «κριτικής φίλης», β) τα δομημένα από την εκπαιδευτικό-ερευνήτρια πρωτόκολλα συμμετοχικής παρατήρησης, τα οποία συμπληρώνονταν από την «κριτική φίλη» κατά τη διάρκεια της διδακτικής παρέμβασης, γ) τα απομαγνητοφωνημένα αρχεία των ηχογραφήσεων όλων των σταδίων της διδακτικής παρέμβασης, δ) οι καταγραφές των συναντήσεων/συζητήσεων με τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας, ε)τα φύλλα εργασιών που συμπλήρωσαν οι μαθητές και στ) τα παραγόμενα μαθητικά κείμενα σε όλα τα στάδια της παρεμβατικής δράσης.
Η διδακτική στρατηγική υλοποιήθηκε συνολικά σε 26 διδακτικές ώρες και περιλαμβάνει τέσσερα στάδια εφαρμογής. Το Α΄ Στάδιο αφορά στη διαγνωστική αξιολόγηση των παραγόμενων μαθητικών κειμένων στην αρχή της παρέμβασης. Το Β΄ Στάδιο αφορά στη διδασκαλία: α) της έννοιας των πολυτροπικών κειμένων, β) της ανάπτυξης δεξιοτήτων οπτικού εγγραμματισμού μέσω της προσέγγισης συστηματικής παρατήρησης έξι εικαστικών έργων τέχνης του Perkins (Perkins, D, 1994), τα οποία επιλέχθηκαν με συγκεκριμένα κριτήρια και γ) του σχεδιασμού πολυτροπικών κειμένων υπό το πρίσμα της γραμματικής του οπτικού σχεδιασμού των Kress & Leeuwen. Το Γ΄ Στάδιο αφορά στην παραγωγή μαθητικών κειμένων και το Δ΄ Στάδιο αφορά στην τελική αποτίμηση των παραγόμενων μαθητικών κειμένων με κριτήριο αξιολόγησης τη γραμματική του οπτικού σχεδιασμού των Kress & Leeuwen, η οποία κατά τον Μπονίδη αποτελεί ένα ποιοτικό, μεθοδολογικό εργαλείο που αφορά στην ανάλυση πολυτροπικών κειμένων (Μπονίδης, Κ., 2004, σ. 160).In the present PhD thesis it is attempted to plan, apply and evaluate a teaching strategy which is based on the use of visual art works within the framework of the subject of Language in Primary education. The thesis focuses on the written production of multimodal texts by the learners in the light of Grammar of Visual Design by Kress & Leeuwen (Kress, G.& Leeuwen, V.T., 2010). The main objectives of the strategy are firstly the development of visual literacy skills of the learners and secondly their ability of constructing multimodal texts, both in the direction of a multimodal literacy, which is based on the understanding of the relationship between visual and verbal literacy. This aim can be achieved by constructing concepts and by forming new texts, as suggested by the National Curriculum and the Interdisciplinary Common Framework of the Curriculum for primary school. The aim of this Framework is the linguistic development as well as the communicative competence in different contexts. One substantial goal of the research activities describe in the present thesis is the targeted professional development of the school teachers through their involvement in specific stages of the research procedure.
The selected research method was that of the educational action research. The action research was designed and conducted by the writer assuming the role of the “researcher teacher” (Stenhouse, L., 2003, σ. 179). During the data collection as well as the feedback in the self-reflection phases of the teaching practice evaluation (McNiff, J., Lomax. P., Whitehead, J., 2003) an other teacher of the school was involve in the role of “critical friend”(Stenhouse, L., 1975). During research the meetings/discussions were organised so as the critical friend and ten more school teachers could participate voluntarily. The aim of these meetings was twofold: First, the global understanding of the specific field individual aspects (Altrichter, H., Posch, P., Somekh, B., 2001) and second, the teachers engagement in active learning of new practices and bridging theory and practice. (Carr W., Kemmis St, 2002).
The data collection tools were the following: a) The teacher-researcher and critical friend’s personal journals b) The structured observation templates that were prepared by the researcher and completed by the critical friend during the teaching intervention c)The transcription files of the recordings during all the stages of the teaching intervention. d) The recordings of the meetings/discussions with the school’s teachers e) The worksheets that learners used f) The written texts learners produced during all the stages of the intervention activity.
The teaching strategy, consisting of 4 implementation stages, was implemented in 26 teaching hours in total. Stage A touched on the diagnostic evaluation of the learners’ written production. Stage B was relevant to: a)the concept of multimodal texts and b) the development of visual literacy through the Perkin’s systematic observation approach of visual works of art (Perkins, D, 1994), the works were chosen following certain criteria; and γ) the design of multimodal texts in the light of the Grammar of Visual Design by Kress & Leeuwen. Stage C was releated to the production of learners texts. Stage D deals with the final assessment of the learners texts, the evaluation criterion been the grammar of visual design by Kress & Leeuwen. According to Bonidis, this is a qualitative, methodological tool for the analysis of multimodal texts (Bonidis, 2004, p. 160)
Damage analysis of pressure pipes under high temperature and variable pressure conditions
The problem of non-linear stress analysis of creeping reinforced pipes under
constant pressure has been treated in a recent work [1]. In the present work, a damage
accumulation analysis of the above problem is attempted taking into account the non-linear
distribution of the stresses as well as non-linear damage accumulation under variable pressure
and/or temperature conditions. For the stress analysis a non-linear differential equation is used
to derive the stress concentration in critical locations of power pipes reinforced by rigid rings
which are distributed along their axis. Due to step-wised temperature and internal pressure of
the pipe, the damage accumulation is predicted by using a damage function specified with
respect to damage parameter derived by the stress versus Larson-Miller coefficient curve.
Advantages of the proposed methodology are:
(a) the 2-D creep stress analysis incorporates mechanical behaviours of material derived by
uniaxial tests,
(b) the predicted damage accumulation due to the variable pressure takes into account the
previous damage history as well as the loading order effect
Role of hypoxia-inducible factors in epigenetic regulation via histone demethylases.
Eukaryotic chromatin is subject to multiple posttranslational histone modifications such as acetylation, methylation, phosphorylation, and ubiquitination. These various covalent modifications have been proposed to constitute a "histone code," playing important roles in the establishment of global chromatin environments, transcription, DNA repair, and DNA replication. Among these modifications, histone methylation specifies regulatory marks that delineate transcriptionally active and inactive chromatin. These histone methyl marks were considered irreversible; however, recent identification of site-specific histone demethylases demonstrates that histone methylation is dynamically regulated, which may allow cells to rapidly change chromatin conformation to adapt to environmental stresses or intrinsic stimuli. Of major interest is the observation that these histone demethylase enzymes, which are in the Jumonji gene family, require oxygen to function and, in some cases, are induced by hypoxia in an HIFalpha-dependent manner. This provides a new mechanism for regulation of the response to hypoxia
The histone methyltransferase Set7/9 promotes myoblast differentiation and myofibril assembly
Set7 associates with the MyoD transcription factor to enhance expression of genes required for muscle differentiation
A proteomic approach for the identification of novel lysine methyltransferase substrates
<p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>Signaling via protein lysine methylation has been proposed to play a central role in the regulation of many physiologic and pathologic programs. In contrast to other post-translational modifications such as phosphorylation, proteome-wide approaches to investigate lysine methylation networks do not exist.</p> <p>Results</p> <p>In the current study, we used the ProtoArray<sup>® </sup>platform, containing over 9,500 human proteins, and developed and optimized a system for proteome-wide identification of novel methylation events catalyzed by the protein lysine methyltransferase (PKMT) SETD6. This enzyme had previously been shown to methylate the transcription factor RelA, but it was not known whether SETD6 had other substrates. By using two independent detection approaches, we identified novel candidate substrates for SETD6, and verified that all targets tested <it>in vitro </it>and in cells were genuine substrates.</p> <p>Conclusions</p> <p>We describe a novel proteome-wide methodology for the identification of new PKMT substrates. This technological advance may lead to a better understanding of the enzymatic activity and substrate specificity of the large number (more than 50) PKMTs present in the human proteome, most of which are uncharacterized.</p
JunB Inhibits ER Stress and Apoptosis in Pancreatic Beta Cells
Cytokines contribute to pancreatic β-cell apoptosis in type 1 diabetes (T1D) by modulation of β-cell gene expression networks. The transcription factor Activator Protein-1 (AP-1) is a key regulator of inflammation and apoptosis. We presently evaluated the function of the AP-1 subunit JunB in cytokine-mediated β-cell dysfunction and death. The cytokines IL-1β+IFN-γ induced an early and transitory upregulation of JunB by NF-κB activation. Knockdown of JunB by RNA interference increased cytokine-mediated expression of inducible nitric oxide synthase (iNOS) and endoplasmic reticulum (ER) stress markers, leading to increased apoptosis in an insulin-producing cell line (INS-1E) and in purified rat primary β-cells. JunB knockdown β-cells and junB−/− fibroblasts were also more sensitive to the chemical ER stressor cyclopiazonic acid (CPA). Conversely, adenoviral-mediated overexpression of JunB diminished iNOS and ER markers expression and protected β-cells from cytokine-induced cell death. These findings demonstrate a novel and unexpected role for JunB as a regulator of defense mechanisms against cytokine- and ER stress-mediated apoptosis
hElp3 Directly Modulates the Expression of HSP70 Gene in HeLa Cells via HAT Activity
Human Elongator complex, which plays a key role in transcript elongation in vitro assay, is incredibly similar in either components or function to its yeast counterpart. However, there are only a few studies focusing on its target gene characterization in vivo. We studied the effect of down-regulation of the human elongation protein 3 (hELP3) on the expression of HSP70 through antisense strategy. Transfecting antisense plasmid p1107 into HeLa cells highly suppressed hELP3 expression, and substantially reduced expression of HSP70 mRNA and protein. Furthermore, chromatin immunoprecipitation assay (ChIP Assay) revealed that hElp3 participates in the transcription elongation of HSPA1A in HeLa cells. Finally, complementation and ChIP Assay in yeast showed that hElp3 can not only complement the growth and slow activation of HSP70 (SSA3) gene transcription, but also directly regulates the transcription of SSA3. On the contrary, these functions are lost when the HAT domain is deleted from hElp3. These data suggest that hElp3 can regulate the transcription of HSP70 gene, and the HAT domain of hElp3 is essential for this function. These findings now provide novel insights and evidence of the functions of hELP3 in human cells
Histone Methylation by NUE, a Novel Nuclear Effector of the Intracellular Pathogen Chlamydia trachomatis
Sequence analysis of the genome of the strict intracellular pathogen Chlamydia trachomatis revealed the presence of a SET domain containing protein, proteins that primarily function as histone methyltransferases. In these studies, we demonstrated secretion of this protein via a type III secretion mechanism. During infection, the protein is translocated to the host cell nucleus and associates with chromatin. We therefore named the protein nuclear effector (NUE). Expression of NUE in mammalian cells by transfection reconstituted nuclear targeting and chromatin association. In vitro methylation assays confirmed NUE is a histone methyltransferase that targets histones H2B, H3 and H4 and itself (automethylation). Mutants deficient in automethylation demonstrated diminished activity towards histones suggesting automethylation functions to enhance enzymatic activity. Thus, NUE is secreted by Chlamydia, translocates to the host cell nucleus and has enzymatic activity towards eukaryotic substrates. This work is the first description of a bacterial effector that directly targets mammalian histones
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