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    Verbesserung der kognitiven Leistungsfähigkeit von Patienten mit Schizophrenie durch transkranielle Gleichstromstimulation

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    ZusammenfassungKognitive Störungen sind ein Kernaspekt der Schizophrenie und beeinflussen das Langzeitergebnis der Behandlung, die Mortalität und die Lebensqualität der Patienten. Medikamentöse Behandlungsversuche erbrachten wenig zufriedenstellende Resultate, wohingegen das Training kognitiver Leistungen durchaus wirksam sein kann. Eine noch unzureichende Effektstärke und Generalisierbarkeit der Trainingserfolge sowie der hoher Zeitaufwand limitieren den generellen klinischen Einsatz. In einem innovativen Ansatz soll untersucht werden, ob eine Augmentation des kognitiven Trainings mit transkranieller Gleichstromstimulation (tDCS) den Effekt des Trainings und damit die klinische Anwendbarkeit verbessern kann. Mit der tDCS steht ein nebenwirkungsarmes Verfahren zur Verfügung, mit welchem der Aktivitätszustand des Gehirns polaritätsabhängig moduliert werden kann. Hierbei wird über zwei Elektroden schwacher Gleichstrom appliziert, welcher zur Veränderung des Ruhemembranpotenzials kortikaler Neurone führt und es ermöglicht dadurch die Erregbarkeit neuronaler Netzwerke gezielt zu modulieren. Die Kombination von Training und tDCS kann synergistisch zur Unterstützung adaptiver neuroplastischer Prozesse eingesetzt werden und möglicherweise die Effektivität eines kognitiven Trainings bei Patienten mit Schizophrenie verbessern. Dies könnte dazu beitragen die Erholung von Beeinträchtigungen kognitiver Funktionen bei an Schizophrenie erkrankten Menschen wirkungsvoll zu unterstützen und ihre Lebensqualität zu steigern.</jats:p

    Treatment of major depressive disorder with bilateral theta burst stimulation: study protocol for a randomized, double-blind, placebo-controlled multicenter trial (TBS-D)

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    Repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) of the dorsolateral prefrontal cortex (dlPFC) is currently evolving as an effective and safe therapeutic tool in the treatment of major depressive disorder (MDD). However, already established rTMS treatment paradigms are rather time-consuming. With theta burst stimulation (TBS), a patterned form of rTMS, treatment time can be substantially reduced. Pilot studies and a randomized controlled trial (RCT) demonstrate non-inferiority of TBS to 10 Hz rTMS and support a wider use in MDD. Still, data from placebo-controlled multicenter RCTs are lacking. In this placebo-controlled multicenter study, 236 patients with MDD will be randomized to either intermittent TBS (iTBS) to the left and continuous TBS (cTBS) to the right dlPFC or bilateral sham stimulation (1:1 ratio). The treatment will be performed with 80% resting motor threshold intensity over six consecutive weeks (30 sessions). The primary outcome is the treatment response rate (Montgomery-Asberg Depression Rating Scale reduction &amp;gt;= 50%). The aim of the study is to confirm the superiority of active bilateral TBS compared to placebo treatment. In two satellite studies, we intend to identify possible MRI-based and (epi-)genetic predictors of responsiveness to TBS therapy. Positive results will support the clinical use of bilateral TBS as an advantageous, efficient, and well-tolerated treatment and pave the way for further individualization of MDD therapy.Trial registration: ClinicalTrials.gov (NCT04392947)
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