16 research outputs found

    Traditional Japanese Kampo Medicine: Clinical Research between Modernity and Traditional Medicine—The State of Research and Methodological Suggestions for the Future

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    The Japanese traditional herbal medicine, Kampo, has gradually reemerged and 148 different formulations (mainly herbal extracts) can be prescribed within the national health insurance system. The objective of this article is to introduce Kampo and to present information from previous clinical studies that tested Kampo formulae. In addition, suggestions on the design of future research will be stated. The literature search was based on a summary, up until January 2009, by the Japanese Society of Oriental Medicine and included only those trials which were also available in either Pubmed or ICHUSHI (Japan Medical Abstracts Society). We included 135 studies, half of these studies (n = 68) used a standard control and 28 a placebo control. Thirty-seven trials were published in English [all randomized controlled trials (RCTs)] and the remaining articles were in Japanese only. The sample size for most studies was small (two-third of the studies included less than 100 patients) and the overall methodological quality appeared to be low. None of the studies used Kampo diagnosis as the basis for the treatment. In order to evaluate Kampo as a whole treatment system, certain aspects should be taken into account while designing studies. RCTs are the appropriate study design to test efficacy or effectiveness; however, within the trial the treatment could be individualized according to the Kampo diagnosis. Kampo is a complex and individualized treatment with a long tradition, and it would be appropriate for further research on Kampo medicine to take this into account

    A geographic cline induced by negative frequency-dependent selection

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>Establishment of geographic morph frequency clines is difficult to explain in organisms with limited gene flow. Balancing selection, such as negative frequency-dependent selection (NFDS), is instead suggested to establish a morph frequency cline on a geographic scale at least theoretically. Here we tested whether a large-scale smooth cline in morph frequency is established by NFDS in the female-dimorphic damselfly, <it>Ischnura senegalensis</it>, where andromorphs and gynomorphs are maintained by NFDS.</p> <p>Results</p> <p>We found a large-scale latitudinal cline in the morph frequency: andromorph frequency ranged from 0.05 (South) to 0.79 (North). Based on the empirical data on the numbers of eggs, the number of ovariole, abdomen length and latitude, the potential fitness of andromorphs was estimated to be lower than that of gynomorphs in the south, and higher in the north, suggesting the gene-by-environment interaction. From the morph-specific latitudinal cline in potential fitness, the frequency of andromorphs was expected to shift from 0 to 1 without NFDS, because a morph with higher potential fitness wins completely and the two morphs will switch at some point. In contrast, NFDS led to the coexistence of two morphs with different potential fitness in a certain geographic range along latitude due to rare morph advantage, and resulted in a smooth geographic cline of morph frequency.</p> <p>Conclusion</p> <p>Our results provide suggestive evidence that the combination of NFDS and gene-by-environment interaction, i.e., multi-selection pressure on color morphs, can explain the geographic cline in morph frequency in the current system.</p

    use, users and utilization

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    Kampô ist ein ca. 1500 Jahre altes traditionelles japanisches Heilverfahren, das seine Wurzeln in der Chinesischen Medizin (CM) hat. In der Zeit der Meiji- Restauration (1868) kam es vorübergehend zu einer Abschaffung von Kampô. Seit der Wiederentdeckung Anfang des 20. Jh. erfährt es eine zunehmende Popularität. Mittlerweise benutzen ca. 27% der japanischen Bevölkerung Kampô. Bisher existieren jedoch nur wenige Daten über die Nutzer von Kampô. Zielsetzung der Arbeit war, die Nutzung von Kampô bei Patienten in Japan zu evaluieren, das Spektrum an Erkrankungen, das zu einer Vorstellung in einer Kampô-Klinik führte sowie die Gründe für eine Anwendung zu dokumentieren. Es wurde ein Fragebogensurvey in den Monaten September und Oktober 2008 in zwei japanischen Großstädten (Sendai und Tokio) durchgeführt. Der Survey wurde multizentrisch in drei Kliniken mit spezieller Kampô- Ausrichtung (Kampô/CM- Klinik, Kampô-Klinik, integrative Klinik) und einer konventio-nellen Klinik durchgeführt. Alle Patienten, die eine teilnehmende Klinik aufsuchten und bei denen mind. 30 min Warte-zeit absehbar war, wurden gebeten den Fragebogen auszufüllen. Die Befragung fand in japanischer Sprache statt und wurde anonym durchgeführt. Der Fragebogen wurde in Zusammenarbeit mit deutschen und japanischen Wissenschaftlern entwickelt. Die Daten-eingabe erfolgte in Microsoft Excel® 2008 (Microsoft Corporation). Die Auswertungen wurden mit dem statistischen Softwarepaket SPSS® 16.0 (SPSS Inc., Chicago) und mit PASW® Statistics Version 18 (SPSS Inc., Chicago) durchgeführt. Insgesamt nahmen 500 Patienten (Kampô/CM-Klinik n= 93, Kampô-Klinik n= 125, integrative Klinik n= 136, konventionelle Klinik n= 146) an der Befragung teil. Das mittlere Alter lag bei 51,9 ± 16,33 Jahren und 64% der Teilnehmer waren Frauen. Insgesamt hatten fast ¾ aller Befragten (72%) Erfahrung mit Kampô (Kampô/CM-Klinik 91%, Kampô-Klinik 88%, integrative Klinik 75% und konventionelle Klinik 46%), wobei fast die Hälfte der Patienten (45%) Kampô und konventionelle Medizin kombinierten. Die Patienten hatten Kampô zumeist wegen einer Erkältung (34%) angewendet, gefolgt von Magen- und Darmbeschwerden (29%) sowie Überempfindlichkeit gegen Kälte (26%) und Schulterverspannung (19%). Ein Einsatz von Kampô wurde von den meisten Patienten bei Überempfindlichkeit gegenüber Kälte (56%), Schulterverspannung (35%), Magen-Darm-Beschwerden (34%) und Übergewicht (28%) empfohlen. Anwender von Kampô waren häufiger weiblich (69% vs. 49%, p<0,001), öfter chronisch krank (49% vs. 31%, p=0,001) und litten öfter an psychischen Erkrankungen (10% vs. 3%, p=0,007). Sie hatten zudem eine tendenziell höhere Schulbildung (mindestens College oder Universität: 54% vs. 46%, p=0,050). Keine Unterschiede zwischen Anwendern und Nicht-Kampô-Anwendern zeigten sich hinsichtlich Alter, Familienstand und schweren Erkrankungen innerhalb der letzten fünf Jahre. Dies wurde durch die logistischen Regressionsanalysen bestätigt. Frauen (OR (95% KI) 2,32 (1,52–3,54)), Patienten mit chronischen (OR 2,11 (1,37–3,27) und psychischen Erkrankungen (OR 4,34 (1,31–14,37)) nutzten häufiger Kampô. Die Anwender von Kampô sprachen Kampô im Vergleich zu den Nicht-Anwendern mehr Effekt zu (OR (95% KI) 3,11 (2,23–4,34)) und waren zufriedener mit der Kampô-Therapie (OR 3,07 (2,21 – 4,28)). Gleichzeitig sprachen sie aber auch der konventionellen Medizin mehr Effekt zu (OR 1,55 (1,19–2,03)) und waren keinesfalls mit der konventionellen Medizin unzufrieden (OR 0,96 (0,75–1,24)) oder von den behandelnden Ärzten enttäuscht (OR 1,02 (0,82–1,26)). Die Anwender gaben als Gründe für eine Nutzung von Kampô neben der Sorge um Nebenwirkungen der konventionellen Therapie die Empfehlung des Arztes, den ganzheit-lichen und natürlichen Ansatz der Kampô-Therapie und ihre antizipierte Effektivität bei einer bestimmten Erkrankung an. Das Wissen über Kampô war insgesamt sehr gering ausgeprägt, nur 12% der Patienten gaben an, über gutes bis sehr gutes Wissen zu verfügen, selbst bei Patienten in den Kliniken mit spezieller Kampô- Ausrichtung war der Anteil eher gering (Kampô/CM-Klinik 16%, Kampô-Klinik 24%, integrative Klinik 7%). Zusammenfassend zeigte sich, dass Kampô häufig angewendet wurde, vor allem in Kombination mit konventioneller Therapie im Sinnes eines integrativen Ansatzes, wobei sich Unterschiede zwischen den Patienten der auf Kampô spezialisierten Kliniken und der konventionellen Klinik zeigten. Zudem ließen sich Faktoren identifizieren, die mit einer Nutzung von Kampô assoziiert waren.Kampo has become increasingly popular in Japan. Very little data on its users and use are available. We investigated reasons for Kampo utilization, its frequency, and attitudes towards it. Methods: Cross-sectional survey on consecutive patients of one of four outpatient clinics in Japan, that had different specializations and treatments: Kampo and Traditional Chinese Medicine; Kampo and conventional medicine; Kampo; conventional medicine. Using a questionnaire we recorded: socio-demographic data, medical history, experience with Kampo, general health-related opinions and behaviours, opinions about conventional medicine and Kampo, and reasons for Kampo utilization. Results: A total of 500 questionnaires were completed (93–146 per clinic). Participants' mean age was 51.85±16.33 (mean±SD) years (64.1% female). Their knowledge about Kampo was moderate. Of all patients, 75.0% had taken Kampo before (49.4% of them being chronically ill) and 63.7% were using Kampo currently. Patients came because of ailments that had lasted for 7.9±8.6 (mean±SD) years, most frequent were neurological/psychiatric (15.4%), cardiovascular (14.2%), metabolism (13.2%). Most frequent current chronic diseases were cardiovascular (10.4%), metabolism (8.8%), neurological/psychiatric (6.2%), most frequent severe diseases in last 5 years were gynaecological (3.2%), neurological/psychiatric (3.0%), metabolism (2.8%). Eight percent had a history of mental illness. Kampo users are more often female (odds ratio 2.32, 95% confidence interval 1.52–3.54), suffering from mental (4.34, 1.31–14.37), or chronic (2.11, 1.37–3.27) illnesses. Their opinions reflected a specific East Asian worldview (Yin and Yang, Five Elements), and attributed usefulness (efficacious, satisfaction) or holistic/natural qualities (treats whole person, activates self healing capacities, food additives good for body, more natural) to Kampo. Kampo was most frequently used for colds (34.0%), gastrointestinal complaints (28.6%), oversensitivity to cold (25.8%). For most diseases ~⅓ of the patients suggested a combination of Kampo and conventional treatment. The results differred between the clinics. Conclusion: Kampo is frequently used by Japanese patients, especially in combination with conventional medicine. It is used mostly for less serious diseases, and seen as a complement to conventional medicine. Patients' opinions reflect mostly a pragmatic position towards Kampo

    Aggressive and challenging behavior in emergency medicine

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    Mitarbeiter*innen in der präklinischen und klinischen Notfallmedizin sind regelmäßig mit gewalttätigem Verhalten konfrontiert. Auch wenn Definitionen und Studiendesigns sehr heterogen sind, handelt es sich um ein relativ gut im Ausmaß beschriebenes internationales Problem. Viele Mitarbeiter*innen akzeptieren gemachte Gewalterlebnisse, welche überwiegend verbaler Natur sind, als „Teil des Jobs“, obwohl sich diese gravierend auf ihre Arbeit und ihr Leben auswirken können. Der intoxikierte oder psychiatrisch erkrankte männliche Patient steht hierbei ursächlich im Vordergrund. Leider stellt das in der Notfallmedizin tätige Personal durch Unerfahrenheit im Erkennen und in der Interpretation konfrontativer Situationen sowie einen Mangel an kommunikativen Fähigkeiten oft unwissentlich einen Teil der Eskalationsspirale dar.Staff in pre- and in-hospital emergency medicine are regularly exposed to aggressive and challenging behavior, which is a relatively well-described international problem, although definitions and study design are heterogeneous. Many colleagues accept violence that is predominantly of verbal nature as “part of the job”, although it can seriously affect their work and private lives. Male patients who are intoxicated/under the influence of drugs or mentally ill are typically the cause. Unfortunately, due to inexperience in recognizing and interpretation of confrontational situations and paired with a lack of communicative skills, staff in emergency medicine themselves often unknowingly become a part in its escalation

    Ursachen und Auswirkungen von Gewalt in der Notfallmedizin

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    &lt;jats:title&gt;Zusammenfassung&lt;/jats:title&gt;&lt;jats:p&gt;Mitarbeiter*innen in der präklinischen und klinischen Notfallmedizin sind regelmäßig mit gewalttätigem Verhalten konfrontiert. Auch wenn Definitionen und Studiendesigns sehr heterogen sind, handelt es sich um ein relativ gut im Ausmaß beschriebenes internationales Problem. Viele Mitarbeiter*innen akzeptieren gemachte Gewalterlebnisse, welche überwiegend verbaler Natur sind, als „Teil des Jobs“, obwohl sich diese gravierend auf ihre Arbeit und ihr Leben auswirken können. Der intoxikierte oder psychiatrisch erkrankte männliche Patient steht hierbei ursächlich im Vordergrund. Leider stellt das in der Notfallmedizin tätige Personal durch Unerfahrenheit im Erkennen und in der Interpretation konfrontativer Situationen sowie einen Mangel an kommunikativen Fähigkeiten oft unwissentlich einen Teil der Eskalationsspirale dar.&lt;/jats:p&gt

    Clinical reasoning in traditional medicine exemplified by the clinical encounter of Korean medicine: a narrative review

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    Background Clinical reasoning is generally defined as a way of thinking about diagnostic or therapeutic decision making in clinical practice. Different cognitive models have been proposed for the clinical reasoning process which takes place during the clinical encounter with a patient. This may have similarities with similar approaches used in Traditional Korean Medicine (TKM). Jinchal, the clinical encounter, has specific features in TKM and different Jinchal processes are closely related to several underlying cognitive models in clinical reasoning. It is a necessary process to see the patient, but in TKM, the method has characteristic aspects which should be evaluated based on the principle of clinical reasoning. Methods To obtain a narrative description and explanation of the concept of the Jinchal process, literature from with four authentic KM schools was explored first and expert panel discussion was conducted. Results This article analyses the Jinchal process using theoretical concepts from four authentic KM schools of clinical reasoning which are currently used in contemporary practice. Conclusion Future research should focus on the similarities and differences in understanding clinical reasoning in KM as well as the broader field of traditional East Asian Medicine.publishedVersio
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