18 research outputs found
Otitis Media und bakterielle Kolonisation des Nasopharynx in CCL3-/- Mäusen
Einleitung:
Die initiale angeborene Immunantwort des Mittelohres wird entscheidend über TNF-induzierte Entzündungsreaktionen gesteuert. In vorausgehenden Arbeiten wurde CC Chemokin Ligand 3 (CCL3) als wichtiges nachgeschaltetes Effektormolekül dieser Signalkaskaden identifiziert. Durch die Gabe von exogenem CCL3 waren TNF-defiziente Mäuse im Stande, die durch den Knockout geschwächte Immunantwort im Rahmen einer Mittelohrentzündung zu kompensieren. In einem etablierten Tiermodell wurde daher der Einfluss einer CCL3 Gendeletion auf den Phänotyp der Mittelohrinfektion untersucht.
Material und Methoden:
Die Mittelohrentzündung wurde in CCL3-/- und Wildtyp (WT)-Kontrollmäusen durch Inokulation von nicht-typisierbarem Haemophilus influenzae (NTHi) induziert. Die Expression von CCL Chemokin-Genen wurde in Wildtyp-Mäusen über einen Zeitraum von 7 Tagen, der Verlauf der Mittelohrinfektion und -entzündung wurde in beiden Genotypen über einen Zeitraum von 21 Tagen ausgewertet. Mit Hilfe eines in vitro Assays wurde die Funktion der CCL3-/- Peritonealmakrophagen beurteilt. Die bakterielle Besiedlung bzw. die Bakterienlast des Nasopharynx wurde ohne vorausgehende Infektion des Mittelohres in beiden Mausstämmen bestimmt.
Ergebnisse:
Zahlreiche CCL Gene werden im Laufe einer akuten Otitis media (OM) vermehrt exprimiert, wobei mit dem 600-fachen des Basiswertes die Expression von CCL3 im größten Ausmaß ansteigt. CCL3-/- Mäuse demonstrieren sowohl eine verminderte Eliminierung der Bakterien als auch eine verlängerte Schleimhauthyperplasie im Mittelohr. Leukozyten werden zwar verzögert in das Mittelohr von CCL3-/- Mäusen rekrutiert, verbleiben dort jedoch anschließend deutlich länger als in WT-Mittelohren. Der Nasopharynx von CCL3-/- Mäusen, welcher ein mikrobiologisches Reservoir für Infektionen des Mittelohrs und des Atemtraktes darstellt, weist eine signifikant erhöhte bakterielle Besiedlung auf. Diese Ergebnisse gehen einher mit einer verminderten Kapazität der CCL3-defizienten Makrophagen zur Phagozytose von NTHi.
Schlussfolgerungen:
In diesem Mausmodell für akute OM konnte eine essentielle Bedeutung von CCL3 für eine effektive Infektionsabwehr und Ausheilung der Entzündungsreaktion im Mittelohr belegt werden. Darüber hinaus zeigt diese Arbeit, dass CCL3 von Bedeutung ist für die lokale Schleimhautabwehr in der nasopharyngealen Niche. Therapien basierend auf CCL3 könnten sich daher vor allem zur Behandlung von schweren und chronischen Krankheitsverläufen als nützlich erweisen
IL-8 as mediator in the microenvironment-leukaemia network in acute myeloid leukaemia
The bone marrow microenvironment is physiologically hypoxic with areas being as low as 1% O-2, e.g. the stem cell niche. Acute myeloid leukaemia (AML) blasts misuse these bone marrow niches for protection by the local microenvironment, but also might create their own microenvironment. Here we identify IL-8 as a hypoxia-regulated cytokine in both AML cell lines and primary AML samples that is induced within 48 hours of severe hypoxia (1% O2). IL-8 lacked effects on AML cells but induced migration in mesenchymal stromal cells (MSC),an integral part of the bone marrow. Accordingly, MSC were significantly increased in AML bone marrow as compared to healthy bone marrow. Interestingly, mononuclear cells obtained from healthy bone marrow displayed both significantly lower endogenous and hypoxia-induced production of IL-8. IL-8 mRNA expression in AML blasts from 533 patients differed between genetic subgroups with significantly lower expression of IL-8 in acute promyelocytic leukaemia (APL),while in non APL-AML patients with FLT ITD had the highest IL-8 expression. In this subgroup, high IL-8 expression was also prognostically unfavourable. In conclusion, hypoxia as encountered in the bone marrow specifically increases IL-8 expression of AML, which in turn impacts niche formation. High IL-8 expression might be correlated with poor prognosis in certain AML subsets
Novel variant of reversed midgut rotation – retro-arterial proximal jejunum and transverse colon: a case report and review of the literature
Abstract Background Reversed rotation of the midgut is the rarest variation of midgut malrotations, which are congenital disorders that result from aberrant rotation and fixation of the midgut during embryological development. Common complications of these disorders are small bowel obstruction by volvulus or peritoneal bands, usually occurring in early infancy. Case presentation A 23-year-old Caucasian woman presented with recurrent abdominal pain. A contrast-enhanced multidetector computed tomography study revealed a novel variant of reversed rotation of the midgut. Besides the specific finding of a retro-arterial transverse colon, we also found the proximal jejunum to cross posterior to the mesenteric root, a variation that has not been reported in the literature so far. In this case, substantial symptomatic relief was achieved with conservative management. Conclusions The hypothesis of a double reversed rotation of the pre-arterial segment of the umbilical loop around the superior mesenteric artery axis provides a possible explanation for this anomaly. There is no evidence-based consensus on the management of patients presenting with non-symptomatic or mildly symptomatic intestinal malrotations. In this case, radiologic and clinical presentations excluded acute small bowel obstruction, and surgical intervention was avoided
Bildungsfragen waren von marginaler Bedeutung: CONTOC-Ergebnisse aus Deutschland, der Schweiz und Österreich
In diesem Beitrag werden die Ergebnisse der CONTOC-Studie in Bezug auf den Themenbereich Bildung dargestellt und diskutiert. Explizit wird danach gefragt, welche Bedeutung den Angeboten formaler und nonformaler Bildung in den Arbeitsfeldern des hauptamtlich in Kirchengemeinden tätigen Personals während des ersten Lockdowns zukam. Im Fokus stehen hierbei die Ergebnisse aus Deutschland, der Schweiz und Österreich. Nach einer kurzen Übersicht über die Ausgangslagen im Hinblick auf die religiöse Bildungspraxis und auf die methodischen Spezifika der CONTOC-Studie werden die Ergebnisse der statistischen und deskriptiven Auswertung der quantitativen Daten dargestellt und diskutiert. Im Anschluss daran werden diese durch die Ergebnisse, die anhand der qualitativen Auswertung der Daten erzielt wurden, ergänzt und vertieft. Zusammenfassend lassen die Befunde darauf schließen, dass den Angeboten formaler und nonformaler Bildung während des ersten Lockdowns keine große Priorität beigemessen werden konnte – trotz der Bemühungen der Befragten. Es traten hierbei auch deutliche Unterschiede innerhalb der drei Länder und zwischen den Konfessionen zutage. Die digitalen Angebotsformen formaler und nonformaler Bildung könnten zudem keinen vollständigen Ersatz bieten. Vielmehr wurde von den Befragten der Handlungsbedarf im Bereich digitaler Bildungsangebote konstatiert.
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This article presents and discusses the results of the CONTOC study with regard to education. It explicitly asks what significance the offers of formal and non-formal education had in the fields of work of staff employed in church congregations during the first lockdown. The focus here is on the results from Germany, Schweiz and Österreich. After a brief overview of the initial situation with regard to religious education practice and the methodological specifics of the CONTOC study, the results of the statistical and descriptive evaluation of the quantitative data are presented and discussed. Subsequently, these are supplemented and deepened by the results obtained from the qualitative evaluation of the data. In summary, the findings suggest that the offers of formal and non-formal education were not given high priority during the first lockdown—despite the efforts of the respondents. Significant differences also emerged within the three countries and between denominations. Moreover, the digital forms of formal and non-formal education could not offer a complete substitute. Rather, the respondents stated that there was a need for action in the area of digital education
Improved differentiation between primary lung cancer and pulmonary metastasis by combining dual-energy CT–derived biomarkers with conventional CT attenuation
Objectives!#!To assess the clinical utility of dual-energy CT (DE-CT)-derived iodine concentration (IC) and effective Z (Z!##!Methods!#!DE-CT scans of 79 patients with LC (3 histopathologic subgroups) and 89 patients with PM (5 histopathologic subgroups) were evaluated. Quantitative IC, Z!##!Results!#!Significant differences between subgroups of LC and PMs were noted for all imaging parameters, with the highest number of significant pairs for IC. In univariate analysis, only IC was a significant diagnostic feature for discriminating LC from PM (p = 0.03). All quantitative imaging parameters correlated significantly (p < 0.0001, respectively), with the highest correlation between IC and Z!##!Conclusion!#!DE-CT-derived IC or Z!##!Key points!#!• Individual quantitative imaging parameters derived from DE-CT (iodine concentration, effective Z) and conventional CT (HU) provide complementary diagnostic information for the differentiation of primary lung cancer and pulmonary metastases. • A combination of conventional HU and DE-CT parameters enhances the diagnostic utility of individual parameters
Iodine images in dual energy CT: A monocentric study benchmarking quantitative iodine concentration values of the healthy liver.
Dual energy computed tomography (DECT) allows the quantification of specific materials such as iodine contrast agent in human body tissue, potentially providing additional diagnostic data. Yet full diagnostic value can only be achieved if physiological normal values for iodine concentrations are known. We retrospectively evaluated abdominal DECT scans of 105 patients with healthy liver between March and August 2018 (age 17 to 86 years, 43 female and 62 male). The iodine concentrations within ROIs of the liver parenchyma as well as of the abdominal aorta and main portal vein were obtained. We evaluated the absolute iodine concentration and blood-normalized iodine concentrations relating the measured iodine concentration of the liver parenchyma to those of the supplying vessels. The influence of age and gender on the iodine uptake was assessed. The absolute iodine concentration was significantly different for the male and female cohort, but the difference was eliminated by the blood-normalized values. The average blood-normalized iodine concentrations were 2.107 mg/ml (+/- 0.322 mg/ml), 2.125 mg/ml (+/- 0.426 mg/ml) and 2.103 mg/ml (+/- 0.317 mg/ml) for the portal vein normalized, aorta normalized and mixed blood normalized iodine concentrations, respectively. A significant negative correlation between the patients' age and the iodine concentration was detected only for the blood-normalized values. A physiological range for iodine concentration in portal venous phase contrast enhanced DECT images can be defined for absolute and blood-normalized values. Deviations of blood-normalized iodine concentration values might be a robust biomarker for diagnostic evaluation. Patient age but not the gender influences the blood-normalized iodine concentrations in healthy liver parenchyma