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Adhäsion von Bakterien, gingivalen Epithelzellen und Parodontalligamentfibroblasten an Polylaktidbasierten Membranen im Vergleich mit Kollagenmembranen. Laborstudie
Zielsetzung: Das Ziel dieser Laborstudie war es, die Bakterienadhäsion und Anlagerung von gingivalen Epithelzellen (TIGK, Telomerase immortalized gingival Keratinocytes) und Parodontalligamentfibroblasten (PDL-Fibroblasten) an Polylaktid-basierten Membranen im Vergleich zu Kollagenmembranen zu untersuchen.
Material und Methode: Als Testprodukt wurde eine bioresorbierbare Membran aus Polylaktid (GUIDOR® Bioresorbable Matrix Barrier; Sunstar; Etoy, Switzerland) verwendet. Die Vergleichsgruppe bestand aus einer bovinen Kollagenmembran (Cytoplast® RTM Collagen membrane; Osteogenics Biomedical, Lubbock, TX, USA) sowie aus einer porcinen Kollagenmembran (Collprotect® botiss materials GmbH, Zossen, Germany). Folgende Mikroorganismen wurden verwendet: Streptococcus gordonii ATCC (American Type Culture Collection) 10558, Actinomyces naeslundii ATCC 12104, Porphyromonas gingivalis ATCC 33277, Tannerella forsythia ATCC 43037, Fusobacterium nucleatum ATCC 25586, Parvimonas micra ATCC 33270. Als Zelltypen wurden in die Studie PDL-Fibroblasten und gingivale Epithelzellen (TIGK) einbezogen. Die Studie war in drei Hauptversuche unterteilt.
Im ersten Versuch wurde die antimikrobielle Aktivität der Membranen auf planktonische Bakterien untersucht. Die Membranproben wurden auf Wilkins-Chalgren-Agarplatten mit einem definierten Inokulum von Mikroorganismen platziert. Nach 18 h (Anaerobier 42 h) wurden die Hemmzonen gemessen.
Der zweite Versuch beinhaltete die Biofilmanlagerung an die Membranen. Die Membranproben wurden in Suspensionen der sechs verschiedenen Bakterienstämme gegeben. Nach einer Inkubationszeit von 6 h und 48 h unter anaeroben Konditionen wurde die Gesamtzahl der Bakterien sowie die Zahl an P. gingivalis, T. forsythia, P. micra und F. nucleatum im Biofilm ermittelt.
Im dritten Versuch wurde die Anlagerung von PDL-Fibroblasten und gingivalen Epithelzellen (TIGK) an Membranen mit und ohne Anwesenheit von Mikroorganismen untersucht. Dazu wurden die Membranproben zusammen mit den Zellen in 24-Well-Platten gegeben und während 6 h bzw. 48 h (TIGK) bzw. während 72 h (PDL-Fibroblasten) mit 5% CO2 inkubiert. Danach wurden die angehafteten TIGKs respektive PDL-Fibroblasten gezählt. Um einen potenziellen Einfluss von Mikroorganismen auf die Adhäsion von gingivalen Epithelzellen beziehungsweise PDL-Fibroblasten zu untersuchen, wurde in einer zweiten Serie von Untersuchungen eine Mischung bestehend aus den sechs Bakterienstämmen hinzugefügt. Wie beim Versuch zuvor wurde die Anzahl adhärenter Zellen ermittelt.
Resultate: Es konnte für keine der getesteten Membranen eine antimikrobielle Aktivität nachgewiesen werden. Bei der Biofilmbildung an Membranen haben nach 6 h statistisch signifikant weniger Bakterien die Polylaktid-Membran als die porcine und die bovine Kollagenmembran (jeweils p<0,01) besiedelt, jedoch betrug der Unterschied maximal 0,49 log10. Nach 24 h konnten keine signifikanten Unterschiede betreffend der Anzahl Bakterien an den unterschiedlichen Membranen gefunden werden. Die geringste Anzahl adhärenter TIGKs wurde nach 6 h und 48 h Inkubation auf der Polylaktid-Membran ermittelt. Entgegen der Erwartungen war die Anzahl adhärenter TIGKs an den Probemembranen höher in Gegenwart von Bakterien als ohne.
Die Anlagerung der PDL-Fibroblasten an die getesteten Membranen nach 72 h war an den (bovinen) Kollagenmembranen am grössten. In Anwesenheit von Mikroorganismen war die zelluläre Anlagerung der PDL-Fibroblasten an allen Membranen signifikant geringer.
Schlussfolgerungen: Innerhalb der Limitationen dieser Studie können folgende Schlussfolgerungen gezogen werden: Eine bakterielle Anlagerung an Membranen kann stattfinden und Mikroorganismen haben auch einen Einfluss auf die zelluläre Anlagerung. Die Beschaffenheit der Membranen spielt dabei eine wesentliche Rolle. Bezüglich der Biofilmbildung auf den Membranen könnte die Verwendung einer Polylaktid-Membran in der Anfangsphase einen leichten Vorteil bringen, da die bakterielle Besiedlung in den ersten 6 h auf diesem Material signifikant geringer war. Jedoch scheint dieser Effekt von kurzer Dauer zu sein, denn bereits nach 24 h war kein Unterschied zwischen den drei verschiedenen Membrantypen mehr zu erkennen. Was die zelluläre Adhäsion betrifft, zeigen die In-Vitro-Resultate dieser Studie, dass die Verwendung einer kollagenbasierten Membran vorteilhaft ist, auch dann, wenn eine bakterielle Exposition vorliegt. Überraschenderweise zeigte sich bei Anwesenheit von Mikroorganismen eine verstärkte Anlagerung von TIGKs im Vergleich zu den Versuchen ohne Mikroorganismen
The potential role of mitochondrial ATP synthase inhibitory factor 1 (IF1) in coronary heart disease: a literature review
Cardiovascular disease (CVD) is the leading cause of death worldwide, and so the search for innovative and accurate biomarkers for guiding prevention, diagnosis, and treatment is a valuable clinical and economic endeavor. Due to a recent findings that the serum concentration of mitochondrial ATP synthase inhibitory factor 1 (IF1) is an independent prognostic factor in patients with coronary heart disease (CHD), we reviewed the role of this protein in myocardial ischemic preconditioning, its correlation to plasma high density lipoprotein (HDL), the predictive potential in patients with CHD, and its interplay with angiogenesis. IF1 has been positively correlated with plasma HDL-cholesterol, and is independently negatively associated with all-cause and CV mortality in patients with CHD. However, this conclusion is prevalently based on limited data, and more research is needed to draw definitive conclusions. IF1 seems to play an additional role in increasing cell vulnerability in oncologic diseases but may also function as modest inhibitor of angiogenesis in physiological conditions. It has been also explored that IF1 may rather act as a modulator of other molecules more significantly involved in angiogenesis, especially apolipoprotein A1 on which the largest effect could be observed. In conclusion, more research is needed to characterize the role of IF1 in patients with CHD
Clinical complexity and impact of the ABC (Atrial fibrillation Better Care) pathway in patients with atrial fibrillation: a report from the ESC-EHRA EURObservational Research Programme in AF General Long-Term Registry
Background: Clinical complexity is increasingly prevalent among patients with atrial fibrillation (AF). The ‘Atrial fibrillation Better Care’ (ABC) pathway approach has been proposed to streamline a more holistic and integrated approach to AF care; however, there are limited data on its usefulness among clinically complex patients. We aim to determine the impact of ABC pathway in a contemporary cohort of clinically complex AF patients. Methods: From the ESC-EHRA EORP-AF General Long-Term Registry, we analysed clinically complex AF patients, defined as the presence of frailty, multimorbidity and/or polypharmacy. A K-medoids cluster analysis was performed to identify different groups of clinical complexity. The impact of an ABC-adherent approach on major outcomes was analysed through Cox-regression analyses and delay of event (DoE) analyses. Results: Among 9966 AF patients included, 8289 (83.1%) were clinically complex. Adherence to the ABC pathway in the clinically complex group reduced the risk of all-cause death (adjusted HR [aHR]: 0.72, 95%CI 0.58–0.91), major adverse cardiovascular events (MACEs; aHR: 0.68, 95%CI 0.52–0.87) and composite outcome (aHR: 0.70, 95%CI: 0.58–0.85). Adherence to the ABC pathway was associated with a significant reduction in the risk of death (aHR: 0.74, 95%CI 0.56–0.98) and composite outcome (aHR: 0.76, 95%CI 0.60–0.96) also in the high-complexity cluster; similar trends were observed for MACEs. In DoE analyses, an ABC-adherent approach resulted in significant gains in event-free survival for all the outcomes investigated in clinically complex patients. Based on absolute risk reduction at 1 year of follow-up, the number needed to treat for ABC pathway adherence was 24 for all-cause death, 31 for MACEs and 20 for the composite outcome. Conclusions: An ABC-adherent approach reduces the risk of major outcomes in clinically complex AF patients. Ensuring adherence to the ABC pathway is essential to improve clinical outcomes among clinically complex AF patients
Impact of clinical phenotypes on management and outcomes in European atrial fibrillation patients: a report from the ESC-EHRA EURObservational Research Programme in AF (EORP-AF) General Long-Term Registry
Background: Epidemiological studies in atrial fibrillation (AF) illustrate that clinical complexity increase the risk of major adverse outcomes. We aimed to describe European AF patients\u2019 clinical phenotypes and analyse the differential clinical course. Methods: We performed a hierarchical cluster analysis based on Ward\u2019s Method and Squared Euclidean Distance using 22 clinical binary variables, identifying the optimal number of clusters. We investigated differences in clinical management, use of healthcare resources and outcomes in a cohort of European AF patients from a Europe-wide observational registry. Results: A total of 9363 were available for this analysis. We identified three clusters: Cluster 1 (n = 3634; 38.8%) characterized by older patients and prevalent non-cardiac comorbidities; Cluster 2 (n = 2774; 29.6%) characterized by younger patients with low prevalence of comorbidities; Cluster 3 (n = 2955;31.6%) characterized by patients\u2019 prevalent cardiovascular risk factors/comorbidities. Over a mean follow-up of 22.5 months, Cluster 3 had the highest rate of cardiovascular events, all-cause death, and the composite outcome (combining the previous two) compared to Cluster 1 and Cluster 2 (all P <.001). An adjusted Cox regression showed that compared to Cluster 2, Cluster 3 (hazard ratio (HR) 2.87, 95% confidence interval (CI) 2.27\u20133.62; HR 3.42, 95%CI 2.72\u20134.31; HR 2.79, 95%CI 2.32\u20133.35), and Cluster 1 (HR 1.88, 95%CI 1.48\u20132.38; HR 2.50, 95%CI 1.98\u20133.15; HR 2.09, 95%CI 1.74\u20132.51) reported a higher risk for the three outcomes respectively. Conclusions: In European AF patients, three main clusters were identified, differentiated by differential presence of comorbidities. Both non-cardiac and cardiac comorbidities clusters were found to be associated with an increased risk of major adverse outcomes
Impact of renal impairment on atrial fibrillation: ESC-EHRA EORP-AF Long-Term General Registry
Background: Atrial fibrillation (AF) and renal impairment share a bidirectional relationship with important pathophysiological interactions. We evaluated the impact of renal impairment in a contemporary cohort of patients with AF. Methods: We utilised the ESC-EHRA EORP-AF Long-Term General Registry. Outcomes were analysed according to renal function by CKD-EPI equation. The primary endpoint was a composite of thromboembolism, major bleeding, acute coronary syndrome and all-cause death. Secondary endpoints were each of these separately including ischaemic stroke, haemorrhagic event, intracranial haemorrhage, cardiovascular death and hospital admission. Results: A total of 9306 patients were included. The distribution of patients with no, mild, moderate and severe renal impairment at baseline were 16.9%, 49.3%, 30% and 3.8%, respectively. AF patients with impaired renal function were older, more likely to be females, had worse cardiac imaging parameters and multiple comorbidities. Among patients with an indication for anticoagulation, prescription of these agents was reduced in those with severe renal impairment, p <.001. Over 24 months, impaired renal function was associated with significantly greater incidence of the primary composite outcome and all secondary outcomes. Multivariable Cox regression analysis demonstrated an inverse relationship between eGFR and the primary outcome (HR 1.07 [95% CI, 1.01–1.14] per 10 ml/min/1.73 m2 decrease), that was most notable in patients with eGFR <30 ml/min/1.73 m2 (HR 2.21 [95% CI, 1.23–3.99] compared to eGFR ≥90 ml/min/1.73 m2). Conclusion: A significant proportion of patients with AF suffer from concomitant renal impairment which impacts their overall management. Furthermore, renal impairment is an independent predictor of major adverse events including thromboembolism, major bleeding, acute coronary syndrome and all-cause death in patients with AF
La renovación de la palabra en el bicentenario de la Argentina : los colores de la mirada lingüística
El libro reúne trabajos en los que se exponen resultados de investigaciones presentadas por investigadores de Argentina, Chile, Brasil, España, Italia y Alemania en el XII Congreso de la Sociedad Argentina de Lingüística (SAL), Bicentenario: la renovación de la palabra, realizado en Mendoza, Argentina, entre el 6 y el 9 de abril de 2010. Las temáticas abordadas en los 167 capítulos muestran las grandes líneas de investigación que se desarrollan fundamentalmente en nuestro país, pero también en los otros países mencionados arriba, y señalan además las áreas que recién se inician, con poca tradición en nuestro país y que deberían fomentarse. Los trabajos aquí publicados se enmarcan dentro de las siguientes disciplinas y/o campos de investigación: Fonología, Sintaxis, Semántica y Pragmática, Lingüística Cognitiva, Análisis del Discurso, Psicolingüística, Adquisición de la Lengua, Sociolingüística y Dialectología, Didáctica de la lengua, Lingüística Aplicada, Lingüística Computacional, Historia de la Lengua y la Lingüística, Lenguas Aborígenes, Filosofía del Lenguaje, Lexicología y Terminología
Adhäsion von Bakterien, gingivalen Epithelzellen und Parodontalligamentfibroblasten an Polylaktidbasierten Membranen im Vergleich mit Kollagenmembranen. Laborstudie
Zielsetzung: Das Ziel dieser Laborstudie war es, die Bakterienadhäsion und Anlagerung von gingivalen Epithelzellen (TIGK, Telomerase immortalized gingival Keratinocytes) und Parodontalligamentfibroblasten (PDL-Fibroblasten) an Polylaktid-basierten Membranen im Vergleich zu Kollagenmembranen zu untersuchen.
Material und Methode: Als Testprodukt wurde eine bioresorbierbare Membran aus Polylaktid (GUIDOR® Bioresorbable Matrix Barrier; Sunstar; Etoy, Switzerland) verwendet. Die Vergleichsgruppe bestand aus einer bovinen Kollagenmembran (Cytoplast® RTM Collagen membrane; Osteogenics Biomedical, Lubbock, TX, USA) sowie aus einer porcinen Kollagenmembran (Collprotect® botiss materials GmbH, Zossen, Germany). Folgende Mikroorganismen wurden verwendet: Streptococcus gordonii ATCC (American Type Culture Collection) 10558, Actinomyces naeslundii ATCC 12104, Porphyromonas gingivalis ATCC 33277, Tannerella forsythia ATCC 43037, Fusobacterium nucleatum ATCC 25586, Parvimonas micra ATCC 33270. Als Zelltypen wurden in die Studie PDL-Fibroblasten und gingivale Epithelzellen (TIGK) einbezogen. Die Studie war in drei Hauptversuche unterteilt.
Im ersten Versuch wurde die antimikrobielle Aktivität der Membranen auf planktonische Bakterien untersucht. Die Membranproben wurden auf Wilkins-Chalgren-Agarplatten mit einem definierten Inokulum von Mikroorganismen platziert. Nach 18 h (Anaerobier 42 h) wurden die Hemmzonen gemessen.
Der zweite Versuch beinhaltete die Biofilmanlagerung an die Membranen. Die Membranproben wurden in Suspensionen der sechs verschiedenen Bakterienstämme gegeben. Nach einer Inkubationszeit von 6 h und 48 h unter anaeroben Konditionen wurde die Gesamtzahl der Bakterien sowie die Zahl an P. gingivalis, T. forsythia, P. micra und F. nucleatum im Biofilm ermittelt.
Im dritten Versuch wurde die Anlagerung von PDL-Fibroblasten und gingivalen Epithelzellen (TIGK) an Membranen mit und ohne Anwesenheit von Mikroorganismen untersucht. Dazu wurden die Membranproben zusammen mit den Zellen in 24-Well-Platten gegeben und während 6 h bzw. 48 h (TIGK) bzw. während 72 h (PDL-Fibroblasten) mit 5% CO2 inkubiert. Danach wurden die angehafteten TIGKs respektive PDL-Fibroblasten gezählt. Um einen potenziellen Einfluss von Mikroorganismen auf die Adhäsion von gingivalen Epithelzellen beziehungsweise PDL-Fibroblasten zu untersuchen, wurde in einer zweiten Serie von Untersuchungen eine Mischung bestehend aus den sechs Bakterienstämmen hinzugefügt. Wie beim Versuch zuvor wurde die Anzahl adhärenter Zellen ermittelt.
Resultate: Es konnte für keine der getesteten Membranen eine antimikrobielle Aktivität nachgewiesen werden. Bei der Biofilmbildung an Membranen haben nach 6 h statistisch signifikant weniger Bakterien die Polylaktid-Membran als die porcine und die bovine Kollagenmembran (jeweils p<0,01) besiedelt, jedoch betrug der Unterschied maximal 0,49 log10. Nach 24 h konnten keine signifikanten Unterschiede betreffend der Anzahl Bakterien an den unterschiedlichen Membranen gefunden werden. Die geringste Anzahl adhärenter TIGKs wurde nach 6 h und 48 h Inkubation auf der Polylaktid-Membran ermittelt. Entgegen der Erwartungen war die Anzahl adhärenter TIGKs an den Probemembranen höher in Gegenwart von Bakterien als ohne.
Die Anlagerung der PDL-Fibroblasten an die getesteten Membranen nach 72 h war an den (bovinen) Kollagenmembranen am grössten. In Anwesenheit von Mikroorganismen war die zelluläre Anlagerung der PDL-Fibroblasten an allen Membranen signifikant geringer.
Schlussfolgerungen: Innerhalb der Limitationen dieser Studie können folgende Schlussfolgerungen gezogen werden: Eine bakterielle Anlagerung an Membranen kann stattfinden und Mikroorganismen haben auch einen Einfluss auf die zelluläre Anlagerung. Die Beschaffenheit der Membranen spielt dabei eine wesentliche Rolle. Bezüglich der Biofilmbildung auf den Membranen könnte die Verwendung einer Polylaktid-Membran in der Anfangsphase einen leichten Vorteil bringen, da die bakterielle Besiedlung in den ersten 6 h auf diesem Material signifikant geringer war. Jedoch scheint dieser Effekt von kurzer Dauer zu sein, denn bereits nach 24 h war kein Unterschied zwischen den drei verschiedenen Membrantypen mehr zu erkennen. Was die zelluläre Adhäsion betrifft, zeigen die In-Vitro-Resultate dieser Studie, dass die Verwendung einer kollagenbasierten Membran vorteilhaft ist, auch dann, wenn eine bakterielle Exposition vorliegt. Überraschenderweise zeigte sich bei Anwesenheit von Mikroorganismen eine verstärkte Anlagerung von TIGKs im Vergleich zu den Versuchen ohne Mikroorganismen
In-vitro antibiofilm activity of chlorhexidine digluconate on polylactide-based and collagen-based membranes.
BACKGROUND
In Guided Tissue Regeneration (GTR), barrier membranes are used to allow selective cell populations to multiply and to promote periodontal regeneration. A frequent complication is membrane exposure to the oral cavity followed by bacterial colonization. The purpose of this in-vitro-study was to elucidate, if rinsing with a chlorhexidine digluconate solution (CHX) prevents bacterial adhesion, and whether it interferes with attachment of periodontal ligament (PDL) fibroblasts and epithelial cells to membrane surfaces.
METHODS
Firstly, two bioresorbable membranes (polylactide-based and collagen-based) were dipped into 0.06% CHX and 0.12% CHX, before biofilms (2-species representing periodontal health, 6-species representing a periodontitis) were formed for 2 h and 8 h. Subsequently, colony forming units (cfu) were counted. Secondly, the membranes were treated with CHX and inoculated in bacteria suspension two-time per day for 3 d before cfu were determined. In additional series, the influence of CHX and bacterial lysates on attachment of epithelial cells and PDL fibroblasts was determined. Parameter-free tests were applied for statistical analysis.
RESULTS
Cfu in "healthy" biofilms did not differ between the two membranes, more cfu were counted in "periodontitis" biofilm on collagen than on polylactide membranes. One-time dipping of membranes into CHX solutions did not markedly influence the cfu counts of both biofilms on polylactide membrane; those on collagen-based membrane were significantly reduced with being 0.12% CHX more active than 0.06% CHX. More-fold CHX dipping of membranes reduced concentration-dependent the cfu counts of both biofilms on both membranes. In general, the number of attached gingival epithelial cells and PDL fibroblasts was higher on collagen than on polylactide membrane. Lysates of the periodontopathogenic bacteria inhibited attachment of PDL fibroblasts to membranes. CHX decreased in a concentration-dependend manner the number of attached gingival epithelial cells and PDL fibroblasts.
CONCLUSIONS
The present in-vitro results appear to indicate that membranes in GTR should only be used when bacteria being associated with periodontal disease have been eliminated. An exposure of the membrane should be avoided. Rinsing with CHX may prevent or at least retard bacterial colonization on membrane exposed to the oral activity. However, a certain negative effect on wound healing cannot be excluded
Is the Erosion-Protective Effect Still Maintained when Tin Concentrations Are Reduced in Mouth Rinse Solutions?
OBJECTIVE
As a preventive measure, tin (Sn2+)-containing products have a great potential to prevent enamel surface loss during erosive challenges, but adverse effects of high Sn2+ concentrations, such as astringent feeling of the teeth, are reported. Therefore, the main aim of this in vitro study was to develop a solution with lower Sn2+ concentrations that can still prevent dental erosion.
METHODS
A total of 162 enamel specimens were prepared from human premolars, which were selected from a pool of extracted teeth. The specimens were randomly distributed to 9 groups (each group n = 18 enamel specimens) according to the different test treatments: a humid chamber (no treatment) as the negative control, the commercial Elmex® Erosion Protection mouth rinse as the positive control, and 7 solutions either with lower Sn2+ concentrations and/or containing flavoring. The experiment included 4 cycles, consisting of pellicle formation by incubating the specimens with 200 μL of human saliva at 37°C for 1 h, then placing the specimens in the treatment for 2 min (60 mL, 30°C, shaking at 70 rpm), and later submitting them to an erosive challenge for 1 min in citric acid (60 mL 1%, pH 3.6, 30°C). Surface hardness was measured with a Vickers diamond and surface reflection intensity was measured with a reflectometer.
RESULTS
The control group performed significantly worse than all other solutions containing Sn2+. In general, there were no significant differences among the Sn2+-containing groups, and they presented similar protective effects on the enamel even when Sn2+ concentrations were reduced and flavorings were added.
CONCLUSION
Sn2+ concentrations in mouth rinses may be lowered to 200 ppm without compromising the anti-erosive properties of the solution