18 research outputs found

    Praxiseinsatz Elektronischer Patientenakten: Erkenntnisse aus 2 Versorgungsprojekten in Zentren fĂŒr Seltene Erkrankungen

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    An electronic patient record offers opportunities for digital networks between medical care providers and for the digital communication between health service providers and their patients. Patients with rare diseases benefit from a diagnosis and treatment information at an early stage and receive precise treatment on the basis of multiprofessional case management. Regarding the patient care and medical research in rare diseases, electronic patient records can help to collect all data in a structured manner and to digitally map the workflows in registration, admission, diagnosis, and treatment. This can reduce costs in our healthcare system, as diagnosis and treatment can be targeted better at the patients and unnecessary medical examinations can be reduced. In two pilot projects, first experiences with electronic patient records for patients with rare diseases were gathered. In cooperation with several medical care providers, the projects BASE-Netz and TRANSLATE-NAMSE analyzed the requirements of an electronic patient record, demonstrated the technical and legal feasibility, and evaluated the practicability for medical care providers and patients. The participating centers for rare diseases see benefits in the structured registration of the patients and the simplification of cross-institutional patient management, as patients can fulfil more tasks on their own and the health professionals can easily share data. The development of the Telematikinfrastructure of the Gematik offers opportunities to ease the digital connection between doctors’ offices and the center for rare diseases. In particular, constant clarification and transparency are essential in order to provide information on data protection issues. Training and support should also be provided to promote patients‘ digital skills. Elektronische Patientenakten (EPA) bieten zahlreiche Chancen fĂŒr die digitale Vernetzung der Leistungserbringer untereinander und fĂŒr die digitale Kommunikation mit den Patienten. FĂŒr Menschen mit Seltenen Erkrankungen (SE) können sich dadurch verschiedene Vorteile ergeben, wie eine frĂŒhere Diagnose und eine gezieltere Behandlung z. B. auf Grundlage eines multiprofessionellen Fallmanagements. FĂŒr die Patientenversorgung und Forschung bei Seltenen Erkrankungen kann eine EPA die Daten der Patienten strukturiert erfassen und darauf aufbauend die ArbeitsablĂ€ufe von der Anmeldung ĂŒber die Aufnahme bis zu Behandlung und Monitoring digital abbilden. FĂŒr das Gesundheitswesen erhofft man sich durch EPA eine Kostenersparnis, da Diagnose- und Behandlungsprozesse zielgerichteter angeboten und unnötige Untersuchungen und Termine reduziert werden können. In 2 Pilotprojekten konnten erste Erfahrungen mit EPA fĂŒr Menschen mit Seltenen Erkrankungen gesammelt werden. Die Projekte „BASE-Netz“ und „TRANSLATE-NAMSE“ haben in Zusammenarbeit mit mehreren Leistungserbringern die Anforderungen an eine EPA erfasst, die technische und rechtliche Machbarkeit aufgezeigt und die PraktikabilitĂ€t fĂŒr Leistungserbringer und Patienten untersucht. WĂ€hrend die Patienten ĂŒberwiegend positive Resonanz zeigten, erwies sich die Anbindung der niedergelassenen Arztpraxen als Herausforderung. Vereinfachend könnte hierbei zukĂŒnftig der Ausbau der Telematikinfrastruktur wirken. UnerlĂ€sslich sind stetige AufklĂ€rungen und Transparenz, um insbesondere ĂŒber datenschutzrechtliche Fragen zu informieren. Auch sollten Schulungen und UnterstĂŒtzung angeboten werden, um die digitalen Kompetenzen der Patienten zu fördern

    Virilization of a Young Girl Caused by Concomitant Ectopic and Intra-Adrenal Adenomas of the Adrenal Cortex

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    Background: Adenomas of the adrenal gland are rare causes ofvirilization in childhood. Case Report: A girl aged 2 years and 4 monthspresented with pubarche, distinct clitoral hypertrophy, tall stature,and increased height velocity. Plasma testosterone anddehydroepiandrosterone were elevated. Androgens remained unchanged afteradrenocorticotropic hormone, and dexamethasone administrations.Ultrasound examination and magnetic resonance imaging indicated anextra-adrenal mass adjacent to the left adrenal gland, which was removedby endoscopic surgery. However, plasma androgens remained elevated and131 I-iodomethyl-norcholesterol scintigraphy revealed tracer enhancementin the right adrenal gland, which was consecutively removed.Virilization regressed after extirpation of the adenomas and heightvelocity normalized. Results: Histology revealed a circumscribed adenomain the right adrenal gland and an epithelial mass with adrenal corticalcells in the left-sided ectopic tumor. In the ectopic tumor,melanocortin 2 receptor expression was augmented threefold compared tothe control, indicating adrenal origin. Conclusions: In this young girl,virilization is due to concomitant ectopic and intra-adrenal adenomas ofthe adrenal cortex. By melanocortin 2 receptor expression, it wasconfirmed that the ectopic adenoma derived from the adrenal cortex.Specific scintigraphy, if available, assists in allocating the source ofandrogen hypersecretion

    Kidney re-transplantation in a child across the barrier of persisting angiotensin II type I receptor antibodies

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    Background!#!Approximately 20% of antibody-mediated rejection (ABMR) episodes in the absence of donor-specific antibodies against human leucocyte antigens (HLA-DSA) in pediatric and adult kidney transplant recipients are associated with, and presumably caused by, antibodies against the angiotensin type 1 receptor (AT!##!Case!#!We report on a male patient with kidney failure in infancy due to obstructive uropathy who had lost his first kidney transplant due to AT!##!Conclusion!#!This case highlights the difficulty of persistently decreasing elevated A

    Analysis of the functional muscle-bone unit of the forearm in patients with phenylketonuria by peripheral quantitative computed tomography

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    Bone disease in patients with phenylketonuria (PKU) is incompletely characterized. We therefore analyzed, in a cross-sectional study radius macroscopic bone architecture and forearm muscle size by peripheral quantitative computed tomography (pQCT) and muscle strength by hand dynamometry in a large cohort (n = 56) of adolescent and adult patients with PKU aged 26.0 +/- 8.9 (range, 11.8-41.5) years. Data were compared with a reference population (n = 700) from the DONALD study using identical methodology. We observed a significant reduction of cortical thickness (z-score -1.01 +/- 0.79), Strength-Strain Index (SSI) (z-score -0.81 +/- 1.03), and total bone mineral density (BMD) of the distal radius (z-score -1.05 +/- 1.00). Mean muscle cross-sectional area (z-score -0.98 +/- 1.19) and muscle grip force (z-score -0.64 +/- 1.26) were also significantly reduced, indicating an impaired muscular system as part of the clinical phenotype of PKU. SSI positively correlated (r = 0.53, P < 0.001) with the corresponding muscle cross-sectional area in the reference population; however, the regression line slope in PKU patients was less steep (P < 0.001), indicating that bone strength is not adequately adapted to muscle force. In conclusion, the radial bone in PKU patients is characterized by reduced bone strength in relation to muscular force, decreased cortical thickness, and impaired total BMD at the metaphyseal site. These alterations indicate a mixed bone defect in PKU, both of which are due to primary alterations of bone metabolism and to secondary alterations in response to neuromuscular abnormalities

    Identification of ZBTB26 as a Novel Risk Factor for Congenital Hypothyroidism

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    Congenital primary hypothyroidism (CH; OMIM 218700) is characterized by an impaired thyroid development, or dyshormonogenesis, and can lead to intellectual disability and growth retardation if untreated. Most of the children with congenital hypothyroidism present thyroid dysgenesis, a developmental anomaly of the thyroid. Various genes have been associated with thyroid dysgenesis, but all known genes together can only explain a small number of cases. To identify novel genetic causes for congenital hypothyroidism, we performed trio whole-exome sequencing in an affected newborn and his unaffected parents. A predicted damaging de novo missense mutation was identified in the ZBTB26 gene (Zinc Finger A and BTB Domain containing 26). An additional cohort screening of 156 individuals with congenital thyroid dysgenesis identified two additional ZBTB26 gene variants of unknown significance. To study the underlying disease mechanism, morpholino knock-down of zbtb26 in Xenopus laevis was carried out, which demonstrated significantly smaller thyroid anlagen in knock-down animals at tadpole stage. Marker genes expressed in thyroid tissue precursors also indicated a specific reduction in the Xenopus ortholog of human Paired-Box-Protein PAX8, a transcription factor required for thyroid development, which could be rescued by adding zbtb26. Pathway and network analysis indicated network links of ZBTB26 to PAX8 and other genes involved in thyroid genesis and function. GWAS associations of ZBTB26 were found with height. Together, our study added a novel genetic risk factor to the list of genes underlying congenital primary hypothyroidism and provides additional support that de novo mutations, together with inherited variants, might contribute to the genetic susceptibility to CH

    Ein strukturierter Versorgungspfad von der PĂ€diatrie in die Erwachsenenmedizin fĂŒr Jugendliche und junge Erwachsene mit einer seltenen Erkrankung

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    &lt;jats:title&gt;Zusammenfassung&lt;/jats:title&gt;&lt;jats:p&gt;Die erfolgreiche Organisation und Umsetzung des Übergangs von Jugendlichen und jungen Erwachsenen mit einer chronischen seltenen Erkrankung aus der PĂ€diatrie in eine Versorgungsform (Transition) und Versorgungsstruktur (Transfer) der Erwachsenenmedizin ist eine wichtige Aufgabe im dezentral aufgebauten deutschen Gesundheitssystem. Ein mittlerweile in der Praxis erprobtes Programm stellt der strukturierte Versorgungspfad des vom Innovationsfonds des gemeinsamen Bundesausschuss (G‑BA) geförderten Konsortiums TRANSLATE-NAMSE dar (Förderkennzeichen 01NVF16024 TRANSLATE-NAMSE). Grundlage des Übergangs in diesem Programm ist der qualitĂ€tsgesicherte Informations- und Kompetenztransfer vom pĂ€diatrischen Behandlungsteam zum adoleszenten Patienten, sowie zur neuen Versorgungseinrichtung. Basierend auf einer strukturierten Epikrise und Erhebung des individuellen Beratungsbedarfs erfolgt, ab dem Alter von 16 Jahren, die strukturierte Transitionsschulung des Patienten durch den PĂ€diater. Nach erfolgreich absolvierten Transfersprechstunden, gemeinsam mit Vertretern der bisherigen pĂ€diatrischen und der zukĂŒnftigen erwachsenenmedizinischen Versorgungseinrichtungen, mĂŒndet der Prozess in die Übergabe aller notwendigen medizinischen Unterlagen an den Patienten und den Weiterbehandler sowie den Wechsel des Patienten in die neue Versorgungseinrichtung. Eine abschließende Evaluation des Projekts ist fĂŒr Herbst 2020 geplant.&lt;/jats:p&gt

    Der klinische Versorgungspfad zur multiprofessionellen Versorgung seltener Erkrankungen in der PĂ€diatrie – Ergebnisse aus dem Projekt TRANSLATE-NAMSE

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    &lt;jats:title&gt;Zusammenfassung&lt;/jats:title&gt;&lt;jats:sec&gt; &lt;jats:title&gt;Hintergrund&lt;/jats:title&gt; &lt;jats:p&gt;Seltene Erkrankungen (SE) manifestieren sich ganz ĂŒberwiegend im Kindes- und Jugendalter, sind heterogen, multisystemisch, haben meist einen chronischen Verlauf und stellen eine große Herausforderung fĂŒr alle Beteiligten dar. Finanziert durch den Innovationsfonds des G‑BA hatte das Versorgungsprojekt TRANSLATE-NAMSE das Ziel, VorschlĂ€ge zur besseren Versorgung von Menschen mit SE zu entwickeln und zu erproben.&lt;/jats:p&gt; &lt;/jats:sec&gt;&lt;jats:sec&gt; &lt;jats:title&gt;Fragestellung&lt;/jats:title&gt; &lt;jats:p&gt;FĂŒr Patienten aller Altersgruppen mit einer Verdachtsdiagnose aus einer von 5 Gruppen definierter Indikatorerkrankungen (seltene AnĂ€mien, Endokrinopathien, Autoinflammationserkrankungen, primĂ€re Immundefekte und Stoffwechselerkrankungen) sollte ein generischer Versorgungspfad entwickelt werden, der den Weg von der Konfirmationsdiagnostik bis hin zur Langzeitbetreuung dieser Patienten abbildet.&lt;/jats:p&gt; &lt;/jats:sec&gt;&lt;jats:sec&gt; &lt;jats:title&gt;Methodik&lt;/jats:title&gt; &lt;jats:p&gt;Der Versorgungspfad wurde als allgemeines Ablaufschema dargelegt; die Prozessschritte wurden in eine Checkliste ĂŒbertragen, inhaltlich ausformuliert und an 6 universitĂ€ren Standorten an 587 Personen mit der Verdachtsdiagnose einer Indikatorerkrankungen erprobt.&lt;/jats:p&gt; &lt;/jats:sec&gt;&lt;jats:sec&gt; &lt;jats:title&gt;Ergebnisse&lt;/jats:title&gt; &lt;jats:p&gt;FĂŒr 369 (62,9 %) FĂ€lle mit der Verdachtsdiagnose einer Indikatorerkrankung konnte eine Diagnose gestellt werden, davon in 25,2 % mit innovativer genetischer Diagnostik; 104 (17,7 %) Verdachtsdiagnosen erwiesen sich als falsch-positiv; 114 (19,4 %) FĂ€lle blieben ungeklĂ€rt. An Fallkonferenzen zur multiprofessionellen Versorgung nahmen im Median 4 Spezialisten teil. Die Versorgung (Diagnoseeröffnung, Schulung, Beratung, Information) begann im Median am Tag des Diagnostikergebnisses. In einer externen Evaluation erwies sich die Zufriedenheit der Sorgeberechtigten mit dem Versorgungspfad als hoch.&lt;/jats:p&gt; &lt;/jats:sec&gt;&lt;jats:sec&gt; &lt;jats:title&gt;Schlussfolgerungen&lt;/jats:title&gt; &lt;jats:p&gt;Im bisher in Deutschland einzigartigen TRANSLATE-NAMSE-Projekt wurde ein Versorgungspfad fĂŒr SE in der PĂ€diatrie entwickelt und erfolgreich erprobt. Zur Verstetigung dieser Versorgungsform ist eine auskömmliche Finanzierung in der Regelversorgung anzustreben.&lt;/jats:p&gt; &lt;/jats:sec&gt

    Resource utilization and costs of transitioning from pediatric to adult care for patients with chronic autoinflammatory and autoimmune disorders

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    Abstract Background A structured transition of adolescents and young adults with chronic autoinflammatory and autoimmune disorders from the pediatric to the adult health care system is important. To date, data on the time, processes, outcome, resources required for the necessary components of the transition process and the associated costs are lacking. Methods Evaluation of resource use and costs in a prospective cohort study of 58 adolescents with chronic autoinflammatory and autoimmune disorders, for the key elements of a structured transition pathway including (i) compilation of a summary of patient history, (ii) assessment of patients’ disease-related knowledge and needs, (iii) required education and counseling sessions, (iv) and a transfer appointment of the patient with the current pediatric and the future adult rheumatologist. Results Forty-nine of 58 enrolled patients (84.5%) completed the transition pathway and were transferred to adult care. The mean time from the decision to start the transition process to the final transfer consultation was 315 ± 147 days. Transfer consultations were performed in 49 patients, including 10 patients jointly with the future adult rheumatologist. Most consultations were performed by the multidisciplinary team with a median of three team members and lasted 65.5 ± 21.3 min. The cumulative cost of all consultation and education sessions performed including the transfer appointment was 283 ± 164 Euro per patient. In addition, the cost of coordinating the transition process was 57.3 ± 15.4 Euro. Conclusions A structured transition pathway for patients with chronic autoinflammatory and autoimmune disorders is resource and time consuming and should be adequately funded
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