28 research outputs found

    The EU's open strategic autonomy in the field of pharmaceuticals: overcoming import dependencies for antibiotics through the EU authority HERA

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    The COVID-19 pandemic and war in Ukraine have highlighted the dependence of the European Union (EU) on individual trading partners. One of the tasks of the European Commission's new Directorate-General, the Health Emergency Preparedness and Response Authority (HERA), established in 2021, will therefore be to contribute to the EU's "open strategic autonomy" by identifying and eliminating import dependencies in the field of pharmaceuticals. HERA's work thus aligns with current EU efforts to reduce concentrated import risks. Here, three aspects of this work are particularly important: the identification of dependencies, the development of strategies to over­come them and the incorporation of these strategies within global health governance. (author's abstract

    Regional health care in the EU: ESI funds as a means of building the European Health Union

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    This research paper examines the role of the European Structural and Investment (ESI) funds in building the European Health Union (EHU) in the context of the mid-term review of the multiannual financial framework and the high variance in excess mortality during the Covid-19 pan­demic. It provides a detailed analysis of the determinants of regional excess mor­tality and investigates how ESI funds can contribute to building the EHU and resilient health systems through cohesion funding and the convergence of living conditions. It focuses on verifying three hypotheses derived from the literature: (1) economic deprivation and differences in medical infrastructure influence excess mortality; (2) ESI funding leads to an improvement in medical infrastructure; (3) ESI funds support the development of resilient health systems. The results show that economically disadvantaged areas were hit harder by the pandemic and that ESI-funded regions show positive developments in their medical infrastructure. ESI-funded regions have lower excess mortality than comparable regions. This only applies, however, to regions which had experienced a positive economic development in the context of the funding. Alongside ESI-supported economic development and the improvement of medical infrastructure, there must be capacity-building specifically for fighting dangers to health. This research paper recommends using ESI funds to enhance resilience, taking economic determinants into account, and distributing health resources equitable. Building the EHU will thus require an across-the-board approach that combines ESI funds with other initiatives. (author's abstract

    "One Health" and global health governance: design and implementation at the international, European, and German levels

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    The "One Health" approach has found its way into political processes at various levels. The reason for this is the increased occurrence of zoonoses, i.e. infectious diseases that can be reciprocally transmitted between animals and humans. One Health is located at the intersection of human, animal, and ecosystem health on the one hand and calls for trans-sectoral solutions on the other. Numerous substantive issues beleaguer the practical design of the One Health approach as well as its implementation by the World Health Organization (WHO), regional institutions, and states. One Health is currently being addressed in three contexts in particular: in the negotiations on the pandemic treaty, in the EU's Global Health Strategy, and in the German government’s strategy on global health. (author's abstract

    Global health governance and geopolitics: how Germany can contribute to a new global health architecture after Covid-19 amid growing geopolitical tensions

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    The development of a new global health architecture in the wake of Covid-19 will require important decisions to be made, especially when it comes to negotiating a pandemic accord and creating robust supply chains. Against the backdrop of their systemic rivalry, the US and China view global health policy as a field of geopolitical competition. This jeopardises the implementation of lessons learned from the Covid‑19 pandemic, not to mention global health in general. The question for Germany is to what extent it needs to adapt its multilateral approach to global health in order to respond to increasing geopolitical tensions. To this end, Germany should develop independent leverage to shape global health policy while also being a reliable, multi­lateral partner to all countries willing to improve in this field. (author's abstract

    Regionale Gesundheitsversorgung in der EU: ESI-Fonds als Mittel zum Aufbau der Europäischen Gesundheitsunion

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    Die Studie beschäftigt sich mit der Rolle von Europäischen Struktur- und Investitionsfonds (ESI-Fonds) beim Aufbau der Europäischen Gesundheits­union (EGU), und dies vor dem Hintergrund der Halbzeitüberprüfung des mehrjährigen Finanzrahmens und der hohen Varianz bei der Übersterblichkeit während der Covid-19-Pandemie. Im Detail analysiert die Studie die Determinanten regionaler Übersterblichkeit und untersucht, wie ESI-Fonds zum Aufbau der EGU und resilienter Gesundheitssysteme durch Kohäsionsförderung und Konvergenz von Lebensverhältnissen beitragen können. Im Vordergrund stehen drei aus der Literatur abgeleitete Thesen, die in der Studie überprüft werden: (1) Ökonomische Deprivation und Unterschiede in der medizinischen Infrastruktur beeinflussen die Übersterblichkeit; (2) die Förderung durch ESI-Fonds führt zu einer Verbesserung der medi­zinischen Infrastruktur; (3) ESI-Fonds unterstützen den Aufbau resilienter Gesundheitssysteme. Die Ergebnisse zeigen, dass ökonomisch benachteiligte Gebiete stärker von der Pandemie betroffen waren und dass in ESI-geförderten Regionen positive Entwicklungen bei der medizinischen Infrastruktur zu beobachten sind. Durch ESI-Fonds geförderte Regionen weisen eine geringere Übersterblichkeit auf als Vergleichsregionen. Dies gilt aber nur für Regionen, die im Zuge der Förderung eine positive wirtschaftliche Entwicklung verzeichnen. Neben der durch ESI-Fonds gestützten wirtschaftlichen Entwicklung und der Verbesserung der medizinischen Infrastruktur kommt es auch darauf an, spezifische Kapazitäten zur Bekämpfung von Gesundheitsgefahren aufzubauen. Die Studie empfiehlt die Nutzung der ESI-Fonds zur Förderung der Resi­lienz, die Berücksichtigung ökonomischer Determinanten und die gerechte Verteilung von Gesundheitsressourcen. Der Aufbau der EGU erfordert demnach einen ganzheitlichen Ansatz, der ESI-Fonds mit anderen Initiativen kombiniert. (Autorenreferat

    Offene strategische Autonomie der EU im Bereich Arzneimittel: Überwindung von Importabhängigkeiten bei Antibiotika durch EU-Behörde HERA

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    Die Covid-19-Pandemie und der Ukrainekrieg haben die Abhängigkeit der Europäischen Union (EU) von einzelnen Handelspartnern deutlich gemacht. Eine der Aufgaben der 2021 von der Kommission neu eingerichteten Generaldirektion für Krisenvorsorge und -reaktion bei gesundheitlichen Notlagen (HERA) soll es daher sein, zur "offenen strategischen Autonomie" der EU beizutragen, indem Importabhängigkeiten bei Arzneimitteln identifiziert und beseitigt werden. Die Arbeit von HERA reiht sich da­mit in aktuelle Bemühungen der EU zur Reduzierung konzentrierter Importrisiken ein. Drei Aspekte sind dabei von besonderer Bedeutung: Identifikation von Abhängigkeiten, Wege zur deren Überwindung und Einbettung in die globale Gesundheitsgovernance. (Autorenreferat

    Exploring new interregional opportunities for pharmaceutical supply chains: the potential of Mercosur countries to advance the EU's Global Health Strategy

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    The European Union's (EU) Global Health Strategy calls for open and strategic autonomy in the field of pharmaceuticals, which would lead to the redesign of EU global supply and value chains as well as trade relations. As the EU and Germany are seeking to diversify their trade partners, the Mercosur countries offer latent potential. Mercosur is the name of the South American trade bloc consisting of Argentina, Brazil, Para­guay and Uruguay, with Venezuela's membership currently suspended. The associate states of the bloc are Chile, Peru, Colombia, Ecuador, Guyana and Suriname. Bolivia is currently awaiting final approval to become a full member of the bloc. (author's abstract

    Gesundheitsgovernance und Geopolitik: wie Deutschland trotz wachsender geopolitischer Spannungen zu einer neuen Gesundheitsarchitektur nach Covid-19 beitragen kann

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    Im Aufbau einer neuen globalen Gesundheitsarchitektur nach der Covid-19-Pandemie stehen wichtige Weichenstellungen an, insbesondere bei der Verhandlung des Pande­mie­abkommens und der Schaffung robuster Lieferketten. Vor dem Hintergrund ihrer systemischen Rivalität betrachten die USA und China globale Gesundheitspolitik als Feld geopolitischer Konkurrenz. Das gefährdet die Umsetzung der Lehren aus der Covid-19-Pandemie und den Schutz menschlicher Gesundheit. Für Deutschland stellt sich die Frage, inwieweit es seinen multilateralen Ansatz in der globalen Gesundheits­politik anpassen muss, um auf die zunehmenden geopolitischen Spannun­gen zu ant­worten. Dazu empfiehlt es sich, unabhängige Gestaltungsmacht zu ent­wickeln und gleichzeitig ein verlässlicher, multilateraler Partner zu sein. (Autorenreferat

    "One Health" in der globalen Gesundheitsgovernance: Ausgestaltung und Umsetzung auf internationaler, europäischer und deutscher Ebene

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    Der "One Health"-Ansatz hat auf verschiedenen Ebenen Eingang in politische Prozesse gefunden. Grund dafür ist das vermehrte Auftreten von Zoonosen, also Infektionskrankheiten, die wechselseitig zwischen Tier und Mensch übertragen werden können. One Health liegt an der Schnittstelle der Gesundheit von Menschen, Tieren und Ökosystemen und fordert transsektorale Lösungen. Geht es um die praktische Ausgestaltung und Umsetzung des Ansatzes durch WHO, Regionalorganisationen und Staaten, ergeben sich zahlreiche inhaltliche Fragen. Besonders in drei Kontexten wird One Health derzeit thematisiert: in den Verhandlungen zum geplanten Pandemievertrag, in der Global Health Strategy der EU und in der Strategie der Bundesregierung zur globalen Gesundheit. (Autorenreferat

    Trust Issues?:How Being Socialised in an Autocracy Shapes Vaccine Uptake (with with Michael Bayerlein, Vanessa Boese, Scott Gates and Katrin Kamin)

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    The COVID-19 pandemic increased pressure on the relationship between governments andthe public, making cooperation between both actors more critical than ever. Surprisingly,there is significant variation in public compliance with health policies, especiallyregarding vaccine uptake across different countries. Based on this finding, we seek tounderstand why vaccination hesitancy varies between countries. Instead of focusing solelyon government trust and satisfaction, this research examines the impact of individuals’experiences having lived in autocratic countries on vaccine hesitancy. We derive a formalmodel of how autocratic experience and the subsequent distrust in health policies affectthe individual calculus on vaccine uptake, and test the propositions of our model in asample of 33 European countries on the micro-level. We find that autocratic experiencegravely impacts individual vaccine hesitancy. Our findings shed light on the prolongedimpact of autocratic rule on societal processes and on the roots of vaccine hesitancy, whichis not rooted in general distrust but rather a highly specific form of scepticism towardsgovernment action
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