8 research outputs found
Addressing the spread of health-related misinformation on social networks
This article deals with the spread of misinformation in a general context and specifically in the health sector. It presents a theoretical view of the problem and analyzes its characteristics with a focus on medicine and mainly rheumatology. Finally, conclusions from the previous analysis are formulated as well as suggestions for reducing the dimensions of the problem in the health sector
Evaluation des Trabecular Bone Score (TBS) in der täglichen Praxis bei Patienten mit entzündlich rheumatischen und nichtentzündlichen Erkrankungen
Osteoporosebedingte Frakturen sind bei Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) häufig. Die Messung der Knochenmineraldichte (KDM) mit der Dual-Energie-Röntgenabsorptionsmessung (DXA) allein sagt das Frakturrisiko nur begrenzt voraus. Der Trabecular Bone Score (TBS) ist ein Surrogatmarker für die trabekuläre Mikroarchitektur des Knochens, der das Frakturrisiko unabhängig von der KDM vorhersagen kann.
Ermittlung der Prävalenz von KDM, TBS und osteoporotisch bedingten Wirbelkörperbrüchen ("vertebral fractures" [VF]) bei Patienten mit RA im Vergleich zu Kontrollen mit nichtentzündlichen Muskel-Skelett-Erkrankungen (MSK).
Die Daten von Patienten mit von Rheumatologen diagnostizierter RA und verfügbaren TBS- und DXA-Messungen, die in unserem Krankenhaus von 2006 bis 2014 erhoben wurden, wurden retrospektiv analysiert. Den RA-Patienten wurden Kontrollen mit nichtentzündlichen MSK zugeordnet. Eine "reduzierte Knochengesundheit" wurde definiert als ein T‑Score <−1,0 und/oder ein TBS-Wert <−1,31. Statistische Vergleiche wurden mit dem Mann-Whitney- und dem Wilcoxon-Test durchgeführt.
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Es wurden 143 Patienten mit RA (Alter 72,1  11,1 Jahre, 72 % weiblich) und 106 Kontrollen (Alter 69,6  12,6 Jahre, 75 % weiblich) eingeschlossen. RA-Patienten hatten häufiger eine erniedrigte KDM ( = 102; 71,3 %) und einen erniedrigen TBS-Wert ( = 125; 87,4 %) als die Kontrollen ( = 63; 59,4 % und  = 79; 74,5 %,  = 0,049 und  = 0,009). RA-Patienten hatten mehr VF ( = 52, 36,4 %) als Kontrollen ( = 24, 22,6 %,  = 0,02). Insgesamt hatten 20 Patienten mit VF (26,3 %) eine normale Wirbelsäulen-KDM und 9 (11,8 %) auch eine normale Hüft-KDM. Bei Patienten mit VF war die Kombination eines niedrigen TBS bei normaler WS-KDM häufiger als ein normaler TBS bei niedriger WS-KDM ( = 0,008 für RA,  = 0,025 für Kontrollen).
VF treten bei Patienten mit normaler KDM auf. Bei Patienten mit VF wurde eine niedrige TBS bei normaler Wirbelsäulen-KDM häufiger gefunden als eine normale TBS bei niedriger Wirbelsäulen-KDM. Die Messung des TBS scheint für die Erkennung eines erhöhten Frakturrisikos bei RA-Patienten mit normaler WS-KDM nützlich zu sein.
Osteoporosis-related fractures are common in patients with rheumatoid arthritis (RA). Bone mineral density (BMD) measurements using dual-energy x‑ray absorptiometry (DXA) alone has only a limited value for predicting the risk of fractures. The trabecular bone score (TBS) is a surrogate parameter for trabecular microarchitecture of bone and a predictor of fracture risk independent of BMD.
To examine the prevalence of BMD, TBS and osteoporosis-related vertebral fractures (VF) in patients with RA in comparison to controls with non-inflammatory musculoskeletal diseases.
Data from patients with RA diagnosed by a rheumatologist and with TBS and DXA measurements, who were assessed in this hospital between 2006 and 2014 were retrospectively analyzed. The RA patients were matched with controls with non-inflammatory musculoskeletal diseases. "Reduced bone health" was defined as a T‑score <−1.0 and/or a TBS value <−1.31. Statistical analyses were carried out using the Mann-Whitney test and the Wilcoxon test.
Data from 143 patients with RA (age 72.1  11.1 years, 72% female) and 106 controls (age 69.6  12.6 years, 75% female) were included. The RA patients more frequently had low BMD ( = 102, 71.3%) and low TBS values ( = 125, 87.4%) compared to controls ( = 63, 59.4% and  = 79, 74.5%,  = 0.049 and  = 0.009, respectively). The RA patients had more VF ( = 52, 36.4%) than controls ( = 24, 22.6%,  = 0.02). A total of 20 patients with VF (26.3%) had normal lumbar spine BMD and 9 (11.8%) also had a normal hip BMD. In patients with VF the combination of low TBS with normal spine BMD was more common than a normal TBS and low spine BMD ( = 0.008 for patients with RA,  = 0.025 for controls).
It is known that VF can occur in patients with normal BMD. In patients with VF, a low TBS with normal spine BMD is found more frequently than normal TBS and low spine BMD. These results suggest that measurement of the TBS has the potential to be a useful tool to detect increased fracture risk in patients with RA and normal spine BMD
Answering epidemiologic rheumatologic questions by cooperation with the large population-based SHIP cohort
In diesem Artikel wird dargestellt, wie sich Fragestellungen hinsichtlich der rheumatischen Erkrankung axiale Spondyloarthritis (axSpA) in Zusammenhang mit der Verfügbarkeit neuer bildgebender Verfahren und neuer Medikamente über mehr als zwei Jahrzehnte in einer rheumatologischen Forschungsgruppe entwickelt haben. Insbesondere in den letzten Jahren ergaben sich durch die Kooperation mit der SHIP ("Study of Health in Pomerania")-Kohorte neue grundlegende Aspekte. Dabei bestand eine intensive Kooperation zwischen der Ruhr-Universität Bochum (Rheumazentrum Ruhrgebiet) und der Universitätsmedizin Greifswald (Forschungsverbund "Community Medicine"). Das Design der SHIP-Kohorte ist schon vor 10 Jahren veröffentlicht worden und der Kohortenansatz wurde im Bundesgesundheitsblatt dargestellt, wobei zentrale methodische Fragen ausführlich erörtert wurden. Im Jahr 2014 wurde ein Kooperationsprojekt des Rheumazentrums Ruhrgebiet/Ruhr-Universität Bochum mit der Abteilung Klinisch-Epidemiologische Forschung (KEF) von SHIP vereinbart, aus dem bereits interessante Ergebnisse hochrangig publiziert wurden. Um das Potenzial solcher Kooperationen zu betonen, werden wesentliche Inhalte mit Fokus auf die Magnetresonanztomographie (MRT) im Folgenden, auch unter historischen Aspekten, dargestellt.This article presents how, based on the availability of new imaging methods and medications, objectives regarding the rheumatic disease axial spondyloarthritis (axSpA) have developed over the course of more than two decades into a rheumatologic research group. During recent years, cooperation with the Study of Health in Pomerania (SHIP) cohort has given rise to new fundamental aspects. This involved intensive cooperation between the Ruhr University Bochum () and the Greifswald University Hospital (Community Medicine research collective). The design of the SHIP cohort was published 10 years ago and the cohort approach presented in the Bundesgesundheitsblatt, which also described central methodologic questions in detail. In 2014, a cooperation project between the Ruhr Rheumatology Center/Ruhr University Bochum and the SHIP Department of Clinical and Epidemiologic Research (Klinisch-Epidemiologische Forschung, KEF; SHIP-KEF) was established, which has already resulted in publication of interesting results in high-ranking journals. In order to stress the potential of such corporations, important contents thereof are presented herein, with a focus on MRI and consideration of historical aspects
Drohende Corona-Endemie in einer rheumatologischen Spezialklinik
Die SARS-CoV-2-Pandemie hält die meisten Länder der Welt anhaltend in Atem. In Deutschland liegt die Prävalenz von SARS-CoV-2-Infektionen zwar noch unter 2 %, die Zahlen steigen aber seit Wochen auch in Deutschland wieder an. Die rheumatologische Versorgung wurde durch die 1. Welle der Pandemie vorübergehend beeinträchtigt. Wir berichten über die Infektionssituation in der größten deutschen Rheumaspezialklinik, dem Rheumazentrum Ruhrgebiet, weil es hier vor Kurzem während der 2. Welle erstmals zum Auftreten von mehreren SARS-CoV-2-Infektionen an einem Wochenende gekommen ist, was zu einer erheblichen Unruhe bei vielen Beteiligten führte. Die Situation konnte durch konsequentes Testen von Patienten und Mitarbeitern mit dem Antigenschnelltest aufgeklärt und die Lage beruhigt werden. Letztlich waren nur wenige Getestete positiv, und die Verläufe bei den Patienten blieben bis jetzt blande. Dies zeigt auch die Effektivität der seit April konsequent durchgeführten hygienischen Schutzmaßnahmen.The severe acute respiratory coronavirus type 2 (SARS-CoV-2) pandemic is keeping most countries of the world in suspense. In Germany the prevalence of SARS-CoV‑2 infections is under 2% but for weeks the numbers in Germany have also been increasing. The care in rheumatology was temporarily impaired by the first wave of the pandemic. This article reports the infection situation in the largest specialized rheumatology clinic in Germany, the Rheumatism Center Ruhrgebiet, because recently during the second wave for the first time several SARS-CoV‑2 infections occurred here over one weekend, which led to considerable anxiety in many of those involved. The situation could be clarified by consistent testing of patients and personnel with the rapid antigen test and the situation could be mollified. Ultimately, only a few persons were tested positive and the courses by the patients have so far remained bland. This shows the effectiveness of the protective hygiene measures consistently implemented since April
Maternal and infant outcomes in pregnancies of women with axial spondyloarthritis compared with matched controls
To investigate pregnancy outcomes in women with axial spondyloarthritis (axSpA) under different pharmacological treatments in comparison with matched controls.
Using health insurance data from 2006 to 2019, pregnancy outcomes of women with axSpA were compared with those of age-matched and calendar year-matched controls without axSpA. Women with axSpA were further stratified by treatment prior to delivery and pregnancy outcomes compared. Adjusted ORs (aORs) with 95% CIs were calculated using generalised estimating equation analyses.
A total of 1021 pregnancy outcomes in patients with axSpA were identified (928 deliveries, 80 abortions, 13 ectopic pregnancies) and compared with 10 210 pregnancy outcomes in controls (9488 deliveries, 615 abortions, 147 ectopic pregnancies). Compared with controls, women with axSpA showed higher odds of elective caesarean section (aOR 1.52; 1.25 to 1.85).
Among women with axSpA, the risk of preterm birth was higher under non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) treatment (aOR 2.22; 1.09 to 4.52) than without any anti-inflammatory treatment. The risks of preterm birth (aOR 4.01; 1.93 to 8.34) and small-for-gestational-age (aOR 3.22; 1.34 to 7.73) were increased under NSAIDs treatment in combination with conventional synthetic disease-modifying anti-rheumatic drugs (DMARDs), steroids or analgesics. Non-significant increased risks of small-for-gestational-age (aOR 1.68; 0.43 to 6.57) and preterm birth (aOR 1.56; 0.51 to 4.83) were found under biological DMARDs.
Women with axSpA have significantly increased odds of caesarean section compared with matched controls. Risks of preterm birth and small-for-gestational-age vary by type of anti-inflammatory treatment
Wie gut sind Patienten mit entzündlich rheumatischen Erkrankungen gegen Masern geschützt?
Patienten mit entzündlich rheumatischen Erkrankungen haben aufgrund ihrer Autoimmunerkrankung, aber auch bedingt durch die immunsuppressive Medikation ein erhöhtes Infektrisiko. Obwohl Impfungen in der Primärprophylaxe von Infektionen bekanntermaßen effektiv sind, ist die Impfrate in Deutschland generell zu niedrig. Wegen des zuletzt zunehmenden, teils epidemieartigen Auftretens von Masern ist die Lebendimpfung gegen Masern in Deutschland seit Kurzem gesetzlich vorgeschrieben.
Wie viele Patienten mit entzündlich rheumatischen Erkrankungen sind aktuell ausreichend gegen Masern geschützt?
Patienten mit entzündlich rheumatischen Erkrankungen des Rheumazentrums Ruhrgebiet wurden zwischen Dezember 2017 und Oktober 2018 prospektiv und konsekutiv eingeschlossen. Dabei wurden Daten zu Erkrankung und Therapie auf Ebene von Substanzklassen sowie die Impf- und Infektanamnese erhoben. Alle Angaben zu Impfungen wurden im Impfpass kontrolliert. Antikörpertiter gegen Masern wurden mit ELISA bestimmt. Als Schwellenwert für einen ausreichenden Schutz gegen Masern wurden 150 mIU/ml festgelegt.
Von 975 Patienten konnten 540 (55,4 %) einen Impfausweis vorlegen. Bei 201 Patienten mit Ausweis (37,2 %) lagen dokumentierte Impfungen seit Geburt vor. Insgesamt hatten 45 von 267 nach 1970 geborene Patienten (16,9 %) einen suffizienten Impfschutz gegen Masern. Die anamnestischen Angaben zu einer Masernerkrankung in der Kindheit differenzierten nicht zwischen Patienten mit und ohne protektiven Masern-IgG-Antikörpern. Protektive Masern-IgG-Antikörper wurden bei 901 Patienten von 928 Patienten mit Messung der Masern-IgG-Antikörperspiegel (97,1 %) nachgewiesen. Die unterschiedlichen Wirkprinzipien der aktuellen immunsuppressiven Therapie hatten darauf keinen Einfluss.
Diese Daten zeigen, dass mindestens 2,9 % der Patienten keinen ausreichenden Schutz gegen Masern haben. Interessanterweise hatte die Mehrheit der nach 1970 geborenen Patienten protektive Antikörper trotz fehlenden Impfschutzes gegen Masern. Die Anstrengungen sowohl im primär- als auch im fachärztlichen Bereich sollten dringend verstärkt werden, um eine adäquate Infektionsprophylaxe bei besonders gefährdeten Patienten gewährleisten zu können.
Patients with inflammatory rheumatic diseases have an increased risk of infections due to the autoimmune disease but also due to the immunosuppressive medication. Although vaccinations are known to be effective in the primary prophylaxis of infections, the vaccination rate in Germany is generally too low. Due to the recently increasing, sometimes epidemic-like occurrence of measles, the administration of live vaccine against measles has recently become required by law.
How many patients with inflammatory rheumatic diseases are currently sufficiently protected against measles?
Between December 2017 and October 2018 patients with inflammatory rheumatic diseases at the Ruhrgebiet Rheumatism Center were prospectively and consecutively included. Data on the disease and treatment at the level of substance classes, patient history of vaccination and infections were collated. All information on vaccinations were controlled in the vaccination certificate. Antibodies against measles were determined using ELISA. The threshold for sufficient protection against measles was set at 150 mIU/ml.
Out of 975 patients 540 (55.4%) could present a vaccination certificate. In 201 patients with a certificate (37.2%) vaccination had been documented since birth. Overall, 45 out of 267 patients born after 1970 (16.9%) had sufficient protection against measles. The patient history of measles in childhood showed no differences between patients with and without protective measles IgG antibodies. Protective measles IgG antibodies were detected in 901 out of 928 patients with measurement of the measles IgG antibody level (97.1%). The different principles of action of the current immunosuppressive treatments had no influence on this.
These data show that at least 2.9% of the patients did not have sufficient protection against measles. Interestingly, the majority of patients born after 1970 had protective antibodies despite the lack of vaccination against measles. The efforts in primary and also in the specialist medical care should be urgently strengthened in order to be able to guarantee an adequate infection prophylaxis in particularly endangered patients
Entwicklung von Qualitätsstandards für Patient*innen mit axialer Spondyloarthritis zum Einsatz in Deutschland
Qualitätsstandards (QS) sind messbare Konstrukte, die helfen sollen, Versorgungslücken quantitativ zu erfassen, um langfristig die Versorgungsqualität zu verbessern. Die Assessment of SpondyloArthritis International Society (ASAS) hat kürzlich erstmals internationale QS für das Management von Patient*innen mit axialer Spondyloarthritis (axSpA) konsentiert und veröffentlicht. Die Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh) hat daraufhin beschlossen, diese Standards durch eine Gruppe von Expert*innen aus unterschiedlichen Versorgungsbereichen zu übersetzen, zu prüfen und ggf. zu übernehmen. Vor diesem Hintergrund wurden erstmals nationale QS für das Management von Patient*innen mit axSpA für Deutschland entwickelt. Hierbei wurde v. a. auf Machbarkeit und Praxisrelevanz geachtet. Letztlich wurden 9 QS definiert, mit denen die Qualität der Versorgung in Deutschland gemessen und verbessert werden kann bzw. soll.Quality standards (QS) are measurable constructs designed to quantify gaps in care and subsequently to improve quality of care. The Assessment of SpondyloArthritis International Society (ASAS) recently generated and published international QS for the management of patients with axial spondyloarthritis (axSpA) for the first time. The German Society of Rheumatology (DGRh) then decided to translate, review and possibly adopt these standards by a group of experts from different care settings. Against this background, national QS for the management of patients with axSpA for Germany were developed for the first time. The main focus was on feasibility and practical relevance. Ultimately, nine QS were defined with which the quality of care in Germany can and should be measured and improved
Different humoral but similar cellular responses of patients with autoimmune inflammatory rheumatic diseases under disease-modifying antirheumatic drugs after COVID-19 vaccination
The effect of different modes of immunosuppressive therapy in autoimmune inflammatory rheumatic diseases (AIRDs) remains unclear. We investigated the impact of immunosuppressive therapies on humoral and cellular responses after two-dose vaccination.
Patients with rheumatoid arthritis, axial spondyloarthritis or psoriatic arthritis treated with TNFi, IL-17i (biological disease-modifying antirheumatic drugs, b-DMARDs), Janus-kinase inhibitors (JAKi) (targeted synthetic, ts-DMARD) or methotrexate (MTX) (conventional synthetic DMARD, csDMARD) alone or in combination were included. Almost all patients received mRNA-based vaccine, four patients had a heterologous scheme. Neutralising capacity and levels of IgG against SARS-CoV-2 spike-protein were evaluated together with quantification of activation markers on T-cells and their production of key cytokines 4 weeks after first and second vaccination.
92 patients were included, median age 50 years, 50% female, 33.7% receiving TNFi, 26.1% IL-17i, 26.1% JAKi (all alone or in combination with MTX), 14.1% received MTX only. Although after first vaccination only 37.8% patients presented neutralising antibodies, the majority (94.5%) developed these after the second vaccination. Patients on IL17i developed the highest titres compared with the other modes of action. Co-administration of MTX led to lower, even if not significant, titres compared with b/tsDMARD monotherapy. Neutralising antibodies correlated well with IgG titres against SARS-CoV-2 spike-protein. T-cell immunity revealed similar frequencies of activated T-cells and cytokine profiles across therapies.
Even after insufficient seroconversion for neutralising antibodies and IgG against SARS-CoV-2 spike-protein in patients with AIRDs on different medications, a second vaccination covered almost all patients regardless of DMARDs therapy, with better outcomes in those on IL-17i. However, no difference of bDMARD/tsDMARD or csDMARD therapy was found on the cellular immune response