9 research outputs found

    Beteiligung spannungsabhängiger L-Typ-Calcium-Kanäle am speicherabhängigen Calcium-Einstrom In ARPE-19-Zellen: Einfluss von Bestrophin-1 Wildtyp und Mutanten

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    Mutationen im BEST1-Gen führen zu diversen hereditären retinalen Erkrankungen, wobei die bekannteste der namensgebende Morbus Best darstellt. Das Genprodukt Bestrophin-1 wird innerhalb des Auges nur im retinalen Pigmentepithel (RPE) exprimiert und fungiert dort als Calcium-abhängiger Chlorid-Kanal und als Regulator des intrazellulären Calcium-Signaling. Der genaue Mechanismus ist hierbei noch nicht geklärt. Zum einen ist bekannt, dass Bestrophin-1 strukturell und funktionell mit spannungsabhängigen L-Typ-Calcium-Kanälen (LTCC) interagiert, zum anderen beeinflusst es den speicherabhängigen Calcium-Einstrom (SOCE) im RPE. Ziel dieser Arbeit war es, den SOCE und die Beteiligung von LTCC am SOCE in ARPE-19-Zellen im Calcium-Imaging-Experiment zu untersuchen und in diesem Zusammenhang den Einfluss von Bestrophin-1 bzw. von Bestrophin-1-Mutanten zu beleuchten. Etwaige Unterschiede sollten zudem mit möglicherweise unterschiedlichem Protein-Trafficking der Mutanten korreliert werden. Durch LTCC-Blockade mittels Bay K 8644 konnte bei untransfizierten ARPE-19-Zellen eine Reduktion des SOCE um ca. 40% erzielt werden. Eine Transfektion mit Bestrophin-1 WT und Mutanten (T6P, R218C, F305S) veränderte weder den SOCE noch die Beteiligung von LTCC am SOCE. Sollte Morbus Best ein verändertes Calcium-Signaling zugrunde liegen, worauf viele Daten hinweisen, ist hierfür folglich ein anderer Mechanismus als eine durch Bestrophin-1-Mutation veränderte LTCC-Beteiligung am SOCE verantwortlich

    Makulopathie bei Sichelzellerkrankung

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    Hintergrund Die Sichelzellerkrankung (SZE) ist eine hereditäre Hämoglobinopathie, die durch rezidivierende vasookklusive Episoden zur Mikrozirkulationsstörung verschiedener Organsysteme mit teils letalem Ausgang führt. Bei der okulären Manifestation der SZE ist am bekanntesten die periphere Sichelzellretinopathie (SZR). Unabhängig davon kann es bereits früh im Krankheitsverlauf zur Sichelzellmakulopathie (SZM) kommen. Methoden Review der internationalen und deutschsprachigen Literatur zur okulären Beteiligung bei SZE mit Fokus auf die SZR und SZM sowie Überblick über aktuelle systemische Therapieansätze bei SZE anlässlich der Vorstellung zweier Patienten mit HbSS-SZE. Ergebnis und Schlussfolgerung Im Gegensatz zur SZR ist die SZM mit temporaler Verdünnung der inneren Netzhautschichten erst in den letzten 5 Jahren mit der Einführung von SD-OCT und OCTA vermehrt in die Literatur eingegangen. Unabhängig vom Vorliegen einer SZR kann es immerhin bei etwa der Hälfte der Patienten bereits früh im Krankheitsverlauf zu einer SZM kommen. Das Krankheitsbild wird auch in Deutschland durch den Fortschritt der systemischen Therapiemöglichkeiten und aufgrund von Migration präsenter werden. Durch Wissen um diese Komplikation der SZE kann eine frühzeitige Diagnosestellung erfolgen und unnötige Diagnostik vermieden werden

    Hyperreflective Material Boundary Remodeling in Neovascular Age-Related Macular Degeneration: A Post Hoc Analysis of the AVENUE Trial.

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    OBJECTIVE To describe the spatial and temporal characteristics of hyperreflective material (HRM) on spectral-domain optical coherence tomography (SD-OCT) in neovascular age-related macular degeneration (nAMD) during antiangiogenic treatment and explore associations with best-corrected visual acuity (BCVA) and macular atrophy (MA). DESIGN Retrospective regrading of SD-OCT-images from the multicenter randomized controlled AVENUE trial (NCT02484690, conducted August 2015-September 2017). PARTICIPANTS Treatment-naïve nAMD patients enrolled from 50 sites in the US. METHODS Retrospective regrading and secondary analysis. MAIN OUTCOME MEASURE SD-OCT images from 207 study eyes that fitted criteria for the present analysis were graded for HRM features, its evolution, and associated hypertransmission into choroid (HTC), a proxy for MA. The appearance of a well-defined hyperreflective inner boundary that separated persistent HRM from the neurosensory retina continuous with the adjacent retinal pigment epithelium layer was defined as HRM boundary remodeling (HRM-BR). Patterns of HRM composition/evolution were defined: 1) no subretinal HRM at baseline, 2) fully resolved, 3) persistent with complete HRM-BR, or 4) partial/absent HRM-BR. Associations of HRM patterns with BCVA and HTC were analyzed. Predictive factors for complete HRM-BR were explored. RESULTS Of 207 included eyes, subretinal HRM was present in 159 (76.8%) at baseline and persisted until month 9 in 118 (57.0%) eyes. Of these 118 eyes, 44.9% developed complete HRM-BR and had similar BCVA outcomes by month 9 compared with no/fully resolved subretinal HRM. Partial/absent HRM-BR had a strong negative association with BCVA outcome (-6.1 Early Treatment Diabetic Retinopathy Study letters; P = 0.016) and a higher frequency of intralesional HTC (69.2%) compared with eyes with complete HRM-BR (20.8%) at month 9. Older age (odds ratio [OR] 0.96; P = 0.054) and presence of intralesional HTC (OR 0.06; P = 0.010) at baseline were associated with lower odds of complete HRM-BR at month 9. CONCLUSIONS In nAMD eyes under antiangiogenic treatment, complete HRM-BR occurred frequently and was associated with better BCVA than when HRM-BR was only partial/absent

    Fibrosis in neovascular age-related macular degeneration: A review of definitions based on clinical imaging

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    Despite the success of antiangiogenic therapy in controlling exudation in neovascular age-related macular degeneration (nAMD), the involvement of the outer retina in fibrosis results in gradual vision loss over time. The development of drugs that prevent or ameliorate fibrosis in nAMD requires that it is accurately detected and quantified with reliable endpoints and identification of robust biomarkers. Achievement of such an aim is currently challenging due to the lack of a consensus definition of fibrosis in nAMD. As a first step towards the establishment of a clear definition of fibrosis, we provide an extensive overview of the imaging modalities and criteria used to characterize fibrosis in nAMD. We observed variety in the selection of individual and combinations of imaging modalities, and criteria for detection. We also observed heterogeneity in classification systems and severity scales for fibrosis. The most commonly used imaging modalities were color fundus photography (CFP), fluorescence angiography (FA) and optical coherence tomography (OCT). A multimodal approach was frequently utilized. Our review suggests that OCT offers a more detailed, objective and sensitive characterization than CFP/FA. Thus, we recommend it as a primary modality for fibrosis evaluation. This review provides a basis for future discussions to reach a consensus definition using standardized terms based on a detailed characterization of fibrosis, its presence and evolution, and taking into consideration impact on visual function. Achieving this goal is of paramount importance for the development of antifibrotic therapies

    Determinación de la actividad telomerasa (AT) y los niveles de la enzima superóxido dismutasa (SOD) y ácido úrico salival (AU) en lesiones potencialmente malignas y cáncer oral

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    INTRODUCCIÓN: La telomerasa es una enzima encargada de mantener la longitud de los telómeros. Se han hallado niveles elevados de la misma en tejidos tumorales y en lesiones premalignas. Su regulación es muy compleja. Las especies reactivas de oxígeno (ROS) participan en la regulación de esta enzima. El rol de ROS en la iniciación, promoción y progresión del CB y el efecto protector de las sustancias antioxidantes, ha estado sujeto a mucha especulación en el pasado reciente. OBJETIVO: Determinar la AT en muestras de tejido de CB y DPM. Determinar niveles de MDA tisular y salival (como marcador de lipoperoxidación tisular) y de SOD (tisular) Y AU (salival) como indicadores de actividad antioxidante en DPM y CB.PACIENTES Y MÉTODO: Se incluyeron pacientes mayores de 18 años con diagnóstico clínico e histopatológico de: leucoplasias homogéneas, liquen plano, lesiones liquenoides y carcinoma a células escamosas. Se completó la historia clínica, se recolectó saliva basal y se realizó biopsia. Se determinaron los niveles de AT (por medio de TRAP- PCR). Los niveles de MDA (tisular y salival), de SOD (tisular) y AU (salival) se midieron mediante la utilización de métodos bioquímicos colorimétricos. Se realizó micológico directo y cultivo y se estudió el virus del papiloma humano (VPH) por PCR. Los resultados se analizaron estadísticamente con el Test ?T? de Student y las asociaciones y su intensidad mediante el ƛ2y el OR.RESULTADOS: Se incluyeron 53 pacientes el 60% eran de sexo femenino, con un rango etario de 18 a 82 años. El 32% eran fumadores, el 43 % bebía alcohol. Se evidenció AT positiva en el 43% de las muestras de tejido biopsiado. Se obtuvieron niveles elevados de SOD (2,53 +/- 0,15). El AU salival no presentó diferencias significativas. Se evidenció un incremento notable del MDA salival (942 uM/ml +/-146,3) y tisular (7,66 uM/mg +/-0,99) en DPM y CB. La detección de AT, indetectable en tejidos sanos maduros, da cuenta de importantes cambios en tejido analizado. Los niveles marcadores de stress oxidativo y antioxidantes salivales constituirían un factor de importancia a considerar, en el desarrollo y progresión de los DPM y del CB.http://saio.org.ar/new/descargas/Libro_LI_Reunion_Cientifica_Anual.pdfFil: Bachmeier, Evelin. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología. Cátedra de Estomatología A; Argentina.Fil: Belardinelli, Paola Alejandra. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología. Cátedra de Estomatología B; Argentina.Fil: Cuffini, Cecilia Gabriela . Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Médicas; Argentina.Fil: Cuffini, Cecilia Gabriela . Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Instituto de Virología Dr. José María Vanella; Argentina.Fil: Mosmann, Jessica Paola. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Instituto de Virología Dr. José María Vanella; ArgentinaFil: Barembaum, Silvina Ruth. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología. Cátedra Introducción a la Física y Química Biológica B; Argentina.Fil: Azcurra, Ana Isabel. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología. Cátedra de Biología Celular B; Argentina.Fil: Linares, Jorge Alberto. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología. Cátedra de Fisiología; Argentina.Fil: López de Blanc, Silvia. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología. Cátedra de Estomatología B; Argentina.Fil: López de Blanc, Silvia. Hospital Rawson. Servicio de Estomatología. Consultorio de Odontología; Argentina.Odontología, Medicina y Cirugía Ora

    Intraretinal hyper-reflective foci are almost universally present and co-localize with intraretinal fluid in diabetic macular edema

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    Purpose: In diabetic macular edema (DME), hyper-reflective foci (HRF) has been linked to disease severity and progression. Using an automated approach, we aimed to investigate the baseline distribution of HRF in DME and their co-localization with cystoid intraretinal fluid (IRF).Methods: Baseline spectral-domain optical coherence tomography (SD-OCT) volume scans (N = 1527) from phase III clinical trials YOSEMITE (NCT03622580) and RHINE (NCT03622593) were segmented using a deep-learning–based algorithm (developed using B-scans from BOULEVARD NCT02699450) to detect HRF. The HRF count and volume were assessed. HRF distributions were analyzed in relation to best-corrected visual acuity (BCVA), central subfield thickness (CST), and IRF volume in quartiles, and Diabetic Retinopathy Severity Scores (DRSS) in groups. Co-localization of HRF with IRF was calculated in the central 3-mm diameter using the en face projection.Results: HRF were present in most patients (up to 99.7%). Median (interquartile range [IQR]) HRF volume within the 3-mm diameter Early Treatment Diabetic Retinopathy Study ring was 1964.3 (3325.2) pL, and median count was 64.0 (IQR = 96.0). Median HRF volumes were greater with decreasing BCVA (nominal P = 0.0109), and increasing CST (nominal P < 0.0001), IRF (nominal P < 0.0001), and DRSS up to very severe nonproliferative diabetic retinopathy (nominal P < 0.0001). HRF co-localized with IRF in the en face projection.Conclusions: Using automated HRF segmentation of full SD-OCT volumes, we observed that HRF are a ubiquitous feature in DME and exhibit relationships with BCVA, CST, IRF, and DRSS, supporting a potential link to disease severity. The spatial distribution of HRF closely followed that of IRF
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