Facultas eJournals
Not a member yet
1200 research outputs found
Sort by
Störungen durch Konsum von Alkohol aus personzentrierter Sicht
Für das personzentrierte Verständnis der Alkoholkonsumstörungen ist das Erleben von inneren Widersprüchen zwischen Selbstbild und Erfahrung von zentraler Bedeutung. Diese Widersprüche bezeichnete Rogers als Inkongruenzen. Das Motivational Interviewing, eine von ihren Wurzeln her suchtspezifische Anwendung und Weiterentwicklung personzentrierter Prinzipien, spricht von Diskrepanzen.Dabei ist es sinnvoll, zwischen zwei Gruppen von Inkongruenzquellen zu unterscheiden: Belastungen und Traumata, die in den Alkoholkonsum hineinführen (primäre Inkongruenzen) und Inkongruenzquellen in Form von körperlichen und psychosozialen Folgen (sekundäre Inkongruenzen).Beim Motivational Interviewing steht die Auseinandersetzung mit sekundären Inkongruenzen, d. h. die Auseinandersetzung mit den Folgen des Trinkens, im Vordergrund der Therapie. Bei längeren Therapien wird die Auseinandersetzung mit früheren Belastungen und Traumata (primäre Inkongruenzquellen) zunehmend bedeutsam.Für personzentriert beratende und behandelnde Personen aller Berufsgruppen stellt sich vor allem die Frage: Wie ist es möglich, während des gesamten Beratungs- und Therapieprozesses empathisch, akzeptierend und kongruent gegenüber Menschen mit schweren Alkoholkonsumstörungen zu sein und zu bleiben?In order to comprehend alcohol use disorders from a person-centered perspective, it is important to recognize the internalized contradictions experienced by individuals between their self-image and their experience. Rogers termed these contradictions “incongruences”, while Motivational Interviewing, a personcentered method of facilitating change, employs the term “discrepancies”.A useful distinction can be made between two groups of sources of incongruence: The first category comprises stress and trauma that lead to drinking (primary incongruences). The second category consists of sources of incongruence in the form of physical and psychosocial consequences of drinking (secondary incongruences).In Motivational Interviewing, the therapeutic focus addresses secondary incongruences, that means the consequences of alcohol use. In extended person-centered interventions, addressing stress and trauma (primary sources of incongruence) assumes greater significance.For counsellors and therapists of all professions, the fundamental question is: How empathy, acceptance, and congruence can be achieved with individuals grappling with severe alcohol use disorder and can be sustained throughout the therapeutic process
Do Translators Dream of Electric Brains?
Conceptual Metaphor Theory suggests that human thought is largely metaphorical, mapping concrete experiences onto abstract concepts. Translating is often understood through metaphors like translating is building bridges, which shape how it is approached but fail to capture its full complexity. Similarly, the metaphor the brain is a computer oversimplifies human cognition, ignoring its dynamic, adaptable, and context-dependent nature. Artificial neural networks, though loosely inspired by biological systems, rely on statistical patterns rather than genuine understanding. Large Language Models (LLMs) excel in producing fluent drafts but struggle with nuanced, context-dependent tasks. Misconceptions about AI capabilities often stem from oversimplified metaphors, fostering unrealistic expectations of replacing humans. Historical cycles of over-hyped machine translation breakthroughs highlight the persistence of such misconceptions. LLMs largely renew existing technologies rather than transforming the market. While theyenhance translation workflows, they also increase reliance on the less rewarding post-editing work. Techno hype is also leading to declining translator enrollment and the closure of academic programs, even as market projections suggest strong growth. Despite these challenges, humans remain essential for managing ambiguity, integrating context, and making ethical decisions. Progress in multilectal communication and in AI would benefit from abandoning simplistic, binary views of humans versus machines
Personenzentrierte Haltung im Rahmen der psychiatrischen Begutachtung?
Können Fachärztinnen und Fachärzte, die sich dem personenzentrierten Ansatz verpflichtet fühlen und in ihrem therapeutischen Alltag gewohnt sind, empathisch zu reagieren, im Kontext der Erstattung von Gutachten personenzentriert bleiben, obwohl sie in der Rolle von Sachverständigen als „Gehilfen des Gerichts“ ihren Probandinnen und Probanden unparteiisch, neutral und unvoreingenommen gegenüber treten sollen? Nach einem kurzen Überblick über typische Fragestellungen und methodische Standards psychiatrischer Gutachten wird der Ablauf einer Begutachtung von der Vorbereitung über die Exploration und Befunderhebung bis zur Symptomvalidierung und zum Abfassen der Beurteilung skizziert. Dabei wird deutlich, dass ein personenzentrierter Gesprächsstil für die Informationsgewinnung durchaus hilfreich sein kann. Jederzeit transparent zu bleiben, ist hingegen meist nicht möglich; in der Regel kann Transparenz teilweise am Ende der Exploration und vollständig erst im schriftlichen Gutachten hergestellt werden. Anders als Therapeutinnen und Therapeuten sind sachverständige Personen gehalten, ihren Probandinnen und Probanden mit einer prinzipiell skeptischen Haltung zu begegnen und alle Angaben mit Informationen aus anderen Quellen abzugleichen und abschließend zu bewerten. Dies ist der nicht wertenden personenzentrierten Haltung wesensfremd.Can psychiatrists who feel committed to the person-centered approach and are used to reacting empathetically in their everyday therapeutic practice remain person-centered in the context of providing expert opinions, even though they are supposed to be impartial, neutral and unbiased in their role as “assistants to the court”? After a brief overview of typical questions and methodological standards of psychiatric expert opinions, the course of an appraisal is outlined, from preparation, exploration and assessment of findings to symptom validation and conclusions. It becomes clear that a person-centered style of conversation can be very helpful in obtaining information. However, it is usually not possible to remain transparent at all times; as a rule, transparency can only be established partially at the end of the exploration and completely in the written assessment. Unlike therapists, experts are required to approach their subjects with a fundamentally skeptical attitude, to compare the subject´s narrative with information from other sources and to make a final evaluation. This is alien to the non-judgmental, person-centered approach
The Model of Automated Knowledge Communication – Developing Specialized Communication Studies: An Outline
The Model of Automated Knowledge Communication outlined in this article aims to broaden the scope of current conceptualizations of specialized communication to account for self-adapting, AI-/LLM-based machines. These machines are presently changing the practice of multilingual specialized communication in fundamental ways – hence necessitating research to adapt. The model facilitates the development of specialized communication studies specifically by integrating, firstly, new approaches toward concepts of expert knowledge and, secondly, the involvement of sophisticated machines able to act increasingly autonomously. In order to conceptually account for the latter, the model extends the discourse of specialized communication to approaches of cybernetics, technical sociology, and media sociology. The paper starts with an overview of the objects of research the model can be applied to
Personzentrierte Psychotherapie und Pharmakotherapie einer Patientin mit einer schweren unipolaren Depression: Eine Kasuistik
Diese Kasuistik beschreibt die Diagnosestellung und die personzentrierte Psycho- und Pharmakotherapie einer Patientin mit einer schweren, chronisch verlaufenden unipolaren Depression.Bemerkenswert in Bezug auf Entstehung und Verlauf waren auf der einen Seite die geringe Ausprägung der situativen und biografischen Risikofaktoren und auf der anderen Seite die hohe genetische Vulnerabilität. Mehrere Familienangehörige litten an unipolaren Depressionen, zwei von ihnen beendeten ihr Leben durch Suizid, einer dieser Suizide fand während der Behandlung der Patientin statt.Die Depression erforderte eine komplexe Behandlung mit Psychopharmaka, bei der neben der Beachtung der Leitlinien die Einbeziehung der Patientin nach dem Prinzip der partizipativen Entscheidungsfindung eine entscheidende Rolle spielte. Im Mittelpunkt der ebenfalls komplexen personzentrierten Psychotherapie stand die Bewältigung der Krankheitssymptome. Vor allem betraf dies den Umgang mit dem langen und wechselhaften Verlauf, die immer wieder auftretenden Suizidgedanken sowie die Auseinandersetzung mit den depressiven Störungen und Suizidhandlungen in der Familie.Person-centered psychotherapy and pharmacotherapy of a patient with severe unipolar depression: A case reportThis case report delineates the diagnosis and person-centered psychotherapy and pharmacotherapy of a patient suffering from severe chronic unipolar depression.A noteworthy observation regarding the progression and course of the illness is the low level of situational and biographical risk factors, while genetic risk factors were found to be substantial. It is important to note that several family members had previously suffered from unipolar depression, and that two of them had taken their own lives, one of them during the patient’s treatment.
The depression required a multifaceted treatment approach involving psychotropic medication in accordance with established guidelines, complemented by shared decision-making processes with the patient. The equally complex psychotherapy focused on coping with the symptoms of depression, including the long and changing course and the recurrent suicidal thoughts, as well as the cases of unipolar depression and suicide in the family
Ein theoretischer Ansatz zur Empathie
Dieser Artikel basiert auf unserer Arbeit mit schwer psychisch beeinträchtigten Patient:innen und auf Forschungsergebnissen der Entwicklungspsychologie und -psychopathologie, er versucht unser Verständnis von Empathie als zentrales Konzept der Entwicklungspsychologie, der Entwicklungspathologie, der Ätiologie von Störungen und der Psychotherapie zu erweitern. Defizite und Verschlechterungsprozesse in der frühen Entwicklung von Empathie werden als entscheidend für die Entstehung von schweren Störungen betrachtet. Die therapeutische Empathie wird als ein prosozialer emotionaler Bezugsrahmen für die Wahrnehmung und das Verständnis des Erlebens des/der Klient:in/Patient:in definiert. Die therapeutische Empathie zielt auf ein komplexes Verstehen der relevanten Prozesse ab, die eine Veränderung ermöglichen.Schwere Störungen/psychotische Prozesse werden als Prototyp für einen tieferen und spezifischeren Ansatzes zum Verstehen von Klient:innen/Patient:innen veranschaulicht. Es wird davon ausgegangen, dass für Menschen mit unterschiedlichen Leidensformen ein ähnlicher Ansatz für die Entwicklung eines störungsspezifischen empathisches Verständnisses hilfreich sein könnte, da wir mit dem derzeitigen Stand der Theorie, Forschung und Psychotherapiepraxis kaum zufrieden sein können.A Theoretical Approach to EmpathyThis article, based on our work with severely disturbed patients and on research findings in developmental psychology/psychopathology, tries to enlarge our understanding of empathy as a core concept in developmental psychology, developmental pathology, aetiology of disorders and psychotherapy. Deficits and deteriorating processes in early empathy development are considered to be decisive for the onset of severe disorders. Therapeutic empathy is defined as a pro-social emotional frame of reference for the awareness and the understanding of the client’s/patient’s experience. Therapeutic empathy aims at a complex understanding of processes that are relevant for change to occur.Severe disorders/psychotic processes are exemplified as a prototype for a deeper and more specific approach of understanding clients/patients. It is assumed that for people suffering in different ways a similar approach of working out a disorder-specific empathic understanding might be helpful, because we can hardly be satisfied with the state of the art in theory, research and psychotherapeutic practice