155 research outputs found
Chirurgische Eingriffe am Vormagen des Rindes
Die Ruminotomie hat etwas zu Unrecht in den Status einer Operation, die nur in Sonderfällen durchgeführt werden sollte, erhalten (15). Mit der Etablierung der Ultraschalluntersuchung (11) haben sich die diagnostischen Möglichkeiten bei Vormagenerkrankungen deutlich verbessert. Durch sie konnte auch nachgewiesen werden, dass sich Adhäsionen nach der Entfernung eines stechenden Fremdkörpers bei der Mehrzahl der betroffenen Patienten im Verlauf von mehreren Monaten wieder zurückbilden und die Haubenfunktion sich normalisieren kann (23). Abszesse im Haubenbereich, die zu Tympanien und Störungen des Ingestatransports führen, können mit beachtlicher Erfolgsquote in die Haube oder perkutan drainiert werden (7, 21). In der Praxis gibt es zudem zahlreiche Indikationen, vor allem die Tympanie bei Kalb und Jungrind, bei denen eine temporäre Pansenfistel die Heilung ermöglicht oder fördert (24, 29, 35). In der folgenden Übersicht sollen die Operationstechniken in Erinnerung gerufen, durch Fallbeispiele illustriert und praktisch relevante Aspekte hervorgehoben werden
Uroperitoneum in cattle: Ultrasonographic findings, diagnosis and treatment
This review describes causes, clinical signs, metabolic changes in serum and peritoneal fluid, diagnosis and treatment of uroperitoneum. Rupture of the bladder or urachus is the most common cause of uroperitoneum. The main clinical sign is a pear-shaped enlargement of the abdomen accompanied by gradual deterioration in demeanour and appetite. Ultrasonography shows massive accumulation of anechoic abdominal fluid and organs suspended in the fluid. Bladder defects may be seen cystoscopically and the proximal part of a persistent urachus can be explored endoscopically. Abdominocentesis yields light yellow fluid. A peritoneal-to-serum creatinine concentration ratio of 2 or greater is diagnostic of uroperitoneum. Treatment consists of surgical repair of the defect
Tail amputation for treatment of osteomyelitis of the first and second coccygeal vertebrae in a cow
Diseases of the tail are common in cattle (3, 4). Infection or necrosis of the tail tip, injury of the coccygeal vertebrae resulting in tail paralysis (8, 12) as well as fracture or luxation of the coccygeal vertebrae(6) are some of the most common disorders. Congenital defects, diskospondylitis and tumours of the tail occur occasionally (5, 8). Tail fractures or luxations are usually the result of trauma, such as falls, excessive traction on the tail when moving a downer cow, excessive traction on a calf during assisted delivery, and mounting by other cows or heavy bulls (3, 13). Clinical signs depend on the severity of nerve damage and the location of the fracture. Fractures involving the second (S2), third and fourth sacral (S3 and S4) segments may affect the pudendal nerve, pelvic nerves and the tail nerve resulting in paralysis of the urinary bladder, anus and tail. Tail paralysis without other neurological deficits indicates damage to the coccygeal nerve (7). Diseases of the tail may be treated conservatively or by amputation cranial to the affected area. Tail amputation in cattle is a very controversial subject because in some countries, it is carried out prophylactically for management reasons without any medical indication (1, 9, 11). Prophylactic tail amputation is done 7–8 cm below the vulva in calves and 5–6 cm below the vulva in heifers and mature cows. The present case report describes complete amputation of the tail at the level of the sacrum in a cow with osteomye - litis of the first (C1) and second coccygeal (C2) vertebrae
Behandlung der eitrigen Klauengelenkentzündung beim Rind durch Gelenkresektion
Die eitrige Arthritis des distalen Interphalangealgelenkes
ist eine relativ häufige, schwerwiegende Erkrankung der
Rinderklaue. In vielen Fällen gelingt es, eine Amputation
zu vermeiden und die Zehe durch Resektion des Gelenkes
funktionstüchtig zu erhalten. Es wird über die Operationstechnik
und über die Ergebnisse nach Gelenkresektion bei
281 Rindern verschiedenen Alters berichtet. Von diesen
konnten 71 Tiere über Zeiträume zwischen drei Monaten
und sechs Jahren postoperativ klinisch und röntgenologisch
nachuntersucht werden. Der knöcherne Durchbau
erfolgte zwischen dem 7. und 12. Monat nach der Operat
i o n ; bei 41 Tieren (£58%) wurde eine vollständige
Ankylosierung festgestellt. Von den 71 nachuntersuchten
Rindern waren 59 Tiere (= 83%) an der operierten Gliedmaße
beschwerdefrei. Die operierte Klaue unterstützte
die Partnerklaue bei der Tragefunktion. Haltung auf Spaltenboden
oder Weidegang waren weiterhin möglich. Im
Vergleich zur Klauenamputation ist die postoperative
Nutzungsdauer länger
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