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Untersuchungen zur Antikörperprävalenz von Influenza A und B bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland mittels differenter Enzyme-linked Immunosorbent Assays
Die Influenza, insbesondere durch Viren des Typs A, gilt als eine der größten Bedrohungen der öffentlichen Gesundheit mit jährlich über einer Milliarde Infizierten weltweit. Ein besonders hohes Risiko für schwere Krankheitsverläufe besteht bei älteren Personen über 60 Jahren, Personen mit chronischen Erkrankungen sowie bei Kindern und Jugendlichen. Letztere weisen die höchsten Infektionsraten während Epidemien auf und gelten somit als Hauptüberträger der Influenza. Die Influenzaschutzimpfung stellt aktuell die wirksamste prophylaktische Maßnahme gegen die Influenza dar. Eine allgemeine Schutzimpfung für Kinder und Jugendliche wird in Deutschland nicht empfohlen. Ziel der Arbeit war die Ermittlung der Prävalenz Influenzavirus A (IVA)- und Influenzavirus B (IVB)-spezifischer, subtypenunabhängiger Immunglobulin G (IgG)-Antikörper bei Kindern und Jugendlichen im Alter von 0 bis 17 Jahren in Deutschland mittels kommerziell vertriebener Enzyme-linked Immunosorbent Assays (ELISA) der Firmen NovaTec, Euroimmun und IBL. Die Studiengruppe setzte sich aus 1.665 Serumroben von 8 Kinderkliniken und einem diagnostischem Zentrum zusammen. Als Kontroll- bzw. Vergleichsgruppe dienten 400 Blutspender aus Hannover und Münster im Alter von 18 bis 65 Jahren. Ausgangspunkt war die qualitative und semiquantitative Bestimmung virusspezifischer IgG-Antikörper. Dabei sollte aufgezeigt werden, inwieweit sich die Assays zur Seroprävalenzbestimmung eignen und wie stark die einzelnen Tests miteinander korrelieren. Darüber hinaus war die Seroprävalenz in Abhängigkeit von der Herkunft der Kinder bzw. Jugendlichen und deren Impfstatus zu ermitteln. Auch Vergleiche von Antikörperprävalenz und Antikörperkonzentration zwischen den Alters- und Geschlechtsgruppen der Studiengruppe sowie zwischen Studien- und Kontrollgruppe sollten vorgenommen werden. Im Ergebnis konnten für die einzelnen IVA-IgG-ELISAs Gesamtseroprävalenzen der Studien- und Kontrollgruppe ermittelt werden, die deutliche Unterschiede im Vergleich zeigten: Euroimmun 61,8%, NovaTec 70,3% und IBL 89,3%. Die IVB-IgG-ELISAs wiesen hinsichtlich der Gesamtseroprävalenz sogar noch deutlich größere Diskrepanzen auf: NovaTec 10,0%, IBL 42,5% und Euroimmun 56,9%. Diese Unterschiede bestanden ebenso bei den mittleren Antikörperkonzentrationen von Studien- und Kontrollgruppe: NovaTec 17,58 NTU/ml, Euroimmun 59,83 RE/ml und IBL 62,07 U/ml für IVA; NovaTec 4,73 NTU/ml, IBL 18,41 U/ml und Euroimmun 67,70 RE/ml für IVB. Für alle eingesetzten ELISAs waren die Seroprävalenzen bei Geimpften signifikant höher als bei Ungeimpften (p<0.05). Im Vergleich der einzelnen IVA- bzw. IVB-IgG-ELISAs untereinander mittels Kappa-Test ergaben sich nur geringe Korrelationen (kappa ≤ 0.4). Lediglich für die IVB-IgG-ELISAs von Euroimmun und IBL war eine gute Übereinstimmung festzustellen (kappa=0.716). Aufgrund von Analysen zur Sensitivität und Kreuzreaktivität sowie von Literaturvergleichen wurden zur Dokumentation der IVA-Seroprävalenz der ELISA von IBL und für die IVB-Seroprävalenz der ELISA von Euroimmun verwendet. Die Seroprävalenz der Influenza A betrug 87,6% innerhalb der Studiengruppe der Kinder und Jugendlichen und 96,3% bei der Erwachsenen-Kontrollgruppe. In der Studiengruppe stieg die Seroprävalenz signifikant mit dem Alter an. Kinder im Alter von 0-6 Jahren hatten eine signifikant niedrigere und Kinder im Alter von 13-14 Jahren eine signifikant höhere Seroprävalenz als die erwachsenen Kontrollen. Die mittlere Antikörperkonzentration lag in der Studiengruppe bei 59,95 U/ml, in der Kontrollgruppe bei 72,02 U/ml. Die Konzentration stieg signifikant bis zum Alter von 17 Jahren. Die mittlere Antikörperkonzentration war bei 0- bis 6-Jährigen signifikant niedriger und bei 11- bis 17-Jährigen signifikant höher als in der Kontrollgruppe. Die Seroprävalenz für Influenza B betrug 47% innerhalb der Studiengruppe und 98% bei den Kontrollprobanden. Sowohl in der Studien- als auch der Kontrollgruppe stieg die Seroprävalenz signifikant mit dem Alter. Die Seroprävalenz war bei Kindern und Jugendlichen aller Altersgruppen signifikant niedriger als in der Gesamtpopulation der erwachsenen Kontrollen. Es wurden auch deutliche regionale Differenzen bezüglich der IVB-Seroprävalenz festgestellt. Die mittlere Antikörperkonzentration lag in der Studiengruppe bei 54,67 RE/ml, in der Kontrollgruppe bei 119,31 RE/ml. Die Konzentration stieg signifikant bis zum Alter von 17 Jahren und war in der Studiengruppe signifikant niedriger als in der Kontrollgruppe (p<0.001). Schlussfolgernd lässt sich festhalten, dass der Einsatz von ELISAs für die Detektion subtypenunabhängiger IVA-/IVB-spezifischer IgG-Antikörper eine sensitive und kostengünstige Methode darstellt, die für große Seroprävalenzstudien geeignet ist. Allerdings zeigen kommerziell vertriebene IVA- und IVB-IgG-ELISAs große Differenzen hinsichtlich ihrer Sensitivität. Aus diesem Grunde sollten diese Teste vor ihrem Einsatz evaluiert werden. Die ermittelten Influenza-Seroprävalenzen ermöglichen Schlussfolgerungen für die Durchführung der Influenzaschutzimpfung im Kindesalter
The Orphan Adhesion-GPCR GPR126 Is Required for Embryonic Development in the Mouse
Adhesion-GPCRs provide essential cell-cell and cell-matrix interactions in development, and have been implicated in inherited human diseases like Usher Syndrome and bilateral frontoparietal polymicrogyria. They are the second largest subfamily of seven-transmembrane spanning proteins in vertebrates, but the function of most of these receptors is still not understood. The orphan Adhesion-GPCR GPR126 has recently been shown to play an essential role in the myelination of peripheral nerves in zebrafish. In parallel, whole-genome association studies have implicated variation at the GPR126 locus as a determinant of body height in the human population. The physiological function of GPR126 in mammals is still unknown. We describe a targeted mutation of GPR126 in the mouse, and show that GPR126 is required for embryonic viability and cardiovascular development
Adhesion Class GPCRs in GtoPdb v.2023.1
Adhesion GPCRs are structurally identified on the basis of a large extracellular region, similar to the Class B GPCR, but which is linked to the 7TM region by a GPCR autoproteolysis-inducing (GAIN) domain [10] containing a GPCR proteolysis site (GPS). The N-terminal extracellular region often shares structural homology with adhesive domains (e.g. cadherins, immunolobulin, lectins) facilitating inter- and matricellular interactions and leading to the term adhesion GPCR [104, 418]. Several receptors have been suggested to function as mechanosensors [320, 288, 396, 38]. Cryo-EM structures of the 7-transmembrane domain of several adhesion GPCRs have been determined recently [292, 21, 403, 212, 300, 302, 431, 293]. The nomenclature of these receptors was revised in 2015 as recommended by NC-IUPHAR and the Adhesion GPCR Consortium [125]
Adhesion Class GPCRs (version 2019.4) in the IUPHAR/BPS Guide to Pharmacology Database
Adhesion GPCRs are structurally identified on the basis of a large extracellular region, similar to the Class B GPCR, but which is linked to the 7TM region by a GPCR autoproteolysis-inducing (GAIN) domain [8] containing a GPCR proteolytic site. The N-terminus often shares structural homology with adhesive domains (e.g. cadherins, immunolobulin, lectins) facilitating inter- and matricellular interactions and leading to the term adhesion GPCR [82, 332]. Several receptors have been suggested to function as mechanosensors [254, 234, 315, 32]. The nomenclature of these receptors was revised in 2015 as recommended by NC-IUPHAR and the Adhesion GPCR Consortium [100]
Adhesion Class GPCRs in GtoPdb v.2021.3
Adhesion GPCRs are structurally identified on the basis of a large extracellular region, similar to the Class B GPCR, but which is linked to the 7TM region by a GPCR autoproteolysis-inducing (GAIN) domain [9] containing a GPCR proteolytic site. The N-terminus often shares structural homology with adhesive domains (e.g. cadherins, immunolobulin, lectins) facilitating inter- and matricellular interactions and leading to the term adhesion GPCR [101, 403]. Several receptors have been suggested to function as mechanosensors [309, 280, 383, 35]. The nomenclature of these receptors was revised in 2015 as recommended by NC-IUPHAR and the Adhesion GPCR Consortium [122]
THE CONCISE GUIDE TO PHARMACOLOGY 2021/22: G protein-coupled receptors
The Concise Guide to PHARMACOLOGY 2021/22 is the fifth in this series of biennial publications. The Concise Guide provides concise overviews, mostly in tabular format, of the key properties of nearly 1900 human drug targets with an emphasis on selective pharmacology (where available), plus links to the open access knowledgebase source of drug targets and their ligands (www.guidetopharmacology.org), which provides more detailed views of target and ligand properties. Although the Concise Guide constitutes over 500 pages, the material presented is substantially reduced compared to information and links presented on the website. It provides a permanent, citable, point-in-time record that will survive database updates. The full contents of this section can be found at http://onlinelibrary.wiley.com/doi/bph.15538. G protein-coupled receptors are one of the six major pharmacological targets into which the Guide is divided, with the others being: ion channels, nuclear hormone receptors, catalytic receptors, enzymes and transporters. These are presented with nomenclature guidance and summary information on the best available pharmacological tools, alongside key references and suggestions for further reading. The landscape format of the Concise Guide is designed to facilitate comparison of related targets from material contemporary to mid-2021, and supersedes data presented in the 2019/20, 2017/18, 2015/16 and 2013/14 Concise Guides and previous Guides to Receptors and Channels. It is produced in close conjunction with the Nomenclature and Standards Committee of the International Union of Basic and Clinical Pharmacology (NC-IUPHAR), therefore, providing official IUPHAR classification and nomenclature for human drug targets, where appropriate
THE CONCISE GUIDE TO PHARMACOLOGY 2021/22: G protein-coupled receptors.
The Concise Guide to PHARMACOLOGY 2021/22 is the fifth in this series of biennial publications. The Concise Guide provides concise overviews, mostly in tabular format, of the key properties of nearly 1900 human drug targets with an emphasis on selective pharmacology (where available), plus links to the open access knowledgebase source of drug targets and their ligands (www.guidetopharmacology.org), which provides more detailed views of target and ligand properties. Although the Concise Guide constitutes over 500 pages, the material presented is substantially reduced compared to information and links presented on the website. It provides a permanent, citable, point-in-time record that will survive database updates. The full contents of this section can be found at http://onlinelibrary.wiley.com/doi/bph.15538. G protein-coupled receptors are one of the six major pharmacological targets into which the Guide is divided, with the others being: ion channels, nuclear hormone receptors, catalytic receptors, enzymes and transporters. These are presented with nomenclature guidance and summary information on the best available pharmacological tools, alongside key references and suggestions for further reading. The landscape format of the Concise Guide is designed to facilitate comparison of related targets from material contemporary to mid-2021, and supersedes data presented in the 2019/20, 2017/18, 2015/16 and 2013/14 Concise Guides and previous Guides to Receptors and Channels. It is produced in close conjunction with the Nomenclature and Standards Committee of the International Union of Basic and Clinical Pharmacology (NC-IUPHAR), therefore, providing official IUPHAR classification and nomenclature for human drug targets, where appropriate
The Concise Guide to PHARMACOLOGY 2023/24: G protein-coupled receptors.
peer reviewedThe Concise Guide to PHARMACOLOGY 2023/24 is the sixth in this series of biennial publications. The Concise Guide provides concise overviews, mostly in tabular format, of the key properties of approximately 1800 drug targets, and about 6000 interactions with about 3900 ligands. There is an emphasis on selective pharmacology (where available), plus links to the open access knowledgebase source of drug targets and their ligands (https://www.guidetopharmacology.org), which provides more detailed views of target and ligand properties. Although the Concise Guide constitutes almost 500 pages, the material presented is substantially reduced compared to information and links presented on the website. It provides a permanent, citable, point-in-time record that will survive database updates. The full contents of this section can be found at http://onlinelibrary.wiley.com/doi/bph.16177. G protein-coupled receptors are one of the six major pharmacological targets into which the Guide is divided, with the others being: ion channels, nuclear hormone receptors, catalytic receptors, enzymes and transporters. These are presented with nomenclature guidance and summary information on the best available pharmacological tools, alongside key references and suggestions for further reading. The landscape format of the Concise Guide is designed to facilitate comparison of related targets from material contemporary to mid-2023, and supersedes data presented in the 2021/22, 2019/20, 2017/18, 2015/16 and 2013/14 Concise Guides and previous Guides to Receptors and Channels. It is produced in close conjunction with the Nomenclature and Standards Committee of the International Union of Basic and Clinical Pharmacology (NC-IUPHAR), therefore, providing official IUPHAR classification and nomenclature for human drug targets, where appropriate
Adhesion GPCRs in glioblastoma revisited
Glioblastoma is a devastating brain malignancy that has remained intractable to modern cancer treatments. Ravn-Boess et al.1 have discovered that the adhesion G protein-coupled receptor CD97/ADGRE5 contributes to glioblastogenesis and makes for an excellent molecular surface marker flagging the tumor cells