3 research outputs found

    unreinforced masonry buildings

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    A recent earthquake of M=4.9 occurred on 29 October 2007 in C, ameli, Denizli, which is located in a seismically active region at southwest Anatolia, Turkey. It has caused extensive damages at unreinforced masonry buildings like many other cases observed in Turkey during other previous earthquakes. Most of the damaged structures were non-engineered, seismically deficient, unreinforced masonry buildings. This paper presents a site survey of these damaged buildings. In addition to typical masonry damages, some infrequent, event-specific damages were also observed. Reasons for the relatively wide spread damages considering the magnitude of the event are discussed in the paper

    Erlernen der chirurgischen Knoten- und Nahttechnik - Effekte verschiedener Trainingsformen in einer kontrolliert-randomisierten Studie mit Studierenden der Zahnmedizin

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    Objective: The acquisition of surgical skills requires motor learning. A special form of this is intermanual transfer by transferring motor skills from the nondominant hand (NDH) to the dominant hand (DH). The purpose of this study was to determine the learning gains that can be achieved for the DH by training with the DH, the NDH, and by non-surgical alternative training (AT).Methods: 124 preclinical (n=62) and clinical (n=62) dental students completed surgical knot tying and suturing technique training with the DH, with the NDH, and an AT in a controlled randomized trial. Results: A statistically significant learning gain in knot tying and suture technique with the DH was evident only after training with the DH when compared to training with the NDH (p=4 OSATS points, 46.4% (n=32) benefited in their knot tying technique with the DH from training with the DH, 29.0% (n=20) from training with the NDH, and 24.6% (n=17) from an AT while 45.7% (n=32) benefited in their suturing technique with the DH from training with the DH, 31.4% (n=22) from training with the NDH, and 22, 9% (n=16) from an AT.Conclusions: Training with the DH enabled significantly better learning gains in the surgical knot tying and suturing techniques with the DH.Zielsetzung: Der Erwerb chirurgischer Fertigkeiten erfordert motorisches Lernen. Eine Sonderform davon ist der intermanuelle Transfer durch Übertragung motorischer Fertigkeiten von der nicht-dominanten Hand (NDH) auf die dominante Hand (DH). Mit Hilfe dieser Studie sollte ermittelt werden, welcher Lernzuwachs durch ein Training mit der DH, der NDH und durch ein nicht-chirurgisches, alternatives Training (AT) für die DH erzielt werden kann.Methodik: 124 Studierende des vorklinischen (n=62) und des klinischen Studienabschnitts (n=62) der Zahnmedizin absolvierten ein Training der Naht- und Knotentechnik mit der DH, mit der NDH und ein AT in einer kontrolliert randomisierten Studie. Ergebnisse: Ein statistisch signifikanter Lernzuwachs in der Knoten- und Nahttechnik mit der DH zeigte sich nur nach dem Training mit der DH im Vergleich zum Training mit der NDH (p=4 Punkte) profitierten 46,4% (n=32) von einem Training mit der DH, 29,0% (n=20) von einem Training mit der NDH und 24,6% (n=17) von einem AT. Bei der Nahttechnik mit der DH profitierten 45,7% (n=32) von einem Training mit der DH, 31,4% (n=22) von einem Training mit der NDH und 22, 9% (n=16) von einem AT.Schlussfolgerungen: Ein Training mit der DH zeigte einen statistisch signifikanten Lernzuwachs bei der chirurgischen Knoten- und Nahttechnik mit der DH
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