197 research outputs found

    Retroperitoneoskopische Nierenchirurgie: Indikationen, Technik und eigene Erfahrungen nach 360 Eingriffen

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    Zusammenfassung: Die retroperitoneoskopische Operationstechnik überzeugt durch den schnellen, direkten und einfachen Zugang ins Retroperitoneum und zu den Nierengefäßen unter Umgehung des Peritonealraums. Wir beschreiben unsere Operationstechnik und diskutieren Vor- und Nachteile der Retroperitoneoskopie. Unsere Erfahrungen mit dieser Operationstechnik bei insgesamt 360 retroperitoneoskopischen Eingriffen werden vorgestellt: Nephrektomie, Nierenteilresektion, Lebendnierenspende, Kryotherapie von Nierentumoren, Pyelonplastik sowie Adrenalektomie und weitere Indikationen werden dargestellt. Wir zeigen, welche Eingriffe sich zum Einstieg in die Technik eignen und auf was geachtet werden mus

    Benigne zystische Raumforderungen des Hodens: Eine Übersicht

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    Zusammenfassung: Hodenzysten werden im Rahmen der skrotalen Sonographie zunehmend diagnostiziert. Grund hierfür ist u.a. die flächendeckende Verfügbarkeit moderner, hochauflösender Ultraschallgeräte. Differentialdiagnostisch und ätiologisch sind benigne und maligne Erkrankungen mit testikulärer Zystenbildung voneinander zu unterscheiden. Benigne Krankheitsbilder mit zystischen Raumforderungen des Hodens sind die tubuläre Ektasie des Rete testis, die zystische Dysplasie, Epidermoidzysten, einfache intraparenchymatöse Hodenzysten und Zysten der Tunica albuginea. Die testikuläre Dermoidzyste, die lange Zeit zu Unrecht als potentiell maligne angesehen wurde, ist ebenfalls als benigne zu klassifizieren. Bei Diagnose einer benignen zystischen Raumforderung des Hodens kann in den meisten Fällen eine organerhaltende operative Therapie oder ein abwartendes, überwachendes Procedere empfohlen werde

    The Evolution of KTP Laser Vaporization of the Prostate

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    The search for a minimally invasive approach to the treatment of Lower Urinary Tract Symptoms (LUTS) suggestive of Benign Prostatic Hyperplasia (BPH) is probably as old as Transurethral Resection of the Prostate (TURP). In an effort to overcome the limitations and morbidities of TURP, and in light of evidence suggesting that medical treatment for BPH has a limited life-span, laser-based treatments have emerged during the last decade. Photoselective Vaporization of the Prostate (PVP) by the "GreenLight" KTP laser is considered one of the most promising options, one that is constantly evolving new technologies in prostate surgery. In this overview of KTP laser usage in BPH treatment, we will briefly discuss the evolution of this modality since it was first introduced and focus on the available evidence regarding safety, efficacy and cost parameters of its application

    Diagnostik und Therapie der Harnleitersteinkolik

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    Summary: Acute ureteral colic presents with a complex of acute and characteristic flank pain that usually indicates the presence of a stone in the urinary tract. Diagnosis and management of renal colic have undergone considerable evolution and advancement in recent years. The application of noncontrast helical computed tomography (CT) in patients with suspected ureteral colic is one major advance in the primary diagnostic process. The superior sensitivity and specificity of helical CT allow ureterolithiasis to be diagnosed without the potential side effects of contrast media. Initial management is based on three key concepts: (A) rational and fast diagnostic process (B) effective pain control (C) and understanding of the impact of stone location and size on the natural course of the disease and definitive urologic management. These concepts are discussed in this review with reference to contemporary literatur

    Photoselektive Vaporisation der Prostata: Erfahrungen mit Prostataadenomen >80cm3

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    Zusammenfassung: Hintergrund: Wir berichten über unsere Erfahrungen mit der photoselektiven Vaporisation der Prostata (PVP) bei Patienten mit symptomatischer benigner Prostatahyperplasie (BPH) und Prostataadenomen >80cm3. Patienten und Methode: 201Patienten mit BPH wurden in die Studie eingeschlossen; 51 (25,4%) Patienten hatten ein Prostatavolumen >80cm3 und 150 (74,6%) Patienten ein Volumen 80cm3 stellt die PVP eine durchführbare Therapieoption da

    Complications of retroperitoneoscopic living donor nephrectomy: single center experience after 164 cases

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    Objectives: Retroperitoneoscopic living donor nephrectomy (RLDN) is used by only a few centers worldwide. Similar to laparoscopic living donor nephrectomy it offers the donor rapid convalescence and excellent cosmetic results. However, concerns have been expressed over the safety of endoscopic living donor nephrectomy. Methods: We review the results of 164 consecutive RLDN from November 2001 to November 2007. Complications were classified into intra- and early postoperative. Results: Mean donor age was 53.4±10.7years (27-79). Left kidneys were harvested in 76% of cases. Mean operation time was 146±44min (55-270), and warm ischemia time 131±45s (50-280). In two patients (1.2%) conversion to open nephrectomy was necessary. The intraoperative complication rate was 3.0%. In the postoperative period we observed in 17.7% minor complications with no persisting impairments for the donor. The rate of major complications in the early postoperative period was 4.3%. Three patients (1.8%) necessitated revision, due to laceration of the external iliac artery in one patient and chyloretroperitoneum in two patients. Mean donor creatinine was 113.1±26.6mg/dl (63-201) on the first postoperative day, and 102.0±22.2mg/dl (68-159) on the fifth postoperative day. Conclusion: Retroperitoneoscopic living donor nephrectomy can be performed with acceptable intraoperative and early postoperative morbidity. Operation times and warm ischemia times are comparable to the open approac

    Information needs of early-stage prostate cancer patients : within- and between-group agreement of patients and health professionals

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    Erworben im Rahmen der Schweizer Nationallizenzen (http://www.nationallizenzen.ch)Purpose: The aims of this study were to analyze agreement on information needs within a group of early-state prostate cancer patients and to compare information preferences of patients with the view of health-care professionals about patients’ needs. Methods: Sample consists of patients (n =128) and six subgroups of health-care professionals (urologists, n=32; nurses, n =95; radiotherapy technologists (RTTs), n =36; medical oncologists, n =19; radiation oncologists, n =12; general practitioners (GPs), n =10). Information needs have been assessed with 92 questions concerning prostate cancer and its treatment. Respondents judged the importance of addressing each question. Within- and between-group agreements of patients and health-care professional groups were estimatedwith raw agreement indices as well as chance-corrected Kappa and Gwet’s AC1 measures. Finally, group-specific core items rated with high importance as well as high agreement were defined. Results: Patients rated on average (median) half, i.e., 51 out 92 items as essential (interquartile range (IQR)=36-66), 26 items as desired (IQR=14-38), and 10 items as avoidable (IQR=2-22). Within-group agreement on the presented information topics is modest for any participating group (AC1patients=0.319; AC1professionals=0.295-0.398). Agreement between patients and professionals is low too (AC1=0.282-0.329). Defining group-specific core sets of information topics results in 51 items being part of at least one core set. Concordance of the item core sets of patients and professionals is moderate with κ=0.38-0.66, sensitivity of professionals’ core sets for patients’ preferences varies between 56 and 74%. Conclusions: Results emphasize the need for dialogue between doctor/professional and patient in identifying the information needed by individual patients and support the importance of shared decision making

    Informationsbedürfnisse von Prostatakrebspatienten: Große individuelle Unterschiede nach Diagnose eines lokalisierten Prostatakarzinoms

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    Zusammenfassung: Fragestellung: Hinsichtlich einer Patienteneinbindung bei der Therapieentscheidung sind Kenntnisse über die Informationsbedürfnisse von Patienten nach einer Prostatakarzinomdiagnose für behandelnde Fachleute wichtig. Die vorliegende Studie untersuchte Art und Umfang dieser Informationsbedürfnisse. Material und Methoden: In 4 urologischen Kliniken wurden Patienten 3-24Monate nach Diagnose eines lokalisierten Prostatakarzinoms mit einem erprobten Fragebogen befragt. Die 330 angeschriebenen Patienten retournierten 179Fragebögen, von denen 128 (39%) statistisch ausgewertet werden konnten. Ergebnisse: Es besteht ein umfangreicher Informationsbedarf bei individuell ausgeprägten Unterschieden zwischen Patienten. Jede Einzelne von 92 aufgeführten Fragen wurde von mindesten 18% der Patienten als "unentbehrlich"eingestuft. Die Befragten stuften durchschnittlich 50 von 92Fragen als "unentbehrlich" ein. Während ein Patient nur 4Fragen als "unentbehrlich" einschätzte, waren dies für einen anderen alle 92Fragen. Schlussfolgerungen: Angesichts der großen, individuell verschiedenen Informationsbedürfnisse ist bei der Therapieberatung die Identifikation der patientenspezifischen Bedürfnisse von zentraler Bedeutun
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