4 research outputs found

    Minimally invasive application of botulinum toxin A in patients with idiopathic rhinitis

    Get PDF
    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>Nasal hypersecretion due to idiopathic rhinitis can often not be treated sufficiently by conventional medication. Botulinum toxin A (BTA) has been injected into the nasal mucosa in patients with nasal hypersecretion with a reduction of rhinorrhea lasting for about 4 to 8 weeks. Since the nasal mucosa is well supplied with glands and vessels, the aim of this study was to find out if the distribution of BTA in the nasal mucosa and a reduction of nasal hypersecretion can also be reached by a minimally invasive application by sponges without an injection.</p> <p>Methods</p> <p>Patients were randomly divided into two groups. The effect of BTA (group A, C, D) or saline as placebo (group B) was investigated in 20 patients with idiopathic rhinitis by applying it with a sponge soaked with BTA (40 units each nostril) or saline. Subgroups C and D contained these patients of group A and B who did not improve in symptoms one week after the original treatment (either BTA or saline) who then received the alternative medication. Changes of symptoms (rhinorrhea, nasal obstruction) were scored by the patients in a four point scale and counted (consumption of tissues, sneezing) in a diary. The patients were followed up weeks 1, 2, 4, 8 and 12.</p> <p>Results</p> <p>There was a clear reduction of the amount of secretion in group A compared to group B, C and D. This did not correlate with the tissue consumption, which was comparably reduced in group A and B, but reduced less in group C and D. Sneezing was clearly reduced in group A but comparably unchanged in group B and C and increased in group D. Nasal congestion remained unchanged.</p> <p>Conclusion</p> <p>In some patients with therapy-resistant idiopathic rhinitis BTA applied with a sponge is a long-lasting and minimal invasive therapy to reduce nasal hypersecretion.</p

    The 2015 Annual Meeting of SETAC German Language Branch in Zurich (7-10 September, 2015): ecotoxicology and environmental chemistry-from research to application

    Get PDF
    This report provides a brief review of the 20th annual meeting of the German Language Branch of the Society of Environmental Toxicology and Chemistry (SETAC GLB) held from September 7th to 10th 2015 at ETH (Swiss Technical University) in Zurich, Switzerland. The event was chaired by Inge Werner, Director of the Swiss Centre for Applied Ecotoxicology (Ecotox Centre) Eawag-EPFL, and organized by a team from Ecotox Centre, Eawag, Federal Office of the Environment, Federal Office of Agriculture, and Mesocosm GmbH (Germany). Over 200 delegates from academia, public agencies and private industry of Germany, Switzerland and Austria attended and discussed the current state of science and its application presented in 75 talks and 83 posters. In addition, three invited keynote speakers provided new insights into scientific knowledge ‘brokering’, and—as it was the International Year of Soil—the important role of healthy soil ecosystems. Awards were presented to young scientists for best oral and poster presentations, and for best 2014 master and doctoral theses. Program and abstracts of the meeting (mostly in German) are provided as Additional file 1

    Botulinum toxin type A as a therapeutic option in the treatment of allergic and idiopathic rhinitis - results of a randomised, double-blinded, placebocontrolled study

    No full text
    Die klinischen Symptome der allergischen und idiopathischen Rhinitis wie Fließschnupfen, Niesreiz, nasale Obstruktion und Juckreiz beeintrĂ€chtigen die LebensqualitĂ€t der betroffenen Patienten deutlich. Bisherige Therapieoptionen sind die Gabe von Mastzellstabilisatoren, topischen Glukokortikoiden, Antihistaminika, Ipratropiumbromid, eine spezifische Immuntherapie sowie abschwellende und in seltenen FĂ€llen rhinochirurgische Maßnahmen. Eine suffiziente Behandlung gelingt damit nicht immer. Die nervale Kontrolle der physiologischen Mechanismen der Nasenschleimhaut ist sehr komplex. Die DrĂŒsen der Nasenschleimhaut unterliegen vor allem der Regulation durch den parasympathischen Schenkel des autonomen Nervensystems und bilden den entscheidenden Anteil der nasalen (Hyper)Sekretion. Das Nervengift Botulinumtoxin blockiert die Freisetzung von Acetylcholin aus den prĂ€synaptischen Vesikeln cholinerger Nervenendigungen und verhindert dadurch die cholinerge ErregungsĂŒbertragung. Als Alternativtherapie einer Rhinitis ist Botulinumtoxin A daher bereits in verschiedenen Arbeiten zur Wirkung an der Nasenschleimhaut angewendet worden.In dieser randomisierten, doppelblinden, placebokontrollierten Studie wurde die Wirkung einer lokalen, minimal-invasiven Anwendung (SchwĂ€mmcheneinlage) von Botulinumtoxin A an der Nasenschleimhaut auf die Symptome von Patienten mit idiopathischer oder allergischer Rhinitis untersucht. Die Patienten (n = 20) wurden randomisiert in zwei Gruppen eingeteilt (BTX-A (B) oder Placebo (K)); zwei weitere, gemischte Gruppen (BK, KB) enthielten die Patienten, welche nach Ausbleiben eines positiven Effektes der ersten Behandlung nach 1 Woche die Alternativsubstanz bekommen hatten. Die Änderungen der Symptome (Sekretion und Nasenatmungsbehinderung) wurden von den Patienten auf einer Skala von 0-4 eingeschĂ€tzt oder gezĂ€hlt (Taschentuchverbrauch, Niesen) und in einem Tagebuch dokumentiert. Klinische Kontrolluntersuchungen erfolgten nach 1, 2, 4, 8 und 12 Wochen. ZusĂ€tzlich wurden zytologische und mikrobiologische Nasenabstriche sowie rhinomanometrische Messungen ausgewertet. Patienten, die nur mit Botulinumtoxin behandelt wurden (Gruppe B), zeigten insgesamt beim Taschentuchverbrauch, der nasalen Sekretion und dem Niesen eine deutliche Symptomreduktion gegenĂŒber der nur mit Kochsalz behandelten Patientengruppe (Gruppe K). Die Nasenatmungsbehinderung blieb in der reinen Botulinumtoxingruppe (B) praktisch unverĂ€ndert; die Patienten der anderen Gruppen stellten eine subjektive Verbesserung fest. Die zytologischen und mikrobiologischen Abstrichergebnisse der Nasenschleimhaut zeigten keine grĂ¶ĂŸeren VerĂ€nderungen vor und nach Behandlung, die gegen eine Behandlung mit Botulinumtoxin sprechen. Bei den Rhinomanometrieergebnissen ergab sich eine Verbesserung der nasalen LuftdurchgĂ€ngigkeit in den Gruppen B (BTX-A), K (Kochsalz) und KB (Kochsalz/BTX-A).Schlussfolgerung: Die lokale Behandlung der Nasenschleimhaut mit Botulinumtoxin A stellt eine langanhaltende und minimal-invasive Therapieoption zur Behandlung der nasalen Hypersekretion und des Niesreizes bei bestimmten Patienten mit therapie-resistenter idiopathischer oder allergischer Rhinitis dar
    corecore