6 research outputs found

    Charakterisierung von Olfactomedin im in vivo Modellorganismus Zebrafisch

    No full text
    Mithilfe von GWA-Studien konnten zwei neue Kandidatengene, OLFML2B und NOS1AP, identifiziert werden, die in einer Assoziation mit Veränderungen des QT-Intervalls stehen. Sowohl ein SQTS als auch ein LQTS geht mit einer Zunahme an kardiovaskulärer Morbidität und Mortalität (SCD und SIDS) einher. Kardiovaskuläre Erkrankungen stellen eine der häufigsten Todesursachen in der heutigen Zeit dar. Über die Pathologie und den zugrundeliegenden Ursachen von SCD und SIDS ist bisher noch wenig bekannt. Zielsetzung dieser Arbeit war es, die neu entdeckten Kandidatengene OLFML2B und NOS1AP unter dem entwicklungsbiologischen Aspekt des Herzens im Zebrafisch zu untersuchen, um weitere Erkenntnisse über ihre Funktionen zu erhalten. Zunächst soll mittels in situ Hybridisierung die Lokalisation der Genexpression ermittelt werden. Danach sollte ein Morpholino-vermittelter Knock-down der Gene folgen, mit dem Ziel, die entstandene Pathologie hinsichtlich seiner Herzfrequenz und Rhythmus, dem fractional shortening und auf histologischer Ebene zu charakterisieren. Außerdem sollten die im OLFML2B gefundenen Mutationen als mRNA in die befruchtete Eizelle injiziert werden und Auswirkungen der Expression der potentiell pathologischen Variationen auf die Herzentwicklung beschrieben werden

    Case report: takotsubo syndrome in infectious endocarditis

    No full text
    Background!#!Outcome of ischemic VT ablation may differ between patients with previous myocardial infarction (MI) in relation to infarct localization.!##!Methods!#!We analyzed procedural data, acute and long-term outcomes of 152 consecutive patients (139 men, mean age 67 ± 9 years) with previous anterior or inferior MI who underwent ischemic VT ablation at our institution between January 2010 and October 2015.!##!Results!#!More patients had a history of inferior MI (58%). Mean ejection fraction was significantly lower in anterior MI patients (28 ± 10% vs. 34 ± 10%, p < 0.001). NYHA class and presence of comorbidities were not different between the groups. Indication for the procedure was electrical storm in 43% of patients, and frequent implantable cardioverter defibrillator (ICD) therapies in 57%, and did not differ significantly between anterior and inferior MI patients. A mean of 3 ± 2 VT morphologies were inducible, with a trend towards more VT in the anterior MI group (3.1 ± 2.2 vs. 2.6 ± 1.9, p = 0.18). Procedural parameters and acute success did not differ between the groups. During a mean follow-up of 3 ± 2 years, more anterior MI patients had undergone a re-ablation (49% vs. 33%, p = 0.09, Chi-square test). There was a trend towards more ICD shocks in patients with previous anterior MI (46% vs. 34%). After adjusting for risk factors and ejection fraction, multivariable Cox regression analyses showed no significant difference in mortality (p = 0.78) and cardiovascular mortality between infarct localizations (p = 0.6).!##!Conclusion!#!Clinical characteristics of patients with anterior and inferior MI are similar except for ejection fraction. Patients with inferior MI appear to have better outcome regarding survival, ICD shocks and re-ablation, but this appears to be related to better ejection fraction when compared with anterior MI
    corecore