7 research outputs found
Erfahrungen, Herausforderungen und Lösungsansätze aus der Extraktion pseudonymer Daten für das Projekt INDEED
Background: In Germany there is currently no health reporting on cross-sectoral care patterns in the context of an emergency department care treatment. The INDEED project (Utilization and trans-sectoral patterns of care for patients admitted to emergency departments in Germany) collects routine data from 16 emergency departments, which are later merged with outpatient billing data from 2014 to 2017 on an individual level.
Aim: The methodological challenges in planning of the internal merging of routine clinical and administrative data from emergency departments in Germany up to the final data extraction are presented together with possible solution approaches.
Methods: Data were selected in an iterative process according to the research questions, medical relevance, and assumed data availability. After a preparatory phase to clarify formalities (including data protection, ethics), review test data and correct if necessary, the encrypted and pseudonymous data extraction was performed.
Results: Data from the 16 cooperating emergency departments came mostly from the emergency department and hospital information systems. There was considerable heterogeneity in the data. Not all variables were available in every emergency department because, for example, they were not standardized and digitally available or the extraction effort was judged to be too high.
Conclusion: Relevant data from emergency departments are stored in different structures and in several IT systems. Thus, the creation of a harmonized data set requires considerable resources on the part of the hospital as well as the data processing unit. This needs to be generously calculated for future projects
Nutzung von Routinedaten aus Notaufnahmen: Beschreibung zweier Häufungen von Notaufnahmevorstellungen in Wolfsburg und Stuttgart während der COVID-19-Pandemie
Nutzung von Routinedaten aus Notaufnahmen: Beschreibung zweier Häufungen von Notaufnahmevorstellungen in Wolfsburg und Stuttgart während der COVID-19-Pandemie Während des ab Mitte März 2020 zu beobachtenden Rückgangs der täglichen Notaufnahmevorstellungen von bis zu 40 %, waren in den Notaufnahmen Wolfsburg und Stuttgart zwei deutliche kurzzeitige Anstiege der absoluten Notaufnahmevorstellungen zu beobachten. Wie im Epidemiologischen Bulletin 27/2020 berichtet, stellte sich heraus, dass in beiden Fällen der Anstieg der Fallzahlen auf strukturelle Änderungen in den Notaufnahmen im Rahmen der COVID-19-Pandemie zurückzuführen war
Der AKTIN-Monatsbericht: Plädoyer für ein standardisiertes Reporting in der Notaufnahme
<jats:title>Zusammenfassung</jats:title><jats:sec>
<jats:title>Hintergrund</jats:title>
<jats:p>Vor dem Hintergrund der steigenden Inanspruchnahme und aktuellen Veränderungen in der Notfallversorgung ist eine standardisierte Erfassung relevanter Kennzahlen in Notaufnahmen zwingend erforderlich.</jats:p>
</jats:sec><jats:sec>
<jats:title>Ziel der Arbeit</jats:title>
<jats:p>Es werden die Konsentierung von Inhalten und technische Umsetzung eines automatisierten Reportings für Notaufnahmen des AKTIN-Notaufnahmeregisters beschrieben. Ziel war ein aussagefähiger Monatsbericht zur Prozesssteuerung und Qualitätssicherung.</jats:p>
</jats:sec><jats:sec>
<jats:title>Material und Methoden</jats:title>
<jats:p>Datengrundlage ist der Datensatz Notaufnahme V2015.1 der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin e. V. (DIVI). Die Konsentierung der Inhalte erfolgte auf Basis von externen Referenzen und fachlicher Expertise; die technische Entwicklung erfolgte anhand eines Testdatensatzes. Mit der Software R und Apache Formatting Objects Processor (FOP) wird der finale Bericht im PDF-Format automatisiert erstellt.</jats:p>
</jats:sec><jats:sec>
<jats:title>Ergebnisse</jats:title>
<jats:p>Der Bericht enthält unter anderem Angaben zu Fallzahlen, Demografie der Patienten, Vorstellungsgründen, Ersteinschätzung, Verbleib und ausgewählten Prozesszeiten in Form von Tabellen und Grafiken. Er wird monatsweise automatisch oder auf Anforderung aus den Routinedaten generiert. Fehlende Werte und Ausreißer werden zur Abschätzung der Datenqualität separat ausgewiesen.</jats:p>
</jats:sec><jats:sec>
<jats:title>Diskussion</jats:title>
<jats:p>Beim AKTIN-Monatsbericht handelt es sich um ein Instrument, welches das Versorgungsgeschehen aufbereitet und visualisiert. Die konsentierten Kennzahlen sind praxistauglich und bilden auch die Vorgaben des Gemeinsamen Bundesausschusses zur Ersteinschätzung ab. Die Nutzung von Interoperabilitätsstandards erlaubt eine automatische Erfassung im Alltag, gewährleistet eine Unabhängigkeit von einzelnen IT-Systemen und kann als Grundlage für ein klinikübergreifendes Benchmarking dienen.</jats:p>
</jats:sec>
Notaufnahmeprotokoll V2015.1
Die folgenden Dateien sind ein Vorschlag wie der Datensatz Notaufnahme in der Version 2015.1. graphisch als Papierformular umgesetzt werden kann. Der Datensatz Notaufnahme sowie seine graphische Umsetzung wurde von den Mitgliedern der Sektion Notaufnahmeprotokoll der DIVI entwickelt.
Für Fragen und Anmerkungen wenden sie sich bitte an den korrespondierenden Autor:
Dr. Martin Kulla
2. Sprecher der Sektion Notaufnahmeprotokoll der DIVI
Bundeswehrkrankenhaus Ulm
Klinik für Anästhesie und Intensivmedizin
Oberer Eselsberg 40
89081 Ulm
E-Mail: [email protected]
Kulla M, Brammen D, Greiner F, Hörster A, Lefering R, Somasundaram R, Wrede C, Röhrig R, Erdmann B, Walcher F: [The development of a national data set, quality indicators and an emergency department registry by the DIVI]. DIVI 7: 12-20 (2016
Datensatz Notaufnahme V2015.1
Die Dokumente enthalten die Beschreibung des Datensatzes Notaufnahme in der Version 2015.1. Weiterhin sind die Änderungen gegenüber der Version 2010 dargestellt. Der Datensatz Notaufnahme wurde von den Mitgliedern der Sektion Notaufnahmeprotokoll der DIVI entwickelt. Felix Walcher und Martin Kulla leiteten die Sektion während des Entwicklungsprozesses.
Korrespondierender Autor für Fragen und Anmerkungen ist:
Dr. Martin Kulla
Bundeswehrkrankenhaus Ulm
Klinik für Anästhesie und Intensivmedizin
Oberer Eselsberg 40
E-Mail: [email protected]
Der Weg zu Routinedaten aus 16 Notaufnahmen für die sektorenübergreifende Versorgungsforschung
Background!#!In Germany there is currently no health reporting on cross-sectoral care patterns in the context of an emergency department care treatment. The INDEED project (Utilization and trans-sectoral patterns of care for patients admitted to emergency departments in Germany) collects routine data from 16 emergency departments, which are later merged with outpatient billing data from 2014 to 2017 on an individual level.!##!Aim!#!The methodological challenges in planning of the internal merging of routine clinical and administrative data from emergency departments in Germany up to the final data extraction are presented together with possible solution approaches.!##!Methods!#!Data were selected in an iterative process according to the research questions, medical relevance, and assumed data availability. After a preparatory phase to clarify formalities (including data protection, ethics), review test data and correct if necessary, the encrypted and pseudonymous data extraction was performed.!##!Results!#!Data from the 16 cooperating emergency departments came mostly from the emergency department and hospital information systems. There was considerable heterogeneity in the data. Not all variables were available in every emergency department because, for example, they were not standardized and digitally available or the extraction effort was judged to be too high.!##!Conclusion!#!Relevant data from emergency departments are stored in different structures and in several IT systems. Thus, the creation of a harmonized data set requires considerable resources on the part of the hospital as well as the data processing unit. This needs to be generously calculated for future projects
Das AKTIN-Notaufnahmeregister – kontinuierlich aktuelle Daten aus der Akutmedizin
Background!#!Emergency care in Germany is in transition. Emergency departments (EDs) treat their patients based on symptoms and acuity. However, this perspective is not reflected in claims data. The aim of the AKTIN project was to establish an Emergency Department Data Registry as a data privacy-compliant infrastructure for the use of routine medical data.!##!Methods!#!Data from the respective documentation systems are continuously transmitted to local data warehouses using a standardized interface. They are available for several applications such as internal reports but also multicentre studies, in compliance with data privacy regulations. Based on a 12-months period we evaluate the population with focus on acuity assessment (triage) and vital parameters in combination with presenting complaints.!##!Results!#!For the period April 2018 to March 2019, 436,149 cases from 15 EDs were available. A triage level is documented in 86.0% of cases, and 70.5% were triaged within 10 min of arrival. Ten EDs collected a presenting complaint regularly (82.3%). The respective documentation of vital signs shows plausible patterns.!##!Conclusions!#!The AKTIN registry provides an almost real-time insight into German EDs, regardless of the primary documentation system and health insurance claims data. The Federal Joint Committee's requirements are largely met. Standardized presenting complaints allow for symptom-based analyses as well as health surveillance