13 research outputs found

    Bariatric surgery prevents carotid wall thickness progression.

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    BACKGROUND Bariatric surgery is a treatment option for patients with severe obesity and improves parameters of cardiovascular and/or metabolic disease. Carotid intima media thickness (C-IMT) is a surrogate measure of subclinical atherosclerosis. Previous studies showed short to mid-term arrest and even regression of C‑IMT progression following bariatric surgery. We aimed to investigate the long-term effect of weight loss on C‑IMT progression 10 years after bariatric surgery in comparison to a population-based control cohort. METHODS In total, 21 eligible patients were examined preoperatively, at 5 and 10 years after bariatric surgery. Anthropometric parameters, plasma triglycerides, total cholesterol, high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C), insulin, and glucose were assessed at all three study visits. C‑IMT was measured via B‑mode scans of the common carotid artery. C‑IMT progression was measured in an age-matched and BMI-matched cohort selected from the population-based Bruneck study to compare with changes in C‑IMT progression after bariatric surgery. RESULTS C‑IMT remained stable over the 10-year observation period after bariatric surgery. The control cohort showed a significant C‑IMT progression over 10 years. The difference in C‑IMT progression over 10 years was significant (p < 0.01) between both cohorts. CONCLUSION Weight loss induced by bariatric surgery halts the natural progression of C‑IMT over a 10-year observation period

    Incidence of Gallstone Formation and Cholecystectomy 10 Years After Bariatric Surgery.

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    PURPOSE Rapid weight loss is a risk factor for gallstone formation, and postoperative treatment options for gallstone formation are still part of scientific discussion. No prospective studies monitored the incidence for gallstone formation and subsequent cholecystectomy after bariatric surgery longer than 5 years. The aim of the study was to determine the incidence of gallstone formation and cholecystectomy in bariatric patients over 10 years. MATERIALS AND METHODS One hundred nine patients were observed over 10 years after laparoscopic gastric banding or gastric bypass/gastric sleeve. The incidence of gallstone formation and cholecystectomy was correlated to longitudinal changes in anthropometric parameters. RESULTS In total, 91 female and 18 male patients were examined. Nineteen patients had postoperative gallstone formation, and 12 female patients required cholecystectomy. The number needed to harm for gallstone formation was 7.1 and 2.3 cases in the banding group and gastric bypass/gastric sleeve group, respectively. The number needed to harm for cholecystectomy was 11.6 and 2.5 cases in the banding group and the gastric bypass/gastric sleeve group, respectively. Weight loss was higher in patients requiring subsequent cholecystectomy. Mean follow-up to cholecystectomy was 21.5 months with the latest operation after 51 months. CONCLUSION Female gender and rapid weight loss were major risk factors for postoperative cholelithiasis. Ultrasound examinations within 2 to 5 years are recommended in every patient, independent of bariatric procedure. Pharmacologic treatment should be considered in high risk patients within 2 to 5 years to prevent postoperative cholelithiasis. This helps to optimize patient care and lowers postoperative morbidity

    The Hohenzollern and the FAU: Past and Presence

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    Die Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg ist dem Hause Hohenzollern seit ihrer Gründung vor 275 Jahren besonders verbunden. Gegenständliche Zeugen dieser reichen Vergangenheit sind an der Universität vielfach überliefert, insbesondere die Markgräfliche Hausbibliothek, die der Gründer Markgraf Friedrich von Bayreuth (1711-1763) seiner neuen Alma Mater hinterließ, die Bibliothek seiner berühmten Gattin Markgräfin Wilhelmine von Bayreuth (1709-1758) und die Ansbacher Schloßbibliothek aber auch weitere, teils bislang nicht erschlossene markgräfliche Bibliotheken. Der Ausstellungskatalog soll darum den Bogen von der Zeit der Hohenzollern zum Heute spannen. Prof. Dr. Georg Seiderer stellt die Erlanger Gründung in den Kontext der anderen Hohenzollernschen Universitätsgründungen der Frühen Neuzeit, während Dr. Clemens Wachter die für Repräsentation und das öffentliche Auftreten der Universität wichtigen Insignien und Amtszeichen der Friedrich-Alexander-Universität erstmals beschreibt. Dr. Martin Boss, Prof. Dr. Matthias Göbbels, Andreas Murgan und Christian Abe liefern eine Beschreibung der Erinnerungsmedaillen, die am 4. November 1743 anlässlich der Gründungsfeier der Universität an das Volk verteilt wurden. Dr. Andreas Jakob berichtet über die Hohenzollern und andere Fürsten im heutigen Stadtbild und fördert dabei zutage, wie vielfältig die Universitätsstadt Erlangen mit den Hohenzollern verbunden ist. Ein weiterer Schwerpunkt liegt auf der Erforschung bislang wenig bekannter hohenzollerscher Bibliotheken, die sich ebenfalls im Besitz der Universität befinden. Elisabeth Engl und Susann Weickert untersuchen zudem, wie sich Markgräfin Friederike Louise von Brandenburg-Ansbach (1714-1784) als Büchersammlerin und Leserin betätigte. Ronja Greger erschließt abschließend, aufbauend auf ihrer eigenen Masterarbeit und der Masterarbeit von Julia Schwab, die bislang nicht katalogisierte Privatbibliothek von Markgräfin Sophie Caroline Marie von Brandenburg-Bayreuth (1737-1817). Dr. Christina Hofmann-Randall berichtet über den Versuch, die Markgräfliche Hausbibliothek, die die Grundlage der Universitätsbibliothek bildete, virtuell zu rekonstruieren und untersucht, welche Objekte des Bayreuther Naturalienkabinetts Markgraf Friedrichs von Bayreuth und der Wunderkammer der Ansbacher Markgrafen sich in den Erlanger Universitätssammlungen noch erhalten haben. Der zweite Teil des Bandes, der Katalogteil, dokumentiert eine Vielzahl der erhaltenen Gegenstände und Schriftstücke, die einen Einblick in das Gepräge und wissenschaftliche Leben der Friedrich-Alexander-Universität bieten – begonnen bei Amtskette und Zepter des Präsidenten über zahlreiche Zeugnisse des Wissenschaftsbetriebes bis hin zu den die Universität begründenden Urkunden und Statuten

    Patient-Reported Quality of Care for Osteoarthritis in General Practice in South Tyrol, Italy: Protocol for Translation, Validation and Assessment of the OsteoArthritis Quality Indicator Questionnaire (OA-QI)

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    Background: Evidence-based recommendations for the treatment of knee and hip osteoarthritis are similar internationally. Nevertheless, clinical practice varies across countries. Instruments for measuring quality have been developed to improve health care through targeted interventions. Studies on health service quality must consider the structural and cultural characteristics of countries, because each of their strengths and weaknesses differ. However, such instruments for health-related patient-reported outcomes for osteoarthritis have not yet been validated in German and Italian languages. Objectives: In order to be able to set targeted measures for the improvement of prevention and non-surgical treatment of osteoarthritis in South Tyrol, Italy, the quality of care must be recorded. Therefore, the aim of the project is to update, translate, and validate the OsteoArthritis Quality Indicator (OA-QI) questionnaire version 2, an established and validated questionnaire in Norwegian and English, for Germany and Italy. The second aim is to determine the quality of care for osteoarthritis of the hip and knee in a sample of patients who consult general practice in South Tyrol, and for comparison with patients who are admitted to rehabilitative spa-treatments for osteoarthritis in the state of Salzburg, Austria. Discussion: The results of this study will enable the identification and closure of gaps in osteoarthritis care. Although it is expected that body weight and exercise will play special roles, other areas of nonsurgical care might also be involved

    Movember health care initiative 2019: prostate cancer screening at the University Hospital Frankfurt

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    hintergrund: Männer in Deutschland sterben früher als Frauen und nehmen weniger häufig Krebsvorsorgeuntersuchungen wahr. Fragestellung: Ziel war die prospektive Evaluation einer „Movember-Gesundheitsinitiative“ am Universitätsklinikum Frankfurt (UKF) im November 2019. Methoden: Im Rahmen der „Movember-Gesundheitsinitiative“ wurde allen männlichen Mitarbeitern des UKF ab dem 45. Lebensjahr und bei erstgradiger familiärer Vorbelastung eines Prostatakarzinoms ab dem 40. Lebensjahr im November 2019 gemäß S3-Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Urologie (DGU) eine Prostatakarzinom-Vorsorgeuntersuchung angeboten. Ergebnisse: Insgesamt nahmen 14,4 % der Mitarbeiter teil. Eine familiäre Vorbelastung gaben insgesamt 14,0 % Teilnehmer an. Das mediane Alter betrug 54 Jahre. Der mediane PSA(prostataspezifisches Antigen)-Wert lag bei 0,9 ng/ml, der mediane PSA-Quotient bei 30 %. Bei 5 % (n = 6) zeigte sich ein suspekter Tastbefund in der DRU (digital-rektale Untersuchung). Nach Altersstratifizierung (≤ 50 vs. > 50 Lebensjahre) zeigten sich signifikante Unterschiede im medianen PSA-Wert (0,7 ng/ml vs. 1,0 ng/ml, p < 0,01) und der bereits zuvor durchgeführten urologischen Vorsorge (12,1 vs. 42,0 %, p < 0,01). Vier Teilnehmer (3,3 %) zeigten erhöhte Gesamt-PSA-Werte. Bei 32,2 % der Teilnehmer zeigte sich mindestens ein kontrollbedürftiger Befund. Insgesamt wurden 6 Prostatabiopsien durchgeführt. Hierbei zeigte sich in einem Fall ein intermediate-risk Prostatakarzinom (Gleason 3 + 4, pT3a, pPn1, pNx, R0). Schlussfolgerungung: Im Rahmen der UKF-Movember-Gesundheitsinitiative 2019 konnten durch ein Vorsorgeangebot 121 Männer für eine Prostatakrebs-Vorsorge inklusive PSA-Testung gewonnen werden. Auffällige/kontrollbedürftige Befunde zeigten sich bei 32,2 %. Bei einem Mitarbeiter wurde ein therapiebedürftiges Prostatakarzinom entdeckt und therapiert.Background: Men die earlier than women in Germany. Men also have impaired access to cancer screening compared to women. Objectives: Our Movember campaign 2019 at University Hospital Frankfurt (UKF) aimed at improving health care awareness in the context of prostate cancer checkup. Materials and methods: In November 2019, every male employee of the UKF with a minimum age of 45 yrs (or 40 yrs with a first degree relative with prostate cancer) was offered a free prostate cancer checkup. This checkup contained digital rectal examination (DRE), transrectal ultrasound and PSA (prostata-specific antigen) testing. Results: Overall, 121/840 employees (14.4%) participated in the Movember campaign. A first degree relative with prostate cancer was reported in overall by 14% of the participants (n = 17). At least one prior prostate cancer check up had 33%. A total of 2.5% (n = 3) had one prior negative prostate biopsy. Median age was 54 yrs (interquartile range 50–58). Median PSA level was 0.9 ng/ml and median free-PSA 0.3 ng/ml. A suspicious DRE was found in 5% (n = 6). After stratification according to age (≤ 50 yrs vs. > 50 yrs), participants over 50 yrs had a significantly higher PSA level (1.0 ng/ml vs. 0.7 ng/ml, p  50 yrs. Overall, 32.2% (n = 39) had at least a suspicious checkup. A total of 3.3% (n = 4) had suspicious PSA levels. 17.4% (n = 21) of the participants had a suspicious PSA ratio (< 20%) only. During follow-up, 6 prostate biopsies were performed, with the detection of one case of intermediate-risk prostate cancer (Gleason 3 + 4, pT3a, pPn1, pNx, R0). Conclusion: Overall, 121 employees participated in our Movember Prostate cancer checkup campaign with measurement of the PSA level. Suspicious results were recorded in 32.2%. One employee was diagnosed and successfully treated with an intermediate-risk prostate cancer
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