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    Behandlung der KokainabhÀngigkeit in der Schweiz : Ausmass und Erfahrung bei der Implementierung von in der internationalen wissenschaftlichen Literatur publizierten TherapieansÀtzen : Resultate einer Netzwerkumfrage

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    RĂ©sumĂ© : Die meiste Forschung zur pharmakologischen, psychosozialen und psychotherapeutischen Behandlung einer KokainabhĂ€ngigkeit stammt aus den USA. Es stellt sich die Frage, welche dieser erfolgversprechenden BehandlungsansĂ€tze sich auf schweizerische VerhĂ€ltnisse ĂŒbertragen lassen. Das Projekt "Glossar zu Kokainbehandlungen" wurde deshalb im Jahre 2005 ins Leben gerufen. Es basiert auf halbjĂ€hrlichen LiteraturĂŒbersichten und Erfahrungen von Behandelnden in der Schweiz. Welche der in der internationalen Literatur beschriebenen BehandlungsansĂ€tze implementiert und welche Erfahrungen damit gemacht werden, wurde im Sommer 2008 mittels einer Umfrage erhoben. Dazu wurde 327 Behandelnden aus spezialisierten ambulanten Beratungsstellen ein Online-Fragebogen zugĂ€nglich gemacht, welcher Erfahrungen mit den im Glossar beschriebenen BehandlungsansĂ€tzen erhob. Resultate: Am hĂ€ufigsten gelangten kognitiv-behaviorale (55.5%) und systemische (18.1%) psychotherapeutische Verfahren zum Einsatz. Kontingenzmanagement wurde nicht erwĂ€hnt. Im Widerspruch zu aktuellen Forschungsergebnissen zur Wirksamkeit von pharmakologischen AnsĂ€tzen wurde am meisten Methylphenidat (32.2%) und seltener (9.1%) Modafinil verordnet. Die Kombination von kognitiv-behavioralen AnsĂ€tzen mit Methylphenidat war am gebrĂ€uchlichsten (25.4%). Als wichtigster Anpassungsbedarf der gegenwĂ€rtigen Behandlungsangebote wurden die Ermöglichung eines schnelleren Hilfezugangs sowie die Erleichterung von kurzfristigen Hospitalisationen bei Kriseninterventionen angefĂŒhrt. Das Glossar stiess generell auf gute Akzeptanz. Die Umfrage zeigte, dass der Wissenstransfer ĂŒber BehandlungsansĂ€tze bei KokainabhĂ€ngigkeit in die Praxis durch das Projekt "Glossar zu Kokainbehandlungen" teilweise verbessert wurde. Allerdings wurden auch Probleme bei der Behandlung von KokainabhĂ€ngigen in der Schweiz identifiziert. Angesichts der Zunahme von Kokainkonsumentinnen und -konsumenten in der Schweiz ist ein grösserer Bekanntheitsgrad wissenschaftlich fundierter AnsĂ€tze zur Behandlung von KokainabhĂ€ngigen dringend erforderlic

    One size does not fit all-evolution of opioid agonist treatment in a naturalistic setting over 23 years

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    Background and aims Opioid agonist treatment (OAT) is currently the most effective treatment for people with opioid dependence. In most countries, however, access to the whole range of effective medications is restricted. This study aims to model the distribution of different OAT medications within a naturalistic and relatively unrestricted treatment setting (Zurich, Switzerland) over time, and to identify patient characteristics associated with each medication. Methods We used generalized estimating equation analysis with data from the OAT register of Zurich and the Swiss register for heroin‐assisted treatment (HAT) to model and forecast the annual proportion of opioids applying exponential distributions until 2018 and patient characteristics between 1992 and 2015. Results Data from 11 895 patients were included in the analysis. Methadone remains the mainstay of OAT, being prescribed to two‐thirds of patients. Following its approval, the proportion of HAT increased rapidly and is now constant at 12.16% [95% confidence interval (CI) = 11.15–13.17]. The initial increase of proportions of buprenorphine or slow‐release oral morphine (SROM) following their approval for OAT was slower. While in 2014 both medications had a proportion of 10.2% and 10.3%, respectively, our model predicts a further increase of SROM to 19.9% in 2018, with a ceiling level of 25.19% (21.40–28.98%) thereafter. SROM patients display characteristics similar to those treated with methadone; buprenorphine patients show the highest social integration; and HAT patients are the most homogeneous group, with highest mean age, most widespread injecting experience and lowest social integration. Conclusions Based on data from Zurich, Switzerland from 1992 to 2015, there is no evidence for an excessive demand for a single medication in a naturalistic and liberal opioid agonist treatment setting. Rather, the specific patient characteristics associated with each medication underline the need for diversified treatment options for opioid dependence

    Mut zum Risiko

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    Risikokompetenz ist fĂŒr einen verantwortungsvollen Umgang mit Suchtmitteln entscheidend. Indem Kinder und Jugendliche lernen mit Risiken zu experimentieren, bauen sie Ressourcen wie Selbstvertrauen auf und können risikoreiche Situationen besser einschĂ€tzen. Das Magazin widmet sich diesen ZusammenhĂ€ngen und prĂ€sentiert verschiedene PrĂ€ventionsprojekte, die zur Verbesserung der Risikokompetenz fĂŒhren

    Safety and tolerability of slow-release oral morphine versus methadone in the treatment of opioid dependence

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    Opioid substitution treatment (OST) for opioid dependence may be limited by adverse events (AEs). Increasing the range of therapeutic options optimizes outcomes and facilitates patient management. An international, multi-center, two-phase study investigated the efficacy and safety of slow-release oral morphine (SROM) versus methadone in patients receiving methadone therapy for opioid dependence. In phase 1 (two way cross-over, 11 weeks each period) patients were randomized to SROM or methadone oral solution. In phase 2 (25 weeks), patients continued treatment with SROM (group A) or switched from methadone to SROM (group B). In total, 211 out of 276 completed phase 1 and 198 entered phase 2 (n = 95 group A, n = 103 group B). Treatment with both SROM and methadone was well tolerated. However, the mean QTc-interval associated with methadone was significantly longer than that under SROM. Higher treatment satisfaction, fewer cravings for heroin, and lower mental stress were reported with SROM. This study adds a significant further weight of evidence that SROM is an effective and well tolerated long-term maintenance treatment for opioid dependence with a beneficial risk profile compared to methadone regarding cardiac effects and supports its clinical utility
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