42 research outputs found

    How Does Carbon Footprint Information Affect Consumer Choice? A Field Experiment

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    This paper reports the results of a field experiment investigating how attributes of carbon footprint information affect consumer choice in a large dining facility. Our hypotheses and research methods were preregistered via the Journal of Accounting Research’s registration-based editorial process. Manipulating the measurement units and visualizations of carbon footprint information on food labels, we quantify effects on consumers’ food choices. Treated consumers choose less carbon-intensive dishes, reducing their food-related carbon footprint by up to 9.2%, depending on the treatment. Effects are strongest for carbon footprint information expressed in monetary units (“environmental costs”) and color-coded in the familiar traffic-light scheme. A postexperimental survey shows that these effects obtain although few respondents self-report concern for the environmental footprint of their meal choices. Our study contributes to the accounting literature by using an information-processing framework to shed light on the information usage and decision-making processes of an increasingly important user group of accounting information: consumers

    Älter werden - Gewinn oder Verlust? Individuelle Altersbilder und Altersdiskriminierung

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    Individuelle Altersbilder werden nicht nur durch das eigene Lebensalter, sondern auch durch den Bildungshintergrund geprÀgt. Zwischen 1996 und 2014 hat sich ein positiver Wandel der Altersbilder vollzogen. Der Anteil von Personen, die 2014 von Altersdiskriminierung berichten, ist seit 2008 auf einem moderaten Level geblieben. Die Bereiche, in denen Diskriminierungsverfahren wahrgenommen werden, unterscheiden sich nach Alter und Bildungshintergrund. Wahrgenommene Altersdiskriminierung geht hÀufig mit mehr verlust- und weniger gewinnorientierten Altersbildern einher

    Outpatient psychotherapy for home-living vulnerable older adults with depression: study protocol of the PSY-CARE trial

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    Background: There is a need to improve psychotherapeutic approaches to treatment for vulnerable older adults with depression in terms of both clinical practice and health care supply. Against this background, PSY-CARE is testing the feasibility and effectiveness of outpatient psychotherapy for home-living older adults in need of care with depression in Berlin, Germany, and neighboring suburban areas. Methods: In a two-arm single-center pragmatic randomized controlled trial (RCT), manual-guided outpatient psychotherapy will be compared to brief psychosocial counseling. The study population will be compromised of older adults with clinically significant depressive symptoms who have a long-term care grade, as assessed by the German compulsory state nursing care insurance. In the intervention group, individual cognitive-behavioral psychotherapy tailored to the specific needs of this population will be offered by residential psychotherapists as part of the regular healthcare service. In the active control group, participants will receive individual psychosocial telephone counselling and a self-help guide. The planned sample size is N = 130 (n = 65 participants per group). The reduction of depressive symptoms (primary outcome) as well as the maintaining of activities of daily living, quality of life, and functioning will be assessed with questionnaires provided at baseline, after the end of the intervention and after three months. Feasibility and process evaluation will be conducted qualitatively based on documentation and interviews with psychotherapists, gatekeepers and the participants. Discussion: PSY-CARE investigates the potentials and limitations of providing outpatient psychotherapeutic treatment meeting the demands of vulnerable home-living older adults with depression under the real conditions of the health care system. The study will provide practical implications to improve access to and quality of outpatient psychotherapy for this poorly supplied population. Trial registration: The trial is registered at ISRCTN55646265; February 15, 2019

    Health situation in Germany during the COVID-19 pandemic. Developments over time for selected indicators of GEDA 2019/2020 – An update

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    The spread of the coronavirus SARS-CoV-2 in 2020 and the containment measures associated therewith have changed many aspects of daily life. An impact on health even beyond infections itself is assumed as well. The health situation of the population in the first phase of the pandemic was thus analysed using data from the German Health Update (GEDA 2019/2020-EHIS). By continuing the survey, the analyses for 2020 are completed (n=26,507 participants), whereby the focus is now on the third phase of the pandemic (second wave of infection, gradual reintroduction of containment measures). The health indicators are presented on a monthly basis. As in the first phase of the pandemic, no pandemic-related changes were observed for tobacco smoking/ second-hand smoke exposure and for received/lack of/provided support. In contrast to the first phase of the pandemic, declines in utilisation of medical services and depressive symptoms are not observed in the third phase. The increase in body weight/body mass index after the first phase of the pandemic did not continue. The survey period allows for a comparison of the periods before and as of the pandemic situation. A decrease in the medical services utilisation and depressive symptoms as well as an increase in the body weight/body mass index is observed in the period from March 2020 to January 2021 compared to the pre-pandemic period from April 2019 to March 2020

    Care for the chronically ill in Germany – The challenges during the COVID-19 pandemic

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    The COVID-19 pandemic is posing major challenges to the health care sector. This scoping review compiles evidence concerning changes to health care service availability and utilisation as well as possible impacts on health for selected groups of chronically ill people in Germany. The focus is on cancer, cardiovascular diseases, diabetes mellitus and mental disorders. Most empirical data available concerned inpatient care and showed a clear decline in the utilisation of inpatient treatments in March and April 2020 in the areas of oncology and cardiology as well as in mental health. For cardiovascular emergencies such as heart attack and stroke, a decline was observed especially regarding less serious cases. Although there were indications of treatment delays, there was no evidence thus far that emergency care had been generally compromised due to adjustments to inpatient care capacities. In the outpatient setting, extensive adjustments to health care services availability were observed for all disease groups considered. Overall, very limited empirical data were available. In particular, hardly any data were available on how changes in care impacted population health. There is an urgent need for continuous surveillance and evaluation based on health care and epidemiological data.Peer Reviewe

    Care for the chronically ill in Germany – The challenges during the COVID-19 pandemic

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    The COVID-19 pandemic is posing major challenges to the health care sector. This scoping review compiles evidence concerning changes to health care service availability and utilisation as well as possible impacts on health for selected groups of chronically ill people in Germany. The focus is on cancer, cardiovascular diseases, diabetes mellitus and mental disorders. Most empirical data available concerned inpatient care and showed a clear decline in the utilisation of inpatient treatments in March and April 2020 in the areas of oncology and cardiology as well as in mental health. For cardiovascular emergencies such as heart attack and stroke, a decline was observed especially regarding less serious cases. Although there were indications of treatment delays, there was no evidence thus far that emergency care had been generally compromised due to adjustments to inpatient care capacities. In the outpatient setting, extensive adjustments to health care services availability were observed for all disease groups considered. Overall, very limited empirical data were available. In particular, hardly any data were available on how changes in care impacted population health. There is an urgent need for continuous surveillance and evaluation based on health care and epidemiological data.Peer Reviewe

    VerĂ€nderungen der psychischen Gesundheit in der Kinder- und Jugendbevölkerung in Deutschland wĂ€hrend der COVID-19- Pandemie – Ergebnisse eines Rapid Reviews

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    Hintergrund: Dieser Rapid Review untersucht VerĂ€nderungen der psychischen Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in der Allgemeinbevölkerung in Deutschland wĂ€hrend der COVID-19-Pandemie. Methode: Grundlage sind 39 Publikationen, die mittels systematischer Literaturrecherche (Stand 19.11.2021) und Handrecherche identifiziert wurden. Die Datengrundlagen der eingeschlossenen Publikationen wurden bezĂŒglich ihrer ReprĂ€sentativitĂ€t fĂŒr die Allgemeinbevölkerung systematisiert, die verwendeten Indikatoren hinsichtlich der abgebildeten Konstrukte und ihrer VerlĂ€sslichkeit kategorisiert. Ergebnisse: Die große Mehrzahl der Studien bezog sich auf den Pandemiebeginn bis zum Sommerplateau 2020. Aus reprĂ€sentativen Studien wurde ĂŒberwiegend ein hohes Ausmaß an pandemiebezogenen Belastungen, Zunahmen psychischer AuffĂ€lligkeiten und BeeintrĂ€chtigungen der LebensqualitĂ€t berichtet. NichtreprĂ€sentative Studien zeigten gemischte Ergebnisse. Vulnerable Gruppen ließen sich nur eingeschrĂ€nkt identifizieren. Routine- und versorgungsbezogene Daten wiesen RĂŒckgĂ€nge der ambulanten und stationĂ€ren Inanspruchnahme wĂ€hrend der Pandemiewellen mit Nachholeffekten aus. Kinder und Jugendliche erweisen sich in der Pandemie als vulnerabler im Vergleich zu Erwachsenen. Ihre Belastung variierte jedoch mit den Pandemiewellen und den assoziierten EindĂ€mmungsmaßnahmen. Schlussfolgerungen: Ein zukĂŒnftiges vorausschauendes Krisen- und Pandemiemanagement erfordert eine engmaschige und kontinuierliche Surveillance der psychischen Kindergesundheit sowie eine bessere Identifikation von Risikogruppen

    Versorgung von chronisch Kranken in Deutschland - Herausforderungen in Zeiten der COVID-19-Pandemie

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    Die medizinische Versorgung wird durch die COVID-19-Pandemie vor große Herausforderungen gestellt. Das vorliegende Scoping Review trĂ€gt Hinweise auf bisherige VerĂ€nderungen der Versorgungsangebote und der Inanspruchnahme sowie mögliche gesundheitliche Folgen fĂŒr ausgewĂ€hlte Gruppen chronisch kranker Menschen in Deutschland zusammen. Der Fokus liegt auf Krebserkrankungen, Herz-Kreislauf-Erkrankungen, Diabetes mellitus und psychischen Störungen. Empirische Daten liegen ĂŒberwiegend fĂŒr den stationĂ€ren Bereich vor und zeigen einen deutlichen RĂŒckgang stationĂ€rer Behandlungen im MĂ€rz/April 2020 im Bereich der Onkologie und der Kardiologie sowie bei psychischen Störungen. FĂŒr kardiovaskulĂ€re NotfĂ€lle wie Herzinfarkt und Schlaganfall wurde ein RĂŒckgang vor allem bei leichteren FĂ€llen beobachtet. Bislang liegen einige Hinweise auf verzögerte Inanspruchnahme, jedoch keine Hinweise auf BeeintrĂ€chtigung der Notfallversorgung durch Anpassung stationĂ€rer VersorgungskapazitĂ€ten vor. Im ambulanten Bereich kam es fĂŒr alle betrachteten Krankheitsgruppen zu umfassenden Anpassungen der Versorgungsangebote. Die empirische Datenlage ist insgesamt noch sehr begrenzt. Insbesondere liegen kaum Daten zu gesundheitlichen Auswirkungen durch VerĂ€nderungen in der Versorgung vor. Es besteht dringender Bedarf fĂŒr kontinuierliche Begleit- und Evaluationsforschung auf der Basis von Versorgungsdaten und epidemiologischer Daten.Peer Reviewe

    Infektionsquellensuche bei ambulant erworbenen FÀllen von LegionÀrskrankheit

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    Bei den meisten FĂ€llen von ambulant erworbener LegionĂ€rskrankheit (AE-LK) gelingt es auch in interÂŹnationalen Studien nicht, die verantwortliche InfekÂŹtionsquelle nachzuweisen. Ein Ziel der Berliner LeTriWa-Studie („Legionellen in der Trinkwasser-Installation“) war es, herauszufinden, bei wie vielen FĂ€llen evidenzbasiert eine Infektionsquelle identifiÂŹziert werden kann. Dazu wurden im Zeitraum 2016 bis 2020 FĂ€lle von AE-LK und Kontrollpersonen rekrutiert, Urin- und tiefe Atemwegsproben untersucht und Befragungen zu potenziellen Expositionen durchgefĂŒhrt. Zudem wurden verschiedene hĂ€usliche und außerhĂ€usliche Infektionsquellen beprobt. Die Zuordnung der potenziellen Infektionsquelle erfolgte mittels einer eigens entwickelten Evidenz-Matrix. Im vorliegenden Teil 1 des Berichts werden zunĂ€chst die HintergrĂŒnde, Ziele und Methoden der LeTriWa-Studie vorgestellt.Peer Reviewe

    Infektionsquellensuche bei ambulant erworbenen FĂ€llen von LegionĂ€rskrankheit – Ergebnisse der LeTriWa-Studie; Berlin, 2016 – 2020 – Teil 2 (Ergebnisse und Diskussion)

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    Im Rahmen der Berliner LeTriWa-Studie („Legionellen in der Trinkwasser-Installation“) versuchten wir, ambulant erworbene FĂ€lle von LegionĂ€rskrankheit (AE-LK) evidenzbasiert einer Infektionsquelle zuzuordnen. DafĂŒr wurde eine eigens entwickelte Evidenz-Matrix genutzt, mit der die FĂ€lle anhand von drei Evidenztypen (mikrobiologische Evidenz, Cluster-Evidenz und analytisch-vergleichende Evidenz) entweder einer externen Infektionsquelle, einer hĂ€uslichen Nicht-Trinkwasserquelle (hNTWQuelle) oder hĂ€uslichem Trinkwasser (hTW) zugeordnet werden konnten. Wir rekrutierten 147 Studienteilnehmende (LeTriWa-FĂ€lle) sowie 217 Kontrollpersonen als Vergleichsgruppe. Bei 84 LeTriWa- FĂ€llen konnte aus den Patientenproben der monoklonale Antikörpertyp (MAb) identifiziert werden, bei 83 (99 %) ein MAb 3/1-positiver Stamm und bei einem Fall ein MAb 3/1-negativer Stamm. Im Vergleich zu den Kontrollpersonen war der Fallstatus (infiziert vs. nicht infiziert) nicht mit einer höheren Legionellenkonzentration in den Standard-Haushaltswasserproben assoziiert, die bei FĂ€llen und Kontrollen in gleicher Weise genommen worden waren. Wir fanden jedoch eine hochsignifikante Assoziation mit dem Vorhandensein eines MAb 3/1-positiven Stammes in den Standard-Haushaltsproben. Wir konnten etwa fĂŒr die HĂ€lfte der LeTriWa-FĂ€lle evidenzbasiert eine wahrscheinliche Quelle zuordnen, und zwar 23 (16 %) einer externen Infektionsquelle, 9 (6 %) einer hNTW-Quelle und 40 (27 %) dem hTW.Peer Reviewe
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