100 research outputs found

    On the Road to Telemedicine Maturity: A Systematic Review and Classification of Telemedicine Maturity Models

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    Telemedicine, seen as a solution for growing healthcare problems, is still not reaching its full potential. Telemedicine pilots can result in high costs, without successfully increasing patients’ wellbeing as intended. Appropriate tools for scaling up telemedicine, like prescriptive maturity models, are needed. They can help people to assess the status quo and make progress with the scaling up process by presenting them with pre-defined improvement measures. Prior research has already led to the development of such tools, but an overview is still lacking as to which models fit which purpose and whether the measures presented are helpful and, if so, in what way. The aim of this research is to provide an overview and classification of existing prescriptive maturity models for telemedicine. A systematic literature review has been conducted and a classification scheme derived to assess the identified models. The resulting overview outlines a starting point for on-going research and presents a scheme for assessing existing models with regard to how fit they are for usage

    Rethink Digital Health Innovation: Understanding Socio-Technical Interoperability as Guiding Concept

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    Diese Dissertation sucht nach einem theoretischem Grundgerüst, um komplexe, digitale Gesundheitsinnovationen so zu entwickeln, dass sie bessere Erfolgsaussichten haben, auch in der alltäglichen Versorgungspraxis anzukommen. Denn obwohl es weder am Bedarf von noch an Ideen für digitale Gesundheitsinnovationen mangelt, bleibt die Flut an erfolgreich in der Praxis etablierten Lösungen leider aus. Dieser unzureichende Diffusionserfolg einer entwickelten Lösung - gern auch als Pilotitis pathologisiert - offenbart sich insbesondere dann, wenn die geplante Innovation mit größeren Ambitionen und Komplexität verbunden ist. Dem geübten Kritiker werden sofort ketzerische Gegenfragen in den Sinn kommen. Beispielsweise was denn unter komplexen, digitalen Gesundheitsinnovationen verstanden werden soll und ob es überhaupt möglich ist, eine universale Lösungsformel zu finden, die eine erfolgreiche Diffusion digitaler Gesundheitsinnovationen garantieren kann. Beide Fragen sind nicht nur berechtigt, sondern münden letztlich auch in zwei Forschungsstränge, welchen ich mich in dieser Dissertation explizit widme. In einem ersten Block erarbeite ich eine Abgrenzung jener digitalen Gesundheitsinnovationen, welche derzeit in Literatur und Praxis besondere Aufmerksamkeit aufgrund ihres hohen Potentials zur Versorgungsverbesserung und ihrer resultierenden Komplexität gewidmet ist. Genauer gesagt untersuche ich dominante Zielstellungen und welche Herausforderung mit ihnen einhergehen. Innerhalb der Arbeiten in diesem Forschungsstrang kristallisieren sich vier Zielstellungen heraus: 1. die Unterstützung kontinuierlicher, gemeinschaftlicher Versorgungsprozesse über diverse Leistungserbringer (auch als inter-organisationale Versorgungspfade bekannt); 2. die aktive Einbeziehung der Patient:innen in ihre Versorgungsprozesse (auch als Patient Empowerment oder Patient Engagement bekannt); 3. die Stärkung der sektoren-übergreifenden Zusammenarbeit zwischen Wissenschaft und Versorgungpraxis bis hin zu lernenden Gesundheitssystemen und 4. die Etablierung daten-zentrierter Wertschöpfung für das Gesundheitswesen aufgrund steigender bzgl. Verfügbarkeit valider Daten, neuen Verarbeitungsmethoden (Stichwort Künstliche Intelligenz) sowie den zahlreichen Nutzungsmöglichkeiten. Im Fokus dieser Dissertation stehen daher weniger die autarken, klar abgrenzbaren Innovationen (bspw. eine Symptomtagebuch-App zur Beschwerdedokumentation). Vielmehr adressiert diese Doktorarbeit jene Innovationsvorhaben, welche eine oder mehrere der o.g. Zielstellung verfolgen, ein weiteres technologisches Puzzleteil in komplexe Informationssystemlandschaften hinzufügen und somit im Zusammenspiel mit diversen weiteren IT-Systemen zur Verbesserung der Gesundheitsversorgung und/ oder ihrer Organisation beitragen. In der Auseinandersetzung mit diesen Zielstellungen und verbundenen Herausforderungen der Systementwicklung rückte das Problem fragmentierter IT-Systemlandschaften des Gesundheitswesens in den Mittelpunkt. Darunter wird der unerfreuliche Zustand verstanden, dass unterschiedliche Informations- und Anwendungssysteme nicht wie gewünscht miteinander interagieren können. So kommt es zu Unterbrechungen von Informationsflüssen und Versorgungsprozessen, welche anderweitig durch fehleranfällige Zusatzaufwände (bspw. Doppeldokumentation) aufgefangen werden müssen. Um diesen Einschränkungen der Effektivität und Effizienz zu begegnen, müssen eben jene IT-System-Silos abgebaut werden. Alle o.g. Zielstellungen ordnen sich dieser defragmentierenden Wirkung unter, in dem sie 1. verschiedene Leistungserbringer, 2. Versorgungsteams und Patient:innen, 3. Wissenschaft und Versorgung oder 4. diverse Datenquellen und moderne Auswertungstechnologien zusammenführen wollen. Doch nun kommt es zu einem komplexen Ringschluss. Einerseits suchen die in dieser Arbeit thematisierten digitalen Gesundheitsinnovationen Wege zur Defragmentierung der Informationssystemlandschaften. Andererseits ist ihre eingeschränkte Erfolgsquote u.a. in eben jener bestehenden Fragmentierung begründet, die sie aufzulösen suchen. Mit diesem Erkenntnisgewinn eröffnet sich der zweite Forschungsstrang dieser Arbeit, der sich mit der Eigenschaft der 'Interoperabilität' intensiv auseinandersetzt. Er untersucht, wie diese Eigenschaft eine zentrale Rolle für Innovationsvorhaben in der Digital Health Domäne einnehmen soll. Denn Interoperabilität beschreibt, vereinfacht ausgedrückt, die Fähigkeit von zwei oder mehreren Systemen miteinander gemeinsame Aufgaben zu erfüllen. Sie repräsentiert somit das Kernanliegen der identifizierten Zielstellungen und ist Dreh- und Angelpunkt, wenn eine entwickelte Lösung in eine konkrete Zielumgebung integriert werden soll. Von einem technisch-dominierten Blickwinkel aus betrachtet, geht es hierbei um die Gewährleistung von validen, performanten und sicheren Kommunikationsszenarien, sodass die o.g. Informationsflussbrüche zwischen technischen Teilsystemen abgebaut werden. Ein rein technisches Interoperabilitätsverständnis genügt jedoch nicht, um die Vielfalt an Diffusionsbarrieren von digitalen Gesundheitsinnovationen zu umfassen. Denn beispielsweise das Fehlen adäquater Vergütungsoptionen innerhalb der gesetzlichen Rahmenbedingungen oder eine mangelhafte Passfähigkeit für den bestimmten Versorgungsprozess sind keine rein technischen Probleme. Vielmehr kommt hier eine Grundhaltung der Wirtschaftsinformatik zum Tragen, die Informationssysteme - auch die des Gesundheitswesens - als sozio-technische Systeme begreift und dabei Technologie stets im Zusammenhang mit Menschen, die sie nutzen, von ihr beeinflusst werden oder sie organisieren, betrachtet. Soll eine digitale Gesundheitsinnovation, die einen Mehrwert gemäß der o.g. Zielstellungen verspricht, in eine existierende Informationssystemlandschaft der Gesundheitsversorgung integriert werden, so muss sie aus technischen sowie nicht-technischen Gesichtspunkten 'interoperabel' sein. Zwar ist die Notwendigkeit von Interoperabilität in der Wissenschaft, Politik und Praxis bekannt und auch positive Bewegungen der Domäne hin zu mehr Interoperabilität sind zu verspüren. Jedoch dominiert dabei einerseits ein technisches Verständnis und andererseits bleibt das Potential dieser Eigenschaft als Leitmotiv für das Innovationsmanagement bislang weitestgehend ungenutzt. An genau dieser Stelle knüpft nun der Hauptbeitrag dieser Doktorarbeit an, in dem sie eine sozio-technische Konzeptualisierung und Kontextualisierung von Interoperabilität für künftige digitale Gesundheitsinnovationen vorschlägt. Literatur- und expertenbasiert wird ein Rahmenwerk erarbeitet - das Digital Health Innovation Interoperability Framework - das insbesondere Innovatoren und Innovationsfördernde dabei unterstützen soll, die Diffusionswahrscheinlichkeit in die Praxis zu erhöhen. Nun sind mit diesem Framework viele Erkenntnisse und Botschaften verbunden, die ich für diesen Prolog wie folgt zusammenfassen möchte: 1. Um die Entwicklung digitaler Gesundheitsinnovationen bestmöglich auf eine erfolgreiche Integration in eine bestimmte Zielumgebung auszurichten, sind die Realisierung eines neuartigen Wertversprechens sowie die Gewährleistung sozio-technischer Interoperabilität die zwei zusammenhängenden Hauptaufgaben eines Innovationsprozesses. 2. Die Gewährleistung von Interoperabilität ist eine aktiv zu verantwortende Managementaufgabe und wird durch projektspezifische Bedingungen sowie von externen und internen Dynamiken beeinflusst. 3. Sozio-technische Interoperabilität im Kontext digitaler Gesundheitsinnovationen kann über sieben, interdependente Ebenen definiert werden: Politische und regulatorische Bedingungen; Vertragsbedingungen; Versorgungs- und Geschäftsprozesse; Nutzung; Information; Anwendungen; IT-Infrastruktur. 4. Um Interoperabilität auf jeder dieser Ebenen zu gewährleisten, sind Strategien differenziert zu definieren, welche auf einem Kontinuum zwischen Kompatibilitätsanforderungen aufseiten der Innovation und der Motivation von Anpassungen aufseiten der Zielumgebung verortet werden können. 5. Das Streben nach mehr Interoperabilität fördert sowohl den nachhaltigen Erfolg der einzelnen digitalen Gesundheitsinnovation als auch die Defragmentierung existierender Informationssystemlandschaften und trägt somit zur Verbesserung des Gesundheitswesens bei. Zugegeben: die letzte dieser fünf Botschaften trägt eher die Färbung einer Überzeugung, als dass sie ein Ergebnis wissenschaftlicher Beweisführung ist. Dennoch empfinde ich diese, wenn auch persönliche Erkenntnis als Maxim der Domäne, der ich mich zugehörig fühle - der IT-Systementwicklung des Gesundheitswesens

    A Review on Consumer Health Information Technology Research in IS

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    While there is a rapid growth in the application of consumer health information technology (CHIT), its growth as an area of interest in IS research is still relatively slow. While there is great potential for research in this area, knowledge barriers to conducting CHIT research do exist. These include a lack of a clear definition of CHIT and lack of knowledge on the current state of CHIT research in IS. To overcome these barriers, we offer a definition of CHIT and then use that definition, together with the IT artifact perspective, to conduct a thematic analysis of CHIT research in the IS domain. We find that CHIT research spans all five IT views but to different degrees: nominal, proxy, and tool views are the most widely used perspectives. Based on our analysis, we suggest future research directions to enrich understanding of CHIT

    A COMMITMENT-BASED REFERENCE ONTOLOGY FOR SERVICE: HARMONIZING SERVICE PERSPECTIVES

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    Nowadays, the notion of service has been widely adopted in the practice of economic sectors (e.g., Service, Manufacturing, and Extractive sectors), as well as, in the research focus of various disciplines (e.g., Marketing, Business, and Computer Science). Due to that, a number of research initiatives (e.g., service ontologies, conceptual models, and theories) have tried to understand and characterize the complex notion of service. However, due to particular views of these disciplines and economic sectors, a number of different characterizations of service (e.g., service as interaction, service as co-creation of value, and service as capability / manifestation of competence, among others) have been proposed. The existence of these various non-harmonized characterizations, and the focus on a terminological debate about the service concept, instead of about the service phenomena from a broad perspective, make the establishment of a unified body of knowledge for service difficult. This limitation impacts, e.g., the establishment of unified conceptualization for supporting the smooth alignment between Business and IT views in service-oriented enterprise architecture (SoEA), and the design and usage of service modeling languages. In this thesis we define a theoretical foundation for service based on the notion of service commitment and claims as basic elements in the characterization of service relations along service life-cycle phases (service offer, service negotiation, and service delivery). As discussed in this work, this theoretical foundation is capable of harmonizing a number of service perspectives found in the literature. Such theoretical foundation is specified in a well-founded core reference ontology, named UFO-S, which was designed by adopting a sound ontological engineering apparatus (mainly, a well-founded ontology representation language, OntoUML, and approaches of model verification and model validation). As a kind of theory, UFO-S was applied in the analysis of SoEA structuring principles in order to define a commitment-based SoEA view, which remarks social aspects inherent in service relations usually underexplored in widely adopted service-oriented approaches (such as SOA-RM by OASIS, ITIL, and ArchiMate). Based on this, UFO-S was also applied in an ontological analysis of service modeling at ArchiMates Business layer. Such ontological analysis showed some limitations concerned to semantic ambiguity and lack of expressiveness for representing service offerings (and type thereof) and service agreements in SoEA. In order to address these limitations, three service modeling patterns (service offering type pattern, service offering pattern, and service agreement pattern) were proposed taking as basis UFO-S. The usefulness of these patterns for addressing these limitations was evidentiated by means of an empirical evaluation. Finally, we can say that, beyond offering a broad and well-founded theoretical foundation for service able to harmonize service perspectives, UFO-S presented benefits as a reference model in the analysis of SoEA structuring principles, and in the (re)design of service modeling languages

    Front-Line Physicians' Satisfaction with Information Systems in Hospitals

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    Day-to-day operations management in hospital units is difficult due to continuously varying situations, several actors involved and a vast number of information systems in use. The aim of this study was to describe front-line physicians' satisfaction with existing information systems needed to support the day-to-day operations management in hospitals. A cross-sectional survey was used and data chosen with stratified random sampling were collected in nine hospitals. Data were analyzed with descriptive and inferential statistical methods. The response rate was 65 % (n = 111). The physicians reported that information systems support their decision making to some extent, but they do not improve access to information nor are they tailored for physicians. The respondents also reported that they need to use several information systems to support decision making and that they would prefer one information system to access important information. Improved information access would better support physicians' decision making and has the potential to improve the quality of decisions and speed up the decision making process.Peer reviewe

    A Review On IoT-Based Healthcare Monitoring Systems For Patient In Remote Environments

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    The Internet of Things (IoT) is a powerful technology that can enable users’ smart devices and sensors to link each other and access the internet for daily usage. It is a platform that can be used by end users to access many smart application fields, such as smart city, smart home, and smart healthcare. In recent years, the healthcare monitoring systems are becoming the major development field that use the IoT as advanced technology enabler. This review is discussing more about the design, functions, and the main uses of the IoT-based healthcare monitoring applications and systems for remote patient environments. Therefore, a deep review has been made to identify the usage, efficiency, and acceptability for the current applications and systems to become more efficient to patients. Different healthcare monitoring systems have employed the IoT to integrate the different wireless interfaces with the cloud-based healthcare services. These services are including the sensing, gathering, processing, storing, and learning more among the patients’ data. The various IoT healthcare applications will help to develop useful and effective solutions by using these systems in practice. From this review it can be proof that the IoT-based healthcare monitoring applications are growing faster to build more healthcare solutions that useful for different healthcare conditions and environment

    eHealth Conversations : using information management, dialogue, and knowledge exchange to move toward universal

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    The publication of eHealth Conversations, developed with the support of the Spanish Agency for International Development Cooperation (AECID), represents a major step forward for the PAHO/WHO Strategy, since it explores ways of implementing regional mechanisms with free and equitable access to information and knowledge sharing. These initiatives aim to advance the goals of more informed, equitable, competitive, and democratic societies, where access to health information is considered a basic right. This publication is one of the instruments used by PAHO/WHO to develop the initiatives outlined in the Strategy, which coincides with the global eHealth strategy. One of the fundamental needs for the improvement of eHealth is the dissemination of information, and PAHO/WHO is assuming a leading role in this effort. The development of this new electronic publication is a key step in disseminating information that will be useful for decision makers on applying these technologies for the health of the Americas. This electronic book is one of the products of PAHO/WHO’s project: “eHealth Conversations: Using Information Management, Dialogue, and Knowledge Exchange to Move Toward Universal Access to Health.” Participants in these conversations included experts on electronic health and other specialties. Through virtual dialogues, the experts contributed with knowledge and reflections on the present and the future of eHealth in the Americas, analyzed the situation, and made recommendations for the implementation of electronic health initiatives. These recommendations are not only intended for PAHO/ WHO, but also for governments and the private sector. The aim of the project is to guarantee the convergence of local, national, and regional initiatives regarding the adoption and application of ICTs for public health, with special attention on critical issues in this field. It also intends to strengthen individual and collective capacities of health workers and institutions, connecting them in a network of on-line health networks, as well as to reinforce the PAHO/WHO eHealth program.Acknowledge the Spanish Agency for International Development Cooperation (AECID) for its financial support in preparing this publication and developing the project titled “eHealth Conversations: Using Information Management, Dialogue, and Knowledge Exchange to Move Toward Universal Access to Health;

    A framework for guiding the interdisciplinary design of mHealth intervention apps for physical activity behaviour change

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    The global pandemic of noncommunicable diseases and its associated premature mortality rates and socioeconomic burden have led to increasingly intensified efforts towards designing and delivering health promotion interventions aimed at addressing the leading modifiable health risk behaviours, such as physical inactivity. Developing physical activity behaviour change interventions that target individuals at the dual intra-interpersonal socioecological levels of health promotion has become a key objective worldwide. Digital and mobile technology is revolutionising the ways in which health behaviour change interventions are delivered to individuals across the world, with mobile health applications (mHealth apps) increasingly recognised as a powerful means of promoting physical activity behaviour change. However, with the growth and opportunities of mHealth apps, come several design challenges. Key design challenges concern the integration of theory, the incorporation of evidence-based behaviour change techniques, the application of persuasive systems design principles, and the importance of multi- and interdisciplinary collaborative design, development and evaluation approaches. These key challenges influence the output product design and effectiveness of mHealth physical activity behaviour change intervention apps. There exists a paucity of approaches for guiding and supporting the multi- and interdisciplinary collaborative design, development and evaluation of mHealth physical activity behaviour change intervention apps. To address this gap, this research study proposes an Interdisciplinary mHealth App Design Framework, framed by a novel boundary object view. This view considers the diverse communities of practice, boundary objects and supporting artefacts, process activities, and knowledge sharing practices necessary and relevant to the design of effective mHealth physical activity behaviour change intervention apps. The framework’s development is guided by a Design Science Research (DSR) approach. Its core components are based on the findings of a critical theoretical analysis of twenty existing multi- and interdisciplinary digital health development approaches. Once developed, the framework is evaluated using a qualitative DSR linguistic interpretivist approach, with semi-structured interviews as the research instrument. The thematic analysis findings from interviews with thirty-one international academic researchers and industry practitioners informs the iterative modification and revision of an enhanced Interdisciplinary mHealth App Design Framework, constituting the main DSR artefact contribution of the research study. In addition, four theoretical contributions are made to the mHealth intervention app design body of knowledge, and a practical contribution is made through the provision of guideline recommendations for academics and industry practitioners. Methodological contributions are also made in terms of applying DSR, adopting a hybrid cognitive reasoning strategy, and employing a qualitative linguistic interpretivist approach to evaluation within a DSR project.Thesis (PhD) -- Faculty of Commerce, Information Systems, 202

    Preface

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