58 research outputs found

    AwarNS: A framework for developing context-aware reactive mobile applications for health and mental health

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    In recent years, interest and investment in health and mental health smartphone apps have grown significantly. However, this growth has not been followed by an increase in quality and the incorporation of more advanced features in such applications. This can be explained by an expanding fragmentation of existing mobile platforms along with more restrictive privacy and battery consumption policies, with a consequent higher complexity of developing such smartphone applications. To help overcome these barriers, there is a need for robust, well-designed software development frameworks which are designed to be reliable, power-efficient and ethical with respect to data collection practices, and which support the sense-analyse-act paradigm typically employed in reactive mHealth applications. In this article, we present the AwarNS Framework, a context-aware modular software development framework for Android smartphones, which facilitates transparent, reliable, passive and active data sampling running in the background (sense), on-device and server-side data analysis (analyse), and context-aware just-in-time offline and online intervention capabilities (act). It is based on the principles of versatility, reliability, privacy, reusability, and testability. It offers built-in modules for capturing smartphone and associated wearable sensor data (e.g. IMU sensors, geolocation, Wi-Fi and Bluetooth scans, physical activity, battery level, heart rate), analysis modules for data transformation, selection and filtering, performing geofencing analysis and machine learning regression and classification, and act modules for persistence and various notification deliveries. We describe the framework’s design principles and architecture design, explain its capabilities and implementation, and demonstrate its use at the hand of real-life case studies implementing various mobile interventions for different mental disorders used in clinical practice

    Evaluation and recommendation of mobile technology for early course psychosis care

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    BACKGROUND: Demand for mental health services, especially for clinical high-risk and early psychosis, has increased, creating a need for new solutions to increase access to and quality of care. Smartphones and mobile technology are potential tools to support coordinated specialty care (CSC) for early psychosis, given their potential to augment the six core roles of care: case management and team leadership, recovery-oriented psychotherapy, medication management, support for employment and education, coordination with primary care services, and family education and support. Such digital tools could enhance patient care and mitigate challenges for CSC. However, the services smartphones are offering specifically for coordinated specialty care and the level of evidence are unknown. OBJECTIVE: This thesis consists of three phases: 1) to review the published literature on smartphone technology to enhance care for patients with prodromal and early course psychosis and schizophrenia, 2) to create technology implementation guidelines for coordinated specialty care programs, and 3) to assess the framework created in phase two by implementing it at diverse sites across the country. METHODS: Phase I involved a systematic literature search conducted on August 16 and 17, 2019 which used PubMed, EMBASE, Web of Sciences, and PsycINFO electronic databases. All eligible studies were reviewed and screened based on inclusion and exclusion criteria. Phase II was guided by the results discovered in phase I and consisted of modifying the Replicating Effective Programs framework to create a CSC focused model. Phase III entailed the implementation of the framework at eight coordinated specialty care programs in the United States. Findings from each visit guide improvements for the framework. RESULTS: The search conducted in phase I uncovered 388 unique results, of which 21 eligible studies on 16 unique app platforms were identified. Feasibility studies showed high user engagement and interest among patients, monitoring studies demonstrated correlations between app assessments and clinical outcomes, and intervention studies indicated that these apps have the potential to advance care. The AACCS framework was developed in phase II which is composed of five stages: 1) Assess (e.g. identifying access to and comfort with technology), 2) Align (e.g. understanding aspects of coordinated specialty care that technology can augment), 3) Connect (e.g. customizing technology to the needs of patients and clinicians), 4) Care (e.g. implementing the digital tools into treatment), and 5) Sustain (e.g. creating sustainable technology-enabled mental health services). As phase III is ongoing, only results from the first few site visits are shared. Site 1, an amalgamation of three distinct programs, showcased that access to technology was not a barrier, however other aspects necessary for successful technology implementation were missing, such as access to high-speed internet and adequate technology training. Although staff members reported low confidence with technology, they all believed in the potential of technology to assist with all six key roles of CSC. CONCLUSION: The published literature on smartphone apps for prodromal and first-episode psychosis is small but is growing exponentially. Although the research results and protocols for app studies do not align well with all key roles of coordinated specialty care, high rates of adoption and feasibility suggest the potential for future efforts. The findings from the literature review guided the creation of the AACCS framework. This framework is intended to assist CSC programs in the identification of clinical targets to be augmented with digital tools. Implementation of the AACCS framework at many sites highlighted a need for digital literacy training for both patients and staff members. Technology has the unique potential to reduce staff workload, support CSC efforts, and expand the reach of early course psychosis care by erasing distance

    A randomized 3-month, parallel-group, controlled trial of CALMA m-health app as an adjunct to therapy to reduce suicidal and non-suicidal self-injurious behaviors in adolescents: study protocol

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    Background: Suicidal and non-suicidal self-injurious behaviors are among the leading causes of death and injury in adolescents and youth worldwide. Mobile app development could help people at risk and provide resources to deliver evidence-based interventions. There is no specific application for adolescents and young people available in Spanish. Our group developed CALMA, the first interactive mobile application with the user in Spanish, which provides tools based on Dialectical Behavioral Therapy to manage a crisis of suicidal or non-suicidal self-directed violence with the aim of preventing suicide in adolescents and youth. Methods: To test the effectiveness, safety and level of engagement of the CALMA app in people aged 10 to 19 who are treated in mental health services of two public hospitals, we will conduct a parallel-group, two-arm randomized controlled trial. Participants will be assessed face-to-face and via video call at four timepoints: day-0 (baseline), day-30, day-60, and day-90. A total of 29 participants per group will be included. Change in the frequency of suicidal and non-suicidal self-injurious behaviors will be compared between groups, as well as the level of emotional dysregulation, level of app engagement and time of psychiatric admission during the follow-up period. Discussion: This study is particularly relevant to young people given their widespread use of mobile technology, while there are currently no available smartphone app-based self-guided psychological strategies in Spanish that attempt to reduce suicidal behavior in adolescents who are assisted in the public health sector from low and middle-income countries in Latin America.Fil: Rodante, Demián. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Instituto de Farmacologia; ArgentinaFil: Chiapella, Luciana Carla. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Bioquímicas y Farmacéuticas; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario; ArgentinaFil: Olivera Fedi, Ramiro. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Instituto de Farmacologia; ArgentinaFil: Papavero, Eliana Belen. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Instituto de Farmacologia; ArgentinaFil: Lavoie, Kim L.. Université du Québec a Montreal; CanadáFil: Daray, Federico Manuel. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Medicina. Instituto de Farmacologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentin

    Mood-enhancing Physical Activity in Individuals with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and Healthy Youths – Daily Life Investigations by Ambulatory Assessment

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    Körperliche Aktivität ist ein wichtiger Bestandteil zur Prävention von Erkrankungen bei gesunden Menschen, sowie auch zur Gesundheitsförderung bei physischen und psychischen Erkrankungen. Bei letzterem besteht dahingehend Evidenz, dass eine Milderung der Begleiterscheinungen einer psychischen Erkrankung mit einer Verbesserung des eigentlichen Krankheitsbildes, das heißt der Hauptsymptome, einhergehen könnte. Studien belegen beispielsweise einen signifikanten Zusammenhang zwischen negativem Affekt, als häufig auftretende Begleiterscheinung bei psychischen Erkrankungen, und Impulsivität, als eines der Hauptsymptome der Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS). Somit wird vermutet, dass eine Verbesserung von negativem Affekt auch gleichzeitig Impulsivität positiv beeinflussen könnte. Diese genannten Symptome, Gefühle, aber auch Verhaltensweisen, wie beispielsweise körperliche Aktivität, fluktuieren stark innerhalb von Personen über die Zeit und weisen untereinander möglicherweise Zusammenhänge auf. Durch Ambulantes Assessment und wachsendem technischem Fortschritt werden zunehmend einfachere und weniger beschwerliche Möglichkeiten geboten diese dynamischen Prozesse im Alltag adäquat abzubilden und zu untersuchen. Ambulantes Assessment beschreibt dabei das Untersuchen von Personen in ihrem Alltag in Echtzeit mit beispielsweise elektronischen Tagebüchern und Akzelerometern. Die Hauptziele dieser Arbeit fokussieren sich auf die Zusammenhänge zwischen körperlicher Aktivität und Stimmung bei Jugendlichen und ADHS PatientInnen, sowie gesunden Kontrollen. Dabei wird untersucht, wie diese von Natur aus dynamischen Variablen über die Zeit zusammenhängen bzw. sich gegenseitig bedingen. Zusätzlich wird eine Übersichtsarbeit (Review) zum Thema „elektronische Tagebücher in der ADHS-Forschung“ vorgestellt, die den Stand der Forschung, sowie Zukunftsperspektiven zur Verbesserung der ADHS-Forschung, durch stetig wachsenden technischen Fortschritt im Ambulanten Assessment, darlegt. Im ersten der vier Paper dieser Arbeit wurden Jugendliche, zwischen zwölf und siebzehn Jahren, einer willkürlich ausgewählten gemeindenahen Stichprobe (N=113), in ihrem alltäglichen Leben, hinsichtlich des Zusammenhangs zwischen Stimmung und nachfolgender spontaner körperlicher Aktivität, untersucht. Über einen Zeitraum von einer Woche wurden sie durch Ambulantes Assessment (d.h. mit elektronischen Tagebüchern und Akzelerometern) begleitet. Die Ergebnisse zeigen einen Effekt der Stimmungsparameter ‚gute Stimmung‘, ‚Wachheit‘ und ‚Ruhe‘ auf alltägliche spontane körperliche Aktivität (z.B. Treppensteigen) bei Jugendlichen. Im Detail ergab sich ein positiver Zusammenhang zwischen den Stimmungsparametern ‚gute Stimmung‘ und ‚spontaner körperlicher Aktivität‘ sowie auch zwischen ‚Wachheit‘ und ‚spontaner körperlicher Aktivität‘. Zwischen den Variablen ‚Ruhe‘ und ,spontaner körperlicher Aktivität‘ zeigte sich hingegen ein negativer Zusammenhang. Diese Ergebnisse deuten darauf hin, dass Stimmung einen Effekt auf nachfolgende spontane körperliche Aktivität bei Jugendlichen aufweist. Im zweiten Paper wurde dieselbe Stichprobe analysiert (d.h. Jugendliche einer willkürlich ausgewählten gemeindenahen Stichprobe; N=113). Hier wurde im Gegensatz zum ersten Paper der Fokus darauf gelegt, ob Stimmung auch eine Konsequenz aus körperlicher Aktivität sein könnte, d.h. ob Stimmung von vorausgehender körperlicher Aktivität beeinflusst werden könnte. Ein weiterer Schwerpunkt befasste sich mit der Frage, ob die Art der körperlichen Aktivität (d.h. alltägliche spontane körperliche Aktivität, sportliche Freizeit-Aktivität, oder Wettkampfsport) differenzielle Effekte auf die Stimmungsparameter ‚gute Stimmung‘, ‚Wachheit‘ und ‚Ruhe‘ zeigen. Bei differenzierter Betrachtung der Art der körperlichen Aktivität und der drei Stimmungsparameter zeigte sich, dass sich die Jugendlichen besser gelaunt und energiegeladener nach alltäglicher spontaner körperlicher Aktivität (z.B. mit dem Hund spazieren gehen), besser gelaunt aber unruhiger nach sportlicher Freizeit-Aktivität (z.B. Skaten) und weniger energiegeladen nach Wettkampfsportarten (z.B. Tennis) fühlten. Diese Ergebnisse deuten darauf hin, dass Stimmung nicht nur körperliche Aktivität bedingt, sondern umgekehrt auch körperliche Aktivität die Stimmung beeinflussen kann. Die dritte Publikation in dieser Arbeit ist eine Übersichtsarbeit (Review), die den Stand der Forschung zu elektronischen Tagebuchstudien in der ADHS-Forschung zusammenfasst. Zwanzig Studien mit Kindern und Jugendlichen, sowie dreizehn Studien mit Erwachsenen legen nahe, dass Ambulantes Assessment eine hilfreiche Methode ist, um dynamische Prozesse in ADHS abzubilden, die nicht in der Sprechstunde, im Labor, oder im klinischen Setting erhoben werden können. Ambulantes Assessment kann die psychiatrische Praxis durch die Untersuchung dieser dynamischen Prozesse, die im klinischen Kontext von Bedeutung sein könnten, unterstützen, und somit möglicherweise auf digitalem Wege Diagnosen untermauern (durch die sogenannte „digitale Phänotypisierung“). Im vierten Paper wurden ADHS PatientInnen (n=143) und gesunde Kontrollen (n=42) über vier Tage mit elektronischen Tagebüchern und Akzelerometern untersucht, um herauszufinden, ob auch bei dieser klinischen Stichprobe Stimmung von vorausgehender körperlicher Aktivität beeinflusst wird. Die ADHS PatientInnen wurden dabei explorativ in zwei Gruppen unterteilt: 1. prädominant unaufmerksam (n=48) und 2. sowohl unaufmerksam als auch hyperaktiv (n=95). Die Ergebnisse zeigen, dass körperliche Aktivität mit nachfolgender Stimmung bei ADHS PatientInnen, abhängig von ihren prädominanten Symptomen, zusammenhängt. Im Detail konnte körperliche Aktivität positiven Affekt in allen Gruppen (1. ADHS prädominant unaufmerksam; 2. ADHS unaufmerksam und hyperaktiv; 3. gesunde Kontrollen) verbessern, wohingegen körperliche Aktivität negativen Affekt nur bei der Teil-Stichprobe, die hyperaktiver war (Gruppe 2), verbessern konnte. Demnach kann die Hypothese, dass körperliche Aktivität einen signifikanten Zusammenhang mit nachfolgender Stimmung in ADHS PatientInnen aufweist, bezogen auf positiven Affekt, bestätigt werden. Für negativen Affekt kann die Hypothese lediglich für diejenigen ADHS PatientInnen bestätigt werden, die hyperaktiver sind. Abschließend werden im letzten Kapitel Erfahrungen und Limitationen der in dieser Arbeit aufgeführten, sowie vorheriger Ambulanten Assessment Studien zusammengefasst und daraus Implikationen für zukünftige Studien abgeleitet. Vorherige Ambulante Assessment Studien im Bereich ‚körperliche Aktivität und Stimmung‘ zeigten generell Limitationen bezüglich fehlender Kontrollgruppen, Selbstreports statt objektiven Messungen von körperlicher Aktivität und geringer statistischer Power. Des Weiteren gingen Studien häufig nicht auf die Sportart, das Intensitätslevel, Erfolg und Misserfolg, d.h. ein Spiel zu gewinnen oder zu verlieren, oder die Spezifikation der Stimmungsparameter ein. Die allgemeine Diskussion gibt weiterhin einen Überblick über mobile-(m)Health Komponenten, die in den verschiedenen klinischen Studien verwendet wurden und richtet den Fokus vor allem auf deren technischen und methodischen Innovationen. Auf dieser Grundlage werden Implikationen für technische und methodische Anforderungen beschrieben, die in zukünftigen Ambulanten Assessment Studien berücksichtigt werden sollten. Noch dazu beschreibt dieses Kapitel welche Komponenten und Funktionen im Ambulanten Assessment bereits jetzt helfen könnten die klinische Praxis zu unterstützen, indem sie durch die sogenannte ‚digitale Phänotypisierung‘ Diagnosen untermauern. Hier sind beispielsweise kognitive Tasks am Smartphone zu nennen, die als objektives Maß Impulsivität (z.B. mit dem „stop-signal-task“) oder das Arbeitsgedächtnis (z.B. mit dem „spatial n-back or memory-updating task“) testen. Außerdem wird diskutiert, wie Bewegungsmuster in der Akzelerometrie als digitale Marker zur Erkennung von Symptomatik in psychischen Erkrankungen eingesetzt werden könnten. Hier wären beispielsweise kurze Spektren in Bewegungsmustern zu nennen, die sich signifikant zwischen hyperaktiven ADHS PatientInnen und gesunden Kontrollen unterscheiden. Würde ein solcher digitaler Marker, beispielsweise für Hyperaktivität, gefunden werden, könnte er die Diagnostik in psychischen Erkrankungen und somit die klinische Praxis zusätzlich unterstützen

    Current challenges and methods in adherence with mHealth applications used for alcohol use monitoring and reduction

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    Abstract. Smartphones have become ubiquitous in the modern world; with them business of mobile applications (apps) has risen. Included in these applications are mobile health (mHealth), also referred as electronic health (eHealth), apps that are designed to aid people suffering from a variety of health issues. In this thesis the focus is on apps that aid people with alcohol related issues. Goal for this thesis was to study the current field of existing mobile applications that, deal in people suffering from substance use issues, mainly excessive drinking. Specific focus is on the adherence of those apps and how they plan to maintain it. Using this existing expertise and utilizing a Design Science Research (DSR) approach, MyLimits, a design prototype of mHealth application was designed. MyLimits aims at aiding young adults to self-manage their drinking amounts and habits better, with the purpose of designing an app that is would be able to maintain adherence among its users. Two new features were innovated for MyLimits to improve its adherence and these new features were an unnoticeable mode for widget feature and regular check-up meetings with a chatbot. MyLimits and its new features were evaluated in interview sessions with members of the target age group, along with gathering experiences and thoughts on adherence in behaviour change apps. The research found that existing alcohol related mHealth apps apply a variety of tools for their users. Personal monitoring tools such as self-reporting and goals settings a popular among many others. Social features are also common allowing users to connect with other users, health professionals or people who have experience in reducing their drinking. Gamification and rewarding systems are on the forefront of upcoming apps, but their actual affects still require studying. Findings on adherence show that mHealth app’s adherence benefits from segmenting the progress as behaviour change requires a long-term process. Visits and communication with a health counsellor were a great predictor for adherence. Other key aspect to adherence were tailoring to allow the user to personalize their mHealth tool and reminders have been shown to increase adherence and effectiveness of the interventions. The small number of interviewees was a limitation for this thesis, with five interviewees being interviewed. This was greatly affected by the COVID-19 situation affecting the world during the fall of 2020. Therefore, the interviews were done online, by use of audio call and screen sharing. This removed the possibility for testing the app in a real-world scenario. The interviewees did not have self-reported issues with drinking, and this could affect how sensitively they see the topic. Measuring adherence requires a longer period of monitoring and testing, greatly limiting the potential of evaluating the adherence of MyLimits.Tiivistelmä. Älypuhelimet ovat kaikkialla nykymaailmassa ja niiden yleistyttyä on syntynyt uusia liiketoiminnan aloja, kuten mobiilisovellukset. Näihin lukeutuvat myös mobiiliterveys- eli mHealt-sovellukset sekä muut terveys- eli eHealth-sovellukset, jotka on suunniteltu auttamaan erilaisista terveysongelmista kärsiviä ihmisiä. Tämä tutkielma keskittyy alkoholin käytön ja juomisen seurantaan ja raportointiin liittyviin sovelluksiin. Tutkielmassa tarkkaillaan olemassa olevia alkoholiin liittyviä mobiilisovelluksia. Erityisesti tutkielmassa keskitytään sovellusten antamiin ohjeistuksiin ja niiden noudattamiseen sekä siihen, miten sovellukset parantavat käytön jatkuvuutta. Hyödyntämällä olemassa olevia taustatutkimuksia ja suunnittelutieteellisen (DSR) tutkimuksen lähestymistapaa, tässä tutkielmassa suunniteltiin mHealth-sovellusprototyyppi, MyLimits. MyLimitsin tarkoitus on auttaa nuoria aikuisia hallitsemaan juomismääriään ja -tapojaan paremmin samalla, kun sovelluksen kehityksessä keskitytään ylläpitämään käytön jatkuvuutta. MyLimitsille kehitettiin kaksi täysin uutta ominaisuutta, joiden tarkoituksena on sitouttaa käyttäjiä. Nämä uudet ominaisuudet ovat huomaamaton tila (unnoticiable mode) widget-pienohjelmaominaisuudelle sekä säännölliset tarkastustapaamiset chattibotin kanssa. MyLimitsiä ja sen uusia ominaisuuksia arvioitiin haastattelemalla kohderyhmään sopivia henkilöitä. Haastatteluissa kerättiin myös haastateltavien kokemuksia ja ajatuksia käyttäytymisenmuutossovellusten käytöstä ja niiden antamien ohjeiden noudattamisesta. Tutkimuksessa havaittiin, että nykyiset alkoholin käyttöön liittyvät mHealth-sovellukset tarjoavat useita erilaisia työkaluja käyttäjilleen. Henkilökohtaiset seurantatyökalut, kuten itseraportointi ja tavoitteiden asettaminen, ovat suosittuja. Yleisiä ovat myös sosiaaliset työkalut, joilla käyttäjät voivat olla yhteydessä toisiin käyttäjiin, terveydenhuollon ammattilaisiin tai ihmisiin, joilla on kokemusta juomisen vähentämisestä. Tulevaisuuden sovellusten eturintamassa testataan nykyisin pelillistämis- ja palkitsemisjärjestelmiä, mutta niiden vaikutukset edellyttävät vielä lisätutkimuksia. Käyttäjien sitoutumista testattaessa on huomattu, että mHealth-sovelluksen antamien ohjeiden noudattaminen vahvistuu edistymistä segmentoimalla, sillä pysyvä käytöksen muutos on pitkäaikainen prosessi. Tapaamiset ja viestintä terveydenhuollon henkilökunnan kanssa olivat tutkimuksen mukaan erinomaisia työkaluja sovelluksen antamien ohjeiden noudattamisen kannalta. Muita keskeisiä löytöjä ohjeiden noudattamiseen liittyen olivat sovelluksen mukauttaminen, jotta käyttäjä voi muokata sovelluksen työkaluja mieltymystensä mukaisesti, sekä muistutukset, joiden todettiin myös lisäävän sovellusten ohjeiden noudattamista ja yleistä tehokkuutta. Yksi rajoitus tutkimukselle oli haastateltavien pieni lukumäärä: haastatteluissa haastateltiin vain viittä potentiaalista käyttäjää. Tähän vaikutti suuresti syksyllä 2020 maailmaa kurittanut COVID-19-tilanne, joka poisti mahdollisuuden testata MyLimitsiä tosielämän käyttötilanteissa. Haastattelut suoritettiin verkossa äänipuheluita ja näytön jakoa hyödyntäen. Haastateltavat eivät ilmoittaneet heillä olevan ongelmia alkoholin käytön kanssa, joten he eivät ehkä suhtautuneet aiheeseen niin varautuneesti kuin oikea ongelmakäyttäjä saattaisi suhtautua. Sovellukseen sitoutuminen ja sen antamien ohjeiden noudattamisen tutkiminen vaatisivat pidempää seuranta- ja testausjaksoa, jonka puute rajoitti selvästi MyLimitsin sitouttamiskyvyn arviointia

    Psychological research in the digital age

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    The smartphone has become an important personal companion in our daily lives. Each time we use the device, we generate data that provides information about ourselves. This data, in turn, is valuable to science because it objectively reflects our everyday behavior and experiences. In this way, smartphones enable research that is closer to everyday life than traditional laboratory experiments and questionnaire-based methods. While data collected with smartphones are increasingly being used in the field of personality psychology, new digital technologies can also be leveraged to collect and analyze large-scale unobtrusively sensed data in other areas of psychological research. This dissertation, therefore, explores the insights that smartphone sensing reveals for psychological research using two examples, situation and affect research, making a twofold research contribution. First, in two empirical studies, different data types of smartphone-sensed data, such as GPS or phone data, were combined with experience-sampled self-report, and classical questionnaire data to gain valuable insights into individual behavior, thinking, and feeling in everyday life. Second, predictive modeling techniques were applied to analyze the large, high-dimensional data sets collected by smartphones. To gain a deeper understanding of the smartphone data, interpretable variables were extracted from the raw sensing data, and the predictive performance of various machine learning algorithms was compared. In summary, the empirical findings suggest that smartphone data can effectively capture certain situational and behavioral indicators of psychological phenomena in everyday life. However, in certain research areas such as affect research, smartphone data should only complement, but not completely replace, traditional questionnaire-based data as well as other data sources such as neurophysiological indicators. The dissertation also concludes that the use of smartphone sensor data introduces new difficulties and challenges for psychological research and that traditional methods and perspectives are reaching their limits. The complexity of data collection, processing, and analysis requires established guidelines for study design, interdisciplinary collaboration, and theory-driven research that integrates explanatory and predictive approaches. Accordingly, further research is needed on how machine learning models and other big data methods in psychology can be reconciled with traditional theoretical approaches. Only in this way can we move closer to the ultimate goal of psychology to better understand, explain, and predict human behavior and experiences and their interplay with everyday situations

    Quantifying Quality of Life

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    Describes technological methods and tools for objective and quantitative assessment of QoL Appraises technology-enabled methods for incorporating QoL measurements in medicine Highlights the success factors for adoption and scaling of technology-enabled methods This open access book presents the rise of technology-enabled methods and tools for objective, quantitative assessment of Quality of Life (QoL), while following the WHOQOL model. It is an in-depth resource describing and examining state-of-the-art, minimally obtrusive, ubiquitous technologies. Highlighting the required factors for adoption and scaling of technology-enabled methods and tools for QoL assessment, it also describes how these technologies can be leveraged for behavior change, disease prevention, health management and long-term QoL enhancement in populations at large. Quantifying Quality of Life: Incorporating Daily Life into Medicine fills a gap in the field of QoL by providing assessment methods, techniques and tools. These assessments differ from the current methods that are now mostly infrequent, subjective, qualitative, memory-based, context-poor and sparse. Therefore, it is an ideal resource for physicians, physicians in training, software and hardware developers, computer scientists, data scientists, behavioural scientists, entrepreneurs, healthcare leaders and administrators who are seeking an up-to-date resource on this subject
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