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    Antidepressiva und Suizidalität

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    Depression und Suizidalität

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    Even if the freedom to suicide is part of our human existence, about 90% of all suicides occur in the context of psychiatric disorders and thus in states of limited power of judgment. Depressive disorders represent the most frequent cause for suicides. Thus, optimization of medical care for depressive patients is one of the most promising strategies to prevent suicides. In the context of the `Nuremberg Alliance Against Depression' it came to an obvious reduction of suicidal acts compared to a baseline year and compared to the control region of Wurzburg. The reduction could be reached by a cooperation with GPs, multipliers such as teachers, priests, geriatric caregivers and the media, through intensive public relations work and through support of self help activities. This approach is carried forward within the Germany-wide `Alliance Against Depression' and within the `European Alliance Against Depression' ( EAAD) which is funded by the European Commission. In the last part of the article the suicide- preventive, but also the possible suicide-inducing effect of antidepressants is discussed

    Untersuchungen zur trägerarmen Radiofluorierung nicht-aktivierter Aromaten mit n.c.a. [18F]Fluorid

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    In vivo imaging with positron emission tomography generally demands radiotracers with a high specific activity. In case of fluorine-18 the required no-carrier-added (n.c.a.) starting material is only available in form of fluoride. This and the short half-life of 109.7 minutes of the radionuclide lead to the demand of special methods for radiosyntheses. The only practical procedure for manufacturing n.c.a. [18^{18}F]fluoro-compounds is therefore nucleophilic substitution. There is, however, still a lack of effective procedures for the labelling of electron rich aromatic molecules starting from n.c.a. [18^{18}F]fluoride. A process for n.c.a. radiofluorination of these compounds is offered by the reaction of iodonium compounds as starting materials. In this study modern procedures for the synthesis of iodoniumsalts and -ylides were investigated. Several precursor molecules for the versatile synthetic building block 4-[18^{18}F]fluoroiodobenzene were synthesised. In this course, a new one- pot procedure for the synthesis of iodoniumylides was developed. Further on, the syntheses of suitable iodonium precursors for two fluorophenoxy-derivatives, which are possible antidepressants, were investigated. Due to their binding profile these compounds can be considered as ligands for the serotonin reuptake transporter (SERT) and the norepinephrin reuptake transporter (NET), respectively. The preparation of appropriate iodonium salts proved to be too problematic, while the synthesis of suitable iodoniumylides could be accomplished with satisfactory yields of about 30 % and 40 %, respectively. Both compounds were labelled with n.c.a. [18^{18}F]fluoride and deprotected to the desired targetcompounds 4-((3-[18^{18}F]fluorophenoxy)(phenyl)methyl)piperidine and 4-((4-[18^{18}F]fluorophenoxy)(phenyl)methyl)piperidine in radiochemical yields of about 40 % and 25 %, respectively. Those are now available for preclinical evaluation studies. Furthermore, a process for the palladium catalysed synthesis of 18^{18}F-labelled aromatic molecules was investigated. Initially a suitable reaction protocol was developed for further examination of the dependence of the radiochemical yield on the amount of added carrier. It turned out, however, that the reaction did not proceed without the addition of fluoride-carrier. For the identification of the radioactive products and the determination of the radiochemical yields suitable Chromatographic conditions for the identification of all radioactive products and the determination of their radiochemical yields via HPLC were developed. Furthermore chromatographic conditions for the isolation of the pharmacological relevant n.c.a. [18^{18}F]fluorophenoxy-derivatives in highest purity were developed

    Pflegeinterventionen zur Förderung der Adhärenz bei Menschen mit einer Depression: Literaturübersicht

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    Nicht-Adhärenz ist eine der Hauptherausforderungen bei Menschen mit Depressionen. Etwa 30 bis 60 Prozent der Patienten brechen die Antidepressiva-Therapie frühzeitig ab. Auch in der psychotherapeutischen Behandlung ist das nichtadhärente Verhalten ein weit verbreitetes Phänomen (zwischen 35 und 47 Prozent). Ausserdem wird die Depression selbst zu jenen Einflussfaktoren gezählt, welche die Adhärenz negativ beeinflussen. Laut Forschungsresultaten kann die Adhärenz durch eine personenzentrierte Haltung positiv beeinflusst werden

    Pharmaco-Epidemiological Studies on Antidepressant Use in Older Adults

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    __Abstract__ With the increasing number of patients using antidepressants, the number of patients at risk to develop antidepressant-associated adverse drug reactions is also increasing. However, there were not much studies conducted on antidepressant safety in older adults, although older adults are of special interest due to there more frequent use of multiple concomitant drugs and more comorbidities. In this thesis, we describe that, also in Dutch primary care, antidepressants are more often prescribed between 1996 and 2012. However, antidepressants were less frequently prescribed for depression and more for other indications, such as neuropathic pain and anxiety complaints. In the Rotterdam Study, a population cohort study, we described that the use of Selective Serotonin Reuptake Inhi

    Depression und Ă–strogene: Besteht eine kausale Beziehung?

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    Zusammenfassung: Über Rezeptoren im Zentralnervensystem haben Östrogene modulierende Effekte auf die Stimmungslage sowie auf mentale und kognitive Funktionen. Die Inzidenz von Depressionen ist bei Frauen erheblich höher als bei Männern. Bei Frauen mit besonderer Vulnerabilität kann die menopausale Übergangszeit eine depressive Störung auslösen. Es gibt solide Evidenz aus klinischen Studien dafür, dass eine Östrogengabe während der menopausalen Übergangszeit die Stimmungslage anheben kann, besonders bei Frauen mit vasomotorischen Beschwerden. Für Frauen mit klimakterischen Beschwerden können Östrogene daher als Behandlungsoption bei leichter depressiver Symptomatik angesehen werden. Weiterhin gibt es Daten, die darauf hinweisen, dass Östrogene als adjuvante Therapie die Wirkung von Antidepressiva potenzieren können bei der Behandlung von depressiven Störungen in der Perimenopause und in der frühen Postmenopause sowie - in besonderen Situationen - bei einer schweren Depression in der späten Postmenopause. Keinen positiven Einfluss haben Östrogene auf leichtere Ausprägungen von Depression in der späten Postmenopause. Nicht erwiesen ist, dass Patientinnen mit schweren Depressionen auf Östrogene ansprechen. Ob eine Östrogentherapie kognitive Funktionen verbessern kann, wird noch kontrovers diskutier

    Medikamentenkonsum bei Studierenden

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    Im Rahmen der vorliegenden Studie wurde der Konsum verschiedener Medikamentengruppen, welche Abhängigkeiten hervorrufen oder potentiell missbräuchlich angewendet werden können, erhoben (Göbel, 2009). Im Folgenden wird der Medikamentenkonsum von Studierenden dargestellt und Zusammenhänge mit gesundheitlichen Beschwerden werden analysiert
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